Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 287
Offentligt
1137279_0001.png
1137279_0002.png
1137279_0003.png
NotatJ.nr. 2012-521-0024
Notat om Meddelelse fra Kommissionen om anvendelse afnationale infrastrukturafgifter, som pålægges lette privatekøretøjerCOM(2012) 199 final
Baggrund og indholdEU Kommissionen har den 14. maj 2012 udsendt en meddelelse om anvendelseaf nationale infrastrukturafgifter, som pålægges lette private køretøjer.Meddelelsen er en del af en større vejafgiftsstrategi, som er skitseret i Kommis-sionens hvidbog om transport1. I hvidbogen skitseres Kommissionens planer omat foreslå obligatoriske foranstaltninger, som kan internalisere hovedparten af deeksterne transportomkostninger ved støj, lokal forurening og trafiktæthed i2020-perspektiv. Der lægges op til en omstrukturering af vejafgifterne i to faser.I den første fase frem til 2016 er det hensigten gradvist at indføre en obligatoriskinfrastrukturafgift for tunge godskøretøjer. I den anden fase fra 2016 til 2020 erder i hvidbogen lagt op til en fuldstændig og obligatorisk internalisering af eks-terne omkostninger for tunge godskøretøjer, udover den obligatoriske dækningaf infrastrukturomkostninger (slid), med mulighed for at udvide til alle køretø-jer.Som det fremgår af meddelelsen, side 3, har meddelelsen ”som mål at anskue-liggøre Kommissionens opfattelse af, hvordan traktatens generelle principperom ligebehandling og proportionalitet kan overføres på et vignetsystem for letteprivate køretøjer. Meddelelsen indeholder ligeledes retningslinjer for håndterin-gen af et sådant vignetsystem.” Det fremgår desuden, at meddelelsen ikke fast-sætter nye lovbestemmelser.
Hvidbog – En køreplan for et fælles europæisk transportområde – mod et konkurrencedygtigtog ressourceeffektivt transportsystem, KOM(2011) 144.
1
Side 1 af 3
Der eksisterer ikke EU-lovgivning på området, og det fremgår af meddelelsen,at Kommissionen – i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet – ikkeovervejer at fremlægge lovforslag på området. Kommissionen mener imidlertidmed baggrund i talrige modtagne klager, at vignetsystemer for lette private kø-retøjer kan skabe praktiske problemer, hvis de ikke bliver tilrettelagt ordentligt.På den baggrund ønsker Kommissionen at fastslå og tydeliggøre den gældendeEU-lovgivning. Formålet med meddelelsen er således ”at hjælpe de medlems-stater, der ønsker at indføre et nyt vignetsystem for lette privat køretøjer ellervidereudvikle eksisterende systemer i overensstemmelse med EU-principperne.”For så vidt angår EU-traktatens principper henviser meddelelsen til traktatensartikel 18 ifølge hvilken, det er forbudt at forskelsbehandle EU-borgere pågrundlag af nationalitet. I forlængelse heraf anføres det, at et vignetsystem i enmedlemsstat ”er til skade for borgere fra andre medlemsstater, hvis det strafferikke-bosiddende trafikanter, som kun bruger vejnettet lejlighedsvis, ved ikke athave afgifter for kortvarig brug af eller transit via vejinfrastrukturen.” Vignetsy-stemerne skal således opfylde proportionalitetskriterierne. Kommissionen menerpå baggrund af Domstolens retspraksis samt to konkrete sager (Østrig og Slove-nien), at et vignetsystem som minimum bør indeholde en ugevignet, en måneds-vignet og en årsvignet.Kommissionen foreslår endvidere retningslinjer for følgende punkter, der be-tragtes som relevante for en ikke-diskriminerende anvendelse af vignetsyste-merne:Adgang til vignetter til rimelige priserLet adgang til informationOpkrævning og betaling af afgifterPassende håndhævelse
For så vidt angår adgang til vignetter til rimelige priser, mener Kommissionen,at der bør tages udgangspunkt i en beregnet pris pr. dag, idet det dog erkendes,at en vis forskel i dagsprisen mellem vignetter for kortere og længere perioderkan forsvares på grund af de administrative omkostninger samt det forhold, atlejlighedsvise brugere måske anvender vejnettet mere intensivt i kortere perio-der set i forhold til faste brugere, der typisk anvender vejnettet ofte men til rela-tivt korte ture.Kommissionen foreslår information om vignetsystemerne i bl.a. turistbrochurer,på let tilgængelige hjemmesider samt ved skiltning. For så vidt angår opkræv-ning og betaling af vignet-klistermærker peges på salg via detailforretninger ogkiosker samt ved grænseovergange. Ved anvendelse af elektroniske vignetsy-
Side 2 af 3
stemer kan der gives mulighed for køb af vignet via mobiltelefon eller via inter-nettet.Kommissionen peger på, at medlemsstaterne har enekompetence til at håndhævereglerne for vignetsystemerne. Reglerne må dog ikke forskelsbehandle og dettilrådes, at straffene står i forhold til andre trafikforseelser og med rimelighedafspejler overtrædelsen.Kommissionen tilråder ”en gennemsigtig anvendelse af indtægterne, som ideeltset bør bruges på de veje, der bliver ordentligt vedligeholdt, for at give brugerneet minimum af service for deres penge.”Kommissionen vil desuden ”på baggrund af erfaringerne, overveje tiltag, somyderligere vil klarlægge vejafgiftsreglerne for lette private køretøjer.”
Betydning for dansk lovgivning eller planlagt lovgivningMeddelelsen har ikke i sig selv betydning for dansk lovgivning eller planlagtlovgivning. Danmark deltager sammen med Belgien, Luxembourg, Nederlande-ne og Sverige i Eurovignetten for tunge godskøretøjer. Kommissionen ser gernevignetter, der har gyldighed i flere medlemsstater, og Eurovignetten, der hargyldighed i alle fem lande i samarbejdet, fremhæves som et godt eksempel på ensådan løsning.I Danmark planlægges Eurovignetten erstattet af en kilometerbaseret afgift i før-ste halvår 2015. Af kommissoriet for Trængselskommissionen for hovedstads-området fremgår det, at kommissionen skal belyse mulighederne for roadpricingpå landsplan. Der er ikke herudover aktuelle planer i Danmark om nye eller æn-drede vejafgifter.Det skal bemærkes, at Kommissionens betragtninger om gennemsigtig anven-delse af indtægterne ikke anses som en bindende øremærkning af provenuer fravignetafgifter. I forbindelse med vedtagelsen sidste år af Europa-Parlamentetsog Rådets Direktiv 2011/76/EU om ændring af direktiv 1999/62/EF om afgifterpå tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer (Eurovignettedi-rektivet) tilkendegav Kommissionen i en særskilt erklæring, at bestemmelserne idirektivets artikel 9 (2) om anvendelse af provenuet ikke er udtryk for, at med-lemsstaterne pålægges bindende øremærkning. Tilsvarende vurderes at gøre siggældende i forhold til betragtningerne i meddelelsen om anvendelse af indtæg-terne.
Side 3 af 3