Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 87
Offentligt
1058766_0001.png
1058766_0002.png
1058766_0003.png
1058766_0004.png
1058766_0005.png
1058766_0006.png
1058766_0007.png
1058766_0008.png
NotatJ.nr. 2011-241-002912. december 2011
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETSEUROPAUDVALGEuropa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om en fælles ordning for be-skatning af renter og royalties, der betales mellem associerede selskaber i for-skellige medlemsstater KOM(2011) 714 endelig af 11. november 2011Notatet sendes til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Skatteudvalg.1. Resumé af forslagetKommissionen fremsatte den 11. november 2011 forslag om et nyt rente-/royalty-direktiv. Der er tale om en revision af det nuværende direktiv(2003/49/EF), som for det første medfører en sammenskrivning af direktivet fra2003 med senere ændringer som følge af de nye EU-landes tiltrædelse og for detandet går ud på væsentlige ændringer i forhold til de nuværende regler.Direktivet medfører, at et EU-land ikke må beskatte renter og royalties, som etselskab i dette land betaler til et associeret selskab i et andet EU-land. Der erdog overgangsregler for flere EU-lande.De vigtigste ændringer angår definitionen af begrebet ”associerede selskaber”.I dag anses to selskaber for associerede, hvis det ene selskab direkte ejer mindst25 pct. af kapitalen i det andet selskab, eller hvis et tredje selskab direkte ejermindst 25 pct. af kapitalerne i hvert af de to selskaber. Ændringerne medfører,at kravet om direkte ejerskab opgives, og at kapitalkravet sættes ned til mindst10 pct.Desuden indsættes en ny betingelse, så det land, hvorfra renter og royalties be-tales, kun har pligt til at undlade beskatning, hvis det land, hvor modtageren erhjemmehørende, beskatter beløbet.Endvidere opdateres listen over de typer selskaber, der er omfattet af direktivet.Herudover sker der en ”omarbejdning” af direktivet, som går ud på at samledet oprindelige direktiv med ændringer og overgangsregler i forbindelse med denye medlemsstaters tiltræden.2. BaggrundKommissionen har den 11. november 2011 fremsat forslag til et nyt rente-/royalty-direktiv.
Side 1 af 8
Baggrunden for direktivet er, at grænseoverskridende betalinger af renter ogroyalties beskattes tungere i forhold til indenlandske transaktioner. Ved rent in-denlandske betalinger er modtageren alene omfattet af selskabsbeskatning i detland, hvor modtageren er hjemmehørende. Ved grænseoverskridende betalingerkan der både ske indeholdelse af kildeskat af betalingen i det land, hvorfra beta-lingen hidrører, og beskatning i det land, hvor modtageren er hjemmehørende.Rente-/royalty-direktivet medfører derfor, at det EU-land, hvorfra en grænse-overskridende rente- og royaltybetaling hidrører, ikke kan beskatte betalingen,når modtageren er et associeret selskab i et andet EU-land. Det betyder, at dengrænseoverskridende betaling beskattes i det land, hvor modtageren er hjemme-hørende, på samme måde som en indenlandsk betaling.Der er dog fortsat problemer for grænseoverskridende rente- og royalty-betalinger, idet det gældende direktiv har et begrænset anvendelsesområde.Det foreslåede ny direktiv medfører en nedsættelse af kravet til den kapitalan-del, som selskaber skal opfylde for at blive anset som associerede.Der foreslås et nyt krav for anvendelse af direktivet, så et EU-land ikke har pligttil at undlade beskatning af en betaling fra dette land, hvis modtageren i det an-det land ikke beskattes af betalingen. Hermed sikres, at et land ikke skal giveskattelempelse for indkomst, som ikke er skattepligtig i det andet land.Der foreslås en udvidelse af listen over omfattede selskaber.Endeligt sker der en omarbejdning af det gældende direktiv, som efter vedtagel-sen i 2003 er ændret tre gange ved tiltrædelse af nye EU-lande, ligesom der fin-des overgangsregler i to bilag til