Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 243
Offentligt
1124183_0001.png
1124183_0002.png
1124183_0003.png
1124183_0004.png
1124183_0005.png
1124183_0006.png
1124183_0007.png
1124183_0008.png
1124183_0009.png
1124183_0010.png
1124183_0011.png
1124183_0012.png
1124183_0013.png
1124183_0014.png
1124183_0015.png
1124183_0016.png
1124183_0017.png
1124183_0018.png
1124183_0019.png
1124183_0020.png
1124183_0021.png
1124183_0022.png
1124183_0023.png
RichardtNordbergJeg er en almindelig borger, ansat i en bank ogbetragtes som troværdig og loyal i såvel bankverden sombilbranchen. Jeg har passion for biler og driver ClassicInvestment Cars som en nebengeschäft.
Formålet med mit foretræde er, at påpege hvor uigennemsigtigt og tilfældigtsystemet er, for at få afgift berigtiget speciel biler med klassisk look i DK. Efterat have drevet salg af denne type biler i 6 år, undrer jeg mig ofte over, hvoruklar praksis er, på dette område. Ingen kan åbenbart vide sig sikker på, hvadder skal betales og hvornår SKAT pludselig forlanger op til 500% yderligere iafgift, hvilket er sket for mig efter 3½ år. Troede at forvaltningsloven sikrede, atuklar praksis ikke kommer den enkelte borger eller virksomhed til last!Grunden til, at jeg vil køre sagen helt til tops er, at jeg som borger og virksomheder groft forskels behandlet og i øvrigt kan dokumentere dette samen med uklarpraksis. Jeg har fået taget syns godkendelsen og nr. plader på 2 af mine bilerefter henholdsvis 6 og 4 år fra første syn, og med syn foretaget flere gange afforskellige syns virksomheder. Godkendelserne er frataget uden egentligsagsbehandling -blot med en specielkode som to medarbejdere er blevet enigeom via mail korrespondance én og samme dag 16. feb. 2010. Den enemedarbejder er ansat i SKAT. Min undren er særlig stor, når der fortsat bliverindregistreret og afgiftberigtiget de samme typer køretøjer som mine. Køretøjeraf typen ”Replica”.
Hvad er en replica…? En kopi bil…!Det er en efterligning af en original. Særligtpå baggrund af klassiske og legendariskekøretøjer, som er lavet i små serier og oftester de bygget på en donerbil. Denne erfærdigbygget i 2006 af dansk privatbygger.Indregistreret som en 1966,hvor denoprindeligt blev produceret.
Original AC CobraHandelsværdi ca. kr. 8 – 32 mill.Afgift ca. Tkr. 31.
AC Cobra replica(kopi bil)Handelsværdi ca. Tkr. 150 – 300.Der er betalt fra Tkr. 31 og op til ca. Tkr. 180 iafgift for samme type køretøj af model AC Cobrareplica. En replica koster mindre end 1/10 del aforiginalen og her forlanges der op til Tkr. 180 iafgift som er mere end 500% i afgift for en kopibil!
Mine 2 stk. AC Cobra Replica medstelnummer 6E65C151538 og4R03T336834
De 2 sager er dokumentmæssigt omfattende og har ligeledes været rejst somSAU, Alm. del spørgsmål 18 til Trafikministeren samt som et lukket §20 spørgsmåltil Justitsministeren, om hvorvidt vi danskere behandles ens efter samme lovgivning.Jeg kan påvise og dokumentere med sagens 9 stk. A4 mapper, at jeg sommenigmand med enkeltmandsvirksomhed, er blevet groft forskelsbehandlet trodsforsøg på løsning gennem mails og møder med Trafikstyrelsen og SKAT gennem1½ år. Kan ligeledes påvise og dokumentere objektive fejl i Trafikstyrelsensafgørelse om, at jeg skulle har opgivet ukorrekte oplysninger og denne del erdokumenteret på Transportudvalgs møde via foretræde, hvilket har resulteret i enpludselig, men midlertidig godkendelse fra Trafikstyrelsen.Skatteudvalget skal gøres opmærksom på, at SKAT har fjernet priser fra dereshjemmeside, på tidligere betalte afgifter på køretøjer, så man som borger ogvirksomhed førhen havde en idé om hvad afgiften på et tidligere afgiftberigtigetkøretøj ville være, hvis man overvejede køb af tilsvarende. Det må være fjernetfordi SKAT har uklar praksis på området og er selvforvaltene. Det er oftest billigsti Jylland og dyrest på Sjælland -for samme type og model køretøj. Hvorfor?
