Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 247
Offentligt
Foretræde for Folketingets skatteudvalgonsdag den 23. maj 2012 kl. 9.30Regeringens forslag om at indføre en udvidetsukkervareafgift pr. 1. januar 2013Deltagere
Branchedirektør Ole Linnet Juul, DI FødevarerAdm.dir. Hans Michael Knudsen, Beauvais foodsHR- og informationsdirektør Elisabeth Voss, Beauvais foodsAdm.dir. Jørgen Dirksen, Rynkeby FoodsKoncerndirektør Torben Harring, DLG FoodAdm. dir. Flemming Sundø, Kellogg´sNordisk kommunikationschef Vibeke Haislund Kellogg´sChefkonsulent Jacob Ravn, DI
maj 2012
Foretræde for Folketingets skatteudvalg onsdag den23. maj 2012Kompendium vedrørende de forventede konsekvenser af enudvidet sukkervareafgiftIndholdsfortegnelse:1. Konsekvenser af en udvidet sukkervareafgiftTab af arbejdspladser2. Analyse: Ny sukkervareafgift truer arbejdspladser i Danmarks yderkommuner3. Factsheet: Sukkervareafgift vil koste arbejdspladser4. Factsheet: Afgifter koster jobs i fødevareindustrienØget grænsehandel5. Analyse: Ny sukkervareafgift vil øge gevinsten ved grænsehandel6. Factsheet: Sukkervareafgift vil øge grænsehandlenBremser salg og hindrer innovation7. Factsheet: Stigende afgifter truer dansk fødevareindustri8. Factsheet: Sukkervareafgifter vil skade virksomhedernes salg9. Factsheet: Sukkervareafgifter skader udviklingen af dansk fødevareproduktion10. Factsheet: Sukkervareafgift svækker konkurrenceevnen og vækstmulighederne i fø-devarebranchenFakta om fødevareafgifter11. Factsheet: Den udvidede sukkervareafgift12. Factsheet: Ingen sundhedsmæssig gevinst13. Oversigt: Priser før og efter sukkervareafgift14. Oversigt: Fødevarespecifikke afgifter maj 201215. Danmarkskort: Berørte virksomheder
Konsekvenser ved en udvidelse af sukkervareafgiften
Tab afarbejdspladser
•Stigende afgifter truer dansk fødevareindustri•Op mod 5000 job i fødevareindustrien er truet•Udkantsdanmark rammes hårdest•Forringer vilkårene for at skabe vækst og arbejdspladser markant
Øget grænsehandel
•Øget grænsehandel vil udhule statsligt provenu•En husstand kan spare 2.600 kr. årligt ved grænsehandel af fødevarer•Detailsektoren vil miste indtjeningsmuligheder herhjemme•Økonomisk aktivitet ledes ud af Danmark
Fjernerinvesteringer,udvikling oginnovation fraDanmark
•9 ud af 10 virksomheder vurderer, at salget af deres produkter vil falde•Påfører virksomhederne øgede administrative omkostninger•Vil være en barriere for udvikling af fødevareproduktion•Kan medføre udflytning af produktion
Maj 2012
Ny sukkervareafgift truer arbejdspladser i DanmarksyderkommunerEndnu en gang ser det ud til, at arbejdspladserne iyderkommunerne må holde for, når staten skal haveflere penge i kassen. Yderligere 5.000 jobs bringes nupotentielt i fare med en udvidelse af sukkervareafgif-ten.Stort antal arbejdspladser i yderkommunerne truetYderkommunerne er blevet drænet for over 100.000 privatearbejdspladser siden udbruddet af den økonomiske krise i2008. Nu bringes yderligere tusindvis af arbejdspladser i yder-kommunerne potentielt i fare i regeringens forsøg på at findeflere penge gennem endnu en forhøjelse af verdens højesteskattetryk.SRSF-regeringen vil udvide afgiften på chokolade- og sukker-varer til en generel fødevareafgift. Denne afgift planlægges på-lagt en lang række basisfødevarer, som har et sukkerindhold.Det vil sige, at varer som f.eks. marmelade, syltetøj, syltederødbeder, syltede agurker, yoghurt, morgenmadsprodukter ogketchup vil blive pålagt en sukkervareafgift.Med regeringens ønske om et provenu på 1,2 mia. kr. på deovennævnte varer vil det give en afgiftssats på ca. 7 kr. pr. kg.uden moms, svarende til 8,75 kr. inkl. moms. Det vil betydebetydelige prisstigninger på produkter, der ikke i forvejen erpålagt afgift.F.eks. vil et typisk glas rødkål på 580 gram stige fra 17,95 kr. til23 kr. inkl. moms ved en afgift på 8,75 kr. pr. kg. Tilsvarendevil et glas syltede drueagurker på 700 gram stige fra 9,95 kr. til16 kr. inkl. moms. Endelig vil en liter helt almindelig letmælks-yoghurt stige fra 15,95 kr. til 24,70 kr. inkl. moms. Det svarer
til, at priserne i de tre eksempler stiger med mellem 55 og 85pct.1Den nye sukkervareafgift vil derfor medføre ganske betragteli-ge prisstigninger, og det vil indebære et betydeligt fald i salgetaf varerne, og dermed et tilsvarende mindre produktionsbehov.Det vil gå ud over de mange ansatte på landets marmeladevirk-somheder, møller og mejerier.Da afgiften forventes pålagt mange grupper af fødevarer udenhensyn til størrelsen af det faktiske sukkerindhold, vil nedgan-gen i salget ikke kunne have den store påvirkning af dansker-nes sundhed.Producenterne af marmelade, syltetøj, syltede rødbeder, ket-chup, morgenmadsprodukter, yoghurt, juice, frugtsaft og enrække andre basisvarer, der alle indeholder en større ellermindre mængde sukker, beskæftiger næsten 5.000 personer ihele Danmark.2En meget stor del af disse arbejdspladser erplaceret i yderkommunerne langt fra de største byer.