tiltrædelsesakten for Bulgarien og Rumænien.De gældende regler for skatteordningen for grænseoverskridende betalinger afrenter og royalties findes altså i fire direktiver og to bilag til en tiltrædelsesakt.En samling af reglerne i en enkelt retsakt gør anvendelsen mere enkel og klar.3. IndholdA. Det gældende direktivRente-/royalty-direktivet medfører, at et EU-land ikke må beskatte renter ogroyalties, som et selskab i dette land betaler til et associeret selskab i et andetEU-land.Tilsvarende gælder, hvis f.eks. et dansk selskab har et fast driftssted (en filial) iSverige, som betaler renter eller royalties til et selskab i Tyskland, som er asso-cieret med det danske selskab, eller hvis omvendt et tysk selskab betaler rentereller royalties til et fast driftssted beliggende i Sverige af et dansk selskab, der erassocieret med det tyske selskab.Det er en betingelse, at det modtagende selskab er den retmæssige ejer af beta-lingen. Det modtagende selskab må altså ikke være oprettes alene med det for-Side 2 af 8
mål at modtage renter eller royalties og derefter f.eks. betale beløbet videre tilen virkelig ejer, der ikke er omfattet af direktivet.Direktivet omfatter selskaber, som har en af de former, der er nævnt på en liste iet bilag til direktivet, og som er omfattet af en af de typer skatter, som er nævnt ien liste i direktivets artikel 3, litra a, punkt iii).Betingelsen om associerede selskaber medfører, at det ene selskab direkte skaleje mindst 25 pct. af kapitalen i det andet selskab, eller at et tredje selskab direk-te skal eje mindst 25 pct. af kapitalen i det betalende og det modtagende selskab.Direktivet har dog overgangsregler for flere EU-lande som følge af, at selskaber(eller faste driftssteder) i disse lande betaler væsentligt større beløb i renter ellerroyalties i forhold til de beløb i renter og royalties, som selskaber (eller fastedriftssteder) i samme lande modtager. Disse lande kan beskatte rente- og royal-ty-betalinger fra deres selskaber (og faste driftssteder) som fastsat i overgangs-reglerne. I så fald skal det land, hvor det modtagende selskab er hjemmehørende(eller det faste driftssted er beliggende) nedsætte dets beskatning af den mod-tagne betaling under hensyn til beskatningen i det land, hvorfra beløbet betales.B. Det ny direktivDet foreslåede ny direktiv medfører nogle væsentlige ændringer i forhold til detgældende direktiv:a. Der indsættes en ny betingelse om, at det EU-land, hvorfra renter og royaltiesbetales, kun har pligt til at undlade beskatning, hvis det selskab (eller det fastedriftssted), som modtager betalingen, reelt beskattes af indkomst, der er afledt afbetalingen. Denne ny betingelse er indsat i artikel 1, stk. 1.Efter det gældende direktiv er det alene en betingelse, at det modtagende selskaber omfattet af selskabsbeskatning, som nævnt i artikel 3, litra a, punkt iii). Imid-lertid har nogle EU-lande særlige skatteordninger for visse selskaber, så de ikkeskal medregne modtagne renter eller royalties i den skattepligtige indkomst.I disse tilfælde kan det gældende direktiv føre til dobbelt ikke-beskatning, hvil-ket ikke findes rimeligt. Der indsættes derfor en betingelse om, at det EU-land,hvorfra renter eller royalties betales, kun skal undlade beskatning, hvis det mod-tagende selskab (eller faste driftssted) reelt skal beskattes af de modtagne rentereller royalties i det andet EU-land.b. Det foreslås, at renter og royalties anses som betalt af et fast driftssted, hvisbetalingen udgør en udgift, der er opstået i forbindelse med det faste driftsstedsaktivitet. Det fremgår af den ny affattelse af artikel 1, stk. 3.Det gældende direktiv omfatter kun betalinger fra et fast driftssted, hvis betalin-gerne udgør en fradragsberettiget udgift for driftsstedet i det land, hvor det erbeliggende. Der er ikke en tilsvarende betingelse om fradragsret for selskaber itilfælde, hvor der ikke er tale om fast driftssted.
