Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 194
Offentligt
j.nr. 12-068351Dato : 29-3-2012
TilFolketingets Finansudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 126 af 1. marts 2012.(Alm. del).
Thor Möger Pedersen
/Søren W. Clausen
Spørgsmål:
"Idet der henvises til samråd K og L vedrørende inddrivelse af gæld til det of-fentlige bedes ministeren uddybe de tre områder, som ministeren nævnte someksempler på prioritering af arbejdet med inddrivelse af gæld til det offentlige: 1.Prioriteringer af værktøjerne, 2. Ressourcerne på FL 12, 3. Samarbejde mellemmyndigheder, der forebygger, at restancer overhovedet opstår.”Svar:
Et afgørende element for at nedbringe de offentlige restancer er i første led atforebygge, at restancerne opstår. På skatte- og afgiftsområdet sætter SKAT i2012 fokus på, at både personer og virksomheder betaler det de skal og til tiden.Således indeholder både SKATs inddrivelses- og indsatsplan og kundeservice-plan for 2012 flere konkret beskrevne forebyggende elementer.Tilsvarende er det med de eksterne fordringshavere, herunder ikke mindst kom-munerne, af afgørende betydning at skabe en god dialog. Skatteministeriet erallerede i tæt dialog med Københavns Kommune og KL med henblik på at styrkesamarbejdsklimaet. Der arbejdes bl.a. på en bedre tilpasning af processerne forhenholdsvis kommunernes opkrævning og SKATs inddrivelse, således at vi sam-let får den størst mulige effekt.På selve inddrivelsesområdet har jeg besluttet at styrke den generelle offentligeinddrivelse med ekstra ressourcer på 110 årsværk på finansloven for 2012. Dersættes ind med følgende tiltag:For mindre erhvervsrestancer sættes fokus på konsekvent brug af RKI på bag-grund af gode erfaringer opbygget i 2011. På de restancer hvor RKI-registreringikke har effekt følges konsekvent op med udgående fogedforretning på virksom-hedens adresse.For store erhvervsrestancer er der lagt forøget pres på virksomhederne. Hvis derikke betales, følges der konsekvent og hurtigt op med et besøg af pantefogedendirekte på virksomhedens adresse.For personrestancerne er særskilt lønindeholdelse for bl.a. kommunale p-afgifter,DSB-bøder, DR-licens iværksat. Den almindelige lønindeholdelse vil i stigendegrad blive brugt over for personer på lønindkomst, og der kører en særskilt ind-sats mod personlige skyldnere med særligt store indkomster. Der sættes også indmed et særligt projekt, hvor SKAT sætter fokus på de personlige skyldnere, somforsømmer at få betalt deres B-indkomst, typisk skyldnere med liberale erhvervog kunstnere, forfattere m.v.
2100 % modregning i børne- og ungeydelsen for daginstitutionsrestancer har overdet seneste år medført et fald i daginstitutionsrestancerne på ca. 15 %.Endelig er dækningsrækkefølgen ændret, således at underholdbidrag dækkes førskyldige skatter og afgifter.