Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 222
Offentligt
Økonomi- og IndenrigsministerietInternational økonomiDato: 26.04.12
Samlenotat vedr. dagsorden for Rådsmødet (ECOFIN) den 2. maj 2012Herved fremsendes samlenotat, som skønnes relevante for Skatteudvalgets ansvarsområde. Mate-rialet er fremsendt til Folketingets Europaudvalg.1)Revision af kapitalkravsdirektivet (CRR/CRD-IV)- Generel indstillingKOM(2011) 452, 453Opfølgning på G20-møde for økonomi- og finansministre ogcentralbankchefer og IMF’s forårsmøde i Washington den 20.-22.april 2012- Orientering fra formandskabet og KommissionenKOM-dokument foreligger ikke(Udgået.) Klimafinansiering- RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikkeKommissionens forslag til Rådets forordning om administrativtsamarbejde på punktafgiftsområdet- VedtagelseKOM(2011) 730Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det europæiskenational- og regionalregnskabssystem i Den Europæiske Union- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet den 2. maj 2012, menforventes vedtaget på et senere rådsmøde.KOM(2010) 774Orientering om arbejdet med Kommissionens forslag til Rådets direktivom ændring af direktiv 93/109/EF af 6. december 1993, for så vidt angårnærmere regler for valgret og valgbarhed ved valg til Europa-Parlamentetfor unionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet, men forventes behandletpå et senere rådsmøde.KOM(2006)791Side 2
2)
3)
4)
5)
6)
2
Dagsordenpunkt 4:
Kommissionens forslag til Rådets forordning om administrativtsamarbejde på punktafgiftsområdet
ResuméECOFIN ventes at vedtage en revision af EU-landenes administrative samarbejde på punktafgifts-området til afløsning af den nugældende forordning (EF) nr. 2073/2004 af 16. november 2004.I hovedpunkter foreslås der tekniske ændringer af forordningen om det administrative samarbejdepå punktafgiftsområdet for så vidt angår:Fastlæggelse af det juridiske grundlag for et fælles EU-system for elektronisk kontrol medtransport af punktafgiftspligtige varer inden for EU under hensyntagen til de planlagte ud-viklingsfaser for dette kontrolsystem.Præcisering og uddybning af regler for udveksling af oplysninger mellem EU-landenesskattemyndigheder, herunder en forkortelse af tidsfristen for udveksling af visse oplysnin-ger mellem EU-landene fra tre måneder til én måned.Der er opnået enighed om forslaget i den tekniske arbejdsgruppe og forordningen forventes vedta-get uden debat på Rådsmødet den 2. maj med anvendelse fra 1. juli 2012.KOM(2011)730BaggrundPunktafgift på energiprodukter, elektricitet, tobak og alkoholholdige drikkevarer i form af øl, vin ogspiritus er omfattet af EU-harmonisering.Som led i oprettelsen af Det Indre Marked blev der indført fælles regler for et papirbaseret systemfor kontrol med transport af harmoniserede punktafgiftspligtige varer mellem landene. Kontrollenskal sikre forbrugslandsbeskatning, dvs. at afgiften bliver betalt i det land, hvor varen bliver for-brugt.Europa-Parlamentet og Rådet traf i 2003 en fælles beslutning (1152/2003/EF) om udvikling af etelektronisk system,Excise Movement Control System,EMCS, til afløsning af det papirbaseredesystem. I Rådets direktiv 2008/118/EF er der herefter fastsat regler for virksomhedernes pligter ogrettigheder i relation til anvendelsen af EMCS.EU-landenes myndigheder forpligtes af regler i Rådets forordning (EF) nr. 2073/2004 af 16. no-vember 2004, hvorefter myndighederne skal samarbejde administrativt om de harmoniseredepunktafgifter, herunder ved at udveksle oplysninger til brug for kontrollen med betalingen af punkt-afgifter. Den gældende forordning tager imidlertid ikke højde for den sidste fase i indførelse af detelektroniske system, EMCS, herunder at Europa-Parlamentets og Rådets beslutning 1152/2003/EFfastsætter forskellige tekniske udviklingstrin for EMCS og der er således brug for en opdatering.Kommissionen har derfor ved KOM(2011)730 af 14. november 2011 fremsat forslag til en ny råds-forordning om EU-landenes administrative samarbejde på punktafgiftsområdet til afløsning af denhidtil gældende forordning 2073/2004.IndholdFormålet med forslaget er at fastlægge det juridiske grundlag for EMCS under hensyn til de plan-lagte udviklingsfaser for systemet samt at styrke og præcisere ansvar og handlepligter for EU-landenes skattemyndigheder i forbindelse med det administrative samarbejde på punktafgiftsområ-det, herunder med hensyn til en mere effektiv bekæmpelse af snyd med punktafgifter.
