Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 282
Offentligt
NotatJ.nr.. 2012-618-0079
Bidrag til besvarelse af EUU KOM spørgsmål3.
Spørgsmål:Ministeren bedes redegøre for forskelle og ligheder mellem denengelske stempelafgift og den skat på finansielle transaktioner, som Kommissi-onen har forestået?
Svar:Såvel den britiske stempelafgift som den afgift på finansielle transaktio-ner, som Kommissionen har foreslået, jf. KOM (2011) 594, er såkaldte finan-sielle transaktionsafgifter. Det vil sige indirekte afgifter på handel/omsætningmed værdipapirer og/eller andre finansielle instrumenter. Forskellene beror isærpå formålet med afgiften samt omfanget af skattebasen.Kommissionens forslag om at indføre en afgift på finansielle transaktioner erbegrundet i bl.a. ønsket om at harmonisere medlemsstaternes afgifter på detteområde for at undgå fragmentering, der kan skade det indre marked. Derudoverer forslaget begrundet i, at finansielle institutioner skal yde et rimeligt bidrag tilat dække udgifterne ved den finansielle krise, og at tilstræbe at den finansiellesektor beskattes i tilsvarende omfang som andre sektorer (finansielle tjeneste-ydelser er som udgangspunkt momsfritaget). Endvidere er det et formål at mod-virke mekanismer, der ifølge Kommissionen er til skade for effektiviteten på detfinansielle marked. Kommissionens hensigt med forslaget er dermed at under-støtte den direkte regulering af den finansielle sektor for at undgå fremtidige fi-nansielle kriser.Den afgift, som Kommissionen har foreslået, finder med få undtagelser anven-delse på alle finansielle transaktioner med alle former for værdipapirer og andrefinansielle instrumenter, som er foretaget af finansielle institutioner mv. Afgifts-satserne er defineret som minimumssatser og udgør 0,01 % vedrørende derivateraf værdien af det underliggende aktiv og 0,1 % af handelsværdien vedrørendeøvrige finansielle instrumenter, herunder aktier og obligationer. Afgiften påhvi-ler såvel køber som sælger, som er en finansiel institution mv. For en nærmeregennemgang af Kommissionens forslag henvises til grundnotat sendt til Skatte-udvalget den 11. november 2011, se alm. del, bilag 42.Den britiske stempelafgift har en smallere base end Kommissionens foreslåedeafgift. Afgiften pålægges alene transaktioner med aktier (samt investeringsfor-eningsbeviser, aktieoptioner og tegningsretter mv.) i virksomheder, der erhjemmehørende i UK. Derudover pålægges den transaktioner med aktier mv. iudenlandske virksomheder, der er indregistreret i UK. Afgiften pålægges disse
Side 1 af 2
transaktioner, uanset hvor sælger og køber er hjemmehørende. Satsen udgør 0,5% af værdien af den underliggende aktie. Den britiske stempelafgift påhvileralene køberen. Den britiske stempelafgift er nærmere gennemgået i svar til Skat-teudvalget på alm. del, spørgsmål 438 af 6. april 2011.Endvidere pålægges den afgift, som Kommissionen har foreslået, den finansielleinstitution ud fra et etableringsprincip. Det grundlæggende for beskatningen ersåledes, at mindst en af parterne i transaktionen skal være hjemmehørende i etmedlemsland. Den britiske stempelafgift pålægges den afgiftspligtige på bag-grund af et udstedelsesprincip. Det afgørende er her, hvor værdipapiret er ud-stedt. De to principper indebærer forskellige risici for omgåelse og udflytning afaktivitet.Der er derudover i Kommissionens forslag indsat værnsregler, der bl.a. tilsigterat ramme transaktioner foretaget af datterselskaber eller filialer i tredjelande påvegne af finansielle institutioner etableret i EU. Kommissionens forslag inde-holder tillige bl.a. regler om solidarisk hæftelse for betaling af afgiften. Den bri-tiske stempelafgift indeholder mere enkle bestemmelser mod omgåelse.Såvel Kommissionens foreslåede afgift som den britiske stempelafgift undtagergenerelt førstegangsudstedelser fra skattebasen, men pålægges i efterfølgendehandel. Den britiske afgift indeholder desuden visse undtagelser, f.eks. for fi-nansielle mellemled, såsom såkaldte market makers, der stiller priser på et fi-nansielt marked, som denne tilbyder at handle på baggrund af. Kommissionensforslag indeholder generelt ingen undtagelser.Kommissionen skønner, at det samlede provenu for hele EU fra den foreslåedeafgift potentielt vil udgøre ca. 57 mia. EUR årligt (svarende til ca. 0,5 pct. afEU’s BNP), men vil være forbundet med stor usikkerhed og kan variere betyde-ligt. Den britiske stempelafgift har i de senere år indbragt et provenu på i ni-veauet 0,2-0,3 pct. af BNP.
Side 2 af 2