Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 375
Offentligt
Notat
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALGKopi til Folketingets Skatteudvalg og Folketingets Transportudvalg.
J.nr. 12-0174492Den 20. september 2012
Kommissionens forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETSDIREKTIV om ændring af Rådets direktiv 1999/37/EF af 29. april 1999 omregistreringsdokumenter for motorkøretøjer.1. ResuméKommissionens har den 13. juli 2012 stillet forslag til et direktiv om ændring afRådets direktiv 1999/37/EF af 29. april 1999 om registreringsdokumenter forkøretøjer.Forslaget er en del af Kommissionens forslag til en Køretøjssikkerhedspakke,der har til formål at støtte og håndhæve den tekniske kontrol med motorkøretøjerog påhængskøretøjer dertil med henblik på at forbedre færdselssikkerheden ogmiljøbeskyttelsen.Efter forslaget til ændring af direktiv 1999/37/EF skal medlemsstaterne udveksledata om registrerede køretøjers tekniske forhold, og der foreslås forbud modsamtidig registrering af et køretøj i flere medlemsstater, indførelse af en ordningmed midlertidig tilbagekaldelse af en registrering i tilfælde af farlige manglerved køretøjet og krav om registrering af, at et køretøj er udrangeret.Regeringen støtter ønsket om at forbedre færdselssikkerheden og miljøbeskyttel-sen. Regeringen er enig i, at forslaget kan understøtte disse mål.De statsfinansielle konsekvenser af forslaget er vanskelige at bestemme på detforeliggende grundlag. Forslaget forventes at få såvel positive som negative kon-sekvenser, men den samlede virkning forventes ikke at blive nævneværdige.På grund af den usikkerhed, der er forbundet med at vurdere de statsfinansiellekonsekvenserne af forslaget, kan regeringen på nuværende tidspunkt ikke støtteforslaget ubetinget.
Side 1 af 11
2. BaggrundKommissionen har den 13. juli 2012 stillet forslag om en Køretøjssikker-hedspakke, der består af forslag til:1)EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING omperiodisk teknisk kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjerdertil og om ophævelse af direktiv 2009/40/EF, jf. dokument-nummer COM(2012) 380.EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS direktiv om ændringaf Rådets direktiv 1999/37/EF om registreringsdokumenter formotorkøretøjer, jf. dokumentnummer COM(2012) 381.EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING omsyn ved vejsiden af erhvervskøretøjer, der kører på Unionens om-råde, og om ophævelse af direktiv 2000/30/EF, jf. dokumentnum-rene COM(2012) 382.
2)
3)
Formålet med forslagene er at støtte og håndhæve den tekniske kontrol med mo-torkøretøjer og påhængskøretøjer dertil med henblik på at forbedre færdselssik-kerheden og miljøbeskyttelsen.Forslaget om ændring af Rådets direktiv 1999/37/EF af 29. april 1999 omregistreringsdokumenter for motorkøretøjer behandles i dette grund- ognærhedsnotat. De øvrige to forslag, der vedrører syn af køretøjer, behandlesi samtidige grund- og nærhedsnotater fra Transportministeriet.Ved brev af 23. juli 2012 har Kommissionen sendt forslagene til delegatio-nerne.Ved brev af 26. juli 2012 til Folketinget har Kommissionen iværksat proce-duren i protokol 2 om anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitets-princippet. Svarfristen er opgivet til at være 21. oktober 2012.Forslaget til ændring af direktiv 1999/37/EF er fremsat med hjemmel i arti-kel 91 i TFEU om procedurer for vedtagelse af fælles regler for transport-området.Forslaget behandles efter artikel 294i TEUF om den almindelige lovgiv-ningsprocedure, jf. procedurenummer COD/2012/0185. Rådet træffer afgø-relse med kvalificeret flertal.Forslaget til ændring af direktiv 1999/37/EF bør ses i sammenhæng medKommissionens forslag af 4. april 2012 til en forordning om forenklede reg-ler for overførsel i det indre marked af motorkøretøjer, der er indregistreret ien anden medlemsstat, jf. dokumentnummer COM (2012)164. FolketingetsEuropaudvalg er orienteret om forslaget i et grund- og nærhedsnotat af 16.maj 2012.3. Formål og indholdKommissionens Køretøjssikkerhedspakke sigter på at bidrage til målet om atnedbringe antallet af trafikdræbte med 5 pct. senest i 2020, som fastlagt i de poli-Side 2 af 11
