Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 310
Offentligt
1141560_0001.png
1141560_0002.png
1141560_0003.png
1141560_0004.png
1141560_0005.png
1141560_0006.png
1141560_0007.png
1141560_0008.png
1141560_0009.png
1141560_0010.png
1141560_0011.png
Økonomi- og IndenrigsministerietInternational økonomiDato: 02.07.12
Samlenotat vedr. dagsorden til Rådsmødet (ECOFIN) den 10. juli 2012Herved fremsendes samlenotat, som skønnes relevante for Skatteudvalgets ansvarsområde. Mate-rialet er fremsendt til Folketingets Europaudvalg.
1)
Forslag til forordninger vedr. styrket euro samarbejde- Orienterende debatKOM-dokumenter foreligger ikkePræsentation af det cypriotiske formandskabs arbejdsprogram- Udveksling af synspunkterKOM-dokument foreligger ikkeOpfølgning på Det Europæiske Råd den 28.-29. juni 2012- Udveksling af synspunkterKOM-dokument foreligger ikkeDet europæiske semester- VedtagelseKOM-dokumenter foreligger ikkeReviderede regler om kapitalkrav (CRD IV)- Orientering fra formandskabetKOM(2011) 452 og KOM(2011) 453Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fastlæggelseaf en ramme for genopretning og afvikling af kreditinstitutter oginvesteringsselskaber- Forelæggelse ved KommissionenKOM(2012)280Side 2
2)
3)
4)
5)
6)
2

Dagsordenpunkt 2:

Præsentation af det cypriotiske formandskabs arbejdsprogram

Resumé

Cypern overtager EU-formandskabet for 2. halvår 2012 og ventes på ECOFIN den 10. juli 2012 atfremlægge sit arbejdsprogram for ECOFIN. Arbejdsprogrammet for ECOFIN er endnu ikke offent-liggjort.

Baggrund

Cypern har EU-formandskabet i 2. halvår 2012. Det cypriotiske formandskab ventes på ECOFINden 10. juli 2012, som det er normal praksis, at præsentere sit arbejdsprogram for ECOFIN for 2.halvår 2012 efterfulgt af en drøftelse af formandskabets arbejdsprogram og prioriteter.Arbejdsprogrammet for ECOFIN under det cypriotiske formandskab i 2. halvår 2012 er aktuelt end-nu ikke offentliggjort, men ventes offentliggjort snarest. Arbejdsprogrammet for ECOFIN under detcypriotiske formandskab i 2. halvår 2012 ventes på et foreløbigt grundlag at vedrøre særligt føl-gende sagsområder og initiativer:Vækst i Europa, herunder styrkelse af de finansielle tjenesteydelser gennem initiativer, derskal skabe mere transparente markeder, større forbruger- og investeringssikkerhed.Yderligere effektivisering af den økonomiske krisehåndtering.Vækstpotentialet i relanceringen af det indre marked og styrkelsen af det digitale marked.Styrke EU’s relationer til især de sydlige naboer i Mellemøsten og Nordafrika samt fokuspå udviklingen i nærområdet.Fortsat fokus på bæredygtig klima- og miljøudvikling, vedvarende energi- og ressourceef-fektivisering.

Indhold

På det økonomisk-politiske områder forventes følgende prioriteter:- Implementering af EU’s styrkede økonomiske samarbejde.- Tæt samarbejde med Europa-Parlamentet med henblik på at opnå enighed om two-packen, som skal styrke samarbejdet mellem eurolandene.På den finansielle område forventes følgende prioriteter:- Revision af kapitalkravsdirektivet (CRDIV).- Revision af forordningen om kreditvurderingsbureauer (CRAIII).- Omnibus II.- Revision af reglerne om markedsmisbrug (MAR/MAD).- Revision af reglerne om investeringsserviceydelser og værdipapirmarkeder (MiFIR/MiFID).- Direktiv om fastlæggelse af en ramme for genopretning og afvikling af kreditinstitutter oginvesteringsselskaber.På skatteområdet forventes følgende prioriteter:- Fortsætte diskussionen om skattesamarbejde og –koordination blandt andet med henblikpå at bekæmpe svig og skatteunddragelse.- Fortsætte arbejdet med en finansiel transaktionsskat samt om energibeskatningsdirektivet.- Fortsætte arbejdet med rentebeskatningsdirektivet og indgåelse af aftaler om informati-onsudveksling med tredjelande.På budgetområdet forventes følgende prioriteter:- Rettidig vedtagelse af budgettet for 2013.

