Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 19
Offentligt
1035382_0001.png
1035382_0002.png
1035382_0003.png
1035382_0004.png
Klaus VilnerPallies le BourgF-12540 Le ClapierFrance
telefon nummer : +33 5 65 99 38 21telefax nummer : +33 5 65 99 38 21e-mail:[email protected]
Le Clapier, den 29. oktober 2011.
Skatteminister Thor Möger Pedersen,Skatteministeriet,Nicolai Eigtveds Gade 28,DK – 1402 København K.
Kære Skatteminister Thor Möger Pedersen.Til lykke med udnævnelsen til skatteminister.Du er formentlig bekendt med, at der findes et antal danske pensionister i Frankrig, som er udsatfor dobbeltbeskatning af deres danske pensioner, idet Danmark kræver skat af dissespensionsindtægter samtidig med at Frankrig har afvist at give dobbeltbeskatningsnedsættelse,således at de skal betale fuld skat både til Danmark og til Frankrig af deres danske pensioner. Påsamme måde er der et antal danskere, som gerne ville flytte til Frankrig som pensionister, mensom ikke økonomisk har mulighed for det, fordi de på samme måde vil blive dobbeltbeskattet afderes pensioner både til Danmark og til Frankrig.Det skyldes, at Danmark i sommeren 2008 opsagde dobbeltbeskatningsoverenskomsten medFrankrig, således at den bortfaldt ved udløbet af året 2008, og at Danmark derefter opkræver fuldskat af pensioner udbetalt fra Danmark, der ikke er omfattet af visse overgangsordninger, samtidigmed at Frankrig har undladt at give dobbeltbeskatningslempelse for danske pensionister, der bor iFrankrig.Det er naturligvis ikke særligt tilfredsstillende, at Danmark og Frankrig i dag som EU-lande ståruden en dobbeltbeskatningsoverenskomst som følge af, at det ikke er muligt at komme overensom en løsning af dobbeltbeskatningen af pensioner, og at parterne for øjeblikket står så langt frahinanden i dette spørgsmål, som tilfældet er.Så vidt jeg forstår, er situationen den, at Danmark kræver beskatning af de danske pensioner somfølge af at disse er optjent, mens man boede i Danmark og på det tidspunkt fik fradrag forindbetalingerne i den danske skat, medens Frankrig holder på, at pensionerne udbetales på ettidspunkt, hvor man bor i Frankrig, og at Frankrig – også af hensyn til konsekvenserne for sinedobbeltbeskatningsoverenskomster med andre lande – ikke vil acceptere en situation, hvorpensionister kan bo i Frankrig uden at skulle bidrage til det franske samfund med skat af sine
pensionsindtægter samtidig med at det er Frankrig, som har udgifterne til de pågældende tilhospitaler, ældreforsorg, sygepleje, samt til offentlige udgifter i øvrigt for de pågældende. Frankriger i øvrigt i dette spørgsmål på linie med næsten alle andre lande i Europa, idet Danmarkformentlig er det eneste europæiske land, som ønsker at få gennemført kildelandsbeskatning afpensionsudbetalinger.Dobbeltbeskatningen af de danske pensioner er nu begyndt at give alvorlige problemer for en deldanske pensionister, som bor i Frankrig, og derfor er der nu en del pensionister, som ikke eromfattet af overgangsordningerne, som må indse, at de ikke længere har råd til at blive boende iFrankrig på grund af dobbeltbeskatningen, og at de derfor er ved at indstille sig på, at de blivernødsaget til at flytte fra Frankrig til Danmark eller til et andet land, hvor de ikke udsættes fordobbeltbeskatning. For mange er dette en personlig tragedie, da de har indstillet sig på at bo iFrankrig, kan være fransk gift og have ægtefæller og børn, som aldrig har boet i Danmark og ikkebehersker det danske sprog.Hertil kommer, at det danske erhvervsliv er ganske kritisk over, at Danmark ikke hardobbeltbeskatningsoverenskomster med Frankrig og med Spanien og har opfordret til, at der gøresforsøg fra dansk side på hurtigst muligt at få genetableret overenskomster med de to lande, idetbortfaldet af dobbeltbeskatningsoverenskomsterne har betydet øgede skattebetalinger og øgedeadministrative vanskeligheder for danske virksomheder, som har erhvervsinteresser ellerdatterselskaber i de to lande eller for danske rederier, hvis skibe anløber havne i de to lande.Det – i øvrigt meget begrænsede – merprovenu, som man havde forestillet sig ville blive resultatetaf opsigelsen af dobbeltbeskatningsoverenskomsterne, er desuden formentlig desuden udeblevet.Udvandringen til Frankrig af danskere, der nærmer sig eller har opnået pensionsalderen, er i dagstort set ophørt, og tværtimod rejser pensionisterne nu tilbage til Danmark, fordi de ikke kan magtedobbeltbeskatningen. En pensionist koster gennemsnitligt samfundet mere end den pågældendebidrager med i skatter, og derved får det danske samfund nu forøgede byrder ved, atpensionisterne bliver boende i Danmark eller flytter tilbage til Danmark i forhold til den situation,hvor de var rejst til Frankrig. Desuden belastes det danske sundhedsvæsen (hospitaler, ældreplejem. v.) yderligere ved, at pensionisterne bliver boende i Danmark i stedet for at flytte til Frankrig.De forøgede udgifter, som bortfaldet af dobbeltbeskatningsoverenskomsterne bevirker for danskerhvervsliv, er også ensbetydende med lavere overskud i virksomhederne og dette har denkonsekvens, at virksomhederne nu på grund af faldet i indtægter