3I forslaget indgår et styrket juridisk grundlag for at fastsætte nærmere tekniske krav til EU-landenesudvikling og anvendelse af EMCS ved ”komitologi-procedure”. Derved forstås generelt, at der i etdirektiv eller en forordning, som er vedtaget af Rådet, kan være fastsat et juridisk grundlag for, atKommissionen kan fremsætte forslag til den nærmere teknisk-administrative gennemførelse afvisse regler fra direktivet eller forordningen. Kommissionens forslag drøftes og vedtages med kvali-ficeret flertal i en EU-komité med deltagelse af embedsmænd fra de enkelte EU-lande. I givet faldbliver disse regler vedtaget og offentliggjort som kommissionsforordninger. Sådanne kommissions-forordninger kan vedtages relativt hurtigt, og vil skulle anvendes for eksempel i tilfælde, hvor nyesvigmønstre eller lignende kræver hurtig indgriben.Det nye forordningsforslag søger samtidig at præcisere og uddybe reglerne for udveksling af op-lysninger mellem EU-landenes skattemyndigheder. I den forbindelse foreslås tidsfristen for udveks-ling af oplysninger mellem EU-landene forkortet fra tre til én måned, i det tilfælde, hvor den bi-standssøgte medlemsstat allerede har de nødvendige oplysninger. Dette svarer til afkortningen affristen for udveksling mellem EU-landene af visse oplysninger om moms, der blev vedtaget i 2010med en ny samarbejdsforordning på momsområdet, (EU) nr. 904/2010.Den ny samarbejdsforordning på punktafgiftsområdet foreslås at træde i kraft på tyvendedagenefter offentliggørelse i EU-Tidende. Der var generel stor tilslutning til forslaget i den tekniske ar-bejdsgruppe og der er kun foretaget mindre tekniske ændringer i processen, så der blev på rådsar-bejdsgruppeniveau opnået enighed om, at forordningen skal anvendes fra 1. juli 2012.HjemmelsgrundlagForslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 113. Det betyder, at forslaget skal vedtages medenstemmighed i Rådet efter høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg.NærhedsprincippetKommissionen vurderer, at forslaget må anses for at være i overensstemmelse med nærhedsprin-cippet, idet forslagets formål ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af de enkelte EU-lande.Regeringen deler Kommissionens vurdering. Medlemsstaterne vil ikke hver for sig kunne etablereog drive et elektronisk kontrolsystem som EMCS, der i sin natur er fælleseuropæisk, og som derfornødvendiggør koordination og udvikling fra centralt hold. Forslaget vurderes derfor at være i over-ensstemmelse med nærhedsprincippet.Europa-Parlamentets udtalelserKommissionens forslag har været forelagt Europa-Parlamentet i overensstemmelse med procedu-ren i TEUF artikel 113, hvorefter Rådet i givet fald træffer beslutning med enstemmighed efter hø-ring af Europa-Parlamentet.I henhold til udtalelse af 29. marts 2012 støtter Europa-Parlamentet forslaget, idet man dog harvisse mindre ændringsforslag. I det forslag, der forelægges til vedtagelse på Rådsmødet, er ind-holdet i en række af ændringsforslagene medtaget helt eller delvist.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforGældende ret er Rådets forordning (EF) nr. 2073/2004 af 16. november 2004 om administrativtsamarbejde på punktafgiftsområdet. Efter TEUF artikel 288 har en forordning umiddelbar virkning iEU-landene og skal ikke gennemføres via national lovgivning. Den nye forordning vil derfor ligele-des være umiddelbart gældende og skal ikke gennemføres via national lovgivning.Statsfinansielle konsekvenserForslaget skønnes ikke at medføre yderligere statsfinansielle konsekvenser ud over, hvad der føl-ger af Europa-Parlamentets og Rådets beslutning 1152/2003/EF og Rådets direktiv 2008/118/EF,om den generelle ordning for punktafgifter, der tidligere er vedtaget med dansk tilslutning, og somer gennemført i dansk ret ved lov nr. 1385 af 21. december 2009.
4
Samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget skønnes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.HøringEftersom Rådets forordning om administrativt samarbejde på punktafgiftsområdet udelukkenderetter sig til Skatteministeriet og SKAT som myndighed, er der ikke foretaget ekstern høring af for-slaget til ny forordning.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgFolketingets Europaudvalg blev orienteret om sagen ved grund- og nærhedsnotat oversendt den21. marts 2012.HoldningRegeringens holdningRegering støtter forslaget til en ny rådsforordning om EU-landenes administrative samarbejde påpunktafgiftsområdet.Andre landes holdningAlle EU-lande har været positivt indstillet over for forslaget til en ny rådsforordning om EU-landenesadministrative samarbejde på punktafgiftsområdet.