Replica nr. 1 Sort AC Cobra200426. august synes og godkendes AC Cobra replica i Odense uden anmærkninger.200631. maj synes og godkendes køretøjet således for 2. gang i Danmark.200616. november fremsender jeg kopi af registreringsattesten på foranledning afFærdselsstyrelsen´s Peter Dyrelund.20106 år efter første godkendelse og 4 år efter indregistrering;16. februar sender Skat v/Jesper Andersen en anmodning til Trafikstyrelsen v/LeifLorenzen. Efter et par mails 16.02.10 kl. 11:09 til 16.02.11 kl. 14:34 -altså sammedag lukkes sagen uden sagsbehandling!!!!Mail korrespondancen foregår i useriøse og morbide vendinger som ”det lettede”*”når denvrede ejer står og vil indregistrere sit køretøj og - forhåbentligt - bliver afvist af envenlig medarbejder på et nummerplade kontor”*”når den bliver solgt til engodtroende køber som vil ud og føre sig frem” Det er min forretning, mit renomme,min økonomi og menneskelige omkostninger som ligger til hån/sjov!På dette køretøj har jeg just tabt en civil retssag hvor dommeren har lagt vægt påTrafikstyrelsens afgørelse med usande påstande. Jeg skal således betalekr. 495.000 i erstatning samt sagsomkostninger på mere end kr. 200.000,-
Replica nr. 2 Sølvfarvet AC Cobra. I 2006 var jeg i Århus, hvor SKAT forlangteTkr. 100 i afgift, I Odense Tkr. 31. Det er ligesom, når vi kigger i tilbudsavisenpå toiletruller, så handler de fleste hvor det er billigst -same do I
Jeg betalte således afgift på Tkr. 31 i 2006 og blev oplyst, at afgiften var satfor lavt. Et depositum sættes dog +/- nogle procent fra det deponeret og jegforventede således en ekstra opkrævning på max. Tkr. 3 men 3½ år efter komder en regning på yderligere Tkr. 144. Jeg fik de Tkr. 31retur i 2010 da jeg ikkehavde brug for retssag nr. 2 og ønsker nu at betale samme afgift på ca. Tkr. 34men opkræves Tkr. 173 af samme behandler, som har skrevet i morbidevendinger. Hvor er retssikkerheden og hvorledes kan dette foregå uden dethar konsekvenser?SKAT mener der er klare regler på området -hvis det er tilfældet, så er praksisen anden, hvilket jeg kan dokumentere med mere end 100 biler.Er på et tidspunkt blevet oplyst fra en SKAT medarbejder, at man ville have Tkr.500 i afgift hvis replica køretøjet er nyere end 5 år… da jeg spurgte hvorledesdette tal var fremkommet, blev der smilet og svaret ”Over en kop kaffe”
Jeg har mere end 400 mails i korrespondance vedr. de 2 sager.Forbrugt ca. 1200 timer, hvor jeg skulle have drevet forretning.Erstatningssag på Tkr. 500.Forbrugt mere omk. Tkr. 200 i advokat omkostninger.Bil nr. 2 på lager der ikke kan sælges.Skal jeg trynes som den menige mand, fordi offentlige ansatte og diverseembedsmænd har et stort apparat bag sig, til jeg bukker under ellertrækker mig i tavshed? Hvis jeg skal behandles således, forventer jeg sammebehandling af de øvrige bilforhandlere af klassiske biler, hvilket vil knækkedem alle, som man er ved af gøre ved mig!Jeg håber på en håndsrækning, da min ellers eneste udvej er EU,menneskerettighederne og medierne, som har udvist interesse for sagen. Jegfinder det sørgeligt, at 3 af jeres politiske kollegaer har rådet mig tilOperation-X, da en microfon er den bedste medicin. Jeg håber I vil sikrer. atvi borgere behandles ens og retfærdigt.
Fundet på internettet…Bidt af en cobraTorsdag den 23. marts 2006Rehers replica er bygget i 1998 afPilgrim Cars - i England.En smuk vildbasseSøndag den 24. august 2008ASGERS COBRA: Bygget i 1977. Replica-model på Ford Chassis.
Jaguar D-Type vs Jaguar Daimler
Ford GT40 vs Mustang
AC Cobra Replica synet og indregistreret2. september 2011
Spørgsmål…
Hvad der ikke kan fremsættes på dette foretræde, menhvad I bør vide og hvad der kunne forbedres…
For høj afgift ved importPolitiken nov. 2010Næsten to tredjedele af dem, der klager over størrelsen afregistreringsafgiften ved import af en brugt bil, får medhold. 62 pct. fik i2009 sænket registreringsafgiften ved import efter klage.Kun 10 % vælger at klage!
Vedr afgift på Dodge Viper GTS 1996SKAT i Høje Tåstrup startede med en pris på Tkr. 440Efter en kort samtale endte de på Tkr. 400Efter en tur i motorankenævn og landsskatteretten endte prisen på Tkr. 283.Det med de samme argumenter som SKAT fik fra starten.Hvorledes skal man kunne drive forretning på dette?
Ved samme lejlighed kan nævnes at Veteran afgiftikkereturneres ved eksport,da beløbet ikke anses for anseligt. For en Excalibur som er veteran betales derca. Tkr. 60 i afgift -de fleste skal tjene mellem Tkr. 120 og Tkr. 150. Hvor ervarens frie bevægelighed i EU, da køretøjet vil være Tkr. 60 dyere at sælge foren dansker, i forhold til en sælger i Tyskland?
EU Type godkendte biler tilkørsel på vej, hvoraf go-kartmå køre på motorvejen med80 Km/t. Vist på TV2 NEWS
Afgift mellem kr. 2.000 og kr. 10.000,-Sikkerhedsmæssigt livsfarlige!
Forslag til forenkling af uklar praksis…Hobby køretøjer, replicas der fremstår modelmæssigt som biler ældreend 35 år, som har TÜV eller US godkendelse / registrerings attest kangodkendes i DK. Afgift ca. Tkr. 40 med spec. nummerplader tilhørendebegrænsninger for anvendelse og tidspunkter.
Biler ældre end 35 år og op til 45 år (1968 - 1977) Ca. Tkr. 20Biler ældre end 45 år og op til 55 år (1956 – 1967) Ca. Tkr. 10Biler ældre end 55 år ( - op til 1955) Ca. Tkr. 5