Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 365
Offentligt
1156850_0001.png
1156850_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren13. september 2012
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 5 (L 193 - § 7) af 5.september 2012

Spørgsmål

Ministeren bedes oplyse, hvad der lægges til grund ved skønnet for provenuet vedomlægning af beskatning af kapitalpension, og om den store engangsindtægt kandisponeres.

Svar

Som led iAftale om skattereformfra juni 2012 mellem regeringen, Venstre og Kon-servativt Folkeparti afskaffes fradrag mv. for indbetalinger til kapitalpensionsord-ninger. Modstykket hertil er, at udbetalinger fra disse kapitalpensionsordningerbliver skattefri fremover. Samtidig gives der adgang til at overføre eksisterendekapitalpensionsordninger til den nye ordning i 2013 mod en afgiftsbetaling på 37,3pct., hvilket svarer til fradragsværdien ved indbetalinger i en gennemsnitskommu-ne i 2012. Overførsler, der foretages fra 2014 og frem, pålægges en afgift på 40pct.Adgangen til at omlægge indestående på eksisterende kapitalpensionsordninger i2013 til en lavere afgift forudsættes i skatteaftalen at indebære et engangsprovenupå ca. 5 mia. kr. i 2013. I de efterfølgende år skønnes fremrykningen at indebæreet mindreprovenu, da udbetalingerne fremadrettet er skattefri.Der er markant usikkerhed forbundet med provenuskønnet. Der er ikke erfa-ringsmæssige holdepunkter for at vurdere, hvor stor en andel af den samlede be-holdning af kapitalpensioner, der vil blive omlagt. Det er ved beregningen lagt tilgrund, at der omlægges kapitalpensioner svarende til 13½ mia. kr.Såfremt der i højere grad end forudsat omlægges kapitalpensioner, vil engangs-provenuet blive større end de skønnede 5 mia. kr. Forudsættes det fx i et regneek-sempel, at 10 gange så store værdier omlægges, vil de offentlige finanser forbedresmed ca. 50 mia. kr. i 2013. Herefter vil de årlige provenutab værre større i en år-række. Samtidig vil provenuet fra pensionsafkastskatten være mindre, fordi pensi-onsformuen er lavere. I modsat retning trækker, at de offentlige renteudgifter vilvære lavere afledt af merprovenuet i 2013 – forudsat at dette anvendes til gælds-nedbringelse.
Side 2 af 2
Det er væsentligt at bemærke, at der alene er tale om et engangsprovenu i 2013,som ikke påvirker den strukturelle saldo, og som stort set er neutral for finanspoli-tikkens holdbarhed. Virkningen på den finanspolitiske holdbarhed vedrører såle-des alene den lavere afgift ved omlægning af eksisterende ordninger i løbet af2013. Det vurderes, at den finanspolitiske holdbarhed belastes med ca. 5 mio. kr.med de forudsætninger, der ligger til grund for skatteaftalen. I regneeksempletskønnes den finanspolitiske holdbarhed at blive belastet med ca. 50 mio. kr.Mere sikre provenuskøn for årene frem mod 2020 (og derefter) vil kunne foreta-ges, når der foreligger nærmere oplysninger om omfanget af de kapitalpensioner,der lægges om i løbet af 2013, og aldersfordelingen blandt kontohaverne mv.Det fremgår af skatteaftalen, at et eventuelt større engangsprovenu fra omlægnin-gen af eksisterende kapitalpensioner end forudsat alene skal anvendes til at afdragepå den offentlige gæld. Det sikrer, at et eventuelt merprovenu ikke disponeresmed en forringelse af den finanspolitiske holdbarhed til følge.Endelig bemærkes, at afskaffelsen af fradrag for indbetalinger på nye kapitalpensi-onsordninger vil indebære øgede offentlige indtægter i en årrække. Det modsvaresdog af lavere offentlige indtægter, når indeståender på disse ordninger udbetales,idet udbetalinger fra disse ordninger ikke vil være skattepligtige.Med venlig hilsenBjarne Corydon