Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 312
Offentligt
1141651_0001.png
Resuméafforslag tillov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter, øl- ogvinafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, registreringsafgiftsloven,vægtafgiftsloven, tonnageskatteloven og forskellige andre love(Indeksering af forskellige punktafgifter og de løbende bilafgifter, regule-ring af tonnageskatten, forhøjelse af udligningsafgiften og forlængelse afafgiftsfritagelsen for brint- og elbiler)Regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og SocialistiskFolkeparti), Venstre og Det Konservative Folkeparti har den 22. juni 2012indgået aftale om en skattereform, der skaber ny vækst og flere job, ogsom sikrer, at man får mere ud af at arbejde.Dette lovforslag udmønter de dele af aftalen, der vedrører aftalepunkterne”Regulering af visse afgifter (2013-2020)”, samt ”Forhøjelse af udlig-ningsafgiften for dieselbiler og afgiftsfritagelse for elbiler”.Forslaget medfører for det første, at en række afgifter reguleres svarendetil 1,8 pct. årligt frem til 2020.Reguleringen omfatter vægtafgiften og brændstofforbrugsafgiften, afgiftaf ledningsført vand, forskellige forbrugsafgifter (glødelamper mv., elek-triske sikringer til stærkstrømsanlæg, kaffe, te og ekstrakter heraf samt ci-garetpapir og røgfri tobak) samt sundhedsfremmende afgifter (vin, øl, al-koholsodavand, mættet fedt, chokolade, konsumis og mineralvand mv.).Reguleringen foretages ved diskretionære forhøjelser i 2013 (kun sund-hedsfremmende afgifter), 2015 og 2018. Ved diskretionære forhøjelserforstås, at forhøjelserne ”bundtes” sammen, således at forhøjelserne kom-mer til at dække flere år i modsætning til at gennemføre årlige forhøjelseraf afgifterne.Dernæst omfatter forslaget en forhøjelse af udligningsafgiften på nye ogeksisterende dieseldrevne person- og varebiler med knap 52 pct. fra 2012til 2013. Formålet hermed er at udjævne den afgiftsmæssige fordel for die-sel frem for benzin og reducere udledningen af skadelige partikler fra die-selbiler. Udligningsafgiften forslås samtidig reguleret med 1,8 pct. i 2014og 2015 og herefter årligt med nettoprisindekset.Det forslås desuden, at tonnageskatteordningen reguleres løbende svaren-de til pris- og lønudviklingen.Endelig omfatter forslaget en forlængelse af den nuværende afgiftsfrita-gelse i registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og vægt-afgiftsloven for brint- og eldrevne motorkøretøjer til udgangen af 2015.
J.nr. 2012-511-0092Dato: 2. juli 2012