Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 59
Offentligt
1043877_0001.png
1043877_0002.png
1043877_0003.png
1043877_0004.png
1043877_0005.png
1043877_0006.png
1043877_0007.png
Skatteministeriet
J. nr. 2011-231-0053
Forslagtil
Lov om ændring af tobaksafgiftsloven(Regulering af pakkerstørrelser på cigaretter)§1I lov tobaksafgifter (tobaksafgiftsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 635 af 21. august 1998,som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 1296 af 20. december 2000, § 1 i lov nr. 1063 af 17.december 2002, § 1 i lov nr. 1392 af 20. december 2004, § 4 i lov nr. 524 af 12. juni 2009, § 3i lov nr. 626 af 11. juni 2010, § 3 i lov nr. 1361 af 8. december 2010 og senest ved § 1 i lovnr. 626 af 14. juni 2011, foretages følgende ændring:1.I§ 3indsættes som stk. 3:”Stk.3.Cigaretter skal udleveres i pakninger med 20 stk. cigaretter eller flere.”
§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. april 2012.Stk. 2.Loven finder anvendelse for varer, som efter lovens ikrafttræden udleveres til forbrugfra registrerede virksomgeder, angives til fortoldning eller importeres.
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. IndledningLovforslaget er en del af aftalen om finansloven for 2012 mellem regeringen(Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) og Enhedslisten.Formålet med lovforslaget er at forbyde salg af cigaretpakker, som indeholder mindre end 20styk cigaretter. Hermed sikres det, at de forhøjelser af tobaksafgifterne, som er aftalt ifinansloven for 2012, afspejles i forbrugspriserne, og derved har den ønskedesundhedsmæssige effekt.2. Lovforslagets formål og baggrundDanskerne lever i dag i gennemsnit kortere tid end borgerne i de fleste andre OECD-lande. Enbedre folkesundhed opnås bedst ved at forebygge og forhindre, at sygdomme opstår. Detgiver flere gode leveår og større livskvalitet for den enkelte, og samfundet får gavn af etmindre pres på ressourcerne i sundhedsvæsenet. Samtidig vil bedre forebyggelse betyde færresygedage, hvilket reducerer arbejdsgivernes og det offentliges udgifter ved sygefravær.Rygning er blandt de alvorligste risikofaktorer for sundheden. Ifølge Forebyggelses-kommissionen kan knap � af alle årlige dødsfald henføres direkte til rygning. Dettelovforslag fremsættes i tillæg til udmøntningen af den del af regeringens målsætning, somhandler om forhøjelser af tobaksafgifterne. Lovforslaget sikrer, at den foreslåedeafgiftsstigning, svarende til en gennemsnitlig prisstigning på 3 kr. for 20 styk cigaretter,afspejles i forbrugspriserne, og ikke blot omgås ved, at producenterne af tobak reducererantallet af cigaretter i en pakke fra eksempelvis 20 til 18 styk, og herefter sælger pakken tilden samme pris som hidtil.Lovforslaget fremsættes særskilt, men skal ses i sammenhæng med lovforslag nr. L33 omændring af chokoladeafgiftsloven, og øl- og vinafgiftsloven og forskellige andre love(Afgiftsforhøjelser på chokolade, sukkervarer, is, sodavand, øl og vin) (fremsat 21. november2011).3. Gældende retTobakspakker skal ifølge lov om tobaksafgifter (tobaksafgiftsloven) være pakket ifuldstændigt lukkede pakker. I forbindelse med fremstilling eller modtagelse fra udlandet skalpakkerne forsynes med et stempelmærke. Enhver pakke skal i øvrigt forsynes med angivelseaf indholdets art og mængde, den pågældende vares detailpris, samt fremstillerens eller denafgiftsberigtigendes navn og hjemsted.