Priseksempler taget fra www.nemlig.comDette er baseret på en kortlægning af producenter af marmel a-de/syltetøj, ketchup, survarer, kakaomælk, yoghurt, desserter, mor-genmad, kager, småkager, vafler, frugtkonserves, frugtgrød,juice/most, frugtsaft og sukker med udgangspunkt i virksomheder iog uden for DI’s medlemskreds.12
2
Antal ansatte i virksomheder, der producerer sukkerholdige føde-varer fordelt på kommuner
Kilde: DI beregninger
Dertil kommer afledte jobs i transportsektoren, detailbran-chen, udstyrsleverandører osv. I gennemsnit skabes 35 ar-bejdspladser i andre brancher for hver 100 industriarbejds-pladser.Fremstillilngsindustriens beskæftigelse, 2007Direkte beskæftigede i fremstillingsindustrienBeskæftigede gennem underleverancer til fremstillingsindustrien
395.400138.70042.20032.50030.00011.4004.8003.5002.40011.900
Landbrug mv.Forretningsservice (revision, rengøring, kontorservice mv.)Engroshandel mv.TransportHotel og restaurant (herunder kantinedrift)Post og telekommunikationBygge og anlægAndre underleverancerKilde: Danmarks Statistik og DI-beregninger på Input-output-opgørelser
3
Sukkerafgiften truer primært arbejdspladser på et gennemsnit-ligt lønniveau eller lavere. Med en afgift på 8,75 kr. pr. kg. ogen priselasticitet på én på fødevarer,3vil det give et tab pårundt regnet 1.000 arbejdspladser fordelt på ca. 800 arbejds-pladser i de ramte fødevarefabrikker og yderligere 200 – 300arbejdspladser i de afledte erhverv.Men også den direkte effekt på forbrugerne vender den tungeende nedad, da husholdninger med lavere indkomster typiskbruger en større andel af deres indkomst på fødevarer endhusholdninger med højere indkomster.De ganske betydelige prisstigninger, som afgiften vil medføre,vil bidrage til at gøre grænsehandel endnu mere attraktivt fordanskerne. Dermed flyttes yderligere økonomisk aktivitet fraDanmark til Tyskland og Sverige. Danskernes eksisterendegrænsehandel af nydelsesmidler i udlandet skønnes af Skatte-ministeriet at udgøre godt 3 mia. kr. årligt.Sukkerafgiften er vedtaget i finansloven, og uanset der endnuikke foreligger konkrete detaljer om indholdet, vil provenuet tilstaten skulle udgøre 1,2 mia. kr.
Fødevareøkonomisk Institut 2003,”Prisforholdendes betydning forforbruget af fødevarer”af L. B. Jacobsen m.fl.Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut,”Markedspotentialeog merpriser”af Mette Wier.3
4
Maj 2012
Sukkervareafgift vil koste arbejdspladserMed en udvidelse af sukkervareafgiften til yderligere en langrække fødevarer vil salget af disse falde, og dermed også be-skæftigelsen på de ramte fabrikker. I en rundspørge, der re-præsenterer næsten 5.000 arbejdspladser i Danmark, forventersyv ud af ti virksomheder, at skulle skære i antallet af medar-bejdere, hvis der indføres en sukkerafgift på virksomhedensprodukter.Forventer virksomheden, at skulle skære ned i antallet af beskæftigedei Danmark som følge af sukkervareafgiften?
Nej30%
Ja70%
Kilde: Rundspørge blandt 32 fødevareproducerende virksomheder, maj 2012.
Der er tale om et markant fald i beskæftigelsen, som virksom-hederne forudser, hvis virksomhedens produkter pålægges enyderligere afgift.Næsten hver tredje virksomhed forventer, at beskæftigelsen vilfalde med mere end 10 pct., og næsten halvdelen af virksomhe-derne forventer, at beskæftigelsen vil falde med 5 – 10 pct. Kunhver femte virksomhed forventer, at faldet i beskæftigelsen vilvære mindre end 5 pct.
Hvilke forventninger har din virksomhed til udviklingen i virksom-hedens antal af beskæftigede i Danmark ved en afgift på 8,75 kr. pr. kginkl. moms ift. en situation uden afgift?pct.50454035302520151050Fald mellem 1 og 5 pct. Fald mellem 5 og 10pct.Fald mellem 10 og 20pct.Fald på mere end 20pct.
Kilde: Rundspørge blandt 32 fødevareproducerende virksomheder, maj 2012.
Under alle omstændigheder er det en kendsgerning, at indfø-relsen af sukkervareafgiften vil bringe op mod 5000 arbejds-pladser fødevareindustrien i fare herhjemme. DI har gennem-ført beregninger af beskæftigelseseffekten af indførelsen afsukkervareafgiften, der viser, at afgiften vil medføre et umid-delbart jobtab på rundt regnet 1000 personer.
2
Maj 2012
Factsheet: Afgifter koster jobs i fødevareindustrienEn række fødevarevirksomheder har allerede nedlagt arbejds-pladser og afskediget medarbejdere i Danmark på grund af fø-devarespecifikke afgifter. Og mange virksomheder melder omforstående fyringer som følge af den afgiftsbelastning danskefødevarevirksomheder er udsat for.Det fremgår af de udvalgte pressecitater nedenfor:Afgifter truer 100 jobs på flødebollefabrik100 ansatte på flødebollefabrikken Samba i Skanderborg risike-rer at miste deres arbejde grund af regeringens fedt- og sukker-afgifter.En sukkerafgift er på vej, og hvis den bliver en realitet, lukker fa-brikken i Skanderborg og flytter til Tyskland, siger fabrikkens ad-ministrerende direktør, Esben Karstensen.- Det er ikke en trussel, men en simpel konstatering, siger EsbenKarstensen.Samba har allerede fyret 16 medarbejdere på grund af fedtafgifter-ne, og på slikfabrikken Carletti i Skødstrup ved Århus har 10 ansat-te fået fyresedlen på grund af afgifterne.P4 Østjylland, 12. apr. 2012Bisca-direktør: Afgifter skyld i fyringerAfgifterne på fedt og sukker koster nu 23 ansatte jobbet hos Bisca,som ikke længere kan udelukke en flytning til udlandet.Bisca afskedigede i dag 23 ansatte fra produktionen, og det gørondt på Michael Budtz Berthelsen, som siden starten af året harbeklædt posten som direktør.
