Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 179
Offentligt
1093810_0001.png
1093810_0002.png
1093810_0003.png
1093810_0004.png
1093810_0005.png
1093810_0006.png
1093810_0007.png
NotatJ.nr. 2012-221-0041
Til Folketingets Europaudvalg(kopi til Folketingets Skatteudvalg)
Supplerende grundnotatMeddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet og DetEuropæiske Økonomiske og Sociale udvalg om momssystemets fremtid– På vej mod et enklere, mere solidt og effektivt momssystem,KOM(2011) 851 endelig.ResuméKommissionen fremlagde den 6. december 2011 en ”Meddelelse om moms-systemets fremtid”, som indeholder Kommissionens udspil til en strategi forreform af det nuværende momssystem i EU. I meddelelsen fastsættes dels devigtigste kendetegn for fremtidens momssystem i EU, og dels nogle konkreteinitiativer, der kan hjælpe til med at skabe et mere enkelt, effektivt og robustmomssystem i EU. Meddelelsen indeholder ikke forslag til retsakter og har isig selv ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomi-ske konsekvenser.1. BaggrundKommissionen fremlagde den 6. december 2011 en ”Meddelelse om moms-systemets fremtid”, som indeholder Kommissionens udspil til en strategi forreform af det nuværende momssystem i EU. Meddelelsen blev fremlagt pådansk den 16. december 2011.Meddelelsen om momssystemets fremtid er en udløber af den offentlige hø-ring om Kommissionens grønbog om momssystemets fremtid, jf.KOM(2010) 695, af 1. december 2010. Kommissionen modtog i forbindelsemed høringen over 1.700 bidrag fra virksomheder, akademikere, borgere ogskattemyndigheder.Kommissionens ”Meddelelse om momssystemets fremtid” blev annonceretførste gang i grønbogen af 1. december 2010 og er efterfølgende omtalt i ak-ten for det indre marked, jf. KOM(2011) 206, af 13. april 2011.
Side 1 af 7
2. Formål og indholdMeddelelsen om momssystemets fremtid har et dobbelt formål: Den fast-lægger dels de grundlæggende kendetegn ved et forbedret momssystem i EUog dels nogle prioriterede områder, hvor der skal gøres en yderligere indsatsi de kommende år.De grundlæggende kendetegn ved fremtidens europæiske momssystem erifølge Kommissionen et system, som er 1) enkelt, 2) effektivt, 3) solidt samt4) baseret på bestemmelsesprincippet.For hvert af disse fire kendetegn er der i meddelelsen fastsat nogle priorite-rede områder, hvor der skal gøres en yderligere indsats i de kommende år.Ad 1) På vej mod et enklere momssystemFor det første skal momssystemet være mere enkelt for virksomhederne.Med et enklere og mere gennemsigtigt momssystem vil virksomhederneslippe for en væsentlig administrativ byrde, og det vil medføre mere handelpå tværs af grænserne, hvilket igen vil resultere i en øget vækst. Nogle af deforanstaltninger, der skal skabe en mere virksomhedsvenlig moms, handlerom at udvide systemet med kvikskranker (one-stop-shops) ved grænseover-skridende transaktioner, standardisere momserklæringerne og sikre klar ognem adgang til oplysninger i alle nationale momssystemer via en centralwebportal om EU-moms.Ad 2) På vej mod et mere effektivt momssystemFor det andet skal momssystemet mere effektivt støtte medlemsstaternesbudgetkonsolidering og en bæredygtig økonomisk vækst. En udvidelse afafgiftsgrundlaget og en begrænset brug af nedsatte satser vil kunne genererenye indtægter for medlemsstaterne, uden at man behøver at hæve satserne.Kommissionen vil se på, om der er mulighed for en mere neutral og enkelafgiftsramme for personbefordringsaktiviteter og for visse offentlige aktivi-teter, som udføres i konkurrence med private virksomheder. Kommissionenvil samtidig foretage en grundig revision af den nuværende momssatsstruk-tur med mange nedsatte satser, som i visse medlemsstater resulterer i bety-delige subsidier. Meddelelsen fastsætter de principper, der bør gælde forgennemgangen af fritagelser og nedsatte satser.Ad 3) På vej mod et mere solidt momssystem, der ikke kan svindles medFor det tredje skal de store indtægtstab, der i dag sker som følge af ikke-betalt moms og svig, stoppes. Det vurderes, at omkring 12 pct. af den teore-tiske moms generelt ikke opkræves (den såkaldte momsdifference). I 2012vil Kommissionen foreslå en mekanisme, der skal gøre medlemsstaterne i
Side 2 af 7
stand til at reagere hurtigere i tilfælde af mistanke om svig. Derudover vilKommissionen undersøge, om de nuværende mekanismer til bekæmpelse afsvig skal styrkes, og om der kan nedsættes en grænseoverskridende EU-revisionsgruppe for at lette multilaterale kontroller.Ad 4) Et momssystem, der er afpasset efter det indre markedSluttelig har Kommissionen konkluderet, at det længe diskuterede spørgsmålom at skifte til et momssystem baseret på beskatning i oprindelseslandet ik-ke længere er relevant. Moms skal derfor stadig opkræves i bestemmelses-landet (dvs. dér, hvor kunder befinder sig), og Kommissionen vil arbejde påat skabe et moderne EU-momssystem på grundlag af dette princip.3. Europa-Parlamentets holdningMeddelelsen indeholder ingen konkrete forsalg til retsakter og sendes derforalene som en meddelelse til Europa-Parlamentet, der ikke er kommet med ensamlet udtalelse.4. NærhedsprincippetIkke relevant, da den fremlagte meddelelse ikke indeholder forslag til kon-krete retsakter. Kommissionen omtaler i meddelelsen en række fremtidigeinitiativer, og nærhedsprincippet vil blive vurderet i forbindelse med frem-læggelsen af disse konkrete initiativer.5. Gældende dansk retIkke relevant på nuværende tidspunkt.6. KonsekvenserSelve meddelelsen om momssystemets fremtid indeholder ikke forslag tilretsakter og har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle ellersamfundsøkonomiske konsekvenser og medfører ingen administrative kon-sekvenser for erhvervslivet.7. HøringKommissionens meddelelse har været sendt i høring hos følgende virksom-heder og organisationer med høringsfrist den 20. februar 2012.Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks Rederi-forening, Danmarks Idræts-Forbund, Dansk Arbejdsgiverforening, DanskErhverv, Dansk Industri, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Told- og Skat-teforbund, Dansk Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske Bilud-
Side 3 af 7
lejere, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Finansog Leasing, Finansrådet, Finanstilsynet, Foreningen af Danske Revisorer,Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revi-sorer, Forsikring og Pension, Håndværksrådet, Kommunernes Landsfor-ening, Landbrug og Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark (LO),Landsskatteretten, Politidirektøren i København, Rigsadvokaten, Rigspoliti-chefen, Skatterevisorforeningen, Trafikselskaberne i Danmark.Af de modtagne høringssvar fremgår:Danmarks Rederiforening finder ikke, at der er behov for ændringer afmomsreglerne vedrørende persontransport. Kommissionen anfører i medde-lelsen, at der på grund af forskellige momssatser er konkurrenceforvridningmellem transportformerne. Rederiforeningen kan ikke genkende dette, idetden konstaterede forskelsbehandling primært vedrører indenlandsk transport,som medlemsstaterne allerede i dag kan vælge at behandle ens. Foreningenfinder derudover, at spørgsmålet om eventuel konkurrenceforvridning mel-lem transportformerne bør analyseres i et bredere perspektiv, hvor nye ogskærpede miljøregler også inddrages.Danmarks Rederiforening er positiv overfor yderligere harmonisering afmomsangivelser og overfor bestræbelserne på at etablere One-Stop-Shops.Dansk Industri finder det positivt med et serviceeftersyn af momssystemetog kan tilslutte sig Kommissionens ønske om at skabe et momssystem, somer enkelt, effektivt, solidt og baseret på bestemmelsesprincippet. I udgangs-punktet bør det være lige så enkelt at handle med en tysk, en fransk og enpolsk kunde, som det er at handle med en dansk kunde.For så vidt angår forslaget om etEU-system baseret på bestemmelsesprin-cippeter DI enig i Kommissionens analyse og ser gerne, at systemet baserespå kundens etableringssted, således som det i dag er tilfældet for levering afydelser. Det vil skabe juridisk sikkerhed og løse mange af de fortolknings-problemer, som i dag opstår ved levering af sammensatte ydelser. En over-gang til bestemmelsesprincippet vil kræve etablering af en bred One-Stop-Shop og understreger derfor også betydningen af det arbejde, som pt. pågårmed etablering af en mini-One-Stop-Shop for elektroniske ydelser.For så vidt angår målet om etenklere, mere effektivt og solidt momssystemstøtter DI Kommissionens initiativer både vedrørende en web-portal om EU-moms, som kan skabe den nødvendige adgang til information (som i dagkun findes i de enkelte medlemslande og ofte kun på nationalsproget) ogvedrørende etableringen af et treparts-EU-momsforum, hvor praktiske pro-blemer ved grænseoverskridende transaktioner kan diskuteres.
Side 4 af 7
DI støtter også tankerne om øget gennemsigtighed i lovgivningsprocessen,herunder offentliggørelse af retningslinjer vedtaget af Momsudvalget og ud-arbejdelse af forklarende bemærkninger fra Kommissionen.For DI er det dog også vigtigt at understrege, at moms helt fundamentalt eren skat på forbrug og derfor bør være neutral for virksomhederne. Neutrali-tet betyder eksempelvis, at der bør være fuld godtgørelse for købsmoms forvarer og tjenesteydelser, der anvendes til skattepligtige økonomiske aktivite-ter. Mange virksomheder har i dag store problemer med at få moms retur fraandre EU-lande, uagtet at disse lande er forpligtet til at refundere momsen.DI ser principielt positivt på en udvidelse af momspligten til både offentligeorganer og holdingselskabers aktiviteter. Tilsvarende ser DI generelt positivtpå en udbredelse af momsgrundlaget gennem en ophævelse af fritagelserneinden for det sociale og uddannelsesmæssige område, den finansielle sektorm.v. Forud for en eventuel udvidelse bør det dog belyses, om der skal på-lægges fuld moms på alle nye områder, eller om der skal anvendes en nul-sats (af konkurrencemæssige hensyn eller af hensyn til borgerne).DI har noteret sig, at Kommissionen vil fremsætte forslag til en hurtig reak-tionsmekaniske til bekæmpelse af svig. DI finder, at man skal være forsigtigmed en sådan mekanisme, da svig typisk opstår på områder, hvor momssy-stemet ikke er enkelt, neutralt og harmoniseret. En hurtig reaktionsmekani-ske kan derfor blive en sovepude, hvor man burde ændre de grundlæggendemomsregler, men ikke kan blive enige medlemslandene imellem. DI skalderfor opfordre til, at en sådan mekaniske kun giver adgang til midlertidige,tidsbegrænsede afvigelser uden mulighed for forlængelse. Herudover kan DIstøtte øget samarbejde på tværs af landenes skattemyndigheder, idet dette –og ikke en stramning af reglerne – ses som det mest effektive middel til be-kæmpelse af momssvig.Håndværksrådet er stærk tilhænger af et mere enkelt momssystem. Virk-somhederne har generelt brug for enklere og mere gennemsigtige regler – ogdet gælder også på momsområdet, hvor de administrative byrder bør reduce-res, og der bør skabes mere transparens. Håndværksrådet støtter også, at derarbejdes hårdt for at gøre momssystemet mere robust og mindske svig.Landbrug og Fødevarer er positive overfor en revision af momssystemet ogfinder, at meddelelsen om momssystemets fremtid udgør et godt udgangs-punkt for modernisering og forenkling.Landbrug og Fødevarer støtter Kommissionens initiativ om forenkling afmomssystemet inden for de forskellige medlemsstater. Sådanne foranstalt-ninger er berettigede, da de giver en reduktion af den administrative byrdefor virksomhederne, især små og mellemstore virksomheder i landbrugs- ogfødevaresektoren. Det er vigtigt, at de eksisterende regler på dette områdetages op til revision for at sikre større retssikkerhed og forudsigelighed.
Side 5 af 7
Landbrug og Fødevarer lægger vægt på yderligere forenklinger af momssy-stemet, herunder færre og evt. foreløbige indberetninger af momstilsvar.Svigbekæmpelse er vigtigt for EU og EU-landene, men momssystemetssvigforanstaltninger bør indrettes, så de ikke unødigt belaster virksomheder-ne. Ligeledes er det vigtigt, at der undgås langvarige tvister mellem virk-somheder og medlemslande om momsforpligtelser, der grundