Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 39
Offentligt
1039936_0001.png
1039936_0002.png
1039936_0003.png
1039936_0004.png
1039936_0005.png
1039936_0006.png
1039936_0007.png
1039936_0008.png
1039936_0009.png
1039936_0010.png
1039936_0011.png
1039936_0012.png
1039936_0013.png
1039936_0014.png
1039936_0015.png
1039936_0016.png
1039936_0017.png
1039936_0018.png
Trængselsafgifter ihovedstadsområdet &svenske erfaringerv/ Kontorchef PerAlsCenter for Byudvikling
KØBENHAVNS KOMMUNEØkonomiforvaltningenwww.kk.dkSide
Politiske målsætningerBæredygtig vækst: overordnetmålsætning for Københavnsfremtidige udviklingVækst i BNPForøget effektivitetVækst iarbejdsstyrken/beskæftigelseReduktion i CO2-udledningen
Langsigtet trafikpolitisk målsætning for persontrafik
1/3 CYKLER
1/3 KOLLEKTIV TRAFIK
1/3 BILER
Københavns trafikpolitiske nøgleelementer
Kollektiv trafik
Effektiv udnyttelse af vejareal:plads til både biler, cykler og busser
Statens rolleS- og Regional-togVejkapacitet til biler
Kan København nå målet om 3 x 1/3?100 %CYKEL&GANGBUS&TOGBUS& TOG
Målsætning ommindst 1/3 kollektivtrafikopfyldes ikkeBUS&TOG
CYKEL&GANG
Mange pendler fortsatind til og ud afKøbenhavn i bil.Mere metro, flere S-tog og flereregionaltog giverpositive bidrag.Supplerende tiltagnødvendige
BILBIL
BIL
TURE IKØBENHAVN
TIL OG FRAKØBENHAVN
TURE I ALT
2007 Etablering af Kommuneforum
2008 - hovedresultaterAnvende kendt teknologi: kamera og bizz(høj sikkerhed, lave drifts-omkostninger).Effekt: Op til 23% reduktion af trafikarbejdeindenfor ring, ca. 4% i Hovedstadsområdet.Større frem kommelighed for vejtrafikken,bedre luftkvalitet, mindre støj.Effekt for erhvervslivet – samlet beskeden,formodentlig en mindre tilpasning lokaltTrafikal startpakke: bedre kollektiv trafikklar fra dag 1.Provenu: netto ca. 1,5 mia. kr. / p.a.
Samfundsøkonomi
ProvenuProvenu til brug fortrafikaleforbedringer/relevante trafikaleinvesteringer iHovedstadsområder.
Erfaringerne fra Stockholm2005 – lov om trængselsskat2006 – forsøgsordning2007 – permanent trængselsskat10-20 SEK per passage, varierar över dagen(6.30-18.30)Ingen avgift helger (elleri juli)Bussar, handikappade undantagnaAVSKAFFAT: Miljöbilar, taxi undantagnaNYTT: avgifter för arbetsresor kan varaavdragsgillaSärskilt LidingöundantagMax 60 SEK/dag
Erfaringerne fra Stockholm300%
Kötid, morgonrusningfm2005fm2006
250%
200%
150%
100%
50%
0%inreinfartINinreinfartUTinnerstadsgatainnerstadsledNinnerstadsledS
Stockholm– forventede og realiserede effekterMål om 20% reduceret trafikarbejde indenfor ring lykkedes.Trafikanterne – hvad gjorde de?Mycket svårt att veta…de vet nog inte själva…Så här tror vi:Hälften bytte till kollektivtrafik - I huvudsak arbets- ochskolresorAndra hälften är svåra att spåra - Färre resor? Samordningav ärenden?, andra målpunkter?Vi letade, men hittade dem inte : Ingen ökning av:Samåkning, hemarbete, resor utanför avgiftstid, mycketliten ökning av trafiken på ”förbifarten”Essingeleden
Stockholm - opinionenAndelenMycketnegativaminskade
AndelenMycketpositivanästankonstant
Göteborg er på vej (2013)Mindske trængsel idet central Göteborg(10%) ogGöteborgsregionen(3%)Bidrage tilinvesteringer i detVästsvenska paketet(14 mia. Sek)
Stockholm og Göteborg

Stockholm

Antal stationerSkatteområdets storlekLokala undantagTrängselskattTiderInförandeAntal passager/dagTrafikminskning vidskattegränsenTrafikminskning i regionen18~3X4 kmLidingöborEssingeleden0-10-15-20 kr2007ca 400 000~22 %ca 1,5% (SL)

Göteborg

37~6X6 kmFlerpassageresor0-8-13-18 kr2013ca 640 000~20%ca 4% (GR)
vardagar 06.30-18.30 vardagar 06.00-18.30
Stockholm og Göteborg

Stockholm

Investering ibetalsystemTotal driftskostnadper passageSamhällsekonomi,årligt överskottVad skaparöverskottetSkatteintäkter/årIntäkternas tänktaanvändningCa 1,7 mdr2,60 kr(2009)ca 700 mkr(beräknat 2006)Främst restidseffekter

Göteborg

Ca 1,0 mdr2,60 kr(2013)ca 140 mkr(beräknat 2010)Lika delar restids,trafiksäkerhets ochmiljöeffekterCa 925 mkr (2013)Västsvenska Paketet
Ca 800 mkr (2011)TrafiklösningStockholm
Trængselsafgifter ihovedstadsområdet
Tak for opmærksomheden