- Det skyldes udelukkende, at vi er ramt på salget grundet de sti-gende afgifter på fedt og chokolade. Vi ser os derfor nødsaget til atsige farvel til 23 dygtige og loyale medarbejdere, siger han til FoodSupply.Før dagens fyringsrunde havde Bisca cirka 200 ansatte, men selvmed en kraftig reduktion i medarbejderstaben har Michael BudtzBerthelsen svært ved at udstikke garantier for fremtiden.- Hvordan det vil påvirke Biscas fremtid, ved jeg ikke endnu. Menen ting er sikkert: bliver vi ved med at blive ramt af stigende afgif-ter, som eksempelvis den meget omtalte sukkerafgift pr. 1. januar2013, eller en yderligere stigning på allerede eksisterende afgifter,så har jeg svært ved at se en fremtid for os med base i Danmark,siger han.Han opfordrer dermed til eftertanke, når folketingets medlemmerstrikker fremtidens love sammen som lige i øjeblikket, hvor for-handlingerne er i fuld gang.- Politikerne må snart forstå, at vi ikke kan skabe arbejdspladser,når de pålægger os store afgifter, pointerer Bisca-direktør MichaelBudtz Berthelsen.Food Supply, 27. april 2012Lantmännen Unibake klar til at lukke danske bagerierNye afgifter på fedt, sukker og energi gør det let for ledelsen ibrødkæmpen Unibake at se, hvor der skal lukkes bagerier i dekommende år. Blikket falder uundgåeligt på Danmark.- Fedtafgiften og andre afgifter sætter fart på vores overvejelser omat skære i produktionen i Danmark. Desværre vil man se en ud-flagning af nogle af vores arbejdspladser, siger adm. direktør JanKlarskov.”Børsen, 2. februar 2012170 job i Thisted er i fareIsproducenten Premier Is overvejer udflytning efter afgiftsforhø-jelse.- Den nye konsumisafgift vil betyde, at vi må reducere i antallet afansatte betragteligt, og vi må samtidig se på om det bedre kan sva-re sig at producere i udlandet, siger adm. direktør Jesper Uggerhøj.Berlingske 24. november 2011Fedtafgift tvinger Toms Gruppen til Fyringer– Slikproducenten TOMS skærer 34 fuldtidsstillinger bort som endirekte konsekvens af fedtafgiften.Børsen 28. oktober 2011
2
Flere afgifter koster arbejdspladserArbejdspladser vil forsvinde til udlandet, hvis producenterne viloverleve efter en forhøjelse af afgiften på fedt og sukker. Afgiftener både skadelig og konkurrenceforvridende, lyder kritikken frachokoladekoncernen Toms og kageproducenten Bisca.Børsen 6. oktober 2011
Fynbo Foods: Vi lukker eller flytterHvis regeringen fastholder indførelsen af en sukkerafgift påblandt andet marmelade fra 2013, vil nordjyske Fynbo Foods en-ten lukke eller flytte til udlandet.Foodsupply 17. januar 2012
3
Maj 2012
Ny sukkervareafgift vil øge gevinsten ved grænse-handel
Ny sukkervareafgift vil give store prisstigninger ogøge grænsehandlen. En husstand vil med den nye af-gift kunne spare samlet set over 2.600 kr. ved at hand-le sukkerafgiftsramte fødevarer, sodavand, øl, vin,spiritus, chokolade og slik i TysklandI dag kan en gennemsnitlig husstand spare over 2.000 kr. vedat købe et års forbrug af chokolade, slik, sodavand, øl, vin ogspiritus i Tyskland. Det beløb stiger til over 2.600 kr., hvisindkøbet udvides med marmelade, ketchup, survarer og mor-genmadsprodukter (undtaget havregryn), som rammes af enudvidelse af sukkervareafgiften. Fratrukket kørselsomkostnin-gerne er der stadig rigtigt mange penge at spare for store deleaf den danske befolkning.Den samlede eksisterende grænsehandel af nydelsesmidler iudlandet skønnes af Skatteministeriet at udgøre lidt over 3mia. kr. årligt.1At danskerne handler så meget lige uden forlandets grænser skyldes de markant lavere priser, som der erpå disse varer. De lavere priser kommer blandt andet som følgeaf en lavere momssats på fødevarer i landene omkring os, f.eks.er momssatsen på fødevarer i Sverige på 12 pct. og kun 7 pct. iTyskland.Regeringens planlagte udvidelse af sukkervareafgiften til engenerel fødevareafgift med et planlagt provenu på 1,2 mia. kr.brutto, vil uden tvivl øge grænsehandlen, da der vil kunne op-nås betydelige besparelser ved at foretage indkøb af de berørtedagligvarer syd for grænsen. Sundhedseffekten af den ny afgiftvil til gengæld være begrænset, da sukkerindtaget i Danmarkikke vil ændres væsentligt.1
Jf. Skatteministeriets status over grænsehandel 2010
Køb ind i Tyskland og få store besparelser
Kilde:Diverse tilbudsaviser, Kraks ruteplan og DI-beregninger.Anm.Der er beregnet en årlig besparelse ved at køre til Tyskland og købe étårs forbrug af marmelade, ketchup, survarer, kakaomælk, morgenmadspr o-dukter (undtaget havregryn), slik, chokolade, sodavand, øl, vin og spiritus.Besparelsen er beregnet ud fra prisforskelle på konkrete varer i uge 4, 5, 6,7, 16, 17 og 18. Prisforskellene er taget fra tilbudsaviser fra Bilka, Føtex,Superbrugsen, REMA, Fakta, Kvickly samt nemlig.com for de danske prisersvedkommende og sammenholdt med grænsebutikkerne Poetz, Calle, Bor-dershop, Fleggaard, Otto Duborg, Bordershop og SK Discount for de tyskeprisers vedkommende.Det årlige forbrug af varerne er taget fra hhv. Danmarks Statistiks forbru-gerundersøgelse og Nielsen-undersøgelsen ”Kend dit marked 2012”.Transportomkostningerne er beregnet til 1 kr. pr. km i brændsel og 1 kr. pr.km i slid på bil. Broafgift er sat til en dagsbillet t/r. Færgebillet over Rødby-Puttgarden er taget som en shoppingbillet. Alle broafgifter og færgebilletterer taget for en personbil under 6m. Det antages, at alle der kommer øst forStorebælt (inkl. Bornholm), tager ruten over Rødby-Puttgarden.
