Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 39
Offentligt
Road Pricing og KørselsafgifterScandic Sydhavnen 10. november 20111
Er kørselsafgifter en god ide?- Hvorfor, hvordan & hvornårNiels Buus Kristensen
Foto: Jeppe Michael Jensen
Den oprindelige transportpolitik:Etablere færdselsårer2
Niels Buus Kristensen
20. årh.:Højere fart gennem forbedretinfrastruktur og teknologisk udviklingHobro Herredsvej [Vejmanden, 2003 s. 21.Første motorvejsstrækning, Hørsholmvej[www.vejhistorie.dk].
3
SAS DC-3
Airbus 380
BMW 520d
Tog - år 1900
High speed rail - Kina
Niels Buus Kristensen
Udvidelser af vejkapaciteten vil være nødvendig …4
- men vi kan ikke fortsat bygge os ud af problemerne!
Regulering af trafikanternes benyttelse af vejenevilblive en hovedudfordring for transportpolitikken.
Foto: Yann Arthus-Bertrand: Yokohama, Japan (35�42’ N; 139�45’E)
Niels Buus Kristensen
Begrænsning af transportenkan være vejen til højere mobilitet5
Niels Buus Kristensen
Nu og fremover:Trængselbegrænseri stigende grad fremkommeligheden•Historisk har højere rejsehastighedog velstandsstigning løbende øgetmobiliteten og skabt mere trafik•For meget trafik i forhold til infra-strukturens kapacitet sætter stadigoftere grænser for voresmobilitet•Færre investeringsmidler vilfremover stille større krav til ogændre transportpolitikkenOptimal ud- og benyttelse afkapaciteten bliver centralNiels Buus Kristensen
6
Fra registreringsafgift til kørselsafgift7
Niels Buus Kristensen
Typer af variable afgifterBetalingssystem:Velegnet til:•CO2-udslip•Trafikbegrænsninggenerelt•Finansiering/betalingfor vejbenyttelse•Trafikbegrænsningi København•Trængsel•Trafikbegrænsningi byer + bymiljøSystem-omkostninger:•”Gratis”
Fordele &problemer:•Grænsehandel•Velkendt
Brændstofafgifter
Kilometerafgift
•”Billigt”
•Fair
BetalingsringKørselsafgift(GPS)Parkeringsafgift
•”Hurtigt”
•Afprøvet•Upræcist•Optimalt•Komplekst/Risiko•(Overvågning)•Velkendt•Upræcist
•”Dyrt”(?)
•”Billigere”
Niels Buus Kristensen
Konklusion?9
Niels Buus Kristensen
10
Tak for opmærksomheden!
Niels Buus Kristensen