Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 376
Offentligt
1160627_0001.png
1160627_0002.png
1160627_0003.png
1160627_0004.png
1160627_0005.png
1160627_0006.png

SKAT

Told, EU-kontoret

J. nr. 12-0198819

Grund- og nærhedsnotat

om

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af et

handlingsprogram for Toldvæsenet i Den Europæiske Union for perioden 2014-2020

(Told 2020) og om ophævelse af beslutning nr. 624/2007/EF. (KOM(2012) 464 final)

Resumé

Kommissionen har fremlagt et nyt forslag om en forlængelse af det hidtidigehandlingsprogram for toldmyndighederne i EU; Told 2013. Kommissionen hartrukket FISCUS forslaget, hvor forlængelsen af Told 2013 var knyttet sammenmed en forlængelse af det tilsvarende program på skatteområdet, Fiscalis 2013,tilbage. Hverken Rådet eller Europa Parlamentet ønskede en sammenlægning afde to programmer, og i konsekvens heraf fremsætter Kommissionen nu toseparate forslag, Told 2020 og Fiscalis 2020.Forslaget til Told 2020 indeholder en række velkendte elementer fra det tidligereTold 2013 og dækker såvel IT- tiltag (kapacitetsopbygning af diverse systemer) ogfælles-tiltag i form af seminarer, projektgrupper, arbejdsbesøg og lign. Forslagetskal ses i lyset af de samlede forhandlinger om EU’s flerårlige finansielle rammefor 2014-2020 og har væsentlige statsfinansielle konsekvenser.

1.

Baggrund

Kommissionen har ved KOM (2012) 464 af 29. august 2011 fremsat forslag tilEuropa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af ethandlingsprogram for toldvæsenet i Den Europæiske Union for perioden 2014-2020 (Told 2020) og om ophævelse af beslutning nr. 624/2007/EF. Forslaget eroversendt til Rådet den 31. august 2012 i dansk sprogversion.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 33. Forslaget skal vedtages efterden almindelige lovgivningsprocedure.1
Forslaget behandles i Rådets arbejdsgruppe vedrørende Toldunionen(Toldunionsgruppen)med henblik på vedtagelse af fælles holdning eller endeligvedtagelse på et kommende rådsmøde.

2.

Formål og indhold

Det eksisterende program for toldvæsnerne i EU (Told 2013) udløber vedudgangen af 2013. Med afsæt i gennemførte midtvejsevalueringer af programmetskønner Kommissionen, at der fortsat er behov for programmerne, da disse skaberen betydelig merværdi på EU-plan.Det overordnede mål for programmet er at styrke det indre marked gennem eneffektiv og virkningsfuld toldunion.Kommissionen vurderer at Told 2020-programmet vil bidrage til Europa 2020-strategien for intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst og gøre toldunionen merevelfungerende.Mere specifikt skal det foreslåede program støtte toldunionens funktion, navnliggennem samarbejde mellem deltagende lande, deres toldmyndigheder, andrekompetente myndigheder, deres embedsmænd og eksterne eksperter.Toldsamarbejdet i Unionen samler sig på den ene side om netværkssamarbejde ogkompetenceudvikling og på den anden side om IT-kapacitetsopbygning.Netværkssamarbejde og kompetenceudvikling giver mulighed for at udveksle godpraksis og operationel viden mellem medlemsstaterne og lejlighedsvis andrelande, der deltager i programmet. IT-kapacitetsopbygning gør det muligt atfinansiere IT-infrastruktur og IT-systemer, der giver toldadministrationerne iUnionen mulighed for at udvikle sig til fuldt udbyggede e-administrationer.Projektets største merværdi skabes ved at øge medlemsstaternes kapacitet til atgenerere indtægter og forvalte stadigt mere komplekse samhandelsmønstre,samtidig med at omkostningerne til udviklingen af værktøjer til disse formålreduceres.Programmets prioriteter erat støtte de deltagende lande i forberedelsen, anvendelsen ogimplementeringen af EU-lovgivning på toldområdet,at styrke de europæiske virksomheders konkurrenceevne ved at lettevilkårene for den lovlige handel, mindske administrative byrder og2
omkostningerne ved regelefterlevelse, og beskytte mod illoyalkonkurrence,at hjælpe toldvæsenet med at beskytte borgere, sikkerhed og sikring ogmiljøet,at beskytte den Europæiske Unions og medlemsstaternes finansielle ogøkonomiske interesser,at bidrage til, at toldmyndighederne fungerer effektivt ved at forbedrederes administrative kapacitet,at bekæmpe svig og øge konkurrenceevne, sikkerhed og sikring ved atstyrke samarbejdet med internationale organisationer, tredjelande, andrestatslige myndigheder, tredjelande, erhvervsdrivende og deresorganisationer.
Dette skal ske ved at støtte tiltag, der ligesom det nuværende programkoncentrerer sig omFællestiltag(seminarer,projektgrupper,arbejdsbesøg,overvågningsaktiviteter, kapacitetsopbygning m.v.)IT-kapacitetsopbygning (udvikling, drift og vedligehold af EU-komponenterne i de eksisterende og kommende europæiskeinformationssystemer) ogUddannelsesaktiviteter, der støtter kompetenceudviklingen hosmedarbejderne i Toldadministrationerne
Ad Fælles tiltag og UddannelsesaktiviteterFælles tiltag omfatter en række ”samarbejds- og erfaringsudvekslings-redskaber”,der allerede er kendt og anvendt i det nuværende Told 2013 program. Som nyefælles tiltag omfatter Told 2020 etablering af eksperthold og kapacitetsopbygningi den offentlige forvaltning. Sidstnævnte skal understøtte toldmyndigheder medsærlige problemer, der kan overvindes ved hjælp af skræddersyedestøtteforanstaltninger, der gennemføres af et medlemsland eller af kommissionen.Ad It-kapacitetsopbygningDe Europæiske Informationssystemer omfatterdels de eksisterendekommunikations og informationsudvekslingssystemer så som CCN/CSI og(N)CTS, der udvikles og opereres af de enkelte medlemsstater hver især, delsudvikling og idriftsættelse af nye it-initiativer kaldet ‘EU komponenter’.3
‘EU komponenter’ omfatter IT udstyr og serviceydelser, som vedrører alle ellernogle af medlemsstaterne, og som ejes/drives af Kommissionen. ‘EUkomponenter’ er således de fælles systemer, derikkedrives af medlemsstaterne.Formålet med at introducere ’EU komponenter’ skal ses i lyset af den ændredefremgangsmåde i udviklingen af IT-systemer. I dag er hvert af de 27medlemslande ansvarlig for implementering og ajourføring af det enkelte lands ITsystemer, når nye fælles procedurer iværksættes. Det er dyrt og ikke særligeffektivt.Kommissionen foreslår udviklingen af ‘EU komponenter’ for derved at gøre IT-udviklingen enklere og billigere og samtidigt sikre mere ensartede systemer, derkan iværksættes i hele Fællesskabets på én gang hvorved man blandt andetundgår at skulleafvente, at alle medlemslande får etableret sit eget nationalesystem.Forslaget til nyt handlingsprogram indeholder desuden bestemmelser ommidtvejs- og slutevaluering og løbende overvågning af programmet.