2
Tages der udgangspunkt i regeringens målsætning om et brut-toprovenu på 1,2 mia. kr. ved at pålægge en sukkervareafgift påmarmelade, ketchup, survarer, kakaomælk, morgenmadspro-dukter og yoghurt vil det give en prisstigning på disse produk-ter på ca. 8,75 kr. pr. kg. inkl. moms.Med en afgiftssats på 8,75 kr. pr. kg vil det føre til store pris-stigninger på de ramte fødevarer. Én liter yoghurt vil nu kostenæsten 25 kr., mens en flaske ketchup på 910 gram vil stige fra42,95 kr. til 51 kr.Nedenstående tabel viser en række priseksempler på de oven-nævnte fødevarer i Danmark nu og efter en afgiftspålæggelsesamt prisen på den samme vare i Tyskland.2Produkt i hhv. Danmark/TysklandDen Gamle Fabrik Marmelade (400 g)Heinz Ketchup (910g)Beauvais Rødkål (580g)Cocio kakaomælk (0,7l)Kelloggs Cornflakes (600 g)Arla Yoggi Frugtyoghurt (1 liter)/Onken Länderjoghurt Frugtyoghurt (1 liter)Note: Alle priser er i danske kroner.
-------Pris i Danmark-------Nu Med afgift på 8,75 kr. Pris i Tyskland23,9527,4512,4942,9550,9119,4017,9523,039,957,9514,089,9529,9535,2021,9515,9524,7013,06
Med så store afgiftsstigninger på de ovennævnte fødevarer, vilsalget af disse i Danmark falde, mens grænsehandlen og detsorte marked vil vokse.Endvidere vil der ske en væsentlig substitution til andre varer,som ikke er pålagt en tilsvarende afgift. Man kunne f.eks. fore-stille sig, at forbrugerne i stedet for marmelade vil købe hon-ning. Dermed vil provenuet fra afgiften blive væsentligt lavereend de ønskede 1,2 mia. kr.En gennemsnitlig husstand vil kunne spare næsten 1.000 kr.alene ved at handle et års forbrug af marmelade, ketchup, sur-varer, kakaomælk, morgenmadsprodukter (undtaget havre-gryn) og yoghurt i Tyskland ved en afgiftsforhøjelse på 8,75 kr.på disse fødevarer.3Dertil kommer store besparelser på de allerede velkendtegrænsehandelsvarer som slik, chokolade, sodavand, øl, vin ogspiritus, som i dag for den gennemsnitlige husstand er lidt over2.000 kr.De danske priser er taget fra nemlig.com, mens de tyske er taget fragrænsebutikkerne Sonja & Wolfgang, SK Discount og Otto Duborg.3De nævnte produkter i tabellen sættes som en gennemsnitlig repr æ-sentant for hele denne produktgruppe, f.eks. repræsenter Den gamlefabriks marmelade på 400g hele salget af marmelade i 2011 i Dan-mark og Heinz Ketchup på 910g hele det danske salg af ketchup osv.De danske salgsmængder er hentet fra The Nielsen Companys unde r-søgelse ”Kend dit marked2012”2
3
Produkt i hhv. Danmark/TysklandMarmeladeKetchupRødkålKakaomælkCornflakesFrugtyoghurtÅrlig besparelse i alt pr. husstand
Salg i DK i kg Besparelse medi 2011 i alt afgift på 8,75 kr.10.596.000153,339.780.000131,0411.900.000104,9134.118.00077,7918.746.000160,3064.929.000292,43919,81
Note: Alle priser er i danske kroner. For beregninger se note 3.
I tabellen er ikke fraregnet udgifter til kørsel. I mange tilfældevil forbrugerne blot supplere deres eksisterende grænsehandelaf øl, vand, spiritus, chokolade og slik med de potentielt suk-kerafgiftsbelagte varer. Den samlede gevinst ved at køre tilTyskland og fylde bagagerummet med afgiftstunge varer bliversåledes betydeligt større ved indførelse af en yderligere afgift.Selv hvis besparelsen på yoghurt, som ikke har så lang hold-barhed fraregnes, vil der stadig være væsentlige besparelser foren husstand ved at grænsehandle de produkter, der pålæggesen sukkervareafgift.Udover den kommende udvidelse af sukkervareafgiften blevder i 2011 indført en fedtafgift, som har ramt en lang række fø-devarer som f.eks. smør, margarine, ost, kød, pålæg osv. Dissevarer er derfor også steget i pris, f.eks. koster en pakke smør aftypen Kærgården Original 250g nu i Danmark 17,95 kr., mensden kan købes i Tyskland for 9,95 kr. Så hvis der også indreg-nes fedtafgiftsbelagte varer i grænsehandelsmodellen, vil be-sparelserne blive endnu større.
4
Maj 2012
Factsheet: Sukkervareafgift vil øge grænsehandlenGrænsehandlen med nydelsesmidler som bl.a. slik, chokolade,øl, vand og vin udgør ca. 5 pct. af virksomhedernes omsætningeller ca. 3 mia. kr. ifølge Skatteministeriet. Med sukkervareaf-giften på almindelige fødevarer udvides grænsehandelskatego-rien voldsomt, og det samme gør antallet af grænsehandels-ramte virksomheder.Der er en klar forventning om, at andelen af omsætningen vilstige ved en indførsel af en sukkervareafgift, som vil gøre detyderligere interessant at handle flere almindelige fødevarer påden anden side af grænsen. Det samme mønster er set efterindførelsen af fedtafgiften i oktober 2011.Syv ud af ti virksomheder forventer således, at grænsehandlenmed virksomhedens produkter vil stige som følge af en udvi-delse af sukkervareafgiften.Forventer du, at virksomhedens andel af omsætningen fra grænse-handel vil stige som følge af indførelsen af en sukkervareafgift?
Nej
31%
Ja69%Kilde: Rundspørge blandt 32 fødevareproducerende virksomheder, maj 2012.