tiske retningslinier for trafiksikkerhed 2011-20. Pakken sigter også på at bidragetil at nedbringe de af vejtransportsektorens emissioner, der skyldes dårlig vedli-geholdelse af køretøjer.Målet søges bl.a. nået ved at ændre det gældende direktiv om registreringsdo-kumenter for motorkøretøjer (direktiv 1999/37/EF, som ændret ved direktiv2003/127/EF).Der stilles forslag om:a) En ordning med midlertidig tilbagekaldelse af en registreringi tilfælde,hvor et registreret køretøj har farlige mangler. Tilbagekaldelsen gælder,indtil køretøjet er godkendt ved en ny teknisk kontrol. Herefter tilladerregistreringsmyndigheden, at køretøjet tages i brug på ny, uden at en nyregistrering er nødvendig.b) En ordning, hvorefter det skal registreres, hvis et køretøj udrangeres ioverensstemmelse med direktiv 2000/53/EF, jf. litra d nedenfor.c) En ordning, hvorefter der skal ske afmelding af et registreret køretøj,hvis køretøjet registreres i en anden medlemsstat.d) Krav om at køretøjsrelevante data registreres i et nationalt elektroniskregister, herunder data om resultaterne af obligatorisk teknisk kontrol afkøretøjer. Tekniske data om registrerede køretøjer skal stilles til rådighedfor relevante myndigheder og synsvirksomheder i andre medlemsstater.e) Bemyndigelse af Kommissionen til løbende at opdatere direktivets bilagmed mindstekrav til, hvilke oplysninger om et køretøj, der skal registre-res.Der stilles forslag om, at direktivet skal træde i kraft på tyvendedagen efter of-fentliggørelsen iDen Europæiske Unions Tidende.Medlemsstaterne skal haveimplementeret direktivet og anvende reglerne senest 36 måneder efter, at direk-tivet er trådt i kraft.4. Europa-Parlamentets udtalelseDer foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.5. Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippetKommissionen anfører, atnærhedsprincippetfinder anvendelse, for så vidt somforslaget ikke hører ind under EU’s enekompetence.Kommissionen anfører, at forslaget opfylder nærhedsprincippet, da målene i for-slaget ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne af følgende år-sager:
Side 3 af 11
”De eksisterende krav er gennemført uensartede af medlemsstaterne, og derer store afvigelser med hensyn til håndhævelsen af den tekniske kontrol ogordningen for syn ved vejsiden, hvilket medfører negative virkninger forbåde færdselssikkerheden og det indre marked. En fremtidig uhindret in-formationsstrøm mellem medlemsstaterne af oplysninger om registrering afkøretøjer forudsætter, at der findes køretøjsregistre med et harmoniseretindhold i alle medlemsstater.”Regeringen er enig med Kommissionen i, at udveksling mellem medlemsstateraf data om registrerede køretøjers tekniske forhold vil være et middel til at styrkefærdselssikkerheden gennem bedre kontrol med køretøjers tekniske stand. Den-ne del af forslaget er dermed i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Regeringen vurderer, at forslagene om at registrere udrangering af køretøjer ogforbuddet mod samtidig registrering af samme køretøj i flere stater vil modvirkesvindel med køretøjer. Disse dele af forslaget er dermed også i overensstemmel-se med nærhedsprincippet.Regeringen er enig i intentionen bag forslaget om en ordning med midlertidigtilbagekaldelse af en registrering og finder, at forslaget er i overensstemmelsemed