Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 79
Offentligt
1052566_0001.png
Fra:Poul Erik Hansen [mailto:[email protected]]Sendt:6. december 2011 21:49Til:FolketingetEmne:afgifter og skat på biler
GoddagTil:og
Skatteminsteren
alle folketingsmedlemmer, der her skat og afgifter at gøre, samt de, der har medmiljø at gøreAfgifter og skatter på bilerJeg har aldrig forstået vores afgiftspolitik (kombineret med vores miljøpolitik) m.h.t. gulplade- ,ja nupapagøjeplade-indregistrerede biler.Der gives store nedslag i afgifterne, når bilejer accepterer, at der kun må være det antal personer i bilen,der er forsædepladser til.Dette har resulteret i:1) mange store biler – bl. a. 4 hjulstrækkere og andre terrængående biler, som de fleste slet ikke harnogen brug – er blevet indregistreret med stor besparelse = mindre penge i statskassen.2) Disse biler har ofte en meget dårlig brændstofsøkonomi = større forurening.3) Ofte køres disse biler aggressivt og ofte for hurtigt (opleves tit på især motorvejene)4) Mange af dem (lige som mange alm. biler) kører kun rundt med 1 person (selvfølgelig ejerens valg),men derfor ikke behov for den store bil og det terrængåendetræk, da det normalt kræver, man harkørselsadgang til privat jord.5) Ofte bruges gulpladebilerne til privatkørsel, hvad dog de nyere papagøjeplade-indregistreringerskal være med til at begrænse (lettere at afsløre).I øvrigt foreslog jeg for en hel år sidenministeriet at genindføre papagøjepladerne i stedet for den latterlige plakat, der skulle klistres påbagruden af gulpladebiler, hvoraf der var betalt moms. Fik det svar, at det var for vanskeligt / dyrt,når bilen skulle omregistreres – vel ikke folketingets/ministeriets problem. Men det glæder mig, detkom et par år senere. Men er faktisk ikke nok.6) Disse afgifts-/skattenedslag burde afskaffes for alle biler, hvor der må køres privat i. Det er vel folkseget valg om de vil køre personbil eller varevogn privat, bør betale samme afgift/skat.Det ville helt sikkert give en masse penge i statskassen, samt fjerne mange af de store”potensforlænger”-biler, der forurener alt for meget, altså give en mindre forurening.Gulplade-firmabiler skal selvfølgelig fortsætte, men må udelukkende bruges til arbejdskørsel, ikkenok med en værktøjskasse i bilen, der skal foreligge en arbejdsordre. Kontrol vil jo være nemt.Med venlig hilsenPoul Erik HansenGuldagerhusetSkovridervej 37Guldager St.6715 EsbjergTlf 75 16 70 91