Ved en indførsel af en sukkervareafgift på 8,75 kr. pr. kg inkl.moms forventer to ud af tre virksomheder, at grænsesalget vil
øges med 10 pct. eller mere, og mere end hver femte endda, atgrænsesalget vil øges med 25 pct. eller mere.Hvor mange procent forventes virksomhedens afsætning gennemgrænsehandel at stige ved en afgift på 8,75 kr. pr. kg inkl. moms?pct.4035
302520151050Under 5 pct.Mellem 5 og 10pct.Mellem 10 og 15pct.Mellem 15 og 25 Mere end 25 pct.pct.
Kilde: Rundspørge blandt 32 fødevareproducerende virksomheder, maj 2012.
Selv med en indførsel af en sukkervareafgift på kun 3,75 kr. pr.kg inkl. moms, vil der være væsentlige grænsehandelseffekter.Næsten en tredjedel af virksomhederne forventer, at omsæt-ningen fra grænsehandel vil stige med mere end 10 pct., mensknap halvdelen forventer, at en sådan stigning vil give en stig-ning i grænsehandlen på 5 – 10 pct.
2
Maj 2012
Stigende afgifter truer dansk fødevareindustriFra 2010 til 2013 vil det samlede provenu fra fødevarespecifikke afgifter stigemed over 70 pct. til 9,4 mia. kr. i 2013. Det er en meget voldsom stigningstakstog en stor belastning for fødevareindustrien.Den danske fødevarebranche kan se frem til et udvidet antal afgifter, der pålæggesvirksomhedernes produkter. I højkonjunkturen frem til finanskrisen blev der ikkeintroduceret nye afgifter på fødevarer, men med indfasningen af fedtafgiften i oktober 20 11og annonceringen af en udvidelse af grundlaget for chokolade- og sukkervareafgiften fra2013, er der to nye afgifter, der vil ramme fødevarebranchen og dens produkter.Hertil kommer, at regeringen med meget kort varsel gennemførte en række afgiftsstigningerpå chokolade og sukkervarer, is, sodavand, øl og vin med virkning fra 1. januar 2012. Fra2010 til 2013 sker der derfor en markant stigning i det forventede provenu frafødevarespecifikke afgifter, idet
afgiftsforhøjelserne fra 1. januar 2012 tilvejebringer et merprovenu på over 1,2 mia. kr.,fedtafgiften skal i 2012 og fremefter tilvejebringe et provenu på 1,5 mia. kr. ,sukkervareafgiften skal tilvejebringe et merprovenu på 1,025 mia. kr. i 2013 og frem.
Provenuet vil nå over 9 mia. kr. i 2013Det indebærer, at afgiftsbelastningen af nærings- og nydelsesmidler stiger fra 5,5 mia. kr. i2010 til 9,4 mia. kr. i 2013. Det svarer faktisk til en stigning på over 70 pct. over ganske få år.Der er ingen tvivl om, at dette vil få betydning i form af tabte arbejdspladser ifødevareindustrien, og det vil få betydning for de danske forbrugerpriser på en lang rækkefødevarer. I forvejen er det danske privatforbrug trængt, men flere og stigende afgifter vilikke styrke forbrugernes efterspørgsel.
Provenu fra fødevarespecifikke afgifter (mio. kr.)1000090008000700060005000400030002000100002010201120122013
Kilde: Skatteministeriets indtægtslister (sewww.skm.dk)og DI-beregninger
1
Maj 2012
Hvis vi antager, at de stigende afgifter overvæltes fuldt ud på forbrugerne , vil Danmarks ca.2,6 mio. husstande altså skulle betale ca. 4 mia. kr. mere i fødevarespecifikke afgifter i 2013 iforhold til 2010. Det svarer til mere end 1.500 kr. ekstra om året i gennemsnit – altså ca.halvdelen af et årligt abonnement til et fitnesscenter eller svarende til et par rigtigt godeløbesko.For at sætte provenuet i relief svarer det forventede provenu i 2013 på 9, 4 mia. kr. fra desamlede fødevarespecifikke afgifter til lønsummen for ca. 25.000 produktionsarbejdereherhjemme.Med dette perspektiv in mente er det klart, at det er vanskeligt at være fødevarevirksomhed,der afsætter til den danske forbruger. De stigende afgifter betyder, atfødevarevirksomhederne presses hårdt på marginerne, og at det bliver vanskeligere at afsætteprodukterne på det danske marked.Dette rammevilkår indebærer, at flere og flere fødevarevirksomheder kigger mod udlandet,når der skal investeres i ny produktion og i nye arbejdspladser. Den danske fødevareklyngestår for ca. 20 pct. af den danske vareeksport og beskæftiger op mod 150.000 mennesker ialle hjørner af Danmark og bidrager i høj grad til at balancere vækstskabelsen i Danmark. Devedvarende afgiftsstigninger kan være med til at bryde denne balance.
2
Maj 2012
Factsheet: Sukkervareafgifter vil skade virksomhe-dernes afsætningI en rundspørge blandt en række virksomheder, der producererfødevarer med et sukkerindhold, som f.eks. ketchup, morgen-mad, yoghurt, survarer og mange andre fødevarer er der storenighed om, at en afgift vil påvirke salget negativt.Næsten ni ud af ti virksomheder anser, at salget af deres pro-dukter vil falde, hvis regeringens ønske om at udvide sukkerva-reafgiften til en bredere gruppe af fødevarer gennemføres. Re-geringens målsætning om at skabe et bruttoprovenu på 1,2mia. kr. ved en udvidelse af sukkervareafgiften vil dermedramme mange danske virksomheder og arbejdspladser hårdt.Hvordan forventer du, at din virksomheds indenlandske salg viludvikle sig ved indførelse af en sukkerafgift?
13%
Det vil væreuændretDet vil falde
87%
Kilde: Rundspørge blandt 32 fødevareproducerende virksomheder, maj 2012.
Hvis afgiften bliver på 8,75 kr. pr. kg. inkl. moms, vurderer treud af fire virksomheder, at salget vil falde med mere end 10pct., og fire ud af ti vurderer at salget vil falde med over 20 pct.