Side 3 af 8
Det foreslås derfor at ophæve betingelsen om fradragsret for faste driftssteder.c. Der foreslås to ændringer af definitionen af, hvornår to selskaber anses somassocierede, jf. den ny affattelse af artikel 2, stk. 1, litra d.For det første nedsættes kapitalkravet fra mindst 25 pct. til mindst 10 pct. Kapi-talkravet i rente-/royalty-direktivet svarer herved til kapitalkravet i mo-der/datterselskabsdirektivet for, hvornår to selskaber anses for at være moder-og datterselskab. Nedsættelsen af kapitalkravet imødegår nogle af de økonomi-ske fordrejninger, som i dag følger af de forskellige anvendelsesområder forrente-/royalty-direktivet og moder/datterselskabsdirektivet.For det andet opgives det hidtidige krav om direkte ejerskab, så to selskaber an-ses for associerede, hvis det ene selskab ejer direkte eller indirekte mindst 10pct. af kapitalen i det andet selskab, eller et tredje selskab direkte eller indirekteejer mindst 10 pct. af kapitalen i de to selskaber.d. Herudover medfører omarbejdningen af direktivet en sammenskrivning afovergangsreglerne i det oprindelige direktiv fra 2004 og overgangsreglerne fratiltrædelserne af de nye EU-lande.Overgangsreglerne medfører, at Bulgarien, Grækenland, Letland, Litauen, Po-len, Portugal, Spanien og Tjekkiet i en periode har undtagelser til rente-/royalty-direktivet. Perioden er knyttet til udløbet af overgangsordningen i EU’s rentebe-skatningsdirektiv (2003/48/EF) (bortset fra Bulgariens overgangsordning)..Rentebeskatningsdirektivet skal sikre beskatningen af indkomst fra opsparing,som fysiske personer i et EU-land har placeret i et andet EU-land. Luxembourgog Østrig har en overgangsordning, hvor udløbet af ordningen afhænger af ind-gåelse af aftaler mellem på den ene side EU og på den anden side Schweiz,Liechtenstein, Andorra, Monaco og San Marino om udveksling af oplysningerom opsparing, som fysiske personer i et EU-land har placeret i disse tredjelande.Det er usikkert, hvornår rentebeskatningsdirektivets overgangsordning udløber,da det afhænger af, hvornår EU får indgået aftale med relevante tredjelande ominformationsudveksling efter anmodning.Overgangsreglen for Grækenland, Letland, Litauen, Polen og Portugal medfø-rer, at de fem lande kan beskatte renter og royalties, som selskaber i disse landebetaler til associerede selskaber i andre EU-lande, indtil udløbet af overgangs-ordningen i rentebeskatningsdirektivet.I de næste otte år efter udløbet af overgangsordningen i rentebeskatningsdirekti-vet kan Grækenland, Letland, Polen og Portugal beskatte renter og royalties,som selskaber i disse lande betaler til associerede selskaber i andre EU-lande. Ide første fire år må skatten dog højst være på 10 pct. og i de sidste fire år måskatten højst være på 5 pct. Skatten må dog ikke være højere end aftalt i de rele-vante dobbeltbeskatningsaftaler.
