Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 377
Offentligt
1161180_0001.png
1161180_0002.png
1161180_0003.png
1161180_0004.png
1161180_0005.png
EnhedInternationalØkonomi
Samlenotat vedr. Rådsmødet (ECOFIN) den 9. oktober 2012Dato27. september2012
1)
Afgift på finansielle transaktioner- Status over drøftelserneKOM-dokumenter foreligger ikke.Reviderede regler om kapitalkrav (CRR/CRD IV)- Orientering fra formandskabet.KOM(2011) 452 og KOM(2011) 453Opfølgning på det uformelle ECOFIN den 14.-15. september2012- Orientering ved formandskabetKOM-dokumenter foreligger ikke.Det Europæiske Semester 2012- Udveksling af synspunkterKOM-dokumenter foreligger ikke.Gennemførelse af stabilitets- og vækstpagten- Udkast til Rådets afgørelse og udkast til Rådets henstillingKOM-dokumenter foreligger ikke.
Side 2
2)
3)
4)
5)
6)
Internationale mødera) Opfølgning af G20-mødet mellem finansministrenesstedfortrædere i Mexico City den 23.-24. september 2012 ogforberedelse af G20-finansministrenes og centralbankchefernes mødeden 4.-5. november 2012- Udveksling af synspunkterKOM-dokumenter foreligger ikke.b) Forberedelse af det årlige møde mellem IMF ogVerdensbankgruppen i Tokyo den 12.-14. oktober 2012- Udkast til erklæring fra EU-formandskabet til Den InternationaleMonetær og Finansielle Komité (IMFC)KOM-dokumenter foreligger ikke.

Dagordenspunkt 1:

Afgift på finansielle transaktioner (FTT)

Resumé

På ECOFIN den 22. juni konkluderede man, at der ikke kan opnås enstemmig støtte tilKommissionens FTT-forslag, og at en gruppe lande ønskede at arbejde videre medmulighederne for et forstærket samarbejde om en FTT. På den baggrund forberederen række interesserede lande aktuelt en anmodning til Kommissionen om etforstærket samarbejde om en form for FTT, jf. Traktatens bestemmelser. På ECOFINden 9. oktober ventes en statusdrøftelse om det forstærkede samarbejde, herundermuligvis om den fremadrettede proces og afgiftens nærmere form mv. Kriteriet for ativærksætte forstærket samarbejde er bl.a., at mindst ni interesserede lande skalanmode Kommissionen herom. Herefter vil Kommissionen på grundlag afanmodningen kunne fremsætte et forslag herom. Målet er at nå til enighed om detforstærkede samarbejde inden udgangen af indeværende år.Der henvises i øvrigt til samlenotat forelagt Folketingets Europaudvalg forud forECOFIN d. 8. november 2011, d. 13. marts 2012 og d. 22. juni 2012.

Baggrund

Drøftelserne på EU-niveau, senest på ECOFIN d. 22. juni og på Det Europæiske Råds(DER’s) møde d. 28.-29. juni 2012, har vist, at der ikke kan opnås enstemmig støtte tilKommissionens forslag til en afgift på finansielle transaktioner (FTT) eller indførelse afen anden form for finansiel transaktionsafgift i alle EU-lande.Forhandlingssituationen indebærer således, at de EU-lande, som ønsker at indføre enkoordineret finansiel transaktionsafgift, må afsøge andre muligheder for etablering afet sådant samarbejde. Lissabon-traktaten åbner i den forbindelse mulighed for, at derkan etableres et såkaldt forstærket samarbejde på områder, som ikke er EUenekompetence (f.eks. på skatteområdet).Konklusionerne fra DER d. 28.-29. juni 2012 bemærker, at en afgift på finansielletransaktioner ikke vil blive vedtaget af Rådet indenfor en rimelig tidshorisont.Konklusionerne lyder videre, at flere medlemslande på den baggrund vil fremsætte enanmodning om et forstærket samarbejde på dette område mhp. vedtagelse indenudgangen af 2012.