Hvis produkterne pålægges en sukkervareafgift på 3,75 kr. pr.kg. inkl. moms, mener fire ud af ti virksomheder, at virksom-hedens salg vil falde med mere end 10 pct. Yderligere næsten45 pct. forventer et fald i salget på 5 – 10 pct.Hvor meget forventes virksomhedens indenlandske salg at faldeved en afgiftssats på 8,75 kr. pr. kg inkl. moms?pct.4540
35302520151050Under 5 pct.Mellem 5 og 10pct.Mellem 10 og 15pct.Mellem 15 og 20 Mere end 20 pct.pct.
Kilde: Rundspørge blandt 32 fødevareproducerende virksomheder, maj 2012.
En udvidelse af sukkervareafgiften vil påvirke salget af de fø-devarer, som afgiften pålægges, markant. Såfremt afgiften ikkepålægges alle sukkerholdige fødevarer, kan man nemt forestillesig, at effekten på de ramte produkter vil blive endnu større.Der vil så være et stort incitament til, at substituere fra en af-giftsbelagt fødevare til en, der ikke er afgiftsbelagt.Da afgiften forventes at blive pålagt fødevarerne uden hensyntil størrelsen af det faktiske sukkerindhold, vil nedgangen i sal-get kun have en helt marginal påvirkning på danskernes sund-hed.
2
Maj 2012
Factsheet: Sukkervareafgift skader udviklingen afdansk fødevareproduktionDen kommende sukkervareafgift skader udviklingen af nyeprodukter og truer dermed udviklingen af dansk fødevarepro-duktion og danske arbejdspladser.I en rundspørge blandt en række af de fødevarevirksomheder,der kan blive omfattet af den kommende sukkervareafgift, sva-rer næsten ni ud af ti virksomheder i rundspørgen, at sukker-vareafgiften vil udgøre en barriere for udviklingen af nye pro-dukter.I hvor høj grad vurderer virksomheden, at sukkervareafgiften eren barriere for udviklingen af nye produkter?pct.50
454035302520151050I høj gradI nogen gradI ringe gradSlet ikkeKilde: Rundspørge blandt 32 fødevareproducerende virksomheder, maj 2012.
Sukkervareafgiften gør det med andre ord svært at udviklemarkedet i Danmark. Det kan føre til overvejelser om, hvorvidtfødevarevirksomhederne fortsat vil have produktion og afsæt-ning med udgangspunkt i Danmark.I rundspørgen vurderer 40 pct. af virksomhederne, at sukker-vareafgiften i nogen eller høj grad vil betyde, at virksomhedenflytter produktionen til udlandet. Dermed går Danmark og det
danske samfund potentielt glip af værdifulde arbejdspladser,som blandt andet er placeret i yderområderne herhjemme ogmedvirkende til at skabe regional balance i landet.Sukkervareafgiften betyder derfor, at vi går glip af vækst og ar-bejdspladser herhjemme. Men hvem får så glæde af den øko-nomiske aktivitet i stedet? Faktisk er det nogle af vore nabo-lande, der står til at nyde godt af den økonomiske aktivitet,som sukkervareafgiften skubber væk fra Danmark. I rundspør-gen svarer næsten 70 pct. af de virksomheder, der overvejer atflytte produktionen, og at denne i stedet rykker til Polen ellerTyskland.Hvis din virksomheder forventer at flytte produktionen til udlandet, hvorforventer din virksomhed, at produktionen flytter til?Asien
Sverige6%19%Polen31%
UK6%
Tyskland38%
Kilde: Rundspørge blandt 32 fødevareproducerende virksomheder, maj 2012.
Mange fødevarevirksomheder har været presset af krisen, oghar kun akkurat holdt skindet på næsen. Indførelsen af en nyafgift vil i sagens natur presse virksomhederne yderligere.Faktisk svarer over halvdelen af de adspurgte virksomheder, atfor deres vedkommende vil en afgift på mellem 0 og 3,5o kr. pr.kg af det afgiftsbelagte produkt være nok til, at smertegrænsennås for, hvornår det kan betale sig at bibeholde produktionenherhjemme. Det viser med al tydelighed, at virksomhederne erhårdt presset på marginalerne, og at selv en mindre afgift kangøre stor skade.
2
Ved hvilken afgiftssats forventer din virksomhed atsmertegrænsen nås for, hvornår det kan betale sig at bibeholdeproduktionen og arbejdspladser i Danmark?
6%Mellem 0 og 3,75 kr. pr.kg. inkl. moms
39%55%
Mellem 3,75 kr. pr. kg og8,75 kr. pr. kg. inkl.momsOver 12,5 kr. pr. kg. inkl.moms
Kilde: Rundspørge blandt 32 fødevareproducerende virksomheder, maj 2012.
3
Maj 2012
Factsheet: Sukkervareafgift svækker konkurrence-evnen og vækstmulighederne i fødevarebranchenHøje danske skatter og afgifter er med til at øge det generelleomkostningsniveau ved at drive virksomhed i Danmark. Det eret stort problem, når man som fødevarevirksomhed skal gøresig gældende i den internationale konkurrence herhjemme ogpå eksportmarkederne.Det er i høj grad tilfældet for de fødevarevirksomheder, deromfattes af den kommende sukkervareafgift. 30 pct. af virk-somhederne svarer i en rundspørge omkring den kommendesukkervareafgift, at de kun i ringe grad eller slet ikke kan over-vælte afgiften på forbrugerne. Det er markant og selvfølgelig etudtryk for en hård konkurrencesituation, og det skærper yder-ligere kravene til virksomhedernes evne til at tilpasse sig.Halvdelen af virksomhederne i rundspørgen vurderer i nogeneller høj grad, at virksomhedens produkter vil få det vanskeli-gere i den internationale konkurrence med indførelsen af suk-kervareafgiften.I hvor høj grad vurderes din virksomheds produkter at få detvanskeligere i den internationale konkurrence med sukkervareafgiften?pct.45
4035302520151050I høj gradI nogen gradI ringe gradSlet ikke - vi må selvtage tilpasningen
Kilde: Rundspørge blandt 32 fødevareproducerende virksomheder, maj 2012.
