Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 214
Offentligt
1104315_0001.png
1104315_0002.png
1104315_0003.png
1104315_0004.png
1104315_0005.png
1104315_0006.png
1104315_0007.png
NotatJ.nr. 2011-221-0038
Til Folketingets Europaudvalg(kopi til Folketingets Skatteudvalg)
Supplerende grundnotatForslag til Rådets forordning om ændring af gennemførelsesforordning(EU) nr. 282/2011 for så vidt angår særordninger for ikke-etableredeafgiftspligtige personer, der leverer teleydelser, radio- og tv-spredningstjenester eller elektroniske tjenesteydelser til ikke-afgiftspligtigepersoner (KOM(2012) 2).ResuméRådets direktiv 2008/8/EF indeholder bestemmelser, der træder i kraft 1. januar2015. Disse bestemmelser betyder, at momsen af alt salg af teleydelser, radio- og tv-spredningstjenester og elektroniske tjenesteydelser til private fra 1. januar 2015 skalbetales i forbrugerens land. Efter gældende regler er det kun elektroniske ydelsersolgt af ikke-EU-virksomheder til private i EU, der har denne regel, mens salg af deøvrige ydelser momses i sælgers land. For at lette afgiftsbetalingen i de lande, hvorvirksomhederne ikke er etableret, men har kunder, og efter 1. januar 2015 derforskal betale moms, er det i direktivet vedtaget, at skal der laves en webportal, somvirksomhederne kan bruge til at angive og indbetale moms til alle medlemslande(mini one stop shop ordning).For at skabe retssikkerhed, herunder sikkerhed for ensartet opbygningen afwebportalen i alle medlemslande, foreslår Kommissionen en række bindende reglerfor anvendelsen af bestemmelserne i momsdirektivet om mini one stop shoppen, somdet er nødvendigt at opnå enighed om før it-systemerne udformes.1.Baggrund og formål
Ved Rådets direktiv 2008/8/EF af 12. februar 2008 blev vedtaget en lang rækkeændringer vedrørende leveringsstedet for ydelser, det vil sige, hvor moms afgrænseoverskridende salg af ydelser skal betales. Ændringerne betød blandt andet atflere ydelser skal momses i landet, hvor kunden bor i stedet for i sælgers land. Enrække af ændringerne havde ikrafttræden 1. januar 2010 og 1. januar 2013. I dansklov er disse ændringer gennemført ved lov nr. 1361 af 8. december 2009.I forbindelse med disse ændringer er der i Rådets forordning 282/2011 vedtaget enrække gennemførelsesbestemmelser.Herudover indeholder direktiv 2008/8/EF bestemmelser der træder i kraft 1. januar2015, hvorefter moms af alle teleydelser, radio- og tv-spredningstjenester ogelektroniske tjenesteydelser, der sælges til private i EU, skal betales i kundens land.Efter gældende regler er det kun elektroniske ydelser solgt af ikke-EU-virksomheder
Side 1 af 7
til private i EU, der har denne regel, mens salg af de øvrige ydelser momses isælgers land.Efter normale regler skal en virksomhed være momsregistreret i det land, hvori denskal betale moms. For at undgå at sælgere af ydelserne skal momsregistreres i alle delande, hvor deres kunder er bosiddende, indeholder direktivet særordninger, derbetyder, at sælgervirksomhederne i stedet for momsregistreringer i købernes lande,kan angive og betale moms til alle lande gennem en webportal i ét land. Deranvendes allerede en sådan one stop shop ordning for virksomheder, der ikke eretableret i EU, men sælger elektronisk leverede ydelser til private i EU.Den nuværende ordning for ikke-EU-virksomheder skal fra 2015 udvides til også atomfatte salg af teleydelser og radio- og tv-spredningstjenester. Samtidig skal EU-virksomheders salg af ydelserne til forbrugere i andre EU-lande omfattes af entilsvarende ordning. Særordningerne kaldes samlet set ”mini-one-stop shop”.De nuværende bestemmelser i gennemførelsesforordning 282/2011 om dengældende ordning for ikke-EU-virksomheder, skal derfor ændres og tilpasses deregler, der træder i kraft den 1. januar 2015.Kommissionen har ved KOM (2012) 2 af 13. januar 2012 fremsat forslag til dissegennemførelsesbestemmelser ved ændring af Rådets forordning 282/2011/EU.Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets direktiv 2006/112/EF, særligt artikel397. Forslaget skal vedtages af Rådet med enstemmighed.2.Indhold
Forslaget indeholder regler om følgende:1.2.Definitioner (artikel 57a)Anvendelse af særordningerne (artiklerne 57b og 57c)
3. Særordningernes anvendelsesområde (artiklerne 57d og 57e)4. Indberetningsforpligtelser (artikel 57f)5. Identifikation (artiklerne 57g og 57h)6. Udelukkelse (artiklerne 58, 58a 58b og 58c)7. Momsangivelser (artiklerne 59, 59a, 60 og 61)8. Valuta (artikel 61a)9. Betalinger (artiklerne 62, 63, 63a og 63b)10. Regnskaber (artikel 63c)Ad 1. Definitioner (artikel 57a)
Side 2 af 7
I forslagets artikel 57a defineres de væsentligste begreber, som er knyttet til de nyeregler om beskatningssted for teleydelser m.v. og de dertil hørende særlige ordningerfor angivelse og betaling af momsen i forbindelse med grænseoverskridende salg afydelserne. Der er tale om definition af ”ikke-EU-ordning”, som er one stop shopordningen for virksomheder uden hovedsæde i EU, og ”EU-ordning”, som er onestop shop ordningen for virksomheder med hovedsæde i EU. Herudover angives at”særordninger” omfatter både ikke-EU-ordningen og EU-ordningen. Endeligdefineres ”afgiftspligtig person”, som en virksomhed, der enten ikke er etableret iEU, eller ikke er etableret i forbrugslandet.Ad 2. Anvendelse af særordningerne (artiklerne 57b og 57c)I artikel 57b fastsættes hvilket EU-land, som en virksomhed kan eller skaludpege som sit indgangsland til one stop shoppen (identifikationsland).Virksomheder, der har etableret deres økonomiske virksomhed (hovedsæde)uden for EU, men er etableret i et eller flere EU-lande, må vælge et af disse EU-lande til identifikationsland. Virksomheder, der har deres hovedsæde i et EU-land, skal have dette land som identifikationsland.Artikel 57c fastslår, at ophører en virksomhed med at have fast etablering i detEU-land, som den har valgt til identifikationsland, er den ikke længere bundet afdette valg.Ad 3. Særordningernes anvendelsesområde (artiklerne 57d og 57e)Artikel 57d præciserer, at EU- ordningen ikke må bruges ved salg til kunder iidentifikationslandet og i de lande, hvor virksomheden har et fastforretningssted. Ved salg til forbrugere i de lande skal den nationale registreringbruges i forbindelse med angivelse og betaling af moms.I artikel 57e fastsættes, at med forbehold for artikel 57d, skal EU-landenetillade, at en virksomhed anvender EU- ordningen i de tilfælde, hvor kunden eretableret eller har sin bopæl eller sit sædvanlige opholdssted i et hvilket somhelst andet medlemsland end det, hvor virksomheden har sit hovedsæde eller haret fast forretningssted.Ad 4. Indberetningsforpligtelser (artikel 57f)I artikel 57f fastsættes, at virksomhederne skal give identifikationslandetinformation om ændrede identifikationsoplysninger senest 30 dage efter, atvirksomheden er bekendt med de ændrede oplysninger.Ad 5. Identifikation (artiklerne 57g og 57h)Artikel 57g præciserer i første afsnit, at en tilmelding til en af særordningerneskal have virkning fra første dag i det kvartal, der følger efter det kvartal, hvoritilmelding blev foretaget.For at skabe lidt fleksibilitet foreslås i andet afsnit, at er der tale omførstegangssalg og dette salg sker før den 1. i det kvartal, der følger eftertilmeldingen til shoppen, skal ordningerne kunne bruges fra det første salg. Dogskal det første salg være sket i kvartalet, hvor tilmeldingen er foretaget.