Side 4 af 8
I de næste seks år efter udløbet af overgangsordningen i rentebeskatningsdirek-tivet kan Litauen beskatte renter og royalties, som selskaber i dette land betalertil associerede selskaber i andre EU-lande. For royalties må skatten i denne pe-riode dog højst være på 10 pct. For renter må skatten i de første fire år højst væ-re på 10 pct. og i de sidste to år højst 5 pct. Skatten må dog ikke være højere endaftalt i de relevante dobbeltbeskatningsaftaler.Overgangsreglen for Spanien og Tjekkiet medfører, at de to lande kan beskatteroyalties, som selskaber i disse lande betaler til associerede selskaber i andreEU-lande, indtil udløbet af overgangsordningen i rentebeskatningsdirektivet.I de næste seks år efter udløbet af overgangsordningen i rentebeskatningsdirek-tivet kan Spanien og Tjekkiet beskatte royalties, som selskaber i disse lande be-taler til associerede selskaber i andre EU-lande, men skatten må dog højst værepå 10 pct. Skatten må dog ikke være højere end aftalt i de relevante dobbeltbe-skatningsaftaler.Overgangsreglen for Bulgarien medfører, at dette land kan beskatte renter ogroyalties, som selskaber i Bulgarien betaler til associerede selskaber i andre EU-lande, indtil 31. december 2014, men skatten må højst være på 5 pct. Skatten mådog ikke være højere end aftalt i de relevante dobbeltbeskatningsaftaler.e. Listen over omfattede selskabstyper ændres.På den ene side udvides listen, så den omfatter de selskabstyper, der er omfattetaf EU’s moder/datterselskabsdirektiv. Det medfører især, at listen også kommertil at omfatte det europæiske selskab og det europæiske andelsselskab.På den anden side ophæves to tyske og ungarske selskabstyper, som ikke længe-re eksisterer.f. Listen over selskabsskatter flyttes fra direktivets artikel 3 til et bilag på sam-me måde som listen over omfattede selskabstyper.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med proceduren i TEUF ar-tikel 115. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.5. NærhedsprincippetKommissionen anfører i direktivforslaget, at forslaget er i overensstemmelsemed nærhedsprincippet. Kommissionen anser forslaget for berettiget underhenvisning til dette princip, fordi individuelle tiltag fra medlemsstaternes sideikke ville kunne give de ønskede resultater.Den danske regering er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet. Det bemærkes, at der er tale om en revision af allerede gældendeEU-regler, som dels indeholder en sammenskrivning af direktivet fra 2003 med
Side 5 af 8
senere ændringer som følge af de nye EU-landes tiltrædelse, dels indeholderændringer i forhold til de nuværende regler.6. Gældende dansk retDet gældende rente-/royalty-direktiv medfører, at Danmark ikke kan beskatterenter og royalties, som danske selskaber (og faste driftssteder her i landet afselskaber fra andre EU-lande) betaler til associerede selskaber i andre EU-lande(og faste driftssteder i andre EU-lande af associerede selskaber fra EU-lande).Betingelsen om associeret medfører, at de to selskaber skal være forbundet medmindst 25 pct. direkte ejerskab.Efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra d, er et udenlandsk selskab skatteplig-tig til Danmark af renter, som det modtager fra et dansk selskab (eller et fastdriftssted her i landet af et udenlandsk selskab), hvis der er tale om renter af så-kaldt kontrolleret gæld. Det forudsætter, at det betalende og det modtagende sel-skab er forbundet ved, at det ene selskab direkte eller indirekte ejer mindst 50pct. af kapitalen i det andet selskab eller det ene selskab råder over mindst 50pct. af stemmerne i det andet selskab. Skattepligten omfatter dog ikke renter, derer omfattet af rente-/royalty-direktivet, eller hvis en dobbeltbeskatningsoverens-komst forhindrer beskatningen.Efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra g, er et udenlandsk selskab skatteplig-tig til Danmark af royalties, som det modtager fra kilder her i landet. Skatteplig-ten omfatter dog ikke royalties, der er omfattet af rente-/royalty-direktivet, ellerhvis en dobbeltbeskatningsoverenskomst forhindrer beskatningen.7. KonsekvenserLovgivningsmæssige konsekvenserEn vedtagelse af det foreslåede ny