Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 181
Offentligt
1095038_0001.png
1095038_0002.png
1095038_0003.png
1095038_0004.png
NotatTil Folketingets Europaudvalg(kopi til Folketingets Skatteudvalg)J.nr. 2011-241-0027
Grund- og nærhedsnotatForslag til Rådets forordning om administrativt samarbejde på punktaf-giftsområdet, KOM(2011)7301. ResuméMed hjemmel i TEUF artikel 113, der kræver høring af Europa-Parlamentet ogenstemmig vedtagelse af EU-landene, har Kommissionen ved KOM(2011)730 af14. november 2011 fremsat forslag til en ny rådsforordning om EU-landenesadministrative samarbejde på punktafgiftsområdet til afløsning af den nugæl-dende forordning (EF) nr. 2073/2004 af 16. november 2004.I hovedpunkter foreslås der ændringer af forordningen om det administrativesamarbejde på punktafgiftsområdet for så vidt angår:Fastlæggelse af det juridiske grundlag for et fælles EU-system for elek-tronisk kontrol med transport af punktafgiftspligtige varer inden for EUunder hensyntagen til de planlagte udviklingsfaser for dette kontrolsy-stem.Præcisering og uddybning af regler for udveksling af oplysninger mel-lem EU-landenes skattemyndigheder. Herunder foreslås tidsfristen forudveksling af visse oplysninger mellem EU-landene forkortet fra tre må-neder til én måned.
Den nye forordning foreslås at træde i kraft på tyvendedagen efter offentliggø-relse i EU-tidende, og med anvendelse fra 1. juli 2012.2. BaggrundPunktafgift på mineralolieprodukter, tobak og alkoholholdige drikkevarer i formaf øl, vin og spiritus er omfattet af EU-harmonisering.Som led i oprettelsen af Det Indre Marked blev der indført fælles regler for etpapirbaseret system for kontrol med transport af harmoniserede punktafgifts-pligtige varer mellem landene. Kontrollen skal sikre, at afgiften bliver betalt idet land, hvor varen bliver forbrugt.
Side 1 af 4
Europa-Parlamentet og Rådet traf i 2003 en fælles beslutning (1152/2003/EF)om udvikling af et elektronisk system,Excise Movement Control System,for-kortet EMCS, til afløsning af det papirbaserede system. I Rådets direktiv2008/118/EF er der herefter fastsat regler for virksomhedernes pligter og rettig-heder i relation til anvendelsen af EMCS.EU-landenes myndigheder forpligtes af regler i Rådets forordning (EF) nr.2073/2004 af 16. november 2004, hvorefter myndighederne skal samarbejdeadministrativt om de harmoniserede punktafgifter, herunder ved at udveksle op-lysninger til brug for kontrollen med betalingen af punktafgifter. Den gældendeforordning tager imidlertid ikke højde for den mellemliggende indførelse afEMCS, herunder at Europa-Parlamentets og Rådets beslutning 1152/2003/EFfastsætter forskellige tekniske udviklingstrin for EMCS.Kommissionen har derfor ved KOM(2011)730 af 14. november 2011 fremsatforslag til en ny rådsforordning om EU-landenes administrative samarbejde påpunktafgiftsområdet til afløsning af den hidtil gældende forordning 2073/2004.Forslaget er oversendt til Rådet den 15. november 2011 i dansk sprogversion.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 113, der kræver høring af Eu-ropa-Parlamentet og enstemmig vedtagelse af EU-landene.Forslaget har været drøftet i Rådets Fiskalgruppe. Behandlingen er gået hurtigt,fordi der i Rådets Fiskalgruppe har været stor tilslutning til forslaget. Efter min-dre tekniske ændringer, blev der opnået fuld enighed, og forslaget er derfor fær-digbehandlet på rådsgruppeniveau.3. Formål og indholdFormålDet er et hovedformål med forslaget at fastlægge det juridiske grundlag forEMCS under hensyn til de planlagte udviklingsfaser for EMCS..Et andet hovedformål med forslaget er at styrke og præcisere ansvar og handle-pligter for EU-landenes skattemyndigheder i forbindelse med det administrativesamarbejde på punktafgiftsområdet, herunder med hensyn til en mere effektivbekæmpelse af snyd med punktafgifter.IndholdI forslaget indgår et styrket juridisk grundlag for at fastsætte nærmere tekniskekrav til EU-landenes udvikling og anvendelse af EMCS ved en såkaldt ”komito-logi-procedure”. Derved forstås generelt, at der i et direktiv eller en forordning,som er vedtaget af Rådet, kan være fastsat et juridisk grundlag for, at Kommis-sionen kan fremsætte forslag til den nærmere teknisk-administrative gennemfø-relse af visse regler fra direktivet eller forordningen. Kommissionens forslagdrøftes og vedtages med kvalificeret flertal i en EU-komité, hvor nationale em-bedsmænd fra de enkelte EU-lande har sæde. I givet fald bliver disse regler ved-taget og offentliggjort som en kommissionsforordning.
