Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 350
Offentligt
1152702_0001.png
1152702_0002.png
1152702_0003.png
j.nr.Dato : 3. september 2012
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed orienteres om status på Skatteministeriets systemmodernisering fase 2.

Kort

It-systemetMotorregistret(DMR) er på tilfredsstillende vis blevet idriftsat den6. juni 2012.Ét Fælles Inddrivelsessystem(EFI) ogSkattekontoen(EKKO) forventes idriftsati midten af 2013. En præcis idriftsættelsesdato fastlægges og udmeldes omkringårsskiftet 2012/13.

Baggrund

Systemmoderniseringens fase 2 (herefter Fase 2) omfatter følgende tre projekter:Motorregistret(DMR, tidligereDigitalt Motor Register)sikrer gennemen effektivisering og digitalisering af eksisterende arbejdsprocesser, atborgere og virksomheder oplever, at registreringen af biler foregår hurti-gere og enklere end tidligere. Systemet blev idriftsat den 6. juni 2012Skattekontoen(EKKO) vil lette virksomhedernes administrative byrdersamt effektivisere skatteadministrationen ved at opkræve alle skattekravvia et saldoprincip, således at alle krav behandles efter ensartede reglerÉt Fælles Inddrivelsessystem(EFI) skal samle hele den offentlige inddri-velse og sikre, at de inddrivelsesskridt, der iværksættes, foretages medudgangspunkt i helhedsorienteret sagsbehandling og maksimal automati-sering.Forholdene omkring Fase 2 var i en periode usikre, efter at det i august 2011 stodklart, at it-leverandøren CSC ikke kunne levere de forudsatte debitormotor-komponenter til den aftalte tid på EKKO-kontrakten. Disse komponenter varogså nødvendige for både EFI og Motorregistret, og dermed blev idriftsættelsenaf både Motorregistret, Skattekontoen og EFI udskudt på ubestemt tid.
2Efter omfattende eksterne analyser af kvaliteten af den udviklede kode samt påkontraktligt og leverandørstyringsmæssigt skærpede vilkår for CSC, meldteSkatteministeriet kort før jul 2011 ud, at samarbejdet med CSC på EKKO-kontrakten kunne fortsætte. Samtidigt blev idriftsættelsen af Motorregistret den6. juni 2012 udmeldt. Motorregistret understøttes af en midlertidig men i dennesammenhæng fuldt funktionel debitorløsning udviklet hos en anden af Skattemi-nisteriets eksisterende it-leverandører.På EFI- og Skattekonto-projekterne har Skatteministeriet i samarbejde med flereeksterne parter gennemført en række yderligere analyser gennem foråret 2012.Bl.a. er kvaliteten af leverandørernes arbejde blevet gået efter på kode-niveau,robustheden af leverandørernes nye tidsplaner er blevet trykprøvet, Skattemini-steriets leverandørstyring er blevet udfordret, økonomien i business casen er ble-vet konsolideret, kammeradvokaten har udarbejdet juridisk vurdering, og allevæsentlige risici er blevet adresseret.Dette har givet anledning til en reorganisering af projekterne med en tydeligereforretningsvendt model og en stærkere binding til topledelsen. Samtidigt er dertilført eksterne konsulenter til programledelsen mhp. styring og koordinering.Tilsammen sikrer dette bedre ledelse og større sikkerhed for gennemførsel tiltiden. Ændringer i leverandørsamarbejdet styrker samtidigt Skatteministerietsmuligheder for rettidigt at korrigere leverandørens og egen indsats, samt konsta-tere evt. leverance- og kvalitetsproblemer tidligere. Desuden gennemføres nuugentlige analyser af kvaliteten af den udviklede kode.

Status

Motorregistret blev som planlagt idriftsat den 6. juni 2012. Der var en rækkeudfordringer af både teknisk og procesmæssig art, både i SKAT og udenfor or-ganisationen, herunder håndteringen af nummerplader. De fleste problemer blevløst hurtigt, og på nummerpladeområdet udestår nu alene noget oprydningsarbej-de efter de indledende vanskeligheder. I forhold til både systemets størrelse ogden spændte forventning i organisationen såvel som i offentligheden, forløbidriftsættelsen samlet set tilfredsstillende.Med styrkelsen af EFI- og Skattekonto-projekterne, og med Finansudvalgetstiltrædelse af et fortroligt aktstykke kort før sommerferien, er der skabt ro om-kring disse to projekter, og Skatteministeriet arbejder nu mod en idriftsættelse afEFI og Skattekontoen i midten af 2013. Projekterne følger planen.Frem mod årsskiftet vil Skatteministeriet foretage en endelig vurdering af frem-drift, risici, kvalitet, m.v., herunder vurdere om det produktionsdemo-forløb der
3allerede er planlagt for EFI og Skattekontoen med fordel vil kunne forlænges,sådan som det med succes har været gjort ifm. idriftsættelsen af Motorregistret.På den baggrund vil der også blive besluttet og udmeldt en eksakt idriftsættel-sesdato. Skatteudvalget vil blive orienteret nærmere herom ved årsskiftet.
Thor Möger Pedersen
/Kristian Vengsgaard