Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 253
Offentligt
1125346_0001.png
1125346_0002.png
1125346_0003.png
1125346_0004.png
1125346_0005.png
Notat til Statsrevisorerne omberetning om fusionen afskatteforvaltningen (II)
Juni2012
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNEI HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:Statsrevisorernes beretning nr. 7/2011 om fusionen af skatteforvaltningen (II)Skatteministerens redegørelse af 17. april 2012
16. maj 2012RN A408/12
1. Dette notat handler om de initiativer, som skatteministeren har iværksat som følge afStatsrevisorernes bemærkninger og beretningens indhold og konklusioner.
Sagsforløb for en størreundersøgelse

Beretning

Notatet indeholder følgende konklusion:

Ministerredegørelse

Skatteministeriet har på grundlag af beretningen taget en række fremadrettede initia-tiver vedrørende organisation, personale og effektiviseringer i opgavevaretagelsen.Initiativerne skal gennemføres i løbet af 2012 og 2013, og effekten kan først opgøresi perioden herefter. Hertil kommer, at ministeriet først i 2014 vil nå måltallet for perso-nalereduktioner. Der blev ikke etableret et sammenligningsgrundlag fra før fusionen,og det er derfor ikke muligt at vurdere, om SKAT efter fusionen har forbedret opgave-løsningen. Jeg er enig med skatteministeren i, at det ikke på nuværende tidspunkt ermuligt at etablere et sammenligningsgrundlag. Det understreger behovet for, at mini-steriet løbende følger op på planlagte og gennemførte effektiviseringer.Jeg vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:

§ 18, stk. 4-notat

Fortsat(te) notat(er)

