Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 268
Offentligt
1130843_0001.png
1130843_0002.png
1130843_0003.png
Administrerende Direktør Hans Michael Knudsen1. Juni 2012
Business case
Afgift på tilsat sukker i fødevarer
Beauvais foods-Grundlagt 1850Traditionsrig dansk virksomhedOmsætning 650 MDKK,240 medarbejdereMarkedsledende, egenudviklede,mærkevarer:BeauvaisDen Gamle FabrikGlyngørePastellaSkovlundFabrikSvinningeFabrikTaastrupKontorSalgskonsulenter
Fuld værdikædeLokal virksomhedEn del af Orkla koncernen siden1995
2
Beauvais foods-Marmelade, survarer og ketchup udgør 50% af Beauvais foods’ omsætningVi deltager gerne i at reducere danskernes sukkerforbrug – men det skal være gennem retfærdige oglogiske løsninger. Vi støtter mere sundhed og mindre tilfældighedAfgiften rammer hårdt og vores varer vil stige kraftigt. Det vil få uoverskuelige konsekvenser ogdesværre påvirke beskæftigelsen negativt. I hvilket omfang er man opmærksom på, at afgiften vilhave en skadelig effekt på små lokale/nationalt drevne fødevareproducenter/ råvareproducenter?Afgiften rammer tilfældigt - vi ved, at hver dansker årligt indtager godt 31 kg tilsat sukker fraprodukter solgt i Danmark. De udpegede kategorier udgør 10% af dette, men skal bære over 30% afden forventede totale afgift på tilsat sukker. Hvad er rationalet bag dette?Der er tale om en kategoriafgift, som baserer sig på vægten af det færdige produkt. Afgiften eruafhængig af mængden af tilsat sukker. Bør et fremadrettet forslag ikke give incitament til at udvikleprodukter med lavere sukkerindhold?Der er i forslaget peget direkte på survarer, men sukkerpåvirkningen fra survarer er meget lille (0,2 kgårligt). Hvorfor giver det mere sundhed at beskatte f.eks. rødkål frem for andre produkter, der har etlangt større sukkerindhold?Nogle af de udpegede kategorier (marmelade og survarer) forbruges primært af den ældre del afbefolkningen. Har man overvejet, hvilke aldersgrupper man ønsker at påvirke med en afgift på tilsatsukker?
3