Hjemmelsgrundlag

Ikke relevant.
3

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet ventes ikke at udtale sig om formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN.

Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenserfor Danmark.

Statsfinansielle konsekvenser og samfundsøkonomiske konsekvenser

Formandskabets arbejdsprogram har ikke i sig selv statsfinansielle eller samfundsøkonomiskekonsekvenser. De konkrete sager på ECOFIN’s dagsorden i 2. halvår 2012 vil imidlertid kunnehave økonomiske konsekvenser for Danmark.

Høring

Sagen har ikke været sendt i høring.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.

Holdning

Dansk holdningFra dansk side vil man notere sig det cypriotiske formandskabs arbejdsprogram for ECOFIN i 2.halvår 2012, som man venter at kunne støtte. Holdninger til de konkrete sager fastlægges efter denormale procedurer, efterhånden som sagerne måtte blive aktuelle.Andre landes holdningerEU-landene ventes at kunne støtte det cypriotiske formandskabs arbejdsprogram for ECOFIN i 2.halvår 2012.
4
Bilag 1Oversigt over løbende og igangværende ECOFIN-sager og initiativerSag/initiativ/hjemmelDet cypriotiske formandskabsarbejdsprogram for ECOFINStyrkelse af det økonomiskesamarbejde i EUForløb/statusDet cypriotiske formandskab vil præsentere sit arbejdsprogram for det økonomi-ske og finansielle område ved ECOFIN den 10. juli 2012.Kommissionen fremsatte d. 23. november 2011 forslag til to forordninger (densåkaldte ”two-pack”) om styrket budgetdisciplinfor eurolandene:dels et forslag tilforordning vedr. budgetplaner, koordinering af finanslovproces og styrket over-vågning af lande i EDP-proceduren og dels et forslag til forordning vedr. styrketovervågning af eurolande, der oplever alvorlige finansielle vanskeligheder. Derblev opnået politisk enighed om Rådets generelle indstilling under det danskeEU-formandskab på Rådsmødet d. 21. februar i år, men Europa-Parlamentet(EP) opnåede først et politisk forhandlingsmandat på plenarforsamlingen d. 13.juni. Trilogforhandlinger forventes indledt d. 11. juli under cypriotisk formandskabmed henblik på at nå en endelig aftale mellem Rådet og EP snarest.Det Europæiske Råds (DER) formand Herman van Rompuy fremlagde forud forDER d. 28-29. juni den såkaldte ”ØMU-rapport” vedrørende muligheder for atstyrke den økonomiske og monetære union. Rapporten indeholder således enrække overordnede overvejelser om en styrkelse af hhv. samarbejdet på detfinansielle område, de finanspolitiske rammer, herunder rammerne for en evt.fælles gældsudstedelse for eurolandene, øvrig økonomisk–politisk koordinationsamt demokratisk legitimitet gennem styrkede mekanismer for involvering afnationale parlamenter og Europa-Parlamentet.Ved første drøftelse af ØMU-rapporten på DER var der enighed om at lade DER-formanden (i samarbejde med formændene for hhv. Kommissionen, Eurogruppenog ECB) udarbejde en konkret ”køreplan” om en styrkelse af ØMU’en med hen-blik på fremlæggelse af en foreløbig rapport på DER i oktober 2012 og en endeligrapport på DER i december 2012. Der lægges op til en åben og gennemsigtigproces, hvor alle EU-lande kan deltage i drøftelsen. Under det cypriotiske for-mandskab ventes opfølgning på flere af emnerne i ECOFIN.EU’s budgetKommissionen præsenterede sit forslag til EU's budget for 2013 på ECOFIN-mødet den 15. maj. Hvis der ikke kan opnås enighed på ambassadør-niveau omRådets holdning til budgettet, vil der blive indkaldt til ECOFIN-møde den 26. juli.Der stiles mod aftale med Europa-Parlamentet om EU’s budget for 2013 påECOFIN-mødet i november.DechargeRevisionsretten forventes at præsentere sin årsberetning for regnskabsåret 2011med tilhørende revisionserklæring på ECOFIN den 13. november eller 4. decem-ber 2012. Beretningen behandles herefter i Rådets budgetudvalg og Corepermed henblik på udarbejdelse af henstilling fra Rådet til Europa-Parlamentet ommeddelelse af decharge til Kommissionen for gennemførelsen af budgettet, jf.artikel 319, stk. 1 i Lissabon-traktaten. Henstillingen forventes vedtaget i ECOFINi februar 2013.
5