bidrager med lavereselskabsskatter til det offentlige. Dette skattetab overstiger antageligt det skattemæssigemerprovenu, som Danmark får ved at kunne beskatte pensionsudbetalinger til Frankrig.Sammenfattende må man derfor konkludere, at opsigelsen af dobbeltbeskatningsoverenskomstenhar givet forøgede indtægter til Frankrig (og Spanien) og lavere indtægter og større udgifter tilDanmark.Danmarks Radio fokuserede i radioprogrammet P 1 Morgen i en række indslag i slutningen af julimåned i år på konsekvenserne af den manglende dobbeltbeskatningsoverenskomst mellemDanmark og Frankrig. I disse indslag opfordrede repræsentanter for dansk erhvervsliv til, at derbliver taget initiativ til, at forhandlingerne genoptages med henblik på, snarest muligt at få afsluttetnye dobbeltbeskatningsoverenskomster med Frankrig og med Spanien. I samme forbindelseudtalte den daværende formand for Folketingets Skatteudvalg, tidl. folketingsmedlem Niels HelvegPetersen, at det bør være Danmark, der tager initiativ til at få forhandlingerne omoverenskomsterne med Frankrig og Spanien genoptaget, da det i sin tid var Danmark, der ensidigtopsagde overenskomsterne..
Som optakt til folketingsvalget i september måned i år rettede jeg desuden en forespørgsel tilskatteordførerne i samtlige de opstillingsberettigede partier til Folketinget om deres syn påmulighederne for at få etableret en ny dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark ogFrankrig. De ordførere, som besvarede min henvendelse, repræsenterer partier, som i dag udgørmere end 50 % af Folketingets medlemmer, og fra disse ordføreres side udtryktes beklagelse af, atdet ikke var lykkedes at få genetableret dobbeltbeskatningsoverenskomster med Frankrig ogSpanien. En enkelt ordfører (fra Socialdemokraterne) betegnede det, det økonomiske samkvemtaget i betragtning, som en fuldstændigt absurd situation, at der ikke er endobbeltbeskatningsoverenskomst. Og alle, der besvarede henvendelsen, gav på samme mådesom Niels Helveg Petersen udtryk for, at det er Danmark, der skal tage initiativ til at fåforhandlingerne med Frankrig i gang igen, og at Danmark derfor ikke skal forholde sig passiv somhidtil.Spørgsmålet er imidlertid, hvorledes det skal blive muligt at få skabt forståelse fra begge partersside af, hvorledes man skal få løst den i øjeblikket helt fastlåste konflikt om beskatningen afpensionerne, så det bliver muligt igen at få etableret nye dobbeltbeskatningsoverenskomster.I sin besvarelse af 22. februar 2011 af min henvendelse af 18. februar 2011 til FolketingetsSkatteudvalg vedrørende lovforslag L 122 (Skatteudvalget 2010-11, L 122, Bilag 24) oplystedaværende Skatteminister Peter Christensen, at Frankrig og Spanien havde tilbudt en løsning,hvor kildelandet må beskatte pension fra det andet land med maksimalt 15 %, og hvorbopælslandet nedsætter sin skat af pensionen med kildelandets skat. Dette ville medføre, at danskpension beskattes efter skattereglerne i Frankrig eller i Spanien, når man bor i disse lande, dogmindst 15 %, og at dobbeltbeskatning undgås. Omvendt ville det betyde, at Danmark kan beskattefranske og spanske pensioner i Danmark efter danske skatteregler, idet man dog skal afgive 15 %af skatten til Frankrig eller Spanien.Hvis man tænker sig en person, der modtager pension fra Danmark på ca. 300.000 kr. samt danskfolkepension på ca. 60.000 kr., vil denne person komme til at betale ca. 35 % af denne indkomstsom dansk bruttoskat, hvis vedkommende bor i Danmark. Bor den pågældende imidlertid iFrankrig eller i Spanien, vil den pågældende typisk efter franske eller spanske skatteregler kommetil at betale mellem 25 % og 30 % af indkomsten i skat, forudsat at der er tale om pension iforbindelse med arbejdsindkomst eller pension udbetalt fra det offentlige. Er der tale omselvpensionering, er skatten ofte lavere.Det vil med andre ord sige, at Frankrig og Spanien har tilbudt, at Danmark kan få halvdelen ellermere end halvdelen af den skat, som opkræves af danske pensionister efter franske eller spanskeskatteregler og næsten halvdelen af den skat, som den pågældende skulle betale efter danskeskatteregler.Både Frankrig og Spanien har altså strakt sig ganske langt i et forsøg på at nå frem til etkompromis i forhandlingerne om en ny dobbeltbeskatningsoverenskomst. Men jeg har bragt ierfaring, at i hvert fald Frankrig holder aldeles fast på, at det er Frankrig, der afgør, efter hvilkeprincipper man skal beskattes, når man bor i Frankrig, og at man ikke er villig til at give køb pådette princip over hovedet. Man er altså ikke villig til at imødekomme det danske ønske om, atdanske pensioner skal beskattes efter danske skatteregler, når man bor i Frankrig eller i Spanien.Dette rimer i øvrigt ganske godt med oplysningen om, at Frankrig og Spanien ønsker, at danskepensioner skal beskattes efter franske eller spanske skatteregler, når man bor i Frankrig eller iSpanien.Det siger sig selv, at ingen af parterne kan få imødekommet deres ønsker fuldt ud, når man skal nåfrem til er kompromis. Det er også sagt, at man oftest har opnået den bedste løsning, når beggeparter bagefter er utilfredse med resultatet.
