Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 213
Offentligt
1103619_0001.png
1103619_0002.png
1103619_0003.png
1103619_0004.png
SKATTEMINISTERIETNicolai Egtveds Gade 281402 København KPernille Aagaard TruelsenAdvokat, Ph.DÅboulevarden 49, 4. salDK-8000 Århus CTelefon:+45 86 18 00 60Telefax:+45 88 32 63 26J.nr. 07-10574 - 57[email protected]www.energiogmiljo.dkCVR: 31 13 54 2721. december 2011

Vedr. Fortolkning af spildevandsafgiftslovens § 7, stk. 10

I forbindelse med rådgivning af en række af mine klienter er jeg blevet opmærksom på, atder består en fortolkningsusikkerhed omkring spildevandsafgiftslovens § 7, stk. 10, jf. lovbe-kendtgørelse 636, 1998.Som ressortmyndighed for spildevandsafgiftslovens § 7, stk. 10 skal jeg derfor venligst an-mode om Skatteministeriets udtalelse om fortolkning af bestemmelsen, og eventuelt en an-modning om at bestemmelsen præciseres ved en kommende ændring af spildevandsafgifts-loven.
ProblemstillingSpildevandsafgiftslovens § 7, stk. 10, er sålydende:”Almene vandforsyningsanlæg skal efter anmodning fra de kommunale myndighedermindst een gang årligt afgive oplysninger om fordelingen af den mængde vand, hvorafder betales afgift efter lov om afgift af ledningsført vand, på de enkelte ejendomme.
Efter spildevandsafgiftslovens § 7, stk. 10 er vandværker således forpligtet til at leverer op-lysninger om målerdata vederlagsfrit til kommunen.Kommuner har pr. 1. januar 2010 været forpligtet til at udskille den kommunale spildevands-forsyning i særskilt selskab, jf. vandsektorlovens § 15, lov nr. 469, 2009. Kommuner driverderfor i dag spildevandsforsyningsvirksomhed via aktieselskaber.Spørgsmålet er herefter om vandværkernes pligt til at levere oplysninger kun gælder i forholdtil kommunen, når disse forestår opkrævning af spildevandsafgift, eller om også kommunalt
Side 1/4
ejede spildevandselskaber kan kræve oplysningerne fra vandværkerne vederlagsfrit vedrø-rende målerdata fra de forbruger der afleder spildevand gennem selskabets kloakledninger?
Vurdering§ 7, stk. 10, om vandværkernes indberetningspligt blev indføjet i spildevandsafgiftsloven i1997 ved lov nr. 1098, 1997 om ændring af forskellige skatte- og afgiftslove. Vi har derforundersøgt, om der i bemærkningerne til lovforslaget skulle være fortolkningsbidrag til omfan-get af indberetningspligten. Det er der imidlertid ikke.Omfanget af indberetningspligten ses heller ikke at være nærmere præciseret i bekendtgø-relser eller cirkulærer under loven. Omfanget af indberetningspligten er ej heller nærmerebeskrevet i SKAT’s juridiske vejledning 2011, afsnit E.A.7.13, om punktafgift på spildevand.Vi har ej heller kunnet finde praksis fra overordnede myndigheder vedrørende problemstillin-gen.Ud fra en direkte ordlydsfortolkning kan alene ”kommunen som myndighed” kræve, at vand-værkerne indberetter oplysninger om fordelingen af mængden af forbrugt vand fra de enkelteejendomme.Imidlertid er § 7, stk. 10, om vandværkernes indberetningspligt indsat i loven på et tidspunkt,hvor det var kommunerne, der drev spildevandsforsyningsvirksomhed. Henvisningen til, atdet er kommunen, som vandværkerne skal levere målerdata til, kan derfor forstås således, atdet har været kommunen som driftsherre på spildevandsområdet, som har kunnet krævemålerdata fra vandværkerne.I forlængelse af vandsektorreformen burde det derfor, ud fra en fortolkning af spildevandsaf-giftsloven, være de kommunalt ejede spildevandsselskaber, der kan kræve, at vandværkernevederlagsfrit stiller målerdata til rådighed, jf. § 7, stk. 10.Spildevandsafgiftslovens § 7, stk. 1 er i henhold til de nugældende regler formuleret således,at mængden af udledt spildevand bestemmes ved måling, når der i udledningstilladelsen erpligt til at måle den udledte spildevandsmængde. Hvis der ikke i udledningstilladelsen er pligttil at måle den udledte spildevandsmængde bestemmes mængden af udledt spildevand sommængden af vandforbruget i de tilknyttede ejendomme på baggrund af vandværkernes må-lerdata tillagt 50 %.Spildevandsafgiftslovens § 7,stk. 1 forudsætter, at spildevandsselskaberne kun kan opgørekorrekt spildevandsafgift, såfremt selskabet er i besiddelse af valide målerdata fra vandvær-kerne.Ved lov nr. 522, 2009 er spildevandsafgiftslovens ændret. Ud over en forøgelse af spilde-vandsafgiften er der ved lovændringen tillige fastsat regler om øget brug af måling af udledtespildevandsmængder. Efter den nye formulering af bestemmelsen i § 7, stk. 1 bortfalder kra-vet om at måling skal være fastsat i udledningstilladelse og erstattes med et krav om, atmængden af udledt spildevand skal bestemmes ved måling af den udledte spildevands-mængde, når udledningen sker fra et spildevandsanlæg med en godkendt kapacitet på 2.000
Side 2/4
PE eller derover Lovændringerne vil ved bekendtgørelse nr. 11.30, 2011 træde i kraft 1. ja-nuar 2012.Efter den ny model for opgørelse af spildevandsafgift, vil spildevandsanlæg med en god-kendt kapacitet mindre end 2000 PE fortsat have behov for at modtage valide målerdata forvandværkerne for at kunne opgøre spildevandsafgiften korrekt.Uanset at ændring af spildevandsafgiftslovens § 7 træder i kraft 1. januar 2012 er der såle-des fortsat et behov for, at vandværkerne i medfør af loven er forpligtet til at stille målerdatatil rådighed for spildevandselskaberne.I forbindelse med vandsektorloven er det i bekendtgørelse om tilknyttet aktivitet, bekg. nr.1195, 2010 forudsat, at vandværkerne kan kræve betaling for afregning og indberetning afmålerdata for spildevandforsyningerne. Således fremgår følgende i bekendtgørelsens § 3,stk. 2:Stk. 2. Ved beregningen af den samlede omsætning, jf. stk. 1, medregnes dog ikkeomsætning hidrørende fra:4)Vandforsyningers måleraflæsning, afregning og indberetning for spildevandsforsy-
ninger i vandforsyningens eget forsyningsområde
I Naturstyrelsens vejledning er der angivet følgende om § 3, stk. 2, nr. 4 og vandselskabssalg af måleraflæsning m.v.:Det er Naturstyrelsens vurdering, at bestemmelsen alene omfatter en mindre del afvandselskaberne. Det betragtes nemlig som en hovedaktivitet, hvis vandforsyningenalene foretager måleraflæsning og leverer målerdata til spildevandsforsyningen. Vand-selskabets egen afregning og indberetning er også en hovedaktivitet.Det er ikke aktuelt at foretage måleraflæsning, afregning og indberetning for vandfor-syninger og spildevandsforsyninger uden for vandforsyningens eget forsyningsområde,da vandforsyningen alene har hjemmel til at foretage måleraflæsning i eget forsynings-område.Måleraflæsning, afregning og indberetning varetages i praksis ofte i et fælles service-selskab, der både betjener vandforsyningsselskabet og spildevandsselskabet. Disseaktiviteter i det fælles serviceselskab betragtes ikke som tilknyttet aktivitet.Både måleraflæsning, afregning og indberetning for spildevandsforsyninger har, indenbekendtgørelsen om tilknyttede aktiviteter trådte i kraft, i praksis været opfattet som enhovedaktivitet i nogle vandforsyninger, idet disse opgaver i de kommunale forsyningernormalt har været foretaget i samme arbejdsgang. Det følger endvidere af § 3, stk. 1,nr. 4, i bekendtgørelsen om kommuners varetagelse af administrative opgaver for vis-se vandselskaber, at kommuner i en overgangsperiode frem til 1. januar 2013 må vare-tage opgaven for visse vandselskaber.Det er således alene en tilknyttet aktivitet, når ét vandselskab (vandforsyning) leverermere end blot data fra måleraflæsning til et andet vandselskab (spildevand), fx afreg-ning og indberetning. Der er således fortsat mulighed for, at vandforsyninger kan leve-re denne ydelse til spildevandsselskaber, også når det ikke er en hovedaktivitet.