Finansielle sager

Sag/initiativ/hjemmelRevision af kapitalkravsdirektivet(CRD IV)Forløb/statusForslaget vil konkret implementere de seneste globale bankstandarder (den såkald-te Basel III aftale fra december 2010, udarbejdet af Basels Banktilsynskomite) ogindeholder i den forbindelse en lang række elementer i forhold til regulering af kre-ditinstitutter, herunder definition af og krav til størrelsen og kvaliteten af egenkapital,krav til kapitalbuffere og modpartsrisici, begrænsninger på udlånsgearing samtindføre nye likviditetsregulering. Herudover indeholder forslaget en række elemen-ter, der skal skabe en mere ensartet regulering (en såkaldt ”single rulebook”) påtværs af EU. Endelig indeholder forslaget elementer inden for god selskabsledelse(corporate governance) og strammer kravene til sanktioner mv.Det danske formandskab har opnået enighed i Rådet om sagen og indledt forhand-linger med Europa-Parlamentet. Forhandlingerne fortsættes nu under cypriotiskformandskab.Revision af forordning om kredit-vurderingsbureauer (CRAIII)Kommissionen fremsatte den 15. november 2011 forslag om øget regulering afratingbureauer. Kommissionens forslag til ændring af forordningen om kreditvur-deringsbureauer indeholder således en række tiltag, der skal imødegå problem-stillinger, der ikke er adresseret tilstrækkeligt i den eksisterende forordning.Forslaget indeholder for eksempel krav om brug af egen kreditvurdering forkreditinstitutter som supplement til ratingbureauernes krav om rotationsordningder sætter en begrænsning på hvor mange år et ratingbureau kan rate densamme virksomhed, samt øgede krav vedrørende offentliggørelse.Det danske formandskab har opnået enighed i Rådet om sagen og indledt forhand-linger med Europa-Parlamentet. Forhandlingerne fortsættes nu under cypriotiskformandskab.Revision af direktiv om indskyder-garantiordninger (DGS)Kommissionen har i juli 2010 fremsat forslag om revision af direktiv om indsky-dergarantiordninger, som skal gennemføre tilpasninger og harmoniseringer ift.det eksisterende direktiv (2009/14/EF og tidl. 94/19/EF), herunder vedr. dæk-ning, finansiering mv.Der blev opnået enighed om forslaget i Rådet i juni 2011, hvorefter trilogforhand-linger med Europa-Parlamentet blev indledt under det polske formandskab.Forhandlingerne blev fortsat under dansk formandskab, men blev sat i bero, daforslaget er meget tæt knyttet til forslaget om krisehåndtering i banksektoren,som først blev fremsat 6. juni 2012. Forhandlingerne fortsættes under cypriotiskformandskab.Revision af direktiv om investor-garantiordninger (ICS)Kommissionen har i juli 2010 fremsat forslag til revision af direktiv om investor-garantiordninger. Formålet med forslaget er at revidere direktivet for så vidtangår dækningsniveau, finansiering og formue, udbetalingsfrister, information tilinvestorerne mv.Det cypriotiske formandskab vil skulle påbegynde forhandlinger med Europa-Parlamentet om sagen.
6Omnibus IIKommissionen fremsatte i januar 2011 et 2. omnibus-direktiv (Omnibus II), derskal tilrette sektorlovgivningen med henblik på bl.a. at præcisere de nye EU-tilsynsmyndigheders kompetencer på en række områder. Forslaget indeholderændringer af Prospektdirektivet og Solvens II-direktivet, der regulerer forsik-ringsselskaber, herunder særligt de tidsmæssige aspekter for implementering afdirektivet.Det danske formandskab har forhandlet intensivt med Europa-Parlamentet medhenblik på at nå en aftale, hvilket dog ikke er lykkedes. Det cypriotiske formand-skab vil skulle fortsætte forhandlingerne med Europa-Parlamentet.Grænseoverskridende krise-håndtering i den finansielle sektorKommissionen har i juni 2012 fremsat forslag til direktiv om en fælles EU-rammefor effektiv krisestyring på bankområdet. Forslaget vedrører forebyggelse ogtidlig indgriben for at undgå at banker bliver nødlidende, afviklingsredskaber til athåndtere nødlidende banker samt finansieringsmekanismer.Det danske formandskab har igangsat arbejdet i Rådet, hvilket vil blive fortsatunder cypriotisk formandskab.Direktiv om ansvarlig långivningKommissionen fremsatte i marts 2011 forslag vedrørende ansvarlig långivningved lån med pant i fast ejendom. Forslaget indeholder krav om, at en udbyder aflån med pant i fast ejendom skal handle i overensstemmelse med god skik iforhold til deres kunder. Herudover er der regler ift. markedsføring, prækontrak-tuel information, oplysning om eventuel provision fra långiver, vurdering af for-brugerens kreditværdighed og tilladelse til kreditformidlere m.v.Det danske formandskab har nået enighed i Rådet om forslaget. Det cypriotiskeformandskab vil skulle indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet om sa-gen.TransparensdirektivetRevision af