3.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentets holdning er endnu ikke kendt. Forslaget forventes behandleti parlamentet i løbet af 2. halvår 2012.

4.

Nærhedsprincippet

Toldområdet falder under Unionens enekompetence. På trods af den klarejuridiske ramme, er der behov for en supplerende indsats på fællesskabsplan for atkoordinere medlemsstaternes aktiviteter og således sikre, at Told Unionenfungerer efter hensigten. Det er nødvendigt at supplere med konkrete planer ogfælles aktioner for sikre, at toldlovgivningen anvendes ensartet afmedlemsstaterne, undgå begrænsninger i det indre marked og for at sikre eneffektiv beskyttelse af EU’s eksterne grænser.Kommissionen vurderer,nærhedsprincippet.atforslageterioverensstemmelsemed
Regeringen vurderer ligeledes, at forslaget er i overensstemmelse mednærhedsprincippet, idet der er behov for koordination og brobyggendeforanstaltninger for at få de 27 medlemsstaters indsatser omkring de omhandledetiltag til at spille sammen.4

5.

Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Ingen

6.

Forslaget konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet

eller beskyttelsesniveauet

Kommissionen foreslår, at der anvendes et beløb på 548,1 mio. euro overprogrammets samlede 7 års løbetid. Dertil kommer Kommissionensadministrationsudgifter vedrørende programmet på 70,6 mio. euro tilmenneskelige ressourcer og 2,7 mio. euro til andre administrationsudgifter.Samlet set foreslår Kommissionen, at der afsættes 621,5 mio. euro overprogrammets løbetid fra 2014-2020. Danmark finansierer traditionelt ca. 2 % afEU’s budget, svarende til en dansk finansieringsandel på ca. 12,5 mio. euro overperioden.Den væsentligste udgiftspost (svarende til 446,7 mio. euro) dækker forventedefællesskabs udgifter til it-systemer. I det tidligere program var der afsat 260 mio.euro til it-systemer. Den store stigning på 71,8 % skyldes dels, at Kommissionenmed forslaget ønsker at styrke udviklingen af fælles IT- systemer, dels at rammenskal dække en længere periode(7 år i stedet for 6 år). Der er afsat godt 100 mio.euro til programmets andre tiltag – dvs. uddannelse, projektgrupper, seminarerm.v. I det tidligere program var der afsat godt 57 mio. euro til dette. (en stigningpå 75,4 %).Der skønnes ikke for nuværende at være afledte udgifter for Danmark somfølge af Told 2020 programmet i sig selv. Finansieringen af eventuelle afledteudgifter, der desuagtet måtte komme, følger gældende budgetregler.
Forslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7.

Høring

Forslaget har – på grund af sin interne myndigheds karakter – ikke været sendt iekstern høring.

8.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

5
Der er en generel positiv holdning hos medlemsstaterne.Grundet det generelle behov for budget konsolidering i medlemsstaterne kan detforventes, at der vil blive stillet spørgsmålstegn ved størrelsen af forøgelsen afbevillingerne til programmet.

9.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen er som udgangspunkt positiv overfor en fortsættelse af det nuværendeTold 2013 program, da programmet har vist sig at være værdifuldt.Regeringen lægger vægt på, at der udøves budgetdisciplin i EU, og finder derfor,at Kommissionens foreslåede udgiftsniveau bør reduceres væsentligt.Endelig lægger Regeringen vægt på, at forslaget ikke præjudicerer forhandlingerneom EU's flerårige finansielle ramme for 2014-2020.

10.

Tidligereforelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere være forelagt for Folketingets Europaudvalg
6