Side 3 af 7
Det præciseres desuden i artikel 57h, at en virksomhed altid kan vælge at stoppemed at bruge ordningerne. Meddelelse om det skal givers 10 dage før etkvartalsskifte for at få effekt fra dette. Desuden foreslås, at en virksomhed dervælger at holde op med at bruge en af ordningerne, skal være udelukket fra atbruge dem igen i mindst et kalenderår efter datoen for ophøret.Ad 6. Udelukkelse (artiklerne 58, 58a 58b og 58c)I artikel 58 præciseres, at identifikationslandet skal udelukke en virksomhed fraat bruge en af særordningerne med virkning fra et kvartalsskifte, når mindst ét affølgende kriterier er opfyldt:hvis virksomheden oplyser, at den ikke længere sælger de omhandledeydelser,hvis det eller må antages, at virksomheden har ophørt med at sælge deomhandlede ydelser,hvis virksomheden ikke længere opfylder betingelserne for at væreomfattet af særordningerne, oghvis virksomheden til stadighed undlader at rette sig efter reglerne for enaf særordningerne.
Artikel 58a og 58b er nærmere fortolkninger af en af betingelserne forudelukkelse nævnt i direktivet.Det præciseres i artikel 58a, at en virksomhed anses for at have ophørt sinvirksomhed omfattet af ordningerne, og derfor udelukkes, hvis den ikke har haftsalg i ordningerne i 2 år.I artikel 58b angives to situationer, hvor der altid skal ske udelukkelse, fordivirksomheden gentagne gange ikke overholder reglerne og dermed ”tilstadighed ikke overholder reglerne”. De to tilfælde er, hvis virksomheden for trepå hinanden følgende kvartaler ikke har indsendt momsangivelser, eller ikke harbetalt det skyldige momsbeløb. Er en virksomhed udelukket efter dennebestemmelse kan først genindtræde i ordningen to år efter udelukkelsen skete.I artikel 58c præciseres, at en udelukket virksomhed skal henvende sig direktetil forbrugsmedlemslandet i tilfælde af korrektioner m.v. for perioder, hvorvirksomheden anvendte en af særordningerne.Ad 7. Momsangivelser (artiklerne 59, 59a, 60 og 61)I artikel 59 præciseres, at hver afgiftsperiode er en særskilt angivelsesperiode.I artikel 59a præciseres, at hvis der ikke er salg i en afgiftsperiode, skal der stadiglaves angivelse (0-angivelse).I artikel 60 præciseres, at beløb på angivelsen ikke må rundes ned eller op.I artikel 61 præciseres, at korrektioner til en angivelse skal foretages i selve denangivelse, der skal ændres, og ikke i efterfølgende angivelser. Herudover
Side 4 af 7
foreslås, at korrektioner skal tillades gennemført i særordningerne i 5 år efter, atangivelsen blev lavet.Ad 8. Valuta (artikel 61a)I artikel 61a præciseres, at når et ikke-euro land vælger, at der skal angives inational valuta, skal dette gælde alle de afgiftspligtige personer.Ad 9. Betalinger (artiklerne 62, 63, 63a og 63b)I artikel 62 præciseres, at momsbetalinger skal knyttes til en specifik angivelseog efterfølgende rettelse i betalingen skal ligeledes knyttes til den specifikkeangivelse, som betalingen vedrører. Hver betaling skal henvise til angivelsensreferencenummer.I artikel 63 præciseres, at hvis en virksomhed betaler identifikationslandet flerepenge end den skal ifølge angivelsen, så skal identifikationslandet betale det formeget indbetalte beløb tilbage. Kun hvis det opdages, at beløbet er forkert efterat identifikationslandet har sendt pengene videre til forbrugslandet, er detforbrugslandet, der skal tilbagebetale virksomheden.Artikel 63a præciserer, at alle betalinger fra virksomheder skal gå tilidentifikationslandet. Indbetales der færre penge end angivelsen viser, skalidentifikationslandet sende virksomheden en automatisk rykker, hvor der gøresopmærksom på dette. Hvis der skal gøres yderligere overfor virksomheden, erdet op til forbrugslandet.I artikel 63b præciseres, at renter, bøder m.v., skal betales direkte tilforbrugslandet.Ad 10. Regnskaber (artikel 63c)I artikel 63c er en liste over regnskabsoplysninger, der skal gemmes i de 10 år,som er anført i momsdirektivet. Informationen skal gemmes sådan, atmyndighederne kan få dem uden forsinkelse og for hver enkelt ydelse.3.Nærhedsprincippet
