Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 39
Offentligt
1039939_0001.png
1039939_0002.png
1039939_0003.png
1039939_0004.png
1039939_0005.png
1039939_0006.png
1039939_0007.png
1039939_0008.png
1039939_0009.png
1039939_0010.png
1039939_0011.png
1039939_0012.png
1039939_0013.png
1039939_0014.png
1039939_0015.png
1039939_0016.png
1039939_0017.png
1039939_0018.png
1039939_0019.png
1039939_0020.png
1039939_0021.png
1039939_0022.png
Er GPS teknologien præcis nok til brug iRoad Pricing løsninger?Martina ZabicPhD StudentLogistics & Intelligent Transport SystemsDepartment of TransportTechnical University of Denmark
Ph.d.-projekt ved DTU TransportTeknisk kørselsafgiftsforsøg i samarbejde med Siemens– Electronic Tolling Solutions (Østrig)– Power & Transportation Department (Danmark)
Formål:– Hvad er deteknologiske udfordringerved positioneringsfunktioneni GPS-baserede kørselsafgiftssystemer?– Hvad erperformance-niveauetfor eksisterende OBU teknologi?
2
DTU Transport, Technical University of Denmark
Kort resumé af forsøgetForsøgssetup– 40 biler med state-of-the-art OBUs– Både person– og erhvervsbiler– GPS dataindsamling 1Hz (2007-2008)– GPRS kommunikation (30 min)
Performance analyser– GPS nøjagtighed, tilgængelighed,integritet og kontinuitet– Data pålidelighed– Betydning af udfald ift. bestemmelseaf den kørte afstand
3
DTU Transport, Technical University of Denmark
System arkitektur
4
DTU Transport, Technical University of Denmark
Road Charging Process
5
DTU Transport, Technical University of Denmark
PositioneringsforholdSatellit tilgængelighed i KøbenhavnForbedret 27% fra 2003-2008
6
DTU Transport, Technical University of Denmark
Nøjagtighed i forhold til vejnettetPositionsdensitetIndenfor 30 meter: 96,6%Indenfor 100 meter: 99,9%
7
DTU Transport, Technical University of Denmark
Kontinuitet – forekomst af udfald• Gennemsnitligt 22 udfald per tur
8
DTU Transport, Technical University of Denmark
Kontinuitet• 99 % af alle udfald er under 25 sek
9
DTU Transport, Technical University of Denmark
Kontinuitet
10
DTU Transport, Technical University of Denmark
Data pålidelighedTekniske udfordringer– Software- og hardwarefejl(On/off virkende OBUs)– Installations- ogkonfigurationsfejl (servernedbrud mv.)– Kommunikationsfejl ognedbrudKonsekvens– Mange korte ture– Flere ture i én– Overlappende ture– Ukorrekt tur-information– Store udfald (> 10 min)
11
DTU Transport, Technical University of Denmark
Data pålidelighed• Udfaldsvariation ml. enheder
12
DTU Transport, Technical University of Denmark
Tilgængelighed
13
DTU Transport, Technical University of Denmark
Kontinuitet
14
DTU Transport, Technical University of Denmark
Afgiftsberegning
15
DTU Transport, Technical University of Denmark
AfgiftsberegningBestemmelse af den kørte afstand
16
DTU Transport, Technical University of Denmark
Performance AnalyseUdfaldsindflydelse på bestemmelsen af den kørte afstand– Simulation– Forskellige scenarier af GPS udfald i ture– Analyse af både distance-baseret og distance-relateret metodeDistance-baseret
Distance-relateret
17
DTU Transport, Technical University of Denmark
Performance AnalyseResultat - Simulation
18
DTU Transport, Technical University of Denmark
Road Charging Process
19
DTU Transport, Technical University of Denmark
Konklusion og perspektiveringPositionsbestemmelse performance– Satellittilgængeligheden er forbedret (27 %)– Positionsnøjagtigheden lever op til performancekravet– Fleste udfald i data er små GPS udfald (99 % under 25 sek)– Lav men betydelig forekomst af store udfald (> 10 min) grundet fejl– Muligt at opnå stor procentdel af korrekt afgiftsberegning for beggeberegningsmetoderData pålidelighed– Stadig tekniske udfordringer der skal løses– Forekomst af ukorrekte informationer– Data validering vigtig før afgiftsberegningen– Performancevariation ml. OBU enheder– Valideringssystem vil være nødvendigt
20
DTU Transport, Technical University of Denmark
Konklusion og perspektiveringUdfordringen er at:– Hindre store kontinuerte udfald (stor betydning)– Minimere forekomsten af GPS udfald (forekommer ofte)– Forhindre nedbrud grundet systemfejl– Indarbejde datavalideringsprocesser– Sikre systemdriftssikkerhed, på trods af fejl– Implementere redundante systemer, procedurer og komponenter forat sikre at grundlaget for afgiften er pålideligt og giver fair resultaterpå trods af forekomsten af fejl
21
DTU Transport, Technical University of Denmark
Spørgsmål?
[email protected]Zabic, M.GNSS-based Road Charging Systems.PhD Thesis, Department of Transport,Technical University of Denmark. 201122DTU Transport, Technical University of Denmark