Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 305
Offentligt
J.nr. 2012-311-0084
Resumé
af
Forslag til lov om ændring af ligningsloven, personskatteloven og lov
om en børne- og ungeydelse
(Skattereformen)Regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og SocialistiskFolkeparti), Venstre og Det Konservative Folkeparti har den 22. juni 2012indgået aftale om en skattereform, der skaber ny vækst og flere job, ogsom sikrer, at man får mere ud af at arbejde.Dette lovforslag udmønter den del af aftalen, der vedrører forhøjelse afbeskæftigelsesfradraget, ekstra beskæftigelsesfradrag for enligeforsørgere, forhøjelse af topskattegrænsen og aftrapning af børne- ogungeydelsen for familier med høje indkomster. Herudover indeholderlovforslaget en mindre korrektion af kompensationsordningen vedrørendeForårspakke 2.0.Samlet set skønnes de elementer af Skattereformen, der indeholdes i dettelovforslag, at medføre et provenutab på ca. 7,25 mia. kr. årligt målt i varigvirkning efter tilbageløb og adfærd. I 2013 og 2014 skønnes lovforslagetat medføre et samlet umiddelbart provenutab på ca. 8,14 og ca. 8,26 mia.kr.Lovforslaget indeholder følgende elementer:Forhøjelse af beskæftigelsesfradragetBeskæftigelsesfradraget forhøjes gradvist i indkomstårene 2013-2022 til10,65 pct. og det maksimale fradrag til 34.100 kr. (2013-niveau).Forhøjelsen af beskæftigelsesfradraget vil medføre en skattelettelse foralle erhvervsaktive. Forslaget vil have størst relativ betydning forerhvervsaktive med indkomst op til ca. 320.000 kr.Ekstra beskæftigelsesfradrag til enlige forsørgereDer gives et ekstra beskæftigelsesfradrag til enlige forsørgere. Det ekstrabeskæftigelsesfradrag indfases fra 2014, og når fradraget er fuldt indfaset,udgør det 6,25 pct., og det maksimale fradrag udgør 20.000 kr. (2013-niveau). Det ekstra beskæftigelsesfradrag for enlige forsørgere foreslås atomfatte den samme personkreds, som har ret til og modtager ekstrabørnetilskud efter børnetilskudsloven. Det maksimale ekstrabeskæftigelsesfradrag opnås ligesom det almindeligebeskæftigelsesfradrag ved en indkomst på ca. 320.000 kr. (2013-niveau). I2014 vil skatteværdien af det ekstra beskæftigelsesfradrag udgøre ca.2.580 kr. og fra 2015 ca. 5.140 kr.
29. juni 2012
Forhøjelse af topskattegrænsenTopskattegrænsen forhøjes for alle skattepligtige gradvist til 467.000 kr. (2013-niveau) iindkomstårene 2013-2022. I forhold til den gældende topskattegrænse i 2014 på 409.100kr. udgør den samlede forhøjelse ca. 57.900 kr., når den er fuldt indfaset i 2022. I 2013forhøjes grænsen fra 389.900 kr. til 421.000 kr. Med den gradvise forhøjelse aftopskattegrænsen frem til 2022 vil indkomster på op til ca. 507.600 kr. (førarbejdsmarkedsbidrag) være fritaget fra at skulle betale topskat. Forhøjelsen af grænsen til467.000 kr. medfører en reduktion af antallet af topskatteydere på ca. 275.000 fra ca.715.000 til ca. 440.000.Aftrapning af børne- og ungeydelse for familier med høje indkomsterDer indføres en indkomstregulering af børne- og ungeydelsen, så ydelsen nedsættes med etbeløb svarende til 2 pct. af den del af topskattegrundlaget, der overstiger 700.000 kr. (2013-niveau) for modtageren. For ægtefæller sker nedsættelsen på baggrund af begge ægtefællersindkomst. Hvis begge ægtefæller har et topskattegrundlag på over 700.000 kr., beregnesnedsættelsen således på baggrund af summen af beløbene hos hver af ægtefællerne, somoverstiger bundgrænsen på 700.000 kr. Indkomstaftrapningen skønnes at medføre en delvisreduktion af børne- og ungeydelsen for ca. 44.000 modtagere, der får børne- og ungeydelsefor ca. 84.000 børn. Yderligere ca. 4.500 modtagere skønnes at få ydelsen for ca. 7.000børn fuldt aftrappet.Justering af den generelle kompensationsordningSom en del af 2009-skattereformen – Forårspakke 2.0 – gives der fra og med indkomståret2012 til og med indkomståret 2019 en generel kompensation til personer eller ægtepar medsærligt store rentefradrag og ligningsmæssige fradrag i forhold til indkomsten. Degældende regler indebærer, at de foreslåede skattenedsættelser i nærværende lovforslagmedregnes i kompensationsordningen. Der foreslås dog en mindre justering vedrørendeudligning mellem ægtefæller, så regelsættet bliver i overensstemmelse med den oprindeligttænkte ordning, hvorefter ægtefæller kun skal have kompensation, hvis ægtefællernesskattestigning samlet set er større end deres skattelettelser.
Side 2