Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 264
Offentligt
1128175_0001.png
1128175_0002.png
1128175_0003.png
1128175_0004.png
Maj 2012
Ny sukkervareafgift truer arbejdspladser i DanmarksyderkommunerEndnu en gang ser det ud til, at arbejdspladserne iyderkommunerne må holde for, når staten skal haveflere penge i kassen. Yderligere 5.000 jobs bringes nupotentielt i fare med en udvidelse af sukkervareafgif-ten.Stort antal arbejdspladser i yderkommunerne truetYderkommunerne er blevet drænet for over 100.000 privatearbejdspladser siden udbruddet af den økonomiske krise i2008. Nu bringes yderligere tusindvis af arbejdspladser i yder-kommunerne potentielt i fare i regeringens forsøg på at findeflere penge gennem endnu en forhøjelse af verdens højesteskattetryk.SRSF-regeringen vil udvide afgiften på chokolade- og sukker-varer til en generel fødevareafgift. Denne afgift planlægges på-lagt en lang række basisfødevarer, som har et sukkerindhold.Det vil sige, at varer som f.eks. marmelade, syltetøj, syltederødbeder, syltede agurker, yoghurt, morgenmadsprodukter ogketchup vil blive pålagt en sukkervareafgift.Med regeringens ønske om et provenu på 1,2 mia. kr. på deovennævnte varer vil det give en afgiftssats på ca. 7 kr. pr. kg.uden moms, svarende til 8,75 kr. inkl. moms. Det vil betydebetydelige prisstigninger på produkter, der ikke i forvejen erpålagt afgift.F.eks. vil et typisk glas rødkål på 580 gram stige fra 17,95 kr. til23 kr. inkl. moms ved en afgift på 8,75 kr. pr. kg. Tilsvarendevil et glas syltede drueagurker på 700 gram stige fra 9,95 kr. til16 kr. inkl. moms. Endelig vil en liter helt almindelig letmælks-yoghurt stige fra 15,95 kr. til 24,70 kr. inkl. moms. Det svarer
til, at priserne i de tre eksempler stiger med mellem 28 og 60pct.1Den nye sukkervareafgift vil derfor medføre ganske betragteli-ge prisstigninger, og det vil indebære et betydeligt fald i salgetaf varerne, og dermed et tilsvarende mindre produktionsbehov.Det vil gå ud over de mange ansatte på landets marmeladevirk-somheder, møller og mejerier.Da afgiften forventes pålagt mange grupper af fødevarer udenhensyn til størrelsen af det faktiske sukkerindhold, vil nedgan-gen i salget ikke kunne have den store påvirkning af dansker-nes sundhed.Producenterne af marmelade, syltetøj, syltede rødbeder, ket-chup, morgenmadsprodukter, yoghurt, juice, frugtsaft og enrække andre basisvarer, der alle indeholder en større ellermindre mængde sukker, beskæftiger næsten 5.000 personer ihele Danmark.2En meget stor del af disse arbejdspladser erplaceret i yderkommunerne langt fra de største byer.
Priseksempler taget fra www.nemlig.comDette er baseret på en kortlægning af producenter af marmel a-de/syltetøj, ketchup, survarer, kakaomælk, yoghurt, desserter, mor-genmad, kager, småkager, vafler, frugtkonserves, frugtgrød,juice/most, frugtsaft og sukker med udgangspunkt i virksomheder iog uden for DI’s medlemskreds.12
2
Antal ansatte i virksomheder, der producerer sukkerholdige føde-varer fordelt på kommuner
Kilde: DI beregninger
Dertil kommer afledte jobs i transportsektoren, detailbran-chen, udstyrsleverandører osv. I gennemsnit skabes 35 ar-bejdspladser i andre brancher for hver 100 industriarbejds-pladser.Fremstillilngsindustriens beskæftigelse, 2007Direkte beskæftigede i fremstillingsindustrienBeskæftigede gennem underleverancer til fremstillingsindustrien

395.400

138.700

42.20032.50030.00011.4004.8003.5002.40011.900
Landbrug mv.Forretningsservice (revision, rengøring, kontorservice mv.)Engroshandel mv.TransportHotel og restaurant (herunder kantinedrift)Post og telekommunikationBygge og anlægAndre underleverancerKilde: Danmarks Statistik og DI-beregninger på Input-output-opgørelser
3
Sukkerafgiften truer primært arbejdspladser på et gennemsnit-ligt lønniveau eller lavere. Med en afgift på 8,75 kr. pr. kg. ogen priselasticitet på én på fødevarer,3vil det give et tab pårundt regnet 1.000 arbejdspladser fordelt på ca. 800 arbejds-pladser i de ramte fødevarefabrikker og yderligere 200 – 300arbejdspladser i de afledte erhverv.Men også den direkte effekt på forbrugerne vender den tungeende nedad, da husholdninger med lavere indkomster typiskbruger en større andel af deres indkomst på fødevarer endhusholdninger med højere indkomster.De ganske betydelige prisstigninger, som afgiften vil medføre,vil bidrage til at gøre grænsehandel endnu mere attraktivt fordanskerne. Dermed flyttes yderligere økonomisk aktivitet fraDanmark til Tyskland og Sverige. Danskernes eksisterendegrænsehandel af nydelsesmidler i udlandet skønnes af Skatte-ministeriet at udgøre godt 3 mia. kr. årligt.Sukkerafgiften er vedtaget i finansloven, og uanset der endnuikke foreligger konkrete detaljer om indholdet, vil provenuet tilstaten skulle udgøre 1,2 mia. kr.
Fødevareøkonomisk Institut 2003,”Prisforholdendes betydning forforbruget af fødevarer”af L. B. Jacobsen m.fl.Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut,”Markedspotentialeog merpriser”af Mette Wier.3
4