Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 256
Offentligt
1126266_0001.png
1126266_0002.png
1126266_0003.png
Til Skatteudvalget
Gudbjerg d. 23.-5.-2012

Foretræde om implementering af forsyningssikkerhedsafgift på træpiller.

Formål.

Et udvalg af de største danske træpilleforhandlere ønsker at gøre opmærksom på omfattendeskadevirkninger for erhvervet og for afgiftsprovenuet, såfremt afgiften friholder grænsehandel.

Baggrund.

a) Momsforskellen på 18%.Træpiller er i Tyskland belagt med 7% moms. I Danmark med 25% moms. En dansk familie sombruger 10 tons om året, kan spare 2700,- kr. ved at købe dem i Tyskland. Det gøres let på nettet.Ildsjæle opsøger nogen, de kan købe ind sammen med, for at opnå yderligere rabatter. Det bredersig som ringe i vandet.b) Mængderne.I de nærmeste år, vil næsten alle oliefyr blive skrottet. Da de i overvejende grad befinder sig iområder uden fjernvarme og naturgas, altså på landet, vil de blive erstattet af træpillefyr.Det skønnes, at der er 250.000 oliefyr i Danmark. Hvis vi antager, at de i gennemsnit forbrænder2200 ltr. pr. år, er det 550 mill. ltr. De modsvares af 1.000.000 tons træpiller.I forvejen sælger danske forhandlere ca. 500.000 tons træpiller til private. Desuden antager vi, atder kommer 100.000 tons ind via grænsehandel.
c) Primært provenutab 600 mill. kr.I aller yderste konsekvens, vil der om 10 år årligt blive leveret 1.5 mill. tons træpiller til Danmarkfra Tyskland og Sverige. Herved vil tabet at provenu fra momsen alene være 270,- kr. pr. tons. I alt400 mill. kr.Dertil kommer tabet fra manglende forsyningssikkerhedsafgift på eksempelvis det halve, altså 200mill. kr.
d) Tab af 500 arbejdspladser modsvarende 50 mill. kr.Oven i det vil komme tabet af et antal arbejdspladser, som er svært at estimere. I min forretninghar vi 4% af salget i Danmark til private. Vi mister 13 arbejdspladser. Det er 325 arbejdspladser på100 %. Dertil kommer forsyningsleddet, grossister, vognmænd og havearbejdere.Et kvalificeret gæt er 500 arbejdspladser på landsplan. Lad os sætte det til 50 mill. kr.

Afgiftens implementering.

For en del år siden indførtes en afgift på energikoks, som gjorde, at kunden kun måtte købe til egetforbrug i Tyskland, og selv skulle være tilstede under transporten.Det er den metode vi vil foreslå, som den for os og samfundet mindst skadelige.Den vil have den sidegevinst, at den vil lægge en kraftig dæmper på den allerede eksisterendegrænsehandel, og næsten forhindre udvidelse.Det sikrer, så godt det er muligt, at vores erhverv kan bestå, og at staten får det tilsigtede provenu iårene fremover.

To tabere.

Hvis afgiften kun lægges på indenlandsk omsætning, må man regne med, at dansk omsætning stort

set vil forsvinde, og det samme vil det provenu som staten regnede med.

De største danske forhandlere vil etablere sig i Tyskland. Det er grovvarekoncernerne, som i forvejen errepræsenterede i Tyskland, og har den nødvendige økonomiske styrke og ekspertise til at gennemføreplanerne.Det betyder, at en stor mængde danske arbejdspladser nedlægges, ikke blot hos forhandleren direkte,men også hos vognmænd og i havne.Idet tysk arbejdskraft er meget billigere end dansk, vil det fremover blive tyskere som kommer til at ståfor handel, opsækning, administration og transport.

Værst af alt er det, at statens provenu udebliver, og hele øvelsen vil være forgæves. Et helt erhverv

ophører uden formål.

I aller værste fald taber det danske samfund, som beskrevet ovenfor 650. mill. kr. om året.

Med venlig hilsen

Claus Hansen, ejerleder, Højlund Mølle, Ørbækvej 268b, 5892 Gudbjerg

Jan Kragelund, energy manager, DLA Agro Energy, Kornmarken 1, 8464 Galten

Ole Hjaltelin, ejerleder, Hjaltelin Agro ApS, Caspar Müllers Gade 32, 6000 Kolding

Orla Poulsen, Stampemøllen, Banevej 3, 5600 Faaborg

Teit Hansen, DLG Service A/S, Vesterbrogade 4 A, 1503 Kbh V

Thomas Bornerup, Direktør, Verdo, Kulholmsvej 22, 8930 Randers NØ