nærhedsprincippet.Kommissionen anfører, at forslaget er i overensstemmelse medproportionali-tetsprincippet.Kommissionen anfører nærmere, at forslaget”ikke går videre, end hvad der er nødvendigt for at nå målene vedrørendestyrkelse af færdselssikkerheden og miljøbeskyttelsen ved at håndhæve enteknisk kontrol og skabe passende rammer for uhindret informations-strøm.”Regeringen er enig med Kommissionen i, at forslagene om udveksling af datamellem medlemsstaterne, forbud mod dobbelt registrering af køretøjer og kravom registrering af udfasning af køretøjer ikke går videre, end hvad der er nød-vendigt for at nå de opstillede mål6. Gældende dansk retRegistrering af køretøjer er reguleret ved lov om registrering af køretøjer. Heref-ter skal et køretøj som udgangspunkt registreres og forsynes med nummerplade,før det tages i brug på færdselslovens område.Skatteministeren kan fastsætte regler for registrering af køretøjer og for brug afudenlandske køretøjer her i landet. Sådanne regler er fastsat i bekendtgørelse omregistrering af køretøjer m.v. (registreringsbekendtgørelsen). Dog fastsætter for-svarsministeren regler for registrering af køretøjer, der tilhører Kongehuset, for-svaret eller Beredskabsstyrelsen.Efter registreringsbekendtgørelsen registreres køretøjer i Køretøjsregisteret. Deter et centralt digitalt register for hele landet. Registeret administreres af SKAT. I
Side 4 af 11
registeret registreres oplysninger om det enkelte køretøj og om køretøjets tilhørs-forhold.Efter bekendtgørelsen kan et køretøj ikke være registreret i såvel Køretøjsre-gisteret som i udlandet.Efter bekendtgørelsen afmeldes et køretøj, hvis SKAT modtager køretøjetsnummerplader. Det indebærer, at hvis politiet inddrager et køretøjs nummerpla-der, f.eks. ved en § 77-kontrol, og afleverer disse til SKAT, så afmeldes køretø-jet. Afmeldes et køretøj fra Køretøjsregisteret, ophører samtidig beskatningen afkøretøjet.Der er ikke i dansk ret en ordning med ”tilbagekaldelse af en registrering” af etregistreret køretøj. Et køretøj er enten registreret eller ikke registreret i Køretøjs-registeret.I Køretøjsregisteret registreres næsten alle CoC-oplysninger (Certifikate of Con-formity) om et køretøj, hvis køretøjet er registreret 6. juni 2012 eller senere. Forkøretøjer, der er registreret før denne dato, registreres færre CoC-oplysninger.Efter bekendtgørelsen sker der registrering i Køretøjsregisteret af, om et registre-ret køretøj, der er indkaldt til periodisk syn, er fremstillet og godkendt rettidigt.Endvidere registreres, om et fremstillet registreret køretøj ikke er godkendt vedsyn. Men denne registrering i Køretøjsregisteret sker kun, hvis manglerne ikke erudbedret inden 33 dag.Køretøjsregisteret orienterer politiet om køretøjer, der er registreret i Køretøjsre-gisteret som ikke godkendt ved syn, med henblik på at køretøjets nummerpladerinddrages.Der sker ikke registrering i Køretøjsregisteret af, om et køretøj er udfaset.Efter lov om registrering af køretøjer er prisen for et sæt nummerplader til en bil1.180 kr., og prisen for en enkelt nummerplade til f.eks. en motorcykel er 590 kr.7. KonsekvenserLovgivningsmæssige konsekvenserDet vurderes på det foreliggende grundlag, at forslaget kan gennemføres admini-strativt uden lovgivning.Statsfinansielle konsekvenserForslaget om, at et registreret køretøj, der registreres i en anden medlemsstat,skal afmeldes i den medlemsstat, hvor køretøjet hidtil har været registreret, kangive den danske stat et provenutab. Det har sammenhæng med, at Danmark harden højeste beskatning i Europa af køretøjer, og at reglerne for, i hvilken stat etkøretøj skal registreres, ikke er entydige. Det må derfor forventes, at der i tilfæl-
Side 5 af 11
