Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 268
Offentligt
1130842_0001.png
1130842_0002.png
1130842_0003.png
Kraft Foods Danmark
Kraft Foods DanmarkKraft Foods i Norden•Omsætning1 mia USD•1600medarbejdereKontorer ogfabrikkerTyggegummi oghalspastillerLedende dansk fødevarevirksomhedHører under fødevarekoncernen KraftFoods InternationalÅrlig omsætning ca. 1 mia. DKK150 medarbejdereKarat kaffe etableret i Danmark i 1885Stærke mærkevarerPortefølje af stærke danske mærker somKarat og Stimorol og andre nordiskemærker som Gevalia, Marabou, Freia ogO’boy
Kaffe og kakao
Chokolade
Friskost
Dressinger ogpastaretter
Kiks
2
Kraft Foods og fedtafgift

PROBLEMER MED FEDTAFGIFTEN

Kraft Foods er modstander af den eksisterende afgiftskonstruktion på mættet fedt, fordiden medfører markante administrative byrder og omkostninger, som både eruhensigtsmæssige og unødvendige.Konkret har fedtafgiften udløst en række problemer:Afgift på transit-varer med stor risiko for tab af penge og problemer med likviditetStore administrative omkostninger for hele organisationenStor kompleksitet og besvær med valide data fra leverandørerneDobbeltafgifter fx både fedt- og sukkerafgift gør produkter uproportionelt dyre

LØSNINGSFORSLAG TIL EN BEDRE FEDTAFGIFT

Kraft Foods peger – som alternativ – på tre ændringsforslag til den eksisterendefedtafgift, som vil forenkle og ensrette afgiftshåndteringen:Fedtafgiften bør vedrøre det reelle indhold af mættet fedt i den færdige fødevareFedtafgiften bør afregnes ved salgstidspunktet ligesom f.eks. sukker- og chokoladeafgiftenDobbeltbeskatning bør undgås, så der ikke betales fedtafgift af fødevarer, der allerede betalessukker- eller chokoladeafgift forEn bagatelgrænse for fedtafgiften vil målrette afgiften mod de mest fedtholdige produkter ogmindske den administrative byrde3