Indhold

Proces for forstærket samarbejdeEU har kun gjort anvendelse af bestemmelserne om at etablere et forstærketsamarbejde i få tilfælde, senest i sagen om EU-patentet. Man har i regi af ECOFINendnu ikke erfaringer med det forstærkede samarbejde.Forstærket samarbejde har hjemmel i artikel 20 i Traktaten om Den Europæiske Union(TEU) og i sjette del, afsnit III (artikel 326-334), i Traktaten om den EuropæiskeUnions Funktionsmåde (TEUF). Indledning af et forstærket samarbejde forudsætter atfølgende betingelser er opfyldt:Et forstærket samarbejde skal indføres inden for rammerne af Unionens ikke-eksklusive kompetencer (TEU artikel 20, stk. 1).Et forstærket samarbejde skal være en sidste udvej, når de tilstræbte mål ikkekan nås inden for en rimelig frist af Unionen som helhed (TEU artikel 20, stk.2).Mindst ni medlemsstater skal deltage i et forstærket samarbejde (TEU artikel20, stk. 2).
2
Et forstærket samarbejde skal tage sigte på at fremme Unionens mål,beskytte dens interesser og styrke integrationsprocessen (TEU artikel 20, stk.1).Et forstærket samarbejde skal overholde traktaterne og gældende EU-ret(TEUF artikel 326).Et forstærket samarbejde må ikke skade det indre marked eller denøkonomiske, sociale og territoriale samhørighed og må ikke medførebegrænsning af eller forskelsbehandling i samhandelen mellemmedlemsstaterne eller fordrejning af konkurrencevilkårene (TEUF artikel 326).Et forstærket samarbejde skal respektere ikke-deltagende medlemsstatersrettigheder, beføjelser og forpligtelser (TEUF artikel 327).Et forstærket samarbejde skal ske på et af de områder, der er nævnt itraktaterne (TEUF artikel 329 stk. 1).
Retsakter, der vedtages inden for rammerne af et forstærket samarbejde, er ifølgeTEU artikel 20 kun bindende for de deltagende medlemsstater. Det er til enhver tidåbent for alle medlemsstater at tilslutte sig et forstærket samarbejde.Forstærket samarbejde kan indledes, når Rådet fastslår, at der ikke vil kunne opnåsden nødvendige grad af enighed om det forslag, som der ønskes et forstærketsamarbejde om. De medlemsstater, som ønsker at indføre et forstærket samarbejde,retter en anmodning til Kommissionen, hvori de nærmere angiveranvendelsesområdet for det påtænkte forstærkede samarbejde og de mål, dertilstræbes opfyldt hermed. Kommissionen tager efterfølgende stilling til, om deformelle krav herfor er opfyldt, jf. ovenfor.Hvis det vurderes, at forudsætningerne herfor er opfyldt, fremlægger Kommissionen etforslag til bemyndigelse til at indlede forstærket samarbejde samt forslag til detkonkrete samarbejde. Bemyndigelsen til at indlede et forstærket samarbejde gives afRådet efter forslag fra Kommissionen og efter Europa-Parlamentets godkendelse.Kommissionen skal over for de berørte lande begrunde, hvis der ikke fremsættes etforslag. Såfremt bemyndigelsen gives, behandles det efterfølgende forslag fremsat afKommissionen af alle lande i Rådet, men kun de lande, som deltager i detforstærkede samarbejde, har stemmeret.Grundlaget for et forstærket samarbejde om en finansiel transaktionsafgiftKommissionens FTT-forslag omfatter som udgangspunkt alle finansielle transaktioner,herunder transaktioner med aktier, obligationer, derivater m.v.Det er endnu uklart, konkret hvilken form for finansiel transaktionsafgift, som i givetfald skal danne grundlag for det forstærkede samarbejde. Afgiften vil formentlig skullebaseres på Kommissionens FTT-forslag, idet afgiften formentlig på visse punkter dogvil afvige fra Kommissionens forslag.Et forstærket samarbejde vil eventuelt kunne basere sig på en trin-for-trin model for entransaktionsafgift, hvor et første skridt kunne være, at man indfører en afgift på handelmed aktier (evt. efter principper på linje med den britiske (”stamp duty”) og denfranske variant af en transaktionsafgift). Eventuelle yderligere skridt kunne være, atafgiftsgrundlaget på senere tidspunkter udbredes til visse obligationer (f.eks. andreobligationer end statsobligationer), derivater m.v. på linje med Kommissionens FTT-forslag. Det ligger i forlængelse af de mulige løsninger, som man også har drøftet påEU-niveau under dansk formandskab som basis for et muligt kompromis.ECOFIN d. 9. oktober 2012Tyskland og en række andre interesserede medlemslande er aktuelt i gang med atudarbejde en anmodning til Kommissionen om igangsættelse af et forstærketsamarbejde om en finansiel transaktionsafgift, jf. ovenfor. På ECOFIN d. 9. oktoberventes en statusdrøftelse om det forstærkede samarbejde, herunder muligvis om den
3
fremadrettede proces og afgiftens nærmere form mv., som skal danne grundlag for deinteresserede landes anmodning til Kommissionen.Kommissionen har tilkendegivet, at når en anmodning kommer, vil man behandle denhurtigst muligt. Der vil i første omgang skulle være tale om et forslag fraKommissionen om at etablere forudsætningen for det forstærkede samarbejde, jf.beskrivelsen ovenfor. Forslag til indholdet af det konkrete samarbejde vil blive fremlagtsenere af Kommissionen.

Hjemmelsgrundlag

Forstærket samarbejde har hjemmel i artikel 20 i TEU og i sjette del, afsnit III (artikel326-334), i TEUF. Bemyndigelsen til at indlede et forstærket samarbejde gives afRådet efter forslag fra Kommissionen og efter Europa-Parlamentets godkendelse.