de af tvivl om, hvor et køretøjs skal registreres, vil være en fælles interesse mel-lem køretøjets ejer eller bruger og den pågældende anden medlemsstater om, atkøretøjet ikke skal være registreret i Danmark. I det fremsatte forslag savnes etinstrument til hurtig løsning af konflikter mellem medlemsstater om, hvor et kø-retøj skal registreres.Det skal bemærkes, at Kommissionen den 4. april 2012 har stille forslag tilen forordning om forenklede regler for overførsel i det indre marked af mo-torkøretøjer, der er indregistreret i en anden medlemsstat, jf. dokumentCOM (2012)164. Heri indgår forslag til regler om, i hvilken stat et køretøjskal registreres.Forslaget om en ordning med midlertidig tilbagekaldelse af en registrering itilfælde af farlige mangler ved køretøjet må forventes at få den konsekvens,at køretøjet ikke beskattes, så længe registreringen er tilbagekaldt, men deter en national beslutning. Undlades beskatning i tilbagekaldelsesperioden,vil det give staten et provenutab. Det har sammenhæng med, at den foreslå-ede tilbagekaldelsesordning må forventes at finde anvendelse i betydeligtflere tilfælde end i dag, hvor der først sker afmelding af et køretøj med farli-ge mangler, hvis manglen ikke er udbedret efter nogle måneder.Forslaget om en tilbagekaldelsesordning vil reducere statens indtægter frasalg af nummerplader. Indtægtstabet vurderes at blive meget begrænset, dakøretøjer i dag som udgangspunkt kun afmeldes som følge af farlige mang-ler ved politiets foranstaltning. Konstateres manglen af en synsvirksomhed,sker der som udgangspunkt ikke en afmelding af køretøjet.Statskassens samlede tab af indtægter er vanskeligt at anslå. Det skyldes, atdet i høj grad vil afhænge af, hvorledes samarbejdet mellem medlemsstaterforløber, når der kan være tvivl om, hvor et køretøj skal registreres.På den anden side vil en udvidet kontrol med køretøjers tekniske og miljø-mæssige egenskaber tendere mod at afkorte køretøjernes levetid, og dermedgive et mindre merprovenu fra registreringsafgiften. Dette merprovenu er li-geledes vanskeligt at skønne.Administrative konsekvenser for statenEn gennemførelse af forslaget vil kræve en omlægning af Køretøjsregisteret,dels med indførelse af en ordning med ”tilbagekaldelse af en registrering”, delsmed registrering af udfasning af køretøjer. Endvidere kan der være omkostnin-ger forbundet med en ordning, hvor data om registrerede køretøjers tekniske for-hold skal udveksles med andre medlemsstater.De samlede etableringsomkost-ninger anslås på det foreliggende grundlag med betydelig usikkerhed at blive påop til 10 mio. kr.Eventuelle merudgifter for det offentlige, der følger af forslaget, afholdes indenfor ressortministeriets eksisterende rammer, jf. budgetvejledningen.Administrative og økonomiske konsekvenser for borgere og virksomheder
Side 6 af 11
En gennemførelse af forslaget om en ordning med tilbagekaldelse af registrerin-ger vil spare borgere og virksomheder for udgiften til nye nummerplader. Der vilikke være væsentlige administrative besparelser for borgere og virksomhederved en gennemførelse af ordningen, da proceduren ved indregistrering af et så-dant køretøj er enkel.En gennemførelse af forslaget om afmelding af en køretøj, der registreres i enanden medlemsstat, må forventes at give borgere og virksomheder en mindreadministrativ lettelse derved, at indkaldelse til syn i flere medlemsstater undgås.En gennemførelse af forslaget om udveksling af data om køretøjers tekniske for-hold og synsforhold mellem medlemsstater kan på den ene side spare borgere ogvirksomheder med køretøjer i forskriftmæssig stand for unødvendig kontrol,men på den anden side blive en administrativ og økonomisk belastning for bor-gere og virksomheder med køretøjer, der er i tvivlsom forskriftsmæssig stand.8. HøringForslaget har været sendt i