Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 268
Offentligt
Kraft Foods Danmark
Kraft Foods DanmarkKraft Foods i Norden•Omsætning1 mia USD•1600medarbejdereKontorer ogfabrikkerTyggegummi oghalspastiller•Ledende dansk fødevarevirksomhed•Hører under fødevarekoncernen KraftFoods International•Årlig omsætning ca. 1 mia. DKK•150 medarbejdere•Karat kaffe etableret i Danmark i 1885•Stærke mærkevarer•Portefølje af stærke danske mærker somKarat og Stimorol og andre nordiskemærker som Gevalia, Marabou, Freia ogO’boy
Kaffe og kakao
Chokolade
Friskost
Dressinger ogpastaretter
Kiks
2
Kraft Foods og fedtafgift
PROBLEMER MED FEDTAFGIFTEN
•Kraft Foods er modstander af den eksisterende afgiftskonstruktion på mættet fedt, fordiden medfører markante administrative byrder og omkostninger, som både eruhensigtsmæssige og unødvendige.•Konkret har fedtafgiften udløst en række problemer:––––Afgift på transit-varer med stor risiko for tab af penge og problemer med likviditetStore administrative omkostninger for hele organisationenStor kompleksitet og besvær med valide data fra leverandørerneDobbeltafgifter fx både fedt- og sukkerafgift gør produkter uproportionelt dyre
LØSNINGSFORSLAG TIL EN BEDRE FEDTAFGIFT
•Kraft Foods peger – som alternativ – på tre ændringsforslag til den eksisterendefedtafgift, som vil forenkle og ensrette afgiftshåndteringen:–Fedtafgiften bør vedrøre det reelle indhold af mættet fedt i den færdige fødevare–Fedtafgiften bør afregnes ved salgstidspunktet ligesom f.eks. sukker- og chokoladeafgiften–Dobbeltbeskatning bør undgås, så der ikke betales fedtafgift af fødevarer, der allerede betalessukker- eller chokoladeafgift for–En bagatelgrænse for fedtafgiften vil målrette afgiften mod de mest fedtholdige produkter ogmindske den administrative byrde3