Forslaget falder ikke under EU´s enekompetence. Målet med forslaget er at sikre, atmomsdirektivets regler om mini one stop shop ordningen, der skal træde i kraft den1. januar 2015, gennemføres på en koordineret og ensartet måde i medlemslandene.Kommissionen vurdere, at kun en indsats på EU-plan kan sikre, at mini one stopordningen kommer til at fungere korrekt, sådan at der sker ligebehandling afvirksomhederne og borgerne i EU.Kommissionen vurderer derfor, at forslaget er i overensstemmelse mednærhedsprincippet.Regeringen vurderer ligeledes, at forslaget er i overensstemmelse mednærhedsprincippet, idet en ensartet gennemførelse af bestemmelserne om mini onestop shop ordningen er nødvendig for, at den kan fungere korrekt.4.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Side 5 af 7
Momsdirektivets bestemmelser om mini one stop shop ordningen, som blevvedtaget som en del af Rådets direktiv 2008/8/EF, kræver gennemførelse i dansk retgennem ændringer i momsloven. Et forslag til ændring af momsloven forventesfremsat i 2013.Nærværende forslaget til ændring af gennemførelsesbestemmelserne vurderes ikke isig selv at nødvendiggøre dansk lovgivning. I bemærkningerne til lovforslag L 19fremsat 7. oktober 2009 (vedtaget som lov nr. 1361 af 8. december 2009), somhavde til formål at gennemføre de dele af direktiv 2008/8/EF, der skulle træde i kraft1. januar 2010 og 1. januar 2013, var en kort beskrivelse af de ændringer, der skaltræde i kraft 1. januar 2015, samt oplysning om, at Folketingets Finansudvalg ved etfortroligt aktstykke i august 2009 var orienteret om den skønsmæssige omkostningtil opbygning af IT-systemet nødvendigt for mini one stop shop ordningen.5.Forslaget konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget indeholder gennemførelsesbestemmelser til Rådets direktiv 2008/8/EF forså vidt angår den mini one stop shop ordning, som i henhold til direktivet skal trædei kraft 1. januar 2015. Konsekvenser af direktivbestemmelsernes gennemførelse idansk ret vil blive beskrevet i forbindelse med det forslag til ændring af momsloven,der forventes fremsat i 2013, og som vil have til formål at gennemføre debestemmelser i Rådets direktiv 2008/8/EF, som skal træde i kraft 1. januar 2015.Nærværende forslag til gennemførelsesbestemmelser indebærer ikke i sig selvkonsekvenser.6.Høring
Forslaget er sendt i høring til en række relevante organisationer.Forslaget har været sendt i høring hos følgende virksomheder og organisationer medhøringsfrist den 19. marts 2012.Advokatsamfundet,ArbejderbevægelsensErhvervsråd,DanmarksRederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri,Dansk Told- og Skatteforbund, Dansk Transport og Logistik, DanskeAdvokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, DIHandel, DI ITEK, Finans og Leasing, Finansrådet, Finanstilsynet, Foreningen afDanske Revisorer, Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen afStatsautoriserede Revisorer, Foreningen for Distance- og Internethandel,Forsikring og Pension, Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening,Landbrug og Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark (LO),Landsskatteretten,PolitidirektøreniKøbenhavn,Rigsadvokaten,Rigspolitichefen, Skatterevisorforeningen, Trafikselskaberne i Danmark.
Ingen af de organisationer m.v., der har afgivet høringssvar, har haftbemærkninger til forslaget (Advokatsamfundet, Dansk Erhverv, Dansk Told- ogSkatteforbund, Danske Advokater, Datatilsynet, Finanstilsynet ogSide 6 af 7
Skatterevisorforeningen). Danske Advokater anfører, at det kan overvejes, omder er behov for at indføre samme smidige afregningsmulighed f.eks. forvirksomheder, der foretager fjernsalg til private, der skal afgiftsberigtiges iforbrugslandet.
7.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget er gennemførelsesbestemmelser til den allerede vedtagne mini one stopordning, og der er en generel positiv holdning hos medlemsstaterne til forslaget. Detforventes, at der er stor vilje til at opnå en hurtig enighed om forslaget.8.Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv overfor forslaget, som anses for nødvendigt for at sikre enensartet opbygning af mini one stop shop ordningen.9.Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg i form af grund- ognærhedsnotat af 8. marts 2012.
Side 7 af 7