høring hosAdvokatrådet, Arbejderbevægelsens Er-hvervsråd, Autobranchens Handels-og Industriforening i Danmark, Brancheor-ganisationen for værksteder, Danmarks Motor Union, Dansk Automobilforhand-ler Forening, Dansk Automobil Sports Union, Dansk Bilforhandler Union, Dan-ske Biludlejere, Danske Busvognmænd, Dansk Erhverv, Dansk Landbrug, Dan-ske Motorcyklisters Råd, Danske Speditør Forening, Dansk Industri, Dansk Lo-kalsyn, Danske Synsvirksomheder, Dansk Transport og Logistik, De DanskeBilimportører, Den Danske Bilbranche, Den Danske Skatteborgerforening, ER-FA-gruppen-bilsyn, Finans og Leasing, Finansrådet, FDM, FSR-danske reviso-rer, Foreningen af Vognimportører i Danmark, Forsikring og Pension, Hånd-værksrådet, Landbrugsrådet, MC Touring Club, Motorcykelbranchens Lands-forbund, Motorhistorisk Samråd, Sammenslutningen af karosseribyggere og Au-tooprettere i Danmark.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer er ikke kendskab til andre landes konkrete holdninger til forslaget.10.Foreløbig dansk holdningRegeringen bakker op om forslagets formål, at støtte håndhævelsen af den tekni-ske kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil ved registrering aftekniske mangler ved køretøjer, med henblik på at forbedre færdselssikkerhedenog miljøbeskyttelsen. Regeringen er også enig i, at reglerne for registrering afkøretøjer skal være enkle at administrere for borgere og virksomheder.Regeringen er enig i, at de stillede forslag kan understøtte disse mål.Regeringen er dog af den opfattelse, at der i forbindelse med forslaget om af-melding af et registreret køretøj, der nu registreres i en anden medlemsstat, sav-nes et middel til løsning af uenighed mellem to medlemsstater, der begge menerat have ret til at registrere køretøjet.
Side 7 af 11
Regeringen er ikke overbevist om, at en ordning med midlertidig tilbagekaldelseaf en registrering i tilfælde, hvor der er fundet farlige mangler ved et køretøj, erdet rette middel til at hindre fortsat brug af køretøjet. Forslaget synes udviklet pågrundlag af registeringssystemer, hvor et køretøj registeres med samme registre-ringsnummer fra ”vugge til grav”, og ikke et system som det danske, hvor et kø-retøj kun er registreret i den eller de perioder, hvor det bruges. Som udgangs-punkt bør det være op til den enkelte medlemsstat at fastsætte regler for, hvorle-des det sikres, at et køretøj med farlige mangler ikke fortsat bruges, men underforudsætning af, at andre medlemsstater får adgang til oplysninger om sådannekøretøjer.Regeringen vil arbejde for at sikre, at den foreslåede ordning med at ”tilbagekal-de en registrering” af et køretøj med farlige manglerfår en så smidig udformning,at ordningen kan indpasses i den danske registreringsordning på en enkel måde.I lyset af den usikkerhed, der på nuværende tidspunkt er forbundet med at vurde-re, hvilke statsfinansielle konsekvenser en gennemførelse af det samlede forslagvil have, kan regeringen på nuværende tidspunkt ikke ubetinget støtte forslag.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Bilag
Side 8 af 11
Høring over Kommissionens forslag af 13. juli 2012 til ændring af direktiv 1999/37/EFom registreringsdokumenter for motorkøretøjer, jf. COM(2012)381.Organisation
Brancheorganisationen for værksteder(CAD)Bemærkninger