rente-/royalty-direktiv vil medføre, at henvis-ningerne i selskabsskatteloven skal ændres.Statsfinansielle og samfundsøkonomisk konsekvenserEn vedtagelse af det foreslåede ny direktiv vil især få betydning som følge afudvidelsen af begrebet ”associeret selskab”, hvor kapitalkravet nedsættes framindst 25 pct. til mindst 10 pct., og hvor det hidtidige krav om direkte ejerskabopgives. Ændringerne medfører, at flere selskaber bliver omfattet af direktivet.På den ene side vil udvidelsen af begrebet ”associeret selskab” medføre, atDanmark i flere tilfælde skal undlade at beskatte rente- og royalty-betalinger herfra landet til selskaber i andre EU-lande. Det vil principielt set medføre et vistprovenutab. For renter må det tages i betragtning, at ændringen kun vil få betyd-ning i tilfælde, hvor det betalende og det modtagende selskab er forbundet ved,at det ene selskab ejer mellem 10 og 25 pct. af kapitalen i det andet selskab ogsamtidig råder over mindst 50 pct. af stemmerne i det andet selskab. Det må og-så tages i betragtning, at danske dobbeltbeskatningsaftaler med andre EU-landeSide 6 af 8
allerede i vidt omfang forhindrer Danmark i at beskatte royalty-betalinger fradanske selskaber til selskaber i disse EU-lande.På den anden side vil udvidelsen af begrebet ”associeret selskab” medføre, atflere danske selskaber end i dag vil blive fritaget for udenlandsk beskatning afrenter og royalties, som de modtager fra andre EU-lande. Det vil medføre, at depågældende danske selskaber ikke vil få dobbeltbeskatningslempelse for uden-landsk skat, hvilket principielt set vil medføre et vist merprovenu. Det må dogtages i betragtning, at danske dobbeltbeskatningsaftaler med andre EU-lande al-lerede i vidt omfang medfører, at danske selskaber ikke betaler udenlandsk skataf rente- og royalty-betalinger fra selskaber i disse lande.Samlet skønnes de modsatrettede provenubevægelser i det store og hele at opve-je hinanden således, at forslaget samlet set nogenlunde vil være provenuneutralt.8. HøringDirektivforslaget har været sendt i høring hos Advokatsamfundet, AE Rådet, Am-ChamDenmark, ATP, Børsmæglerforeningen, CEPOS, Cevea, Danmarks Rederi-forening, Danmarks Skibskreditfond, Dansk Aktionærforening, Dansk Byggeri,Dansk Erhverv, Dansk Iværksætterforening, Danske Advokater, Dansk Revisorfor-ening, Datatilsynet, Den Danske Fondsmæglerforening, Den danske Skatteborger-forening, DI, DVCA, Ejendomsforeningen Danmark, Finansrådet, Danske RevisorerFSR, Forsikring & Pension, Håndværksrådet, InvesteringsForeningsRådet, Land-brug & Fødevarer, Lokale Pengeinstitutter, Nasdaq OMX Copenhagen A/S, Natio-nalbanken, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Skatterevisorforeningen og Vi-denscentret for Landbrug.DI hilser det velkomment, at kravet om direkte associering ophævet, så den givnekoncernstruktur ikke længere er bestemmende for kildeskat eller ej. DI mener, at dendanske tekst af direktivforslaget trænger til revision, idet visse udtryk ikke fore-kommer korrekt i forhold til den engelske tekst. Hertil kan bemærkes, at man er enigog vil gennemgå den danske tekst.Danske Advokater hilser direktivforslaget velkomment. Danske Advokater ville dogønske, at rente-/royaltydirektivet blev udvidet til at omfatte alle rente- og royalty-betalinger inden for EU, uanset om betaler og modtager er associeret eller ikke. Her-til kan bemærkes, at man kan være enig, men der er ikke udsigt til, at EU-landenekan blive enige om et sådant forslag.Advokatrådet har foretaget en summarisk gennemgang og har ikke umiddelbart ind-holdsmæssige bemærkninger. Rådet klager over den korte høringsfrist på 16 dage.Danske Erhverv bakker op om de foreslåede indholdsmæssige ændringer.Datatilsynet og Skatterevisorforeningen har ikke bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdningerSide 7 af 8
Det må forventes, at de fleste EU-lande kan støtte forslaget.Det kan dog ikke udelukkes, at nogle EU-lande vil være imod udvidelsen af be-grebet ”associeret selskab”. Det skal dog tages i betragtning, at der allerede ermeget vidtgående overgangsordninger for flere lande.10. Regeringens foreløbige generelle holdningDanmark vil støtte en vedtagelse af direktivforslaget.
Side 8 af 8