Transparensdirektivet er fremsat den 26. oktober 2011 med henblikpå at øge gennemsigtigheden i ejerstrukturer i selskaber, hvis værdipapirer eroptaget til handel på et reguleret marked, i form af en udvidelse af de situationer,hvor man skal offentliggøre meddelelse om aktuel eller potentiel besiddelse afstemmerettigheder i selskabet. Dette sker med henblik på at forhindre skjultejerskab. Forslagets formål er desuden at mindske de administrative og økono-miske byrder ved at være optaget til handel på et reguleret marked, som særligtde små og mellemstore virksomheder skulle nyde gavn af ved at fjerne flere kravom offentliggørelse af oplysninger.Det danske formandskab har nået generel enighed i Rådet om forslaget. DetcypriotiskeformandskabvilskulleindledeforhandlingermedEuropa-Parlamentet om sagen.Revision af markedsmisbrugsdi-rektivet (MAR/MAD)Kommissionen har fremsat både et forslag til en forordning (MAR) og et nyt direktiv(MAD) om markedsmisbrug. Formålet med MAR, der er en revision af det tidligeredirektiv (MAD) og en omformning af direktivet til forordning, er at forhindre mar-kedsmisbrug på de finansielle markeder i form af f.eks. insiderhandel og kursmani-pulation, som kan skade tilliden til de finansielle markeder. Formålet med revisionener bl.a. at sikre konsistens med MIFID-direktivet (vedr. investeringsservice og vær-dipapirhandel generelt) og opdatere direktivet i lyset af markedsudviklingen sidenvedtagelsen i 2003. Desuden søges det adresseret, at direktivet er blevet imple-menteret meget forskelligt i de enkelte lande.Der er under dansk formandskab gennemført tekniske forhandlinger om forslaget.
7Det cypriotiske formandskab ventes at arbejde for at nå en enighed i Rådet omsagen og indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet.Revision af MiFID direktivetKommissionen har den 20. oktober 2011 fremsat forslag til revision af MiFID-direktivet (”Markets in Financial Instruments Directive”), som trådte i kraft i 2007.Kommissionen har fremsat både et forslag til en forordning (MiFIR) og til et nytdirektiv (MiFID). MiFID regulerer investeringsserviceydelser og værdipapirmarkeder(børser o.l.) i EU. Formålet med revisionen er en opdatering af direktivet bl.a. i lysetaf erfaringerne fra den finansielle krise.Der er under dansk formandskab gennemført tekniske forhandlinger om forslaget.Det cypriotiske formandskab ventes at arbejde for at nå en enighed i Rådet omsagen og eventuelt indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet.Forslag om sammensatte investe- Kommissionen forventes den 3. juli 2012 at fremsætte forslag til regulering afringsprodukter (PRIPs)sammensatte detailinvesteringsprodukter (fx investeringsforeninger, unit-linklivsforsikringer, værdipapirer med pant i bagvedliggende aktiver (ABS) m.v.) i 1.halvår 2012. Forslaget skal sikre, at forbrugerne altid får den rette information ogbehandling samt skabe lige konkurrencevilkår for alle sammensatte detailinve-steringsprodukter.Det cypriotiske formandskab vil skulle indlede forhandlinger i Rådet af forslaget.Revision af direktiv om investe-ringsforeninger (UCITS V)Kommissionen forventes den 3. juli 2012 at fremsætte forslag til revision af direk-tiv om investeringsforeninger (UCITS V). Formålet med forslaget vil primærtvære at revidere reglerne for depositarer samt aflønning.Det cypriotiske formandskab vil skulle indlede forhandlinger i Rådet af forslaget.Forsikringsmæglerdirektivet (IMD) Det eksisterende forsikringsformidlingsdirektiv er fra 2002 (og har til formål atskabe ét marked for forsikringsformidling i EU). Kommissionen forventes den 3.juli 2012 at fremsætte forslag til revision af direktivet med det formål at øgeharmoniseringen på området. Kommissionen peger selv eksempelvis på forbru-gerinformation som et område, hvor der er behov for bedre harmonisering gen-nem flere fælles regler.Det cypriotiske formandskab vil skulle indlede forhandlinger i Rådet af forslaget.Værdipapircentraler - CentralSecurities Depositaries (CSD)Kommissionen har i marts 2012 fremsat forslag om regulering af værdipapircen-traler (CSD’er). Forslaget indeholder krav vedrørende CSD’ers adgang til andreCSD’er, definition af kernevirksomhed for en værdipapircentral, specifikation afhvilke typer accessorisk virksomhed (som principielt falder uden for kernevirk-somheden, men som kan tillades virksomheden at udføre) det skal være tilladtfor en værdipapircentral at udføre (specielt om det skal være muligt at varetagebankaktiviteter), specifikation af hvilke former for tilladelser en værdipapircentralbehøver.Der er gennemført tekniske forhandlinger i Rådet under dansk formandskab. Detcypriotiske formandskab vil skulle søge at nå enighed i Rådet om forslaget.
8