Nærhedsprincippet

Der foreligger endnu ikke et konkret forslag, som skal danne grundlag for detforstærkede samarbejde om en finansiel transaktionsafgift.

Europa-Parlamentets udtalelser

Kommissionens FTT-forslag blev forelagt Europa-Parlamentet i overensstemmelsemed proceduren i TEUF artikel 113, hvorefter Rådet i givet fald træffer beslutning medenstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet. Ifølge Europa-Parlamentetsbetænkning støttes Kommissionens FTT-forslag. Europa-Parlamentet lægger bl.a.vægt på, at en gruppe medlemsstater kan indføre en FTT gennem et forstærketsamarbejde, jf. Traktatens bestemmelser, hvis det ikke er muligt at opnå enighedblandt alle EU’s medlemsstater om en FTT.

Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Der foreligger endnu ikke et konkret forslag, som skal danne grundlag for detforstærkede samarbejde om en finansiel transaktionsafgift.

Statsfinansielle konsekvenser

En beslutning om at skabe forudsætningen for et forstærket samarbejde har ikke i sigselv statsfinansielle konsekvenser.For Danmark skønnes en afgift på finansielle transaktioner at medføre et umiddelbartmerprovenu. Størrelsen af provenuet er usikkert, og vil afhænge af en række faktorerog antagelser om bl.a. den forventede udflytning af finansiel aktivitet, overvæltning afafgiften og de finansielle markeders reaktion m.v. En afgift på finansielle transaktionervil givetvist medføre øgede handelsomkostninger for forbrugerne af finansielle ydelser.De øgede omkostninger for forbrugerne af de finansielle ydelser vil reduceregrundlaget for en række andre skatter og afgifter, herunder aktieavancebeskatningen,pensionsafkastbeskatningen og pensionsbeskatningen mv. Afgiften vil derfor givetvistmedføre et mindre provenu fra de berørte skatter og afgifter, hvilket vil reducere detsamlede forventede provenu fra afgiften. For handel med statspapirer er der isoleret seten sandsynlighed for, at et merprovenu til en vis grad opvejes af øgede omkostninger, i detomfang statens finansieringsomkostninger vil stige som følge af potentielt mindre likviditetpå statspapirmarkederne som en konsekvens af afgiften.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

En beslutning om at skabe forudsætningen for et forstærket samarbejde har ikke i sigselv samfundsøkonomiske konsekvenser.Samlet er den umiddelbare vurdering, at en afgift på finansielle transaktioner pålængere sigt vil indebære et fald i økonomisk aktivitet. En afgift på finansielletransaktioner vil derfor på længere sigt kunne have negative samfundsøkonomiskekonsekvenser for Danmark. Størrelsen heraf afhænger af en række usikre faktorer,herunder risikoen for udflytning af finansiel aktivitet og dermed faldende omsætning på
4
de finansielle markeder, reduktion af andre skatte- og afgiftsgrundlag m.v. Omfangetaf disse risici er usikkert.

Høring

Der henvises til resume af høringssvarene om Kommissionens FTT-forslag oversendttil Folketingets Europaudvalg sammen med grundnotat om forslaget d. 11. november2011.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Samlenotater om Kommissionens FTT-forslag er blevet forelagt FolketingetsEuropaudvalg d. 4. november forud for ECOFIN d. 8. november 2011, d. 12. martsforud for ECOFIN d. 13. marts 2012 og d. 14. juni vedr. ECOFIN d. 22. juni 2012. Derhenvises i øvrigt til grund- og nærhedsnotat om Kommissionens FTT-forslag.

Holdning

Regeringens holdningRegeringen har ingen ideologiske vanskeligheder med en afgift på finansielletransaktioner. Regeringens bekymringer herom er af økonomisk og praktisk karakter.Regeringens generelle holdning til en afgift på finansielle transaktioner ogKommissionens forslag er velkendt og uændret. De aktuelle drøftelser om et muligtforstærket samarbejde om en sådan finansiel transaktionsafgift ændrer ikke herpå.Regeringens holdning er derfor, at Danmark ikke på nuværende tidspunkt vil deltage iet forstærket samarbejde om en finansiel transaktionsafgift.Hvis der kan findes robuste løsninger på de væsentlige udfordringer, der er forbundetmed at indføre en finansiel transaktionsskat, så er regeringen åben for at overveje sinposition på ny.Regeringen vil under alle omstændigheder følge og vurdere sagen, herunder i lyset afde konkrete erfaringer med det forstærkede samarbejde.Andre landes holdningEt tilstrækkeligt antal EU-lande vurderes at støtte et forstærket samarbejde om enafgift på finansielle transaktioner. Afgiftens nærmere form vil skulle afstemmesendeligt mellem de interesserede lande inden fremsættelse af en anmodning tilKommissionen, hvilket endnu udestår.
5