Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 65
Offentligt
1044922_0001.png
1044922_0002.png
1044922_0003.png
1044922_0004.png
1044922_0005.png
1044922_0006.png
1044922_0007.png
23. november 2011
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 30. november2011Herved fremsendes dokumenter, som skønnes relevante for Skatteudvalgets an-svarsområde. Det relevante punkt er markeret i indholdsfortegnelsen nedenfor.1)Revision af kapitalkravsdirektivet (CRR/CRD-IV)-Statusrapport og orienterende debat-Tidlig forelæggelseKOM(2011) 452, KOM(2011) 453Forberedelseaf Det Europæiske Råd den 9. december 2011 (UDGÅET)(Fordelt separat)KOM-dokument foreligger ikkeOpfølgning af G20-topmødet den 3.-4. november 2011 i Cannes (UDGÅET)-Udveksling af synspunkterKOM-dokument foreligger ikke(evt.) Revideret adfærdskodeks for Stabilitets- og Vækstpagten (UDGÅET)-GodkendelseKOM-dokument foreligger ikkeÅrlig vækstundersøgelse-Forelæggelse ved KommissionenKOM-dokument foreligger ikkeØkonomiske og finansielle konsekvenser af EU-lovgivning-Udkast til rådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikkeEU-statistikker-Udkast til rådskonklusioner-Aftale om udnævnelser til Det Rådgivende Organ for Statistisk Styring på EuropæiskPlanKOM-dokument foreligger ikkeAdfærdskodeks for erhvervsbeskatning-Rapport til Rådet-RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikkeRevisionsrettens årsberetning om gennemførelsen af budgettet for regnskabsSide
2)
Side
3)
Side
4)
Side
5)
Side
6)
Side
7)
Side
8)
Side 3
9)
Side
2
året 2010-ForelæggelseKOM-dokument foreligger ikke10)Revision af direktiv om investorgarantiordninger-Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet den 30. november 2011.KOM(2010) 371Kommissionens forslag vedr. kreditaftaler i forbindelse med fast ejendom tilbeboelse (boligkreditdirektivet)- Sagen kommer ikke på dagsordenen for rådsmødet den 30. november 2011.KOM(2011) 142Kommissionens forslag til retsakter vedr. styrket eurosamarbejde- Forelæggelse ved KommissionenKOM-dokument foreligger ikkeEventueltSiden sidstSide
11)
Side
12)
Side
13)14)
3

Dagsordenspunkt 8:

Resumé

Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning

Adfærdskodeksgruppen for erhvervsbeskatning ventes at aflægge rapport om arbejdet under detpolske formandskab. Gruppen undersøger løbende, om EU-landene overholder aftalen i ad-færdskodeksen om dels at afvikle gældende skadelige ordninger for selskabsbeskatning og delsikke at indføre nye sådanne ordninger. Gruppen har desuden begyndt andre arbejdsopgaver omanti-misbrug, administrativ praksis og forholdet til tredjelande. ECOFIN ventes at tage rappor-ten til efterretning.

Baggrund

Som del af EU’s daværende skattepakke indgik EU-landene i december 1997 enpolitisk aftale om, at et land ikke må have skadelige særordninger med nedsat be-skatning på selskabsområdet mhp. at tiltrække udenlandske investeringer. AlleEU-lande har tilsluttet sig denne aftale.Adfærdskodeksen har kriterier for, hvornår en skatteordning anses som skadelig.Hovedprincippet er, at en ordning er skadelig, hvis den:medfører et betydeligt lavere effektivt beskatningsniveau (f.eks. 0-beskatning) i forhold til den normale beskatning i det pågældende land, oger isoleret fra landets egen økonomi (f.eks. hvis ordningen kun medførerfordele for udenlandsk ejede virksomheder eller kun for transaktioner medudenlandske virksomheder).
EU-landene må ikke indføre nye ordninger i strid med kodeksen (”standstill”), ogde skal ophæve eller ændre deres gældende skadelige ordninger, så de skadeligeelementer fjernes (”rollback”). ECOFIN etablerede i 1998 en særlig adfærdsko-deksgruppe til at overvåge, at kodeksen overholdes. Gruppen træffer afgørelseved ”bred enighed”.ECOFIN besluttede den 2. december 2008, at adfærdskodeksgruppen også skalundersøge:misbrug af bl.a. selskabsskatteregler og evt. fælles forståelse af retspraksissom følge af de seneste afgørelser ved EF-domstolen, herunder forståelse afbegrebet ”reel økonomisk virksomhed”, som ikke er defineret præcist. EF-domstolen har lagt vægt på, at skatteregler, som skal hindre placering af ind-tægt i et selskab i et land eller område med lav beskatning, er i strid med denfrie etableringsret, hvis det pågældende selskab udøver reel økonomisk virk-somhed,gennemsigtighed og informationsudveksling vedrørende transfer-pricing(dvs. interne transaktioner mellem koncernforbundne selskaber),administrativ praksis (herunder medlemsstaternes praksis, også på regionalteller lokalt niveau) med at lempe beskatning i et omfang, der kan anses somskadeligt, og
4
forholdet til tredjelande.
Gruppen rapporterer løbende til Rådet, hvilket igen ventes at ske den 30. novem-ber 2011.

