Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del Bilag 103
Offentligt
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Evaluering afforældreansvarsloven
1.Kort om rapporten, baggrund og tilblivelse2. Kommunikation3. Fælles forældremyndighed4. Barnets perspektiv5. Særligt konfliktfyldte sager6. Samvær7. Retternes kompetence
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Rapporten – baggrund ogtilblivelse
Evalueringen er en del af den politiske aftale bag lovenmen er mere omfattende end forudsatÅben og inddragende form med mange bidragsydere –”præhøring” – men også mere substantielforskning/undersøgelseRapporten sammenfatter de mange bidrag(læsevejledning)
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Evalueringens temaer
Fælles forældremyndighedBarnets bopælBarnets perspektiv (inddragelse og initiativret)Særligt konfliktfyldte sagerSamværAdgangen til at rejse nye sager omforældremyndighed• Retternes fastsættelse af samvær• Tekniske uhensigtsmæssigheder
••••••
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Kommunikation om lovens reelleindhold
Mytedannelser og misforståelserFælles forældremyndighed hænger ikke sammen medbopæl og samværFælles forældremyndighed betyder ikke, at ”barnet skaldeles”.En samværsordning er ikke det samme som endeleordning
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Fælles forældremyndighed (ogbopæl)
Centrale bidrag:• SFI’s rapport ”Dom til fællesforældremyndighed”• Analyse af domspraksis siden lovensvedtagelse (80 sager)• Statistiske data• Inddragelse af aktører
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Hvad var intentionen?
En ny tilgang til begrebet forældremyndighed, hvorforældre ikke behøver at være enige om allespørgsmål vedrørende barnet.
Understrege det fortsat fælles ansvar for barnet.
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Hvad siger bidragene?
Bred accept af muligheden, som af mange ansesfor et gode og et vigtigt signal til forældreneUdsagn fra de professionelle aktører:- Nu er det ikke længere nødvendigt at vælge mellem 2 ligeegnede forældre- Begge (egnede) forældre kan bevare enforældreidentitetgennem den fælles forældremyndighed- Positiv effekt af den nye konstruktion
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Sagsantal og -typer
Statsforvaltningen forliger 75 % af sagerneDe resterende sager ved domstolene rummerbetydelige problembelastninger52 % kan karakteriseres som gengangere i systemet –37 % havde tidligere haft en sag ved domstolene
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
En prototypisk sag ved retten
• Samlivsbrud nogle år tilbage• Fælles forældremyndighed ved sagens start,barnet bor hos mor og jævnlig kontakt medfar• Konflikten vedrører ”nærheden” til barnet –dvs. substansen er i realiteten samværs-problemer
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
”Tungtvejende grunde”
Domstolene kan administrere bestemmelsenI over halvdelen af sagerne dømmesikketil fællesforældremyndighed
Mange aktører – herunder domstolene – mener, atkriteriet bør lempes
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Effekter af det fælles ansvar
Fortsat konfliktpotentiale i halvdelen af sagerne somhelhed 1 år efter retssagenSamarbejdet er bedre blandt forældre med fællesforældremyndighedFælles forældremyndighed har en mindre men dogselvstændig betydning for forældresamarbejdet
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Er samarbejdsniveauettilfredsstillende?
• Samarbejdsproblemer er et grundvilkår• Mere ligestillede rammer omkring forælderskabetmen ikke bedre samarbejdeUndersøgelsens fund: Et forælderpar, der beggeer knyttede til og gerne vil tage ansvar for barnet menalligevel ikke magter samarbejdet
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Tidlig indsats
Forebyggende virkemiddel i forhold til at undgåkonflikter om forældremyndighed mv.
Flytte forældres fokus fra dem selv til barnet så tidligtsom muligtSamfundsøkonomisk fornuftigt for at undgåfølgevirkninger
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Beslutningsbeføjelser –forældremyndighed, bopæl ogsamvær
Tilfredshed med muligheden for at træffe afgørelseom barnets bopælFlere forældre har fået mulighed for at praktiserefælles forældremyndighedMen kan beslutningsbeføjelsernes udmøntningmedvirke til en selvstændig konflikt (skolevalg)
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
BeslutningsbeføjelserBopælsforælder• Direkte dagligeomsorg• Daginstitution• Fritidsaktiviteter• Flytning indenlandsSamværsforælder• Afgørelser, derrelaterer sig tilsamvær – direkteomsorg• Fritidsaktiviteter
Fællesforældremyndighed -enighed• Værgemål• Væsentlig medicinskbehandling/indgreb• Skolevalg• Risikobetonetfritidsaktivitet• Flytning udenlands• Navnevalg• Religiøse forhold• Ægteskab• Pas
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Barnets perspektiv - intentionen
Barnets bedste og barnet i centrumBarnets egne synspunkter skal indgå i alleforhold vedrørende det, alt efter dets alder ogmodenhed – uden at der sker enansvarliggørelse af barnet
Barnet har initiativret
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
De væsentligste bidrag
• Justitsministeriets Forskningskontors undersøgelse afstatsforvaltningernes og retternes inddragelse afbørn• Børnerådets børnepanelrapport fra 2011 omfamilieformer og skilsmisse• SFIs evalueringsundersøgelse, gennemgang afdomspraksis, statistik om forældreansvarsloven• Aktører på området, herunder den fagligeekspertgruppe og statsforvaltningerne
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Hvad siger bidragene?