Side 3/4
Omsætningen herfra skal ikke medregnes i omsætningsloftet for tilknyttede aktiviteter,jf. § 3, stk. 1. Prissætning for afregning og indberetning fastsættes på kommercielle vil-kår i overensstemmelse med bestemmelserne i vandsektorlovens § 19, stk. 5
Ifølge vejledningen er levering af målerdata en del af vandselskabernes hovedaktivitet. Skalvandselskabet imidlertid foretage afregning for spildevandsselskabet, vil det være en tilknyt-tet aktivitet.Vandværkernes levering af målerdata til spildevandsselskaberne er således en del af vand-værkernes hovedaktivitet og dermed en del af de aktiviteter, som vandværkerne kan og skalfinansiere via vandtaksten. Når Naturstyrelsen anser levering af målerdata, som en del afvandværkernes hovedaktivitet, er det en aktivitet, der skal takstfinansieres og dermed finan-sieres af vandforbrugerne og dermed vandværket. Når det er en forbrugerfinansieret aktivitetskal målerdata stilles til rådighed for spildevandsselskabet vederlagsfrit.Samlet er det min vurdering, at spildevandsafgiftslovens § 7, stk. 10 må fortolkes som enbestemmelse, der forpligter vandværkerne til at stille målerdata vederlagsfrit til rådighed forkommunalt ejede spildevandselskaber ud fra følgende betragtninger:Spildevandsafgiftslovens § 7, stk. 10 er udformet forud for vandsektor reformen ogdermed forud for, at kommunerne har etableret selskaber på spildevandsområdetVandværkernes målerdata har været og er til dels fortsat en nødvendig forudsætningfor, at spildevandsselskaber kan opgøre korrekt spildevandsafgiftNaturstyrelsens vejledning om tilknyttet aktivitet henviser til at levering af målerdata tilspildevandsselskaber er en del af vandværkets hovedaktivitet og dermed skal finan-sieres af vandværkets takster.
Jeg skal venligst anmode Skatteministeriet om at bekræfte ovennævnte fortolkning.Såfremt fortolkningen ikke kan bekræftes, skal jeg anmode Skatteministeriet om at tage initi-ativ til at bestemmelsen i § 7, stk. 10 præciseres, således at vandværkerne vederlagsfrit bli-ver forpligtet til at stille målerdata til rådighed for spildevandsselskaberne. Lovændringenkunne f. eks. gennemføres ved, at der i § 7, stk. 10 tilføjes ”vederlagsfrit” samt ”og fra despildevandsforsyningsselskaber der er omfattet af § 2, stk. 1, i lov om vandsektorens organi-sering og økonomiske forhold”, således at bestemmelsens ordlyd er følgende:”Almene vandforsyningsanlæg skal vederlagsfrit efter anmodning fra de kommunalemyndigheder og fra de spildevandsforsyningsselskaber, der er omfattet af § 2, stk. 1, ilov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold mindst een gang årligt afgi-ve oplysninger om fordelingen af den mængde vand, hvoraf der betales afgift efter lovom afgift af ledningsført vand, på de enkelte ejendomme.”
Med venlig hilsen
Pernille Aagaard Truelsen
Side 4/4