Side 2 af 4
Det nye forordningsforslag søger samtidig at præcisere og uddybe reglerne forudveksling af oplysninger mellem EU-landenes skattemyndigheder. I den for-bindelse foreslås tidsfristen for udveksling af visse oplysninger mellem EU-landene forkortet fra tre til én måned. Dette svarer til afkortningen af fristen forudveksling mellem EU-landene af visse oplysninger om moms, der blev vedta-get med en ny samarbejdsforordning på momsområdet, (EU) nr. 904/2010.Den ny samarbejdsforordning på punktafgiftsområdet foreslås at træde i kraft påtyvendedagen efter offentliggørelse i EU-Tidende. Der er på rådsgruppeniveauopnået enighed om, at den skal anvendes fra 1. juli 2012.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 113 høres. Der foreliggerendnu ikke en udtalelse. Forslaget har været behandlet i Europa-ParlamentetsØkonomi- og Valutaudvalg, som afgav udkast til betænkning den 12. januar2012.5. NærhedsprincippetKommissionen vurderer, at forslaget må anses for at være i overensstemmelsemed nærhedsprincippet, idet forslagets formål ikke i tilstrækkelig grad kan op-fyldes af de enkelte EU-lande.Regeringen deler Kommissionens vurdering. Medlemsstaterne vil ikke hver forsig kunne etablere og drive et elektronisk kontrolsystem som EMCS, der i sinnatur er fælleseuropæisk, og som derfor nødvendiggør koordination og udvik-ling fra centralt hold. Forslaget strider derfor ikke med nærhedsprincippet.6. Gældende retRådets forordning (EF) nr. 2073/2004 af 16. november 2004 om administrativtsamarbejde på punktafgiftsområdet, som er umiddelbart gældende i hver med-lemsstat.7. KonsekvenserLovgivningsmæssige konsekvenserEfter TEUF artikel 288 har en forordning umiddelbar virkning i EU-landene ogskal ikke gennemføres via national lovgivning.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget skønnes ikke at medføre yderligere statsfinansielle konsekvenser udover, hvad der følger af Europa-Parlamentets og Rådets beslutning1152/2003/EF og Rådets direktiv 2008/118/EF, der tidligere er vedtaget med
Side 3 af 4
dansk tilslutning, og som er gennemført i dansk ret ved lov nr. 1385 af 21. de-cember 2009.Forslaget skønnes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget er rettet imod EU-landenes skattemyndigheder, og forslaget skønnesikke at have væsentlige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. HøringEftersom Rådets forordning om administrativt samarbejde på punktafgiftsområ-det udelukkende retter sig til Skatteministeriet og SKAT som myndighed, er derikke foretaget ekstern høring af forslaget til ny forordning.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerAlle EU-lande har været positivt indstillet over for formålet med – og udform-ningen af – forslaget til en ny rådsforordning om EU-landenes administrativesamarbejde på punktafgiftsområdet.10. Foreløbig dansk holdningDen danske regering støtter forslaget til en ny rådsforordning om EU-landenesadministrative samarbejde på punktafgiftsområdet.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4 af 4