Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 271
Offentligt
SKATTEUDVALGET 6. JUNI 2012
LØNSUMSAFGIFT IFINANSSEKTOREN
Lønsumsafgift
•Hæmmerbeskæftigelsen•Der er et alternativ
SIDE 2
06/06/2012
Hæmmer beskæftigelsen
•Ideen bag skattereformen er at øge beskæftigelsen•Lønsumsafgiften giver den modsatte effekt- Virksomhederne får stærkt incitament til at nedbringe antallet af ansatte- Virksomhederne kan regulere sig ud af afgiftsstigningen- Lønsumsafgift rammer skævt i forhold til virksomheder med mange privatkunder(SMV-virksomheder)
SIDE 3
06/06/2012
Konsekvenser for beskæftigelsen
SIDE 4
06 /06 / 2012
Konsekvenser for beskæftigelsen
SIDE 5
06/06/2012
Der findes et alternativ•Balanceskat- Skader ikke beskæftigelsen i samme grad- Giver et mere sikkert provenu
•Grundlæggende er det et spørgsmål om vilje- Det kan lade sig gøre- En række andre EU-lande har alternativ beskatning
SIDE 6
06/06/2012
Der findes et alternativ•Lønsumsafgift kendes fra Danmark ogFrankrig•Balancebeskatning findes i flere lande:- Sverige, UK, Tyskland, Frankrig, Belgien, Ungarn,Portugal, Østrig, Grækenland- Cypern planlægger at indføre det- Island (01.01.2011) og USA fra 01.01.2013
SIDE 7
06/06/2012
Den svenske model- 1. del•Stabilitetsafgift indført i 2009 til medfinansiering afstabilitetsfond for kreditinstitutterne•Satsen var i 2009-2010 0,018% stigende til 0,036% fraog med 2011•Afgiftsbasen er gældsposter og hensættelser dog ikkeubeskattede reserver – dvs. dele af balancen
SIDE 8
06 /06 / 2012
Den svenske model- 2. del•Faktisk provenu / Forventet provenu (mia. kr. SEK)- 2009: 1,315 / 1,3- 2010: 1,327 / 1,3
•Forventet provenu vil vokse fra 2,8 mia. kr. SEK i 2012til 4,8 mia SEK i 2026•Det faktiske afgiftsprovenu er større end det forventede– dermed ikke grundlag for spekulation
SIDE 9
06 /06 / 2012
Den svenske modelRiksgälden(den svenske finansforvaltning):
”Att bankerna skulle vidta åtgärder som
påverkar hela skuldsidan av balansräkningenför att undgå/minimera stabilitetsavgiftenkänns långsökt och det är ingenting som vi tarmed i beräkningen”
SIDE 10
06 /06 / 2012