Skatte- og afgiftssager

Sag/initiativ/hjemmelRentebeskatningsdirektivetForløb/statusEfter rentebeskatningsdirektivet skal medlemsstaterne sikre beskatningen afindkomst fra opsparing ved automatisk udveksling af oplysninger om rentebeta-ling fra en medlemsstat til en fysisk person i en anden stat. Luxembourg ogØstrig har dog en overgangsordning, så de skal sikre beskatningen ved at op-kræve kildeskat af rentebetalingen. Overgangsordningen udløber, så de to landeskal gå over til automatisk informationsudveksling, når Schweiz, Liechtenstein,Andorra, Monaco og San Marino accepterer at udveksle oplysninger efter an-modning.Kommissionen fremsatte 13. november 2008 forslag til direktiv om ændring afrentebeskatningsdirektivet. Der foreslås en række tekniske ændringer for at sikredirektivets effektivitet. Der har siden da ikke kunnet opnås afgørende fremskridt Iforhandlingerne, idet Luxembourg og Østrig lægger vægt på dels, at der skalgennemføres samme tekniske ændringer i rentebeskatningsaftalerne medSchweiz m.fl., dels at få ændret betingelserne for ophøret af de to landes over-gangsordning. Det danske formandskab forsøgte at få vedtaget forhandlings-mandater til Kommissionen, så tredjelandsaftalerne kan blive opdateret, menuden held. Sagen ventes drøftet i ECOFIN igen i 2. halvår af 2012.Renter og royaltiesKommissionen fremsatte 11. november 2011 et forslag til ændring af direktivet,som er fra 2003, og omhandler regler for, at et EU-land ikke beskatte renter ogroyalties, der betales af et selskab i dette land til et associeret selskab i et andetEU-land. Kommissionen foreslår, at et EU-lands pligt til at undlade kildebeskat-ning af renter og royalties bliver betinget af, at det selskab, der modtager beta-lingen i et andet EU-land, er omfattet af en effektiv beskatning i dette land.Kommissionen foreslår desuden at ændre definitionen af, hvornår et betalendeselskab og et modtagende selskab er associeret, så den nuværende betingelseom direkte ejerskab på mindst 25 pct. ændres til direkte eller indirekte ejerskabpå mindst 10 pct.Nogle stater mener, at den foreslåede betingelse om effektiv beskatning skaludformes, så en stat fortsat skal skattefritage royaltybetalinger fra denne stat tilet selskab i en anden stat, som er omfattet af en særlig lav beskatning af royal-ties. Andre stater er imod dette. Tværtimod mener nogle stater, at betingelsenom effektiv beskatning skal suppleres med en betingelse om en minimumsskat.Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 2. halvår 2012.Adfærdskodeksbeskatningforerhvervs- Arbejdet med adfærdskodeksen, der skal bidrage til at forhindre skadelig skatte-konkurrence inden for selskabsbeskatningen, varetages af EU’s adfærdsko-deksgruppe, der løbende påser, at EU-landene ophæver eller ændrer deresordninger, som er i strid med kodeksen (rollback), og at EU-landene ikke indførernye ordninger i strid med kodeksen (standstill). Gruppen har siden 1. halvårMellemstatslig aftale af 1. decem- 2009 haft et arbejdsprogram, som udover rollback og standstil også indeholderanti-misbrug, gennemsigtighed og informationsudveksling i sager om interneber 1997.transaktioner mellem koncernforbundne selskaber (transfer pricing), administra-tiv praksis og forholdet til 3.-lande.ECOFIN har løbende modtaget rapporter om arbejdet i adfærdskodeksgruppen
