Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 62
Offentligt
TilDen arbejdsgruppe eller det udvalg,der arbejder eller skal arbejde med begrænsning af reklametryksager.
Skader forårsaget af reklametryksagerForbrugerpriser: Ligegyldig om det er er producenten eller forretningen, der betaler forreklametryksagerne vil regningen jo ende ved forbrugerne, også dem, der ikkemodtager tryksagerne. Det er blandt andet derfor forbrugerpriserne er højerei Danmark end i lande vi traditionelt sammenligner os med.(Prøv at beregn omkostningerne til reklamebureauer, trykkerier mv.)Grænsehandel:Reklametryksager fra de tyske grænsebutikker frister mange dansker til atkøre til Tyskland og købe ind, specielt efter de seneste forhøjelser af visseforbrugerpriser.Reklametryksager bidrager ikke kun til forurening med CO2 ved afbrænding.Det er også et helt urimelig spil af ressourcer. Hvor mange skove har det ikkekostet ?
Ressourcespil:
Ideer til beskatning af reklametryksager
1. Hver forretning måtte kun fremsende løbende reklame til husstande, der selv havde bedom det, og underskrevet et bekræftelse, der gælder for et kalenderår ad gangen.Det ville medføre en væsentlig begrænsning af tryksager.2.Nej tak mærkatetkunne afløses med etJa tak mærkat, som fx kunde koste 200,- kr.,og som skulle fornyset hvert kalenderår. Det vil betyde, at kun de, der virkeligt varinteresseret, ville modtage reklamer.Det ville derfor betyde en væsentlig begrænsning af tryksager, og desuden give statenen ekstra indtægt.Begge forslag ville give drastisk begrænsning af et helt unødvendigt papirspil, og samtiden begrænsning af producenternes og forretningernes reklameudgifter, og dermed føretil lavere forbrugerpriser.
Ole StriimTerp Skovvej 104,8270 Højbjerg