Skal der opnås overensstemmelse med Frankrig og Spanien om nyedobbeltbeskatningsoverenskomster, er det derfor ikke realistisk at forestille sig, at Danmark fortsatskal kunne beskatte de danske pensioner fuldt ud efter danske skatteregler. Danmark står altsåoverfor et valg mellem enten ikke at få nogen ny dobbeltbeskatningsoverenskomst i det hele tageteller at få en ny dobbeltbeskatningsoverenskomst, hvor kildelandet må afgive en del afbeskatningen til domicillandet.På den anden side påhviler der den nye regering i Danmark et ansvar for at forsøge at fåforhandlingerne om nye dobbeltbeskatningsoverenskomster bragt ud af den fastlåste situation,som de befinder sig i på nuværende tidspunkt. Som jeg har redegjort for ovenfor, har deskattepolitiske ordførere for partier, der repræsenterer et flertal i det nuværende Folketing, givetudtryk for beklagelse af den nuværende situation og har anbefalet, at Danmark tager initiativ til atfå forhandlingerne om en ny overenskomst i gang.Der har været bred enighed i det danske Folketing om den lovgivning, der gik forud for opsigelsenaf overenskomsterne med Frankrig og med Spanien og om de ændringsforslag, som sidenhen erblevet gennemført til denne lovgivning.På denne baggrund skal jeg herved opfordre dig til som Skatteminister at søge tilslutning hos depolitiske partier i Folketingets Skatteudvalg til, at Danmark genoptager forhandlingerne medFrankrig og med Spanien om afslutning af nye dobbeltbeskatningsoverenskomster. Somudgangspunkt for et dansk forhandlingsudspil kan jeg foreslå, at der tages udgangspunkt i detforslag, som de to lande er kommet med, men hvor det beløb, som afsættes til kildelandet, søgesforhøjet fra 15 % til f. eks. 20 % eller måske 25 %. Det kan i praksis gøres ved, at Danmark tagerudgangspunkt i den nuværende situation, hvor Danmark, som i det anførte eksempel får ca. 35 % iskat, under forhandlingerne accepterer at sænke denne procentsats indtil der kan opnås enighedmed Frankrig og med SpanienDette vil indebære, at kildelandet i praksis får ret til størstedelen af skatterne, men at det samtidigrespekteres, at beskatningen sker efter bopælslandets skatteregler. Derved opretholdes princippetom, at dansk pension beskattes efter skattereglerne i Frankrig eller i Spanien, således som de tolande ønsker. Og samtidig får Danmark retten til hovedparten af skatterne af de danske pensioner,således som Danmark lægger vægt på.Det vil i øvrigt også betyde, at Danmark får et væsentligt højere skatteprovenu af danskepensioner fra pensionister i Frankrig og i Spanien, end det er tilfældet for så vidt angår den danskedobbeltbeskatningsoverenskomst med Portugal, hvor Danmark kun får skat beregnet som detbeløb, den danske skat er højere end den portugisiske skat.Jeg skal på denne baggrund opfordre dig til at søge tilslutning blandt de politiske partier iFolketingets Skatteudvalg til, at der indledes forhandlinger om nyedobbeltbeskatningsoverenskomster med Frankrig og med Spanien.Det skulle glæde mig at modtage dine kommentarer til mit forslag.Det kan oplyses, at jeg ligeledes har tilsendt dette brev til medlemmerne af FolketingetsSkatteudvalg til orientering.Med venlig hilsen
Klaus Vilner