3
Cigaretter bliver i dag typisk solgt i pakker med 10, 18, 19 eller 20 styk. Enkeltsalg afcigaretter er ikke tilladt.4. LovforslagetFor at sikre, at afgiftsforhøjelserne for cigaretter i L33 får den ønskede sundhedsmæssigeeffekt, foreslås det at cigaretpakkerne fremover skal indeholde 20 stk. cigaretter eller flere.Dermed forhindres den situation, hvor producenterne af cigaretter blot reducerer indholdet afcigaretpakkerne med 1-2 cigaretter, og hermed kan sælge pakkerne til samme pris som hidtil.Med den foreslåede regel om minimumspakkestørrelser bliver det hermed også forbudt atsælge cigaretter i pakker med 10 stk. Pakkerne med 10 stk. cigaretter købes i dag fortrinsvis afunge og andre, som netop er begyndt at ryge. Forslaget bidrager dermed til, at adgangen tilcigaretter gøres væsentlig dyrere for denne gruppe af rygere.5. Økonomiske konsekvenser for det offentligeLovforslaget skønnes ikke at have økonomiske konsekvenser for det offentlige.6. Administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for det offentlige.7. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivetFastsættelse af regler for pakkestørrelser i sammenhæng med forhøjelserne af afgifterne påtobak forventes at medføre en reduktion i efterspørgslen. Reduktionen vil være sammensat afmindre forbrug, mere dansk grænsehandel og mindre udenlandsk grænsehandel i Danmark.8. Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget sendes i høring hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet iErhvervsRegulering (CKR).Det er Skatteministeriets vurdering, at lovforslaget vil have meget begrænsede administrativekonsekvenser for erhvervslivet.9. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.10. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.11. Forholdet til EU-rettenLovforslaget notificeres som udkast efter direktiv 98/34/EF (Informationsproceduredirektivet)med senere ændringer.
4
12. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Udover relevante ministerier og styrelser sendes lovforslaget i høring hos Advokatsamfundet,Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, CEPOS, Dansk Dagligvareleverandørforening, DanskErhverv, Den danske skatteborgerforening, DI, Danske Advokater, Danske Regioner, DeSamvirkende Købmænd, Foreningen af Danske Revisorer, Foreningen af RegistreredeRevisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Horesta, Kommunernes Landsforening,Landbrug og Fødevarer, Nærbutikkernes Landsforening, Philip Morris og Tobaksindustrien.
13. Sammenfattende skemaSamlet vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvenser/mindreudgifterIngenIngenNegative konsekvenser/merudgifterIngenIngen
Økonomiske konsekvenserfor det offentligeAdministrativekonsekvenser for detoffentligeØkonomiske konsekvenserfor erhvervslivet
Ingen
Administrativekonsekvenser forerhvervslivet
Ingen
Administrativekonsekvenser for borgerneMiljømæssigekonsekvenser
IngenIngen
Fastsættelse af regler forpakkestørrelser isammenhæng medforhøjelserne af afgifterne påtobak forventes at medføre enreduktion i efterspørgslen.Reduktionen vil væresammensat af mindre forbrug,mere dansk grænsehandel ogmindre udenlandskgrænsehandel i Danmark.Det er Skatteministerietsvurdering, at lovforslaget vilhave meget begrænsedeadministrative konsekvenserfor erhvervslivet.IngenIngen
5
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget notificeres som udkast efter direktiv 98/34/EF(Informationsproceduredirektivet) med senere ændringer.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1I henhold til tobaksafgiftslovens § 3, stk. 2, er det ikke tilladt at sælge cigaretter i løssalg.For at sikre, at afgiftsforhøjelserne i L33 får den ønskede forbrugs- og sundhedsmæssigeeffekt, foreslås det herefter at indsætte en regel om minimumspakkestørrelser som § 3, stk. 3.Cigaretpakkerne skal således efter lovforslaget indeholde 20 stk. cigaretter eller flere. Dermedforhindres den situation, hvor producenterne af cigaretter blot reducerer indholdet afcigaretpakkerne med 1-2 cigaretter, og hermed kan sælge pakkerne til samme pris som hidtil.
Til § 2Det foreslås istk. 1,at loven træder i kraft den 1. april 2012.Det foreslås istk. 2,at loven finder anvendelse for varer, som efter lovens ikrafttrædenudleveres til forbrug fra registrerede virksomgeder, angives til fortoldning eller importeres.Det forventes, at størstedelen af fremstillerne vil være i stand til at afpasse produktionen til denye bestemmelser.
6
BilagBilag 1 – (Evt.)Andre bilag (EU-direktiver, forordninger, tekniske redegørelser)Bilag 2 –Paralleltekster
7
Bilag 2