Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 330
Offentligt
1147515_0001.png
J.nr. 2012-464-0024Dato 13. august 2012
ResuméafForslag til lov om ændring af fusionsskatteloven (DSB og Naviair kan fusi-onere skattefrit med helejede datterselskaber)DSB og Naviair er såkaldte SOV’er (selvstændig offentlig virksomhed), som erskattepligtige efter de samme regler, som gælder for aktie- og anpartsselskaber.I dag har DSB og Naviair mulighed for at anvende fusionsskattelovens regler omtilførsel af aktiver. Dvs. at de har mulighed for at udskille en del af deres aktivitet i etselvstændigt datterselskab. Datterselskabet skal være et helejet aktieselskab. BådeDSB og Naviair har udnyttet denne mulighed til at etablere datterselskaber.DSB og Naviair har efter de gældende regler ikke mulighed for at deltage i enskattefri fusion. Dvs. at DSB og Naviair ikke har mulighed for at forenklestrukturen, f. eks. ved at indfusionere datterselskaber.Hvis DSB og Naviair efter gældende ret gennemfører en fusion med et helejetdatterselskab, vil der være tale om en skattepligtig fusion, hvor avancer og tab påsåvel bogførte og ikke-bogførte materielle og immaterielle aktiver m.v. kommer tilat indgå i den skattepligtige sambeskatningsindkomst, som DSB og Naviair opgørsom administrationsselskab.Lovændringen er derfor nødvendig, hvis DSB og Naviair skal have mulighed for atgennemføre en skattefri fusion med et helejet datterselskab.Provenumæssigt vurderes en adgang for DSB og Naviair til skattefrie fusionermed helejede datterselskaber ikke at have egentlige provenumæssige konse-kvenser. Både DSB og Naviair er almindeligt selskabsbeskattede, og andre sel-skabsbeskattede selskaber har samme mulighed. Hertil kommer, at adgangen tilskattefrie omstruktureringer normalt vil være en forudsætning for, at omstruktu-reringen finder sted.Lovforslaget sendes særskilt i høring af Skatteministeriet med henblik på indar-bejdelse i Transportministeriets lovforslag og fremsættes af Transportministeri-et.
Side 1 af 1