9– senest i ECOFIN 22. juni 2012, og ventes ligeledes behandlet i ECOFIN i 2.halvår af 2012.SelskabsbeskatningKommissionen fremsatte 16. marts 2011 forslag om den fælles konsolideredeselskabsskattebase (Common Consolidated Corporate Tax Base (CCCTB)).Forslaget omfatter selskaber, som har aktivitet i flere medlemsstater. I dag kanet selskab med aktivitet i flere medlemsstater blive beskattet i alle disse staterefter deres forskellige skatteregler og under hensyn til de bilaterale dobbeltbe-skatningsoverenskomster. Forslaget medfører, at selskabet kan vælge at opgøreen samlet skattepligtig indkomst efter ét sæt fælles EU-regler. Indkomsten forde-les mellem de berørte stater efter en fordelingsnøgle. Hver stat beskatter den delaf selskabets indkomst, som henføres til den pågældende stat. Det er kun meto-den til beregning af skattepligtig indkomst, der er fælles. Hver medlemsstatbestemmer selv sin skattesats. Formålet med ordningen er at reducere de admi-nistrative byrder for selskaber med grænseoverskridende aktivitet, gøre detlettere at gennemføre grænseoverskridende omstruktureringer og hindre dob-beltbeskatning inden for EU, men forslaget er meget omfattende. Der er indledten gennemgang af reglerne om opgørelse af skattebasen. Der mangler gen-nemgang af mange andre af forslagets regler, herunder fordelingsnøglen, reglerom virkning af indtræden og udtræden af ordningen.Sagen ventes viderebehandlet i ECOFIN i 2. halvår af 2012.Antisvigaftaler med europæiske EU og EU’s medlemsstater har indgået en antisvigaftale med Schweiz, som har3.-landetil formål at bekæmpe svig til skade for landenes finansielle interesser. Aftalengår bl.a. ud på udveksling af oplysninger til bekæmpelse af svig vedr. bl.a. momsog told, men ikke vedr. direkte skat.Kommissionen og Liechtenstein har forhandlet om en tilsvarende aftale, somogså skal omfatte svig vedr. direkte skat. Forhandlingerne var tidligere megetvanskelige – især på grund af uenighed om betydningen af Liechtensteins reglerom bankhemmelighed og særligt snævre definition af skattesvig, som ikke om-fatter manglende selvangivelse af indtægter. Liechtenstein har afgivet erklæringover for OECD om, at landet vil give andre lande oplysninger vedr. direkte be-skatning, herunder også bankoplysninger. Liechtenstein har indgået aftale her-om med en række EU-medlemsstater, herunder Danmark, og USA. Liechten-stein er også villig til at indgå en antisvigaftale med EU og EU’s medlemslande,som også omfatter bankoplysninger. Aftalen er imidlertid ikke indgået endnu, daLuxembourg og Østrig kæder sagen sammen med andre forslag, herunder isærrentebeskatningsdirektivet. Når der er indgået en aftale med Liechtenstein,ventes forhandlinger om ændring af antisvigaftalen med Schweiz, så den ogsåomfatter direkte skat, samt forhandling om nye tilsvarende aftaler med Andorra,Monaco og San Marino.Sagen ventes ikke behandlet i ECOFIN i 2. halvår 2012.Revision af energiafgiftsdirektivetKommissionen fremsatte i april 2011 forslag til revision af energiafgiftsdirektivet,hvor målet er at sikre en mere rationel og målrettet energibeskatning, som kanvære et centralt instrument til opfyldelse af EU’s klima- og energimål. Med for-slaget bliver CO2-udledninger udenfor CO2-kvotesystemet beskattet med enafgift på niveau med CO2-kvoteprisen samtidig med, at der undgås overlapnin-ger af de to systemer. Det foreslås at indføre en opdeling af den nuværendeminimumsenergiafgift i en CO2-komponent baseret på CO2-indholdet i energi-produkterne og en energikomponent baseret på energiindholdet (GJ) i energi-
