Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 215
Offentligt
Side 1 af 2
Afgift på tilsat sukker i fødevarer- En ny afgift på mættet fedt?BaggrundRegeringen og Enhedslisten har i aftalen om Finansloven for 2012 besluttet at udvideafgiften på chokolade- og sukkervarer m.m., så der i større omfang kommer afgift på tilsatsukker i fødevarer.Skatteministeriet har i øjeblikket mest fokus på en kilobaseret afgift –dvs. afgiftsopkræv-ning pr. kg. produkt,som kendes fra den nuværende chokolade- og sukkervareafgiftslov.En afgiftsopkrævning pr. kg. produkt betyder, at man ikke opkræver afgift af det faktuelleindhold af tilsat sukker, men opkræves på basis af produktets samlede vægt.Afgiften på tilsat sukker i fødevarer bør opkræves på basis af det faktuelle indhold af tilsatsukker i produkterne, herunder på almindeligt sukker i detailsalg. Afgiften vil således virkesundhedsregulerende, samt skabe incitament til at reducere sukkerindholdet i produkter-ne.Sundhedsregulerende afgifter – erfaringer fra fedtafgiftenDer er mange hensyn at tage ved udformningen af en forbrugsregulerende afgift. På denene side bør en afgift omfatteen præcis afgiftsopkrævningfor at opnå den største sund-hedsregulerende effekt. På den anden side skal afgiften være så enkel som mulig, oghelstopkræves langt tilbage i handelsleddet,så færrest mulige virksomheder belastes afadministrative byrder.Afgiftsopkrævning på basis af det faktuelle indhold – som tilmed opkræves langt tilbage ihandelsleddet - kendes i dag fra afgiften på mættet fedt (fedtafgiftsloven). Denne afgifthar dog været kritiseret for at være administrativ tung og meget upræcist i forhold til af-giftsopkrævningen på enkelte produkter.Man glemmer dog, at afgiften på mejeriprodukteropgøres præcist på det faktuelle indholdaf mættet fedt,og at afgiftsopkrævning af administrative hensyn er placeret meget tidligt ikæden, så få virksomheder skal registreres.Måling af fedtindholdet i mejeriprodukter kan nemt opgøres præcist, da disse produkter erstandardiserede produkter. Det er muligt at anvende virksomhedernes egne recepter,næringsdeklarationer på fødevarerne og offentligt tilgængelige fødevareoplysninger vedopgørelse af indholdet af mættet fedt i fødevaren.Det samme afgiftsprincip kan overføres til afgiften på tilsat sukker, hvor indholdet af tilsatsukker kan opgøres præcist på de omfattede produktkategorier.Problemstillinger med fedtafgiftenFedtafgiften har særligt været stærkt kritiseret, fordi en stor del af kødet fortsat pålæggessamme afgift pr. dyreart uanset om der er tale om fedt flæsk eller mager mørbrad, ogfordi spild afgiftsbelægges ved produktion af sammensatte varer.I det følgende vil der blive argumenteret for, at de samme problemstillinger ikke vil gøresig gældende i en afgift på tilsat sukker.
NotatSide 2 af 2
Afgiftsopkrævning på kødAf administrative hensyn har Skatteministeriet valgt at fritage detailvirksomheder (småslagtere mv.) fra afgiftsopkrævningen og lagt afgiftsopkrævningen af kød længst tilbage iproduktionskæden. I og med at slagterier slagter hele dyr er man tvunget til at basereafgiftsopkrævningen på gennemsnitssatser pr. dyreart, når der sælges hele dyr til smådetailslagtere.Problemstillingen er, at indholdet af mættet fedt i dyrearter svinger meget på udskærings-niveau, hvorved gennemsnitssatser pr. dyreart er en meget upræcis afgiftsopkrævning.Det er kun færdigpakket kød, der sælges fra slagteriet til detailleddet uden videreforar-bejdning, som kan opkræves præcist på udskæringsniveau. Øvrige kødudskæringer ogkød, der anvendes til fremstilling af pålæg, pølser o. lign. afgiftsbelægges på basis afgennemsnitssatser pr. dyreart.En afgiftsopkrævning på sukker og produkter med tilsat sukker vil derimod kunne bereg-nes præcist af alle producenter/importører ved fakturering til kunder i Danmark. Der erdermedikkesom i fedtafgiftsloven behov for gennemsnitssatser pr. dyreart.Afgift på spild i produktionenI fedtafgiftsloven opereres der både med afgiftsopkrævning af basisvarer og sammensat-te varer.Producenter af basisvarer kan opnå en oplagshaverregistrering, så afgiften kan opkrævespræcist på slutproduktet. Et særligt problem ved fedtafgiften er derimod, at man ved pro-duktion af sammensatte produkter skal betale afgift af basisvarer, som ermedgåettilproduktionen. I sammensatte produkter med kød (pålæg, pølser mv.) skal mængden afkød - der ermedgået til produktionen- tilmed opgøres på basis af gennemsnitssatser pr.dyreart.Det betyder, at der er afgift på spild ved produktion af sammensatte varer – selvom detteikkekonsumeres af forbrugeren.En afgift på tilsat sukker kan derimod opkræves på basis af et ingrediensprodukt. Spild iproduktionen vil dermed ikke blive afgiftsbelagt, fordi alle registrerede virksomheder vedudfakturering opkræver afgiften præcist på sukker og alle produkter med indhold af tilsatsukker.Mindre ikke-registrerede virksomheder med detailsalg vil købe produkter med afgift. Dis-se virksomheder baserer dermed deres produktion på varer, som der allerede er betaltafgift af og får dermed et spild i produktionen. Dette afgiftsprincip kendes dog i forvejenfra øvrige råstofsafgifter, hvor ikke-registrerede virksomheder med detailsalg – som afadministrative hensyn ikke opkræver afgiften – må acceptere et spild i produktionen, daproduktionen baseres på afgiftsbelagte varer.