Sagen afsluttes
indsatsen for at nå måltallet for årsværk i 2014initiativet vedrørende fokus på sammenhænge mellem opgaver og kompetencersamlingen af enhederne på færre lokaliteteranalysearbejdet, der skal bidrage til at sikre, at ministeriet realiserer det forudsat-te bevillingsfald og samtidig står godt rustet til at varetage indsatsen på højt prio-riterede områderarbejdet med at skabe større gennemsigtighed i sammenhængen mellem økono-mi, opgaver og resultater.Du kan læse mere omforløbet og de enkelte steppå www.rigsrevisionen.dk
2
I.
Baggrund
2. Jeg afgav i februar 2012 en beretning om fusionen af skatteforvaltningen (II). Beretningenhandlede om sammenlægningen – fusionen – mellem den kommunale og statslige skatte-forvaltning. Beretningens formål var at vurdere, om Skatteministeriet var godt på vej i forholdtil fusionens mål for organisering og effektivisering, herunder særligt på de dele af skatteom-rådet, der vedrører afregning og vejledning, som udgør 2 af SKATs 4 kerneopgaver. Rigsre-visionen har tidligere i beretning nr. 13/2009 om SKATs fusion af inddrivelsesområdet og be-retning nr. 13/2010 om SKATs indsatsstrategi (II) behandlet inddrivelses- og indsatsområ-det, der udgør SKATs øvrige kerneopgaver.3. I dette notat gennemgår og vurderer jeg skatteministerens redegørelse. Redegørelsenindeholder en beskrivelse af de initiativer, som Skatteministeriet har iværksat som følge afStatsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning, og min vurdering af ministe-riets initiativer.Jeg har noteret mig, at skatteministerens redegørelse indeholder en generel vurdering af ud-viklingen siden fusionen. Flere af de forhold, ministeren nævner, vedrører beretningerne omSKATs indsatsstrategi og fusionen af inddrivelsesområdet, der endnu ikke er afsluttet. Jegvil i dette notat udelukkende forholde mig til de specifikke forhold, der vedrører beretningenom fusionen af skatteforvaltningen (II).Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og påwww.ft.dk/Statsrevisorerne.II.Gennemgang af skatteministerens redegørelse
Skatteministerens tilpasning af organisation og personale4. Beretningen viste, at Skatteministeriet på en række områder var kommet langt med gen-nemførelsen af fusionen, men at der stadig udestod en række forhold. Personalereduktionenefter fusionen var først og fremmest gennemført ved naturlig afgang i kombination med et an-sættelsesstop, hvilket stiller særlige krav til kompetenceudviklingen af medarbejderne. Her-til kom, at det oprindelige mål for personalereduktioner først kunne nås i 2014, dvs. med 2års forsinkelse. Der resterede endvidere stadig en opgave med at samle enhederne på fær-re adresser, ligesom der var mange medarbejdere, som fysisk ikke var placeret i nærhedenaf deres umiddelbare chef (virtuel organisering).5. Statsrevisorerne konstaterede, at Skatteministeriet først forventer at nå målet om perso-nalereduktion i 2014, dvs. med 2 års forsinkelse. Statsrevisorerne bemærkede, at det fortsater en styringsmæssig udfordring for SKAT at samle personalet fysisk i de enkelte enhederog at sikre, at personalet har de nødvendige kompetencer.6. Skatteministeren har oplyst, at Skatteministeriet (ekskl. Landsskatteretten) er gået fra10.243 årsværk ved fusionens start i 2005 til 7.499 årsværk i 2012. Ministeren har oplyst, atfor at styrke fagligheden gennemfører ministeriet i løbet af foråret 2012 en intern proces, derskal sikre fortsat fokus på sammenhænge mellem de opgaver, ministeriet skal løse, og dekompetencer, som ministeriet råder over.Jeg vil følge Skatteministeriets arbejde med at nå måltallet for årsværk i 2014. Jeg vil lige-ledes følge ministeriets initiativ vedrørende fokus på sammenhænge mellem ministeriets op-gaver og kompetencer.7. Skatteministeren oplyser, at en række lejeaftaler begrænser mulighederne for – på korte-re sigt – at ændre frit på den fysiske organisering og lokalisering. Ved justeringen af målbil-lederne i 2013 genvurderes alle lejekontrakter, og justeringer foretages så vidt muligt medhenblik på at tilgodese behovene for at samle medarbejderne. Skatteministeren er enig i, atvirtuel organisering i nogle tilfælde kan være en udfordring. Skatteministeriet har igangsaten proces, der skal understøtte, at virtuel organisering kun anvendes, hvor fordelene sam-
3
let set er større end ulemperne. Det må derfor i hvert konkret tilfælde vurderes, om opga-veløsningen kan foregå på en tilfredsstillende og effektiv måde ved virtuel organisering, ogdet er vigtigt, at anvendelsen af virtuel organisering alene sker, hvor det er hensigtsmæssigt.Der er udarbejdet en vejledning om betingelserne for virtuel organisering til samtlige lede-re i Skatteministeriet, ligesom der er igangsat et arbejde med at få afdækket erfaringer vedorganiseringsformen, som skal indgå i det fremtidige arbejde med organisations- og kompe-tenceudvikling.Jeg kan konstatere, at Skatteministeriet har taget initiativ til at reducere anvendelsen af vir-tuel organisering, og at ministeriet arbejder på at få samlet enhederne på færre lokaliteter.Jeg vil følge ministeriets samling af enhederne.Effektiviseringer i opgavevaretagelsen8. I beretningen konstaterede Rigsrevisionen, at Skatteministeriet ikke havde en samlet vi-den om omfang, kvalitet og effekt af opgaveløsningen på skatteområdet inden fusionen. Detfremgik videre, at ministeriet i 2010 og 2011 ikke havde opfyldt hovedparten af de fastsattemål vedrørende afregning og vejledning. Endelig konstaterede Rigsrevisionen, at ministerietikke havde haft en samlet opgørelse over resultater og erfaringer af de konkrete effektivise-ringstiltag og -projekter, som ministeriet havde sat i gang. Rigsrevisionen fandt det derfor po-sitivt og velbegrundet, at ministeriet særligt i 2011 havde taget initiativ til at etablere et over-blik over de forskellige planlagte effektiviseringstiltag og -projekter.Statsrevisorerne anførte, at SKAT i både 2010 og 2011 stort set ikke havde nået de fastsat-te mål for effektiviseringer, uanset om det havde været store it-moderniseringsprojekter el-ler effektivisering af arbejdsgange. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at det ikkekan vurderes, om SKAT har opretholdt eller forbedret opgaveløsningen efter fusionen. Stats-revisorerne fandt det væsentligt, at Skatteministeriet snarest muligt får et tilstrækkeligt over-blik over og viden om de samlede omlægninger fra 2005 og frem.9. Skatteministeren erkender, at Skatteministeriet ikke altid har nået de fastsatte mål for ef-fektivisering. Ministeren påpeger, at ministeriets mål er ambitiøse, og at det er en medvirken-de årsag til, at ministeriet ikke altid når målopfyldelsen. Ministeren anfører videre, at ministe-riet er tæt på at nå nogle af målene.Jeg kan konstatere, at Skatteministeriet har taget en række initiativer til at fremme ministe-riets effektiviseringer, herunder et analysearbejde i samarbejde med Finansministeriet, derskal bidrage til at sikre, at Skatteministeriet realiserer det forudsatte bevillingsfald og samti-dig står godt rustet til at varetage indsatsen på højt prioriterede områder. Resultatet af det-te arbejde forventes at foreligge senest i løbet af 2013. Jeg vil følge Skatteministeriets ana-lysearbejde.10. Skatteministeren er helt enig med Statsrevisorerne i, at det er meget ærgerligt, at Skat-teministeriet ikke har et sammenligningsgrundlag fra før fusionen. Ministeren ville som Stats-revisorerne gerne have haft et nulpunkt at måle ud fra, men der var ikke for det statsligeToldSkat og de 270 kommuner opgjort et samlet overblik over omfang, kvalitet og effekt afopgaveløsningen før fusionen på de forskellige områder, og det er fysisk umuligt at skabebagud i tid.Skatteministeren oplyser, at Skatteministeriet arbejder på at sikre en mere sammenhængen-de styring og et bedre overblik over, hvad ministeriets økonomiske midler bruges til. Samti-dig arbejdes der på at opbygge et mål- og indikatorhierarki, som vil koble resultater til aktivi-teter. Forventningen er, at arbejdet samlet set vil kunne skabe større gennemsigtighed i sam-menhængen mellem økonomi, opgaver og resultater end tidligere.
4
Jeg er enig med skatteministeren i, at det er ærgerligt, at Skatteministeriet ikke fra startenetablerede et sammenligningsgrundlag fra før fusionen, og at det på nuværende tidspunktikke er muligt at etablere et sådant overblik. Det understreger efter min vurdering behovet for,at ministeriet løbende følger op på planlagte og gennemførte effektiviseringer. Jeg vil følgeministeriets arbejde med at skabe større gennemsigtighed i sammenhængen mellem økono-mi, opgaver og resultater.III.Næste skridt i sagen
11. Jeg vil følge udviklingen på følgende områder:indsatsen for at nå måltallet for årsværk i 2014initiativet vedrørende fokus på sammenhænge mellem opgaver og kompetencersamlingen af enhederne på færre lokaliteteranalysearbejdet, der skal bidrage til at sikre, at ministeriet realiserer det forudsatte be-villingsfald og samtidig står godt rustet til at varetage indsatsen på højt prioriterede om-råderarbejdet med at skabe større gennemsigtighed i sammenhængen mellem økonomi, op-gaver og resultater.
Lone Strøm