Miljøudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 454, SAU Alm.del Bilag 326, ERU Alm.del Bilag 333
Offentligt
Klima-, energi- og bygningsminister Martin LidegaardMiljøminister Ida AukenSkatteminister Thor Möger PedersenErhvervs-, Vækst- og EksportudvalgetKlima-, Energi- og BygningsudvalgetMiljøudvalgetSkatteudvalgetMarkedet for el-biler er diffust styret af ideologi.
Energistyrelsen meddelte i nyhedsbrev 6. juli 2012, at der er afsat syv millioner kroner til støtte ogfremme for udvikling af nye fabriksbyggede el-biler og el-bilers samspil med el-systemet.Den seneste tids udmeldinger i medier om energiforbrug, økonomi samt klima- og miljøgevinster vedanvendelse af el-biler har ofte været farvet eller manipuleret med fortielser, lodret forkerte oplysninger oguholdbare fordele.Energiforbrug til el-bilers fremdrift omtales oftest kun med rækkevidden på en opladning.MEN: Opladningens størrelse og indhold nævnes ikke.Det er vel ikke ligegyldigt, om batteriet er opladet med 500, 5.000 eller et helt andet antal kWh ?I almindelighed vurderes bilers forbrug i antal kilometer pr. forbrugt måleenhed af anvendt energi.Dvs. i antal liter benzin, diesel, gas eller andet fossilt driftsmiddel.For reel sammenligning fordres oplysning om el-bilers ydelse i km pr. forbrugt kWh (kilowatttime)Desuden bør være medregnet rimelige tal for beløbsstørrelse til afskrivning, drift og vedligeholdelse afbilen og dens komponenter.Især batteriets vedligeholdelse og levetid har betydning for reel sammenligning med økonomi for bilermed traditionelle driftsmidler.Oftest omtales el-biler som fire personers af Golf-klassen, der kører fire til seks kilometer pr. kWh.Men det nævnes ikke, at el-biler er meget energifølsomme.Ved lave temperaturer, stærk modvind og op ad bakke, køres vel ikke mere end 1-2 km/kWh.Ved høje temperaturer, stærk medvind eller ned ad bakke kan den vel køre 7-10 km/kWh eller mere.For reel sammenligning bør også prisen på energi medvurderes.Ofte nævnes, at el-bilens batteri oplades i nattetimer eller på andre tider, hvor markedsprisen er lav.Hvilket ofte er tilfældet, når vinden blæser og vindmøllerne producerer mere, end der er behov for.Med andre ord:Skal el-biler have energi til lavere priser end det øvrige el-marked, må andre forbrugere betale store deleaf el-regningen – til fordel for el-bilens økonomi.Det rigtige må være: Alle betaler samme pris for samme vare.Det synes ikke rimeligt, hvis politisk styret ideologi skal fastsætte, om produktion af el fra vind, sol oganden VE-produktion skal betales med priser uafhængig af marked og behov.Med venlig hilsenFrie Elforbrugere30.08.2012
v / formand
H.C.Schjerning
Kærparken 1, 9800 Hjørring
98 92 93 50
mail: [email protected]
v / næstformandNiels GundersenSallingvej 47, 9500 Hobro98 52 01 60mail: [email protected]