Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del Bilag 102
Offentligt
1050775_0001.png
1050775_0002.png
1050775_0003.png
1050775_0004.png
1050775_0005.png
1050775_0006.png
Lovforslag nr.L 0
Folketinget 2009 - 10
Udkast
Forslagtil
Lov om ændring af lov om social service(Ledsagelse til børn og unge mellem 12 og 15 år med nedsat funktionsevne)
§1I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 904 af 18. august 2011, som ændret ved § 10 ilov nr. 434 af 8. maj 2006 og lov nr. 468 af 18. maj 2011, foretages følgende ændring:1.§ 45, stk. 1,affattes således:»§45, stk. 1. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde 15 timers ledsagelse om måneden til børn og ungemellem 12 og 18 år, som ikke kan færdes alene på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk ellerpsykisk funktionsevne. Dette gælder dog ikke for børn og unge mellem 12 og 18 år, som har etdøgnophold efter § 52, stk. 3, nr. 4, 5 og 7.«.§2Loven træder i kraft den 15. marts 2012.
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Lovforslagets baggrund og formål2. Lovforslagets indhold2.1 Gældende ret2.2 Den foreslåede ændring3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skema22233333444
1. Lovforslagets baggrund og formålLovforslaget fremsættes som led i udmøntningen af satspuljeaftalen for 2012 mellem Regeringen, Venstre,Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti.Lovforslaget rummer et forslag om en udvidelse af ledsageordningen i lov om social service for unge mel-lem 16 og 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne til også at omfatte børn ogunge mellem 12 og 15 år.Forslaget har til formål at give børn og unge inden for målgruppen mulighed for at deltage i selvvalgte ak-tiviteter uden for hjemmet uden altid at skulle bede deres forældre om hjælp, hvorved de får øgede mulighe-der for at leve et ungdomsliv på lige fod med andre børn og unge. Forslaget har således til formål at medvir-ke til en større inklusion i samfundet af børn og unge med nedsat funktionsevne samt at medvirke til, at den-ne gruppe bliver mere selvstændig og uafhængig af hjælp fra deres forældre.Lovforslaget har baggrund i et forsøg finansieret med midler fra satspuljen, jf. satspuljeaftalen for 2008,hvor der i ti kommuner ydes ledsagelse til børn og unge mellem 12 og 15 år efter samme retningslinjer, somgælder i ledsageordningen for unge mellem 16 og 18 år. De deltagende kommuner er Vejle, Haderslev, Fre-derikssund, Aabenraa, Viborg, Hjørring, Esbjerg, Ringkøbing-Skjern, Aalborg og Gentofte. Forsøget, somløber i perioden fra 1. januar 2009 til 31. december 2011, er blevet evalueret i sommeren 2011. Resultaterneaf evalueringen viser generel høj tilfredshed med ordningen hos såvel de deltagende børn og unge som hosderes forældre, og ordningen har en positiv virkning på børnenes og de unges fritidsliv. Evalueringen viserendvidere, at de deltagende kommuner virker positive over for forsøgsordningen, og der gives udtryk for, aten sådan ordning vil være et godt supplement til de eksisterende handicapkompenserende ydelser rettet modbørn og unge.2. Lovforslagets indhold2.1. Gældende retReglerne om ledsageordning til unge mellem 16 og 18 år med nedsat funktionsevne er fastsat i § 45 i lovom social service (serviceloven).