80 pct. af virksomhederne i rundspørgen vurderer, at sukker-vareafgiften vil udgøre en barriere i forhold til virksomheder-nes vækstmuligheder.I hvilket omfang vurderer din virksomhed, at indførelsen afsukkervareafgiften vil begrænse virksomhedens vækstmuligheder?
9%10%47%I høj gradI nogen gradI ringe gradSlet ikke
34%
Kilde: Rundspørge blandt 32 fødevareproducerende virksomheder, maj 2012.
Det er samfundsmæssigt problem, hvis vi gennem stigende af-gifter og politisk bestemte omkostninger er med til at begrænsevores virksomheders muligheder for at vokse og udvikle sig ogderigennem skabe arbejdsplader.
2
Maj 2012
Faktaark - sukkervareafgiftenRegeringen har i finansloven besluttet at udvide afgiften påsukkerholdige fødevarer fra 1. januar 2013. Provenuet er beregnet tilbrutto 1.200 mio. kr., netto 1.025 mio. kr. Der er endnu ikkefremlagt egentligt lovforslag. Men følgende er oplyst:
Afgiften vil blive en vægtbaseret afgift tilsvarende afgiften på chokolade ogsukkervarer. Dvs. en afgift pr. kg af den konkrete vare, der omfattesuaf-hængigtaf konkret sukkerindhold.Afgiften vil, efter det i finansloven oplyste, blive pålagt følgende sukkerhol-dige fødevarer: marmelade, syltetøj, syltede grøntsager (såsom rødkål, asi-er, agurker mv.) samt ketchup o.l. og sukkerholdige mælkeprodukter somyoghurt og kakaomælk.Skatteministeriet har i februar mundtligt oplyst, at afgiftsgrundlaget indtilvidere vil udgøre ca. 170.000 tons. Det svarer til en afgift på ca. 7,2 kr. pr.kg ekskl. moms.Udover de produkter, der nævnes i finansloven, har skatteministerenmundtligt meddelt, at morgenmadsprodukter indgår i rammen på de ca.170.000 tons.Skatteministeren har desuden mundtligt meddelt, at hvidt sukker forventesomfattet. Dette trods et svar til Folketinget, hvori det fremgår, at hvidt suk-ker (strøsukker) ikke omfattes – pga. tidligere dårlige erfaringer med græn-sehandel, da sukker var pålagt en afgift frem til 1990.Fra at være en ren afgift på nydelsesmidler skal afgiften nu også omfatteprodukter, som enten indtages i små mængder eller er egentlige basisføde-varer. Skatteministeriet erkender, at der er tale om en fødevareafgift.Afgiften skal give staten et umiddelbart merprovenu på 1.200 mio. kr. og etnettoprovenu på 1.025 mio. kr. årligt.Forventes indført pr. 1. januar 2013 - efter fremsættelse af lovforslag vedåbningen af Folketinget til oktober.
Beskæftigede i virksomheder og produktioner med omfattedeprodukter, herunder morgenmadsprodukter, jf. det oplyste ifinansloven:VirksomhedFynbo Foods A/SScandic Food A/SBeauvais Foods A/SAntal ansattePlacering50 Vrå (Nordjylland)240 Tårs (Nordjylland), Nr. Aaby (Fyn)og Vejle (Østjylland)238 Svinninge (Vestsjælland), Ansager1
Rynkeby Foods A/SSamsø Konservesfa-brik A/SIgos A/S19 Hedehusene (Sjælland)Dairy Fruit A/S78 Odense (Fyn)Bähncke A/S100 Skælskør (Sydsjælland)Give Konfekture35 Give (Midtjylland)Kolding Salatfabrik35 Kolding (Sønderjylland)Graasten Salater135 Gråsten (Sønderjylland)Arla Foods144 Brabrand (Midtjylland)Cocio Chokolademælk58 Esbjerg (Sønderjylland)Thise Mejeri120 Roslev (Midtjylland)Bornholms Adelsme-65 Klemensker (Bornholm)jeriNakskov Mill Foods67 Nakskov (Lolland)Crispy Foods49 Gørlev (Vestsjælland)Lantmännen Cerealia220 Vejle (Østjylland)Valsemøllen86 Esbjerg (Vestjylland)I alt2032Kilde: NN Markedsdata og oplysninger fra virksomhederne, herunder dereshjemmesider
(Vestjylland) og Taastrup (Sjæl-land)243 Ringe (Fyn)50 Samsø
Industriens salg af varer (marmelade, syltetøj, pure og mos) i 2010, iløbende priser og i kilo:VærdiKiloEksportandelKilde: Danmarks Statistik, Statistikbanken817.592.00057.215.000Ca. 50 pct.
KonsekvenserMængden, for de i finansloven nævnte varegrupper afsat på det danskemarked, udgør ca. 117.000 tons. Heraf udgør yoghurt og kakaomælk ca.85.000 tons. Med et statsligt provenu på 1,2 mia. kr. vil det svare til en af-gift på godt og vel 10 kr. pr. kg færdigvarer i gennemsnit ekskl. moms. Imange tilfælde ville afgiften være højere end selve prisen på produktet.
Hertil kommer morgenmadsprodukter, hvorefter der indtil videre kan reg-nes med en mængde på ca. 170.000 tons, der skal afgiftsbelægges. Det vilgive en afgift på ca. 7 kr. pr. kg ekskl. moms ved samme afgift på alle varer.Chokoladeafgiften er efter seneste ændring pr. 1. januar 2012 23,75 kr. kgekskl. moms.En sukkervareafgift i størrelsesordenen 7 - 10 kr. pr. kg vil betyde en pris-stigning på 30-50 pct. på et glas marmelade ekskl. moms. For mange surva-rer en stigning på 100 pct. ekskl. moms.2
Afgiften vil i kraft af sin størrelse indebære en meget betydelig likviditetsb e-lastning for de berørte virksomheder.Afgiften vil vanskeliggøre rentabel produktion på de berørte virksomheder.Der er beskæftiget over 2000 mennesker alene i de virksomheder med de ifinansloven nævnte produkter - og rigtigt mange af dem i udkantsområder.Disse jobs risikerer at forsvinde, hvis denne afgift indføres.Danskernes indtag af tilsat sukker via marmelade udgør 1 kg årligt og frasurvarer ca. 200 gram, i alt 3,75 pct. af danskernes sukkerindtag.Afgiften vil udvide antallet af grænsehandelsfølsomme fødevarer og kan le-de til en stigning i grænsehandlen, og dermed sende økonomisk aktivitet ogarbejdspladser til Tyskland og Sverige frem for Danmark.
