Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 372
Offentligt
1159604_0001.png
1159604_0002.png
1159604_0003.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren25. september 2012
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 339 (Alm. del – §7) af 6.september 2012 stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen(V)Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad den skatteaftale, som regeringen har indgået medVenstre og Det Konservative Folkeparti, betyder for de forskellige familiers rå-dighedsbeløb i hvert af årene fra 2013 til 2023, som i besvarelsen af FIU alm. del -spørgsmål 281 af 27. juni 2012, men under forudsætning af, at direktørfamilien ogfunktionærfamilien har benzinbil, ligesom det tilsyneladende gælder for de øvrigefamilietyper.Svar
Formålet med familietypeberegninger er at illustrere virkninger af ændringer i lov-givningen for familier med bestemte karakteristika. Skal virkningen af forhøjelsenaf udligningsafgiften for dieselbiler illustreres i en familietypeberegning, er detmest oplagt at indregne virkningen for de familier med de højeste indkomster, idetandelen af familier med dieselbil er stigende med indkomsten.Blandt de familier, der har bil, er det en dieselbil for 30 pct. af dem med de 20 pct.højeste indkomster, mens det for de 20 pct. med de laveste indkomster, er en die-selbil i ca. 6½ pct. af tilfældene. For de familier, der har en dieselbil indebærerskatteaftalen en stigning i udligningsafgiften på i gennemsnit ca. 1.400 kr.Virkningen er relativt ens på tværs af indkomstgrupper. Har familien en dieselbilkan det således antages, at skatteaftalens forhøjelse af udligningsafgiften indebæreren nedgang i det reale rådighedsbeløb på 1.400 kr.I en gennemsnitsberegning vil virkningen af forhøjelsen afspejle kombinationenaf, hvor mange der har dieselbil, og forhøjelsen af afgiften for de berørte.Men en familietypeberegning er ikke en gennemsnitsberegning. Det er en konkretfamilie, der enten har dieselbil eller ikke har dieselbil. I familietypeberegningernetil såvel skatteudspillet som den endelige skatteaftale er det lagt til grund, at funk-tionær-, direktør- og topdirektørfamilierne har en dieselbil.
Lægges det alternativt til grund, at disse familier ikke har en dieselbil, er den posi-tive virkning af skatteaftalen (og udspillet) på rådighedsbeløbet 1.400 kr. højerefor disse typer,jf. tabel 1.Tilsvarende kunne virkningen af den øgede beskatning af fri bil indregnes, hvilketville indebære et øget finansieringsbidrag fra højindkomstfamilierne. Det er imid-lertid lagt til grund, at familiens bil ikke er opfattet af reglerne om beskatning af fribil.Med venlig hilsenBjarne Corydon
Tabel 1

Ændring i det reale rådighedsbeløb som følge af den aftale til en skattereform (ekskl. forhøjelsen af udligningsafgiften på dieselbiler), der blev indgået i juni 2012.

Kroner, 2013-niveau

LO-par med lav indkomst og to børn, lejeboligLO-par med to børn, lejeboligEnlig LO-arbejder uden børn, lejeboligLO-par med to børn, ejerboligLO-par uden børn, ejerboligOffentligt ansatte med to børn, ejerboligPrivatansatte funktionærer med to børn, lejebolig (ekskl. dieselbil)Privatansatte funktionærer med to børn, ejerbolig (ekskl. dieselbil)Direktørfamilie med to børn, ejerbolig (ekskl. dieselbil)Metalarbejder og sygeplejerske med to børn, lejeboligMetalarbejder og sygeplejerske med to børn, ejerboligFolkeskolelærer og pædagog med to børn, lejeboligFolkeskolelærer og pædagog med to børn, ejerboligEnlig udeboende studerende, lejeboligEnlig kontanthjælpsmodtager over 25 år uden børn, lejeboligPar på kontanthjælp med to børn, lejeboligEnlig dagpengemodtager uden børn, lejeboligEnlig førtidspensionist på ny ordning, lejeboligPar på førtidspension, ny ordning, lejeboligEnlig førtidspensionist med mellemste førtidspension, lejeboligEnlig efterlønsmodtager på ny ordning, lejeboligPensionistpar med ATP, lejeboligEnlig pensionist med ATP, lejeboligPensionistpar med ATP, ejerboligEnlig pensionist med ATP, ejerboligPensionistpar med ATP og tjenestemandspension, ejerbolig

2013

3.8504.5302.4104.5404.5404.82014.08014.09014.0504.8204.8204.8204.830810-20-60-30-30-50-40-305.6002.7905.6002.360-70

2014

3.9804.6802.4904.6904.6904.97014.51014.5109.4104.9704.9804.9704.980830-20-60-30-30-50-40-305.6002.7905.6002.360-70

2015

3.9504.6902.5104.7304.7104.99015.35015.36010.0604.9705.0004.9905.020750-160-440-210-220-360-240-2105.6302.8105.8002.39010

2016

4.1004.7702.5404.8104.8105.04015.97015.98010.6705.0505.0905.0705.110780-390-880-680-500-1.010-600-7005.9403.0106.2802.620470

2017

4.2504.9702.6805.0105.0205.29016.83016.84011.5305.3605.4005.3805.420800-700-1.470-1.140-870-1.880-1.080-1.1905.9403.0106.2802.620470

2018

4.7505.5603.0205.6205.6505.90019.71019.72014.2706.0506.1106.0806.140860-1.340-2.770-2.030-1.630-3.630-2.060-1.9605.7602.8906.0902.490190

2019

5.1405.9603.2306.0206.0906.26021.11021.13015.6806.5306.5906.5606.620940-1.960-3.940-3.110-2.370-5.380-3.040-2.9405.7602.8906.0902.490190

2020

5.6706.5603.5606.6206.7106.88023.37023.39017.9407.2407.2907.2607.3201.050-2.500-4.980-3.880-3.010-6.910-3.870-3.7505.7602.8906.0902.490190

2021

5.8006.7003.6606.7706.8907.03024.05024.06018.6107.5007.5507.5207.5801.080-3.050-6.010-4.810-3.650-8.430-4.730-4.5705.7602.8906.0902.490190

2022

5.8706.8203.7706.8907.0407.19024.58024.59019.1407.7607.8107.7807.8401.090-3.670-7.180-5.730-4.380-10.180-5.700-5.5505.7602.8906.0902.490190

2023

5.8706.8203.7906.8807.0707.19024.65024.67019.2207.8607.9207.8907.9401.090-4.220-8.220-6.660-5.030-11.710-6.540-6.3605.7602.8906.0902.490190
Anm.: Børnene er 5 og 8 år og går i hhv. børnehave og SFO.Kilde: Beregninger på basis af Familietypemodellen.