10produkterne og elektricitet. Sagen er teknisk behandlet på en række arbejds-gruppemøder under ungarsk, polsk og dansk formandskab og Rådet havde enførste orienteringsdebat om forslaget 22. juni 2012.Sagen ventes viderebehandlet i ECOFIN i 2. halvår af 2012.Afgift på finansielle transaktionerDet danske formandskab har intensiveret drøftelserne af Kommissionens forslagtil afgift på finansielle transaktioner. Formandskabet har således i 1. halvår af2012 afholdt 6 møder i rådsarbejdsgruppen og drøftelser på ECOFIN den 13.marts, på uformelt ECOFIN den 30, marts og igen på ECOFIN den 22. juni. PåECOFIN den 22. juni blev det konstateret, at der ikke kunne opnås enstemmigtilslutning til Kommissions forslag om en FTT. Et antal lande tilkendegav samti-dig, at de ønskede at gå videre med et forstærket samarbejde om en transakti-onsskat. Det nærmere indhold heraf kendes ikke endnu.Kommissionens forslag om en FTT forventes ikke at blive prioriteret i 2. halvår2012. Drøftelserne ventes nu at fokusere på mulighederne for et forstærketsamarbejde vedrørende en transaktionsskat.Forslag til direktiv om administra- Kommissionen fremsatte i november 2011 forslag til et nyt direktiv om admini-tivt samarbejde på punktafgifts- strativt samarbejde på punktafgiftsområdet. Forslaget var en opdatering af detområdetnugældende samarbejdsdirektiv, hvor direktivet tilpasses det nye elektroniskesystem til håndtering af punktafgiftspligtige varer, som sendes mellem EU-landene (EMCS). Det danske formandskab sikrede vedtagelse af forslaget.Forslagtilgennemførelsesbe- Kommissionen fremsatte i januar 2012 en forordning om gennemførelsesbe-
stemmelser i forlængelse af en stemmelser i forlængelse af en allerede vedtaget direktivændring. I direktivettidligere vedtaget direktivændring ændres beskatningsstedet for elektroniske ydelser m.v. fra oprindelseslandet tilom ændret beskatningssted for forbrugslandet, når sådanne ydelser sælges fra et andet EU-land. De ventedeelektroniske ydelsergennemførelsesbestemmelser er nødvendige for at direktivændringen kan trædei kraft den 1. januar 2015, idet de nationale IT-systemer skal ændres (den nuvæ-rende one-stop-shop ordning).Forslaget blev drøftet under det danske formandskab og sagen ventes vedtaget iECOFIN i 2. halvår 2012.Meddelelsemomssystemomfremtidens I fortsættelse af ovennævnte grønbog udsendte Kommissionen i december 2011en meddelelse indeholdende en ny momsstrategi, hvor der blev fastsat dels devigtigste kendetegn for fremtidens momssystem i EU, dels nogle konkrete initia-tiver, der kan hjælpe med at skabe et mere enkelt, effektivt og robust momssy-stem. Meddelelsen indeholder ikke forslag til konkrete retsakter.Meddelelsen blev præsenteret under det polske formandskab i 2. halvår 2011,drøftet under det danske formandskab i 1. halvår 2012 og endeligt blev dervedtaget ECOFIN rådskonklusioner med retningslinjer til Kommissionen for detfremtidige arbejde.Struktureret dialog om skattepoli-pagten (Europluspagten)Det cypriotiske formandskab vil fortsætte den strukturerede dialog om skattepo-med henblik på at udveksle bedste praksis, undgå skadelig praksis og fremmeforslag til at bekæmpe svig og skatteunddragelse.ECOFIN vedtog senest en rapport herom til Det Europæiske Råd i juni 2012.
tikken under Konkurrenceevne- litik inden for rammerne af Konkurrenceevnepagten (”Europluspagten”), særligt
11