• Børn skal inddrages som nu – måske mere• Børn ønsker at komme til orde, og at deres ord fårvægt• Samtalen er et rum, hvor der ikke skal tages hensyntil forældres reaktioner – børnene er trygge ved denbørnesagkyndige• Børnene og systemet er enige om, at samtalenforegår på en ordentlig og nænsom måde
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Hvad siger bidragene?
• Forberedelsen af forældrene – og dermedbarnet – er vigtig, men graden af forberedelseer svingende• Deltagelsen af børnesagkyndige iforberedelsen af forældrene er med til at øgekvaliteten af samtalen• Brugen af tværfaglige møder forud for ogefter samtalen skærmer barnet modansvarliggørelse• Børnenes holdning til forberedelsen erforskellig
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
En bisidder for barnet?
• Børnene ønsker ikke en bisidder• Forældrene skal fortælle dem om sagensudfald• Undgå at komplicere processen• I højere grad sikre, at børn har nogen at talemed
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Barnets initiativret – ifølgebidragene?
Behov for øget information om initiativrettenForskellige opfattelser af anvendelsesområdetfor bestemmelsenIkke ens retningslinjer for håndteringen afhenvendelserBørn under 10 år vil ikke blive afvist
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Særligt konfliktfyldte sager
De særligt konfliktfyldte sager er få i forhold tildet samlede antal sager efter lovenKomplekse sager, der rummer udfordringer,som i udstrakt grad kan tilregnes forældreneskonfliktniveauLoven har ikke betydet en begrænsning imyndighedernes muligheder for at gribe ind
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
De væsentligste bidrag
• Familiestyrelsens sagskatalog over ”tunge”samværssager• SFIs evalueringsundersøgelse• Familiestyrelsens gennemgang af domspraksisog statistik om forældreansvarsloven• Aktørerne på området
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Hvad viser sagskataloget?
Ikke grundlæggende fejl elleruhensigtsmæssigheder i sagernes behandlingMeget polariseret virkelighedsopfattelse ogforståelse af barnets bedsteDrevet af konflikten og egne behov frem forbarnets behovMeget langvarige forløb med mangeansøgninger, møder m.m.
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Vold og overgreb – hvad sigerbidragene?
Konstaterbare eller sandsynliggjorte overgrebhåndteres relativ ensartet og konsistent.Der udvises en tydelig reaktion i disse sagerEr systemet i stand til at identificere sager,hvor der er overgreb i familien?
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Samarbejdschikane – hvad sigerbidragene?
Psykisk vold håndteres ofte somsamarbejdschikaneSamarbejdschikane håndteres ikke entydigtUdbredt enighed om, at chikane ikke måkunne betale sigDilemma – reaktionen mod chikane må ikkeblive en straf af barnet
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
En særlig procedure for de særligtkonfliktfyldte sager?
Behov for fleksibel tilrettelæggelse afsagsforløbet og en nuanceret sagsoplysningGensidigt forpligtende procedure, hvor dennødvendige teoretiske viden og det konkretekendskab til familiens forhold hurtigt ogsmidigt kan samles
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Samvær - intentionerne
DeleordningerDet fælles ansvar for transportSamvær med andre
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
De væsentligste bidrag
• Statistik om forældreansvarsloven• SFIs evalueringsundersøgelse• Aktørerne på området, herunder den fagligeekspertgruppe og statsforvaltningerne
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Deleordning – hvad sigerbidragene?
Ikke holdepunkter for at muligheden skal fjernesFå fastsatte ordningerBehov for kommunikation – mytedannelse
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Transport – hvad siger bidragene?
Udgangspunktet om et fælles ansvar er positivtUndtagelserne er konfliktoptrappendeReglen bør forenkles
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Retternes kompetence iforældreansvarssager
Centrale bidrag:• Den faglige ekspertgruppe om evaluering afforældreansvarsloven• Drøftelser med statsforvaltningerne• Styrelsens drøftelser med landsretterne
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Hvad var intentionen?
Én indgang for alle sager
Som en naturlig følge gives også mulighed forsamtidige løsninger af spørgsmål omforældremyndighed og samvær – uanset om sagen erved statsforvaltningen eller ved domstolene
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Illustration af sagernes gangStatsforvaltningenIndgang for alle sager
Obligatorisk vejledningsmøde
DomstoleneForlig
Forlig
Afgørelse i samværssager og
midlertidig afgørelse i
forældremyndigheds- og
bopælssager
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Hvad siger bidragene?
Alle sager om samvær bør fremover alene behandles idet administrative systemHvis dette ikke er ønskeligt, bør der ske en løsning påspørgsmålet om retternes håndtering af overvågetsamvær
Fokus på samarbejdsfladen mellem statsforvaltninger ogdomstole