Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 259
Offentligt
1127322_0001.png
1127322_0002.png
DET ØKOLOGISKE RÅDFREMTIDENS MILJØ SKABES I DAG
29. maj 2012Pressemeddelelse
Stadig for stor statslig støtte til fri firmabilRegeringens skattereform indeholder kun få grønne elementer. Den egentlige grønne afgiftsomlægning, somligger i regeringsgrundlaget1har regeringen valgt først at lave senere. Men der ligger dog i den nu fremlagtereform en forhøjelse af afgiften på dels firmabiler, dels dieselbiler generelt. Desuden fortsættes denindexregulering af den grønne ejerafgift m.fl., som blev vedtaget i Finansloven for 2012.Miljøorganisationen Det Økologiske Råd ser regeringens forslag til justering af firmabilbeskatningen som etmoderat fremskridt, men med store muligheder for forbedringer. Vi støtter klart såvel udligningsafgiften fordieselbiler som indexreguleringen, der fjerner begunstigelsen af dieselbiler og stopper en del af udhulingenaf bilafgifterne.”Med forslaget mindsker regeringen den offentlige støtte til kørsel i firmabil, men der er tale om et megetlille skridt i den rigtige retning”,siger Jeppe Juul, trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd.Ifølge en rapport lavet for EU-Kommissionen af Copenhagen Economics havde den danske stats støtte tilkørsel i firmabil i 2008 en årlig værdi af ca. 4,5 mia. kr. Regeringens forslag mindsker denne værdi med220 mio kr. Mens regeringen foreslår at miljøtillægget, der indgår i beregningen af beskatningen af værdienaf fri bil, sættes op med 50 %, mener Det Økologiske Råd at det mindst bør forhøjes med 100 %.”Det er glædeligt at regeringen, foreslår at øge incitamentet til at vælge en mere miljørigtig firmabil, mensammenlignet med lande som fx England og Holland er motivationen stadig ikke stor nok til at det for alvorvil gøre en forskel”,siger Jeppe Juul.I dag gives en skattebegunstigelse til de dyrere biler, hvor værdien over 300.000 kr kun beskattes med 20 %,mens værdien under beskattes med 25 %. Det Økologiske Råd foreslår, at alle firmabiler beskattes med 25 %- uanset bilens værdi.”De dyrere biler er ofte også tungere biler, der ikke kører så langt på literen. Derfor bør man ikke beskattede dyrere biler særlig lempeligt, når man generelt ønsker en grønnere bilflåde”,siger Christian Ege,sekretariatsleder i Det Økologiske Råd.Kommissionen har i sin transport-hvidbog fra foråret 2011 kritiseret den skævvridning det giver itransportsektoren at fx fri firmabil indirekte subsidieres af staten. En holdning, der støttes af Det ØkologiskeRåd”Grundlæggende bør man arbejde sig hen imod at staten ikke særskilt støtter privat kørsel i bil – bare fordider er tale om en firmabil. Dette vil i praksis betyde at man bliver nødt til at dokumentere den faktiske brugaf bilen, hvilket heldigvis bliver stadigt nemmere grundet den teknologiske udvikling”,siger Jeppe Juul.Vi støtter forhøjelsen af udligningsafgiften for dieselbiler. Dieselbiler kører ganske vist alt andet lige længerepå literen end benzinbiler, men den nuværende begunstigelse er for stor set ift. denne fordel. Hertil kommer,at dieselbiler indtil nu har et stort luftforureningsproblem – og det gælder fortsat for hovedparten af dedieselbiler, som kører på vejene.
Bl.a. loves i regeringsgrundlaget ”en provenuneutral reform af afgifterne på personbiler”, der skal ”begrænsestigningen i biltrafikken” og fremme mindre forurenende biler (s.30)_____________________________________________________________________________________________________Blegdamsvej 4 B, DK 2200 København N. Telefon: 33 15 09 77.http://www.ecocouncil.dk/ e-mail: [email protected]Det Økologiske Råd er en forening, som arbejder for en bæredygtig udvikling i Danmark, og udgiver tidsskriftet Global Økologi
1
Der er således enkelte grønne elementer i skattereformen – hvoraf vi håber, at man under forhandlingerneyderligere vil hæve afgiften på firmabiler. Samtidig ser vi frem til at der senere kommer en langt større grønskatteomlægning. Som bekendt er økonomiske virkemidler blandt de mest effektive til at motivere til grønneadfærdsændringer.Christian Ege og Jeppe Juul, hhv. sekretariatsleder og trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd

Yderligere oplysninger

Christian Ege tlf. 33181933 / 28580698 eller Jeppe Juul, 33181948 / 30299982
-2-