Organisationen støtter forslaget.Organisationen anfører, pba. betragtningnr. 2, hvorefter den almindelige registre-ringsprocedure ikke skal følges, når en re-gistreringstilbagekaldelse ophæves, at der,særligt for vedkommende indehaver af dentilbagekaldte registrering, savnes en vurde-ring af de nationalt fastlagte omkostningerved proceduren.Organisationen finder generelt, at forslagetom Køretøjssikkerhedspakken er gennem-gribende, og det vil på europæisk niveauharmonisere regler om teknisk kontrol medhenblik på at effektivisere synsvirksomhe-dernes virkefelt, samt stille større krav tilinspektørernes færdigheder og uvildighed,end tilfældet er i dag. Ligeledes vil det for-enkle registreringskrav og effektiviserekontrol og registreringsprocedurer på do-kumentsiden. Alt sammen med det formålat forbedre færdselssikkerheden og ned-bringe antallet af dræbte og tilskadekomne,hvilket det må antages, at forslaget i storudstrækning vil tilgodese.Dog er der visse forbehold at iagttage,hvilket især handler om de økonomiskekonsekvenser af det samlede forslag, somsærligt sigter imod erhvervskøretøjer ogherunder en i forvejen presset transport-branche. Der er risiko for, at den regning,som naturligt vil blive sendt videre tiltransporterhvervets kunder, vil forringedanske transportvirksomheders konkurren-ceevne yderligere henset til det generelleløn- og prisniveau i Danmark, uagtet atforslaget implementeres bredt inden forEU.Organisationen oplyser, på trods af deøkonomiske konsekvenser, at den finderden overordnede ide med krav om regel-mæssige periodiske syn fulgt op af en in-tensiveret og risikobasseret landevejskon-trol samt et forenklet og elektronisk regi-streringssystem som et godt tiltag for atundgå, at køretøjer i ringe teknisk stand kø-
DTL
Side 9 af 11
rer rundt på de europæiske veje til fare forfærdselssikkerheden.Af bemærkninger til selve forslaget omændring af direktivet om registreringsdo-kumenter henleder organisationen op-mærksomheden på, at den finder den nyemulighed med at tilbagekalde registrerin-gen af et køretøj i en midlertidig periode,som ikke vil betinge inddragelse af regi-strering og nummerplader, hvorefter sam-me køretøj skal registreres på ny, som etgodt tiltag, som vil højne færdselssikker-heden, men også tilskynde en ejer af et kø-retøj til at få bragt sit køretøj i forskrifts-mæssig stand, fx efter et periodisk syn,hvor køretøjet alene opnåede betinget god-kendelse.Organisationen bemærke hertil, at der kræ-ves direkte adgang til disse data for kon-trolmyndigheden (politiet) i forbindelsemed kontrolaktiviteter ved vejsiden, lige-som det kunne overvejes at indføre enmærkning af et køretøj, som får tilbage-kaldt sin registrering i en midlertidig peri-ode i lighed med den svenske ordning,hvor der påsættes et klistermærke synligtpå køretøjet, som ikke opfylder gældendekrav.Organisationen er i det store og hele til-freds med og kan tiltræde de foreslåede di-rektivændringer.Organisationen anfører, at muligheden formidlertidig tilbagekaldelse af et køretøjsregistrering i tilfælde, hvor der konstaterestrafikfarlige mangler, kan organisationenkun bifalde. Det vil være besparende i flerehenseender for såvel køretøjsejer sommyndigheder at slippe for at skulle gen-nemføre en genindregistreringsproces i så-danne tilfælde.Organisationen hilser oprettelsen af etelektronisk register over relevante tekniskeoplysninger velkomment. Organisationenanbefaler i den forbindelse:At der også registreres oplysninger om kø-retøjets kilometertal ved periodisk syn.At de således registrerede oplysninger stil-les til rådighed for enhver, og ikke kun for”kompetente myndigheder og synsvirk-
FDM
Side 10 af 11
Forsikring & Pension
somheder”.Organisationen finder det yderst positivt, atdirektivet sikrer, at det fremadrettet und-gås, at motorkøretøjer kan være registreretparallelt i forskellige medlemsstater.Dette vil være et stort fremskridt i forholdtil at forhindre, at stjålne køretøjer handlesi andre medlemsstater. Endvidere sikrerdet, at blandt andet totalskadede køretøjerog skrottede køretøjer ikke kan videresæl-ges med svindel for øje.Organisationen håber i den forbindelse, atSKAT vil deltage aktivt i EUCARIS sam-arbejdet.Ingen.
Motorcykel-Forhandler Foreningen
Side 11 af 11