3
Maj 2012
Factsheet: Ingen sundhedsmæssig gevinst ved suk-kervareafgiftIngen sundhedsmæssig gevinstSom afgiften er beskrevet nu, lægger den op til afgifter påmadvarer, som er søde, men som ikke nødvendigvis bidragermed ret meget sukker. Man tager udgangspunkt i, hvad fødeva-rerne vejer, men hverken hvor meget sukker, de indeholder,eller hvor meget danskerne spiser af dem. Derfor rammer afgif-ten tilfældigt. Beregninger, foretaget på baggrund af de natio-nale kostundersøgelser, viser, at fødevarer, som nævnes sommulige mål for afgiften, højst kan bidrage med 10 procent afdanskernes sukkerindtag.Ingen lighed i sundhedDer findes ikke dokumentation for, at afgifter, som sukkerva-reafgiften, kan ændre befolkningens forbrug. Og det fremgåringen steder, at regeringen ønsker at bruge provenuet fra suk-kervareafgiften til at fremme sundheden. Hvad vi til gengældved, er, at regeringen giver kompensation for ”sundheds-afgifter” til nogle af de grupper i befolkningen, som kunne tje-ne mest på at omlægge deres vaner. Det så vi i foråret, hvorman i forlængelse af den forøgede chokolade– og sukkervare-afgift valgte at kompensere for den øgede afgift med et fradragtil de grupper i befolkningen, der har de laveste indtægter.Derfor bidrager afgiften heller ikke til lighed i sundhed, som eret prioriteret område i regeringens politik.
Maj 2012
Priser før og efter sukkervareafgiftProduktEt glas hindbærmarmelade, 400 gEn bøtte lavpris jordbærmarmelade,900 gEn flaske tomatketchup, 485 gEn flaske tomatketchup, 1000 gEt glas syltede asier, 560 gEt glas syltede rødbeder, 1000 gEt glas rødkål, 580 gEt glas lavpris syltede drueagurker,680 gEn flaske kakaomælk, 70 cl.En karton letmælksyoghurt, 1 literEt bæger letmælksyoghurt, 150 ml.En pakke cornflakes, 600 gEn pakke müsli, 750 gPris i dag (kr.)123,9517,9524,9541,9519,9528,9517,959,9518,9515,954,9529,9531,95Ny pris ved afgift på 8,75 kr.pr. kg, inkl. moms27,4525,8329,1950,7024,8537,7023,0315,9025,0824,706,2635,2038,51Prisstigning i pct.15441721253028603255271821
1
Kilde: Online-supermarkedet www.nemlig.com
1
Oversigt over fødevarespecifikke afgifter maj 2012Eksisterende afgifterChokolade- og sukkervarer--Sukkerindhold > 0,5 g pr. 100 gSukkerindhold <= 0,5 g pr. 100 g17,75 kr. pr. kg.14,20 kr. pr. kg.16 kr. pr. kg. mættet fedt5,45-15,60 kr. pr. kg.23,75 kr. pr. kg.20,20 kr. pr. kg.UændretSatsene indeksreguleres med +4,60 pct. i 2012og +4,35 pct. i 20132.1331.500266Tidligere satsNy sats pr. 1. januar 2012Beregnet provenu 2012 (mio. kr.)
Mættet fedtKaffe og theKonsum-is--Sukkerindhold > 0,5 g pr. 100 mlSukkerindhold <= 0,5 g pr. 100 ml
4,25 kr. pr. liter3,40 kr. pr. liter4,25-25,55 kr. pr. kg.
6,38 kr. pr. liter5,10 kr. pr. literUændret280Provenu indgår under chokolade og sukkervareafgiften
Mandler, nødder, kerner mv.Mineralvand (sodavand o.l.)--SpiritusVin og frugtvinØlTillægsafgift på alkoholsodavandI altNy afgiftAfgift på tilsat sukker i fødevarerSukkerindhold > 0,5 g pr. 100 gSukkerindhold < 0,5 g pr. 100 g
1,08 kr. pr. liter0,57 kr. pr. liter150 kr. pr. liter 100 pct.ethanolstyrke3,90 - 9,20 kr. pr. liter50,90 kr. pr. liter 100 pct.ethanolstyrke7,50 kr. pr. liter-15,05 kr. pr. liter
1,58 kr. pr. liter0,57 kr. pr. literUændretVinafgiften øges med 55 pct.Ølafgiften øges med 25 pct.Uændret4851.0731.5581.012518.358
Regeringen har besluttet at udvide grundlaget for chokolade- og sukkervareafgiften til at omfatte afgift på tilsat sukker i fødevarer. Det forventedeprovenu er 1.025 mio. kr. i 2013
Thise MejeriAnsatte: 120
Fynbo FoodsA/SAnsatte: 50
Scandic FoodsA/SAnsatte: 240
Vrå
Give KonfektureAnsatte: 35Samsø KonservesfabrikA/SAnsatte: 50
Arla FoodsAnsatte: 144
Thise
Beauvais FoodA/SAnsatte: 238
LantmännenCerealiaAnsatte: 220KoldingSalatfabrikAnsatte: 35
Brabrand
BornholmsAndelsmejeriAnsatte: 65
Give
Ansager
Vejle
Samsø
Taastrup
Svinninge
Hedehusene
Gørlev
Odense
ValsemøllenAnsatte: 86CocioAnsatte: 58
Skælskør
Crispy FoodAnsatte: 49
Bornholm
Igos A/SAnsatte:19
GraastenSalaterAnsatte: 135
Gråsten
Nakskov
Dairy Fruit A/SAnsatte:78Nakskov Mill FoodsAnsatte: 67Rynkeby Foods A/SAnsatte: 243Bähncke A/SAnsatte: 100