3
Kommunalbestyrelsen skal efter servicelovens § 45, stk. 1, tilbyde 15 timers ledsagelse om måneden tilunge mellem 16 og 18 år, som ikke kan færdes alene på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psy-kisk funktionsevne. Dette gælder dog ikke for unge mellem 16 og 18 år, som har et døgnophold efter service-lovens § 52, stk. 3, nr. 4, 5 og 7.Ledsagelse ydes, jf. også formuleringen af servicelovens § 45, stk. 1, som et tilbud fra kommunalbestyrel-sen, hvor en person fra kommunens ledsagerkorps udfører ledsageopgaven. En ung, der er berettiget til led-sageordning, har efter servicelovens § 45, stk. 2, ret til selv at udpege en person til at udføre opgaven. Kom-munen skal godkende og ansætte den udpegede person. Der kan normalt ikke ske ansættelse af en personmed en meget nær tilknytning til den, der er berettiget til ledsagelse, jf. lovens § 45, stk. 3.Den unge, der modtager ledsagelse, kan efter servicelovens § 45, stk. 4, opspare uforbrugte timer inden foren periode på 6 måneder. Kommunalbestyrelsen skal fastsætte retningslinjer herfor.Efter servicelovens § 45, stk. 5, kan den unges udgifter til ledsagerens befordring og andre aktiviteter medtilknytning til ledsageordningen dækkes med op til et i loven fastsat årligt beløb. Beløbet ydes af kommunal-bestyrelsen efter ansøgning fra den unge.2.2. Den foreslåede ændringDet foreslås, at servicelovens § 45, stk. 1, ændres, således at ledsageordningen for unge mellem 16 og 18 årmed nedsat funktionsevne udvides til også at omfatte børn og unge mellem 12 og 15 år. Endvidere foreslåsdet, at undtagelsen, hvorefter unge mellem 16 og 18 år, som har et døgnophold efter servicelovens § 52, stk.3, nr. 4, 5 og 7, ikke har ret til ledsageordning, udvides til også at omfatte børn og unge mellem 12 og 15 år.Herudover foreslås der ingen ændringer i bestemmelsen, hvilket betyder, at de nugældende visitationskriteri-er i øvrigt foreslås videreført, ligesom muligheden for selv at udpege en person til udførelse af ledsageopga-ven, muligheden for at spare uforbrugte timer op inden for 6 måneder og muligheden for efter ansøgning atfå dækket udgifter til ledsagerens befordring og andre aktiviteter med tilknytning til ledsageordningen fore-slås videreført uændret.Det skønnes, at cirka 200 børn og unge vil være omfattet af den foreslåede ændring.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeDer er i satspuljen for 2012 afsat en ramme på 5,7 mio. kr. i 2012, og 5,4 mio. kr. årligt fra 2013 og frem. Afbevillingen anvendes 1,4 mio. kr. til implementering af regelændringen. Der vil blive udarbejdet et særligtinformationsmateriale til kommunerne og relevante handicappolitiske interesseorganisationer mv. Derudoverskal kommunerne kompenseres for merudgifter i forbindelse med udvidelsen af målgruppen for ledsageord-ninger til børn. Beløbene er en ramme. Et eventuelt mindre forbrug end rammen tilbageføres til satspuljen.Lovforslagets samlede økonomiske konsekvenser skal forhandles med kommunerne.Lovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
4
8. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været sendt i høring hos Advokatrådet, Ankestyrelsen, Børne- og Kulturchefforeningen,Børnerådet, Dansk Handicap Forbund, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, DenUvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, KL, Socialchefforeningen ogSjældne Diagnoser.9. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindre udgifterØkonomiske konsekvenserfor stat, kommuner og regio-nerAdministrative konsekvenserfor stat, kommuner og regio-nerØkonomiske konsekvenserfor erhvervslivetAdministrative konsekvenserfor erhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenserfor borgerneForholdet til EU-rettenIngenNegative konsekvenser/udgifterStatslige merudgifter i 2012 på 1,4mio. kr. og kommunale merudgif-ter på 4,3 mio. kr. i 2012 og 5,4mio. kr. i hvert af de følgende årIngen
IngenIngenIngenIngen
IngenIngenIngenIngen
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Med den foreslåede affattelse af servicelovens § 45, stk. 1, sænkes den nedre aldersgrænse for ledsageord-ningen for unge fra 16 år til 12 år. Det foreslås dermed, at den nugældende ledsageordning for unge mellem16 og 18 år udvides til også at omfatte børn og unge mellem 12 og 15 år. Det foreslås endvidere, at undtagel-sen, hvorefter unge mellem 16 og 18 år, som har et døgnophold efter servicelovens § 52, stk. 3, nr. 4, 5 og 7,ikke har ret til ledsageordning, udvides til også at omfatte børn og unge mellem 12 og 15 år.Herudover foreslås der ingen ændringer i bestemmelsen, hvilket betyder, at de nugældende visitationskrite-rier i servicelovens § 45, stk. 1, i øvrigt foreslås videreført. Det foreslås således, at det fortsat skal være enbetingelse for at have ret til 15 timers ledsagelse om måneden, at barnet eller den unge ikke kan færdes alenepå grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.Der foreslås heller ingen ændringer i forhold til retten til selv at udpege en person til at udføre ledsageop-gaven, jf. servicelovens § 45, stk. 2-3. En person, der er berettiget til ledsagelse, jf. servicelovens § 45, stk. 1,foreslås således fortsat at have ret til selv at udpege en person til at udføre ledsageopgaven. Kommunen vilfortsat skulle godkende og ansætte den udpegede person, og der vil normalt ikke kunne ske ansættelse afpersoner med en meget nær tilknytning til den, der er berettiget til ledsagelse. Hvis lovforslaget vedtages, vilretten til selv at udpege en person til at udføre ledsageopgaven også gælde for børn og unge mellem 12 og 15år.Endvidere foreslås adgangen til at opspare timer, jf. servicelovens § 45, stk. 4, videreført uændret. Modta-geren af ledsagelse foreslås således at kunne opspare uforbrugte ledsagetimer inden for en periode på seks
5
måneder, og kommunalbestyrelsen skal fastsætte retningslinjer herfor. Hvis lovforslaget vedtages, vil rettentil at opspare timer også gælde for børn og unge mellem 12 og 15 år.Endelig foreslås det, at reglen i servicelovens § 45, stk. 5, videreføres uændret. Efter denne regel kan mod-tagerens udgifter til ledsagerens befordring og andre aktiviteter med tilknytning til ledsageordningen dækkesmed op til et i loven fastsat årligt beløb. Dette beløb udgør i 2012 795 kr. Beløbet ydes af kommunalbestyrel-sen efter ansøgning fra modtageren. Ved vedtagelse af lovforslaget vil denne regel også gælde for børn ogunge mellem 12 og 15 år.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 15. marts 2012.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget§1I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr.904 af 18. august 2011, som ændret ved § 10 ilov nr. 434 af 8. maj 2006 og lov nr. 468 af 18.maj 2011, foretages følgende ændring:
§ 45.Kommunalbestyrelsen skal tilbyde 15 timersledsagelse om måneden til unge mellem 16 og 18år, som ikke kan færdes alene på grund af betydeligog varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.Dette gælder dog ikke for unge mellem 16 og 18 år,som har et døgnophold efter § 52, stk. 3, nr. 4, 5 og7.
1.§ 45, stk. 1,affattes således:»§45, stk. 1. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde15 timers ledsagelse om måneden til børn ogunge mellem 12 og 18 år, som ikke kan færdesalene på grund af betydelig og varigt nedsatfysisk eller psykisk funktionsevne. Dette gælderdog ikke for børn og unge mellem 12 og 18 år,som har et døgnophold efter § 52, stk. 3, nr. 4, 5og 7.«.
Stk. 2.En person, som er berettiget til ledsagelse, jf.stk. 1, har ret til selv at udpege en person til at udfø-re opgaven. Kommunen skal godkende og ansætteden udpegede person.Stk. 3.Der kan normalt ikke ske ansættelse af per-soner med en meget nær tilknytning til den, der erberettiget til ledsagelse efter stk. 1.Stk. 4.Modtageren kan opspare timer inden for enperiode på 6 måneder. Kommunalbestyrelsen skalfastsætte retningslinjer herfor.Stk. 5.Modtagerens udgifter til ledsagerens befor-dring og andre aktiviteter med tilknytning til ledsa-
6
geordningen kan dækkes med et beløb på op til 663kr. årligt. Beløbet ydes af kommunalbestyrelsenefter anmodning fra modtageren.Stk. 6.Socialministeren kan i en bekendtgørelsefastsætte regler om betingelser for ledsageordnin-gen.§2Loven træder i kraft den 15. marts 2012.