Indhold

Stop for indførelse af nye ordninger i strid med adfærdskodeksen (Standstill)Adfærdskodeksgruppen aflægger løbende rapport til ECOFIN om det fortsattearbejde med at overvåge overholdelse af medlemslandenes pligt til ”standstill”.Gruppen har fortsat undersøgelsen af selskabsbeskatningen påGuernsey.Gruppenhar modtaget en redegørelse fra Guernsey om overvejelserne om revision af sel-skabsbeskatningen, men Guernsey har ikke sendt oplysninger om fremskridt vedr.denne revision. Gruppen har derfor anmodet Kommissionen om at udarbejde enbeskrivelse af Guernseys nuværende selskabsbeskatning med henblik på efterføl-gende vurdering i forhold til adfærdskodeksens kriterier.Som led i gruppens årlige overvågning af, om EU-landene – og deres tilknyttedeområder – overholder adfærdskodeksen, indsendte UK i 1. halvdel af 2011 ennotifikation af en ny ordning:GibraltarIncome Tax Act 2010. Ordningen medfø-rer en selskabsbeskatning, hvor selskabsskatten som hovedregel er på 10 pct., dog20 pct. for forsyningsselskaber. Ordningen medfører desuden, at indtægter i formaf renter og royalties ikke beskattes, med mindre renterne er knyttet til ”tradingincome”, ligesom der ikke opkræves kildeskat af rente- og royalty-betalinger fraselskaber i Gibraltar. Gruppen har bedt Kommissionen i samarbejde med UK, omat udarbejde en beskrivelse af Gibraltars selskabsbeskatning med henblik på efter-følgende vurdering i forhold til adfærdskodeksens kriterier.Kommissionen har orienteret gruppen om dens bilaterale kontakter medFrankrigog Nederlandeneom nye skatteregler i de to landesoversøiske områder,som er indledt iførste halvår 2011. Kommissionen vil fortsætte denne dialog og holde gruppenorienteret.Afvikling af ordninger i strid med adfærdskodeksen (Rollback)De EU-lande, som selv havde skatteordninger, som blev vurderet i strid med ko-deksen – eller hvis tilknyttede områder havde sådanne skatteordninger – har be-kræftet, at ordningerne er afviklet eller afvikles i overensstemmelse med de tidlige-re aftaler.ECOFIN tog den 15. februar 2011 stilling til et spørgsmål om omfanget af ad-færdskodeksen, som havde betydning for vurderingen af skatteordninger påIsle ofMan og Jersey.Kodeksen omfatter erhvervsbeskatning, og spørgsmålet var, om denomfatter skatteordninger, som ikke medfører forskellig beskatning af et selskabsoverskud på selskabs-niveau, men forskellig beskatning på aktionær-niveau.ECOFIN bekræftede, at sådanne ordninger er omfattet af kodeksen.
5
Adfærdskodeksgruppen vurderede herefter, at to skatteordninger på Jersey og Isleof Mans var i strid med adfærdskodeksen. Ordningerne medfører en generel sel-skabsbeskatning på 0 pct. Jersey har dog en beskatning på 10 pct. for banker, for-syningsselskaber samt ejendomsselskaber, mens Isle of Man har en beskatning på10 pct. for banker og for indkomst fra jord og fast ejendom. Ordningerne medfø-rer, at fysiske personer, hjemmehørende på Jersey, hhv. Isle of Man, som ejer ak-tier i Jersey-selskaber, hhv. Isle of Man-selskaber, skal betale personskat både afudbytter fra selskaberne og af den del af disse selskabers overskud, som ikke ud-loddes. Aktionærer uden for de to områder skal derimod ikke betale skat af ikke-udloddet selskabsoverskud. En sådan forskel i beskatningen af aktionærer i hhv.ind og udland er i strid med kodeksen.De to områder har herefter ændret ordningerne, så fysiske personer hjemmehø-rende i Isle of Man og Jersey ikke længere skal betale personskat af ikke-udloddetoverskud i selskaber i det pågældende område. I 2. halvår 2011 har adfærdsko-deksgruppen besluttet, at ordningerne herefter er afviklet.Gruppens øvrige arbejdeAdfærdskodeksgruppen påbegyndte i 2. halvår 2010 behandlingen af den del afarbejdsprogrammet, som ligger udover ”rollback” og ”standstill”, nemlig anti-misbrug, administrativ praksis og forholdet til tredjelande.Vedr.anti-misbrughar gruppen fortsat undersøgelsen aflån med ret til andel i låntagersoverskud.I visse tilfælde er grænseoverskridende lån konstrueret således, at veder-laget for lånet anses som en renteudgift i det land, hvor låntager er hjemmehøren-de, men som en udbytteindtægt i det land, hvor långiver er hjemmehørende. Detkan medføre, at ”renteudgiften” kan fratrækkes ved beskatningen i det førstnævn-te land, mens den modsvarende ”udbytteindtægt” ikke beskattes i det andet land.Gruppen er blevet enig om retningslinjer, som medfører, at når et EU-land anserdet betalte vederlag for sådanne lån som en fradragsberettiget udgift for låntager,skal det EU-land, hvor långiver er hjemmehørende, ikke skattefritage det modtag-ne vederlag som udbytte. Gruppen har i 2. halvdel af 2011 drøftet implementerin-gen af disse guidelines og besluttet at henvise dette spørgsmål til teknisk analyse iKommissionens arbejdsgruppe for skattespørgsmål.Vedr.forholdet til tredjelandeer gruppen tidligere nået til enighed om, at den især vilprioritere undersøgelsen af skattereglerne i Schweiz og Liechtenstein. Gruppenhar på den baggrund opfordret Kommissionen til at tage kontakt til de to landefor at undersøge i hvilket omfang, de kan tilslutte sig adfærdskodeksens principperog kriterier. Kommissionen skal rapportere til gruppen ved udløbet af hvert halv-år. Kommissionen har i forlængelse af ovenstående redegjort for dens møder medSchweiz og Liechtenstein. Gruppen opfordrede Kommissionen til at fortsættedisse møder og holde gruppen orienteret om fremskridt.
6
Gruppen vil fortsætte arbejdet med at undersøge administrativ praksis (herundermedlemsstaternes praksis, også på regionalt eller lokalt niveau) med henblik på atpåse, at staterne ikke lemper beskatning på en måde, der kan anses som skadeligt.Herudover besluttede gruppen, på baggrund af tidligere afgørelser om konkretesager, at søge at opstille yderligere retningslinjer for, hvad der er acceptabelt for atanse fremtidige skatteordninger som i overensstemmelse med kodeksen. Endvide-re vil gruppen se på staternes overholdelse af sådanne retningslinjer.Gruppen vil også, på baggrund af konkrete sager, undersøge mulige tiltag til atimødegå mulig skadelig skatteplanlægning for multinationale virksomheder vedbrug af særlige skatteordninger for investeringsforeninger med henblik på at for-mulere anbefalinger.ECOFIN ventes den 30. november 2011 at vedtage rådskonklusioner, der tageradfærdskodeksgruppens rapport til efterretning og opfordrer gruppen til igen ataflægge rapport om dens arbejde til ECOFIN inden udgangen af det danske for-mandskab i første halvår af 2012.

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.

Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Sagen har ikke betydning for gældende dansk ret.

Statsfinansielle konsekvenser

Sagen har ikke umiddelbare statsfinansielle konsekvenser, men begrænsning af skat-tekonkurrence som følge af afvikling af skadelige ordninger vil styrke de offentligefinanser.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Rapporten har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser, men begrænsningaf skadelig skattekonkurrence som følge af afvikling af ordninger vil have positivesamfundsøkonomiske konsekvenser.

Høring

Ikke relevant.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen om adfærdskodeksgruppens rapporter blev senest forelagt Folketingets Euro-paudvalg til orientering forud for ECOFIN den 20. juni 2011.
7

Holdning

Regeringens holdningRegeringen er enig i rapporten og kan støtte, at ECOFIN tager rapporten til efter-retning.Andre landes holdningerAlle medlemslande ventes at være enige i rapporten og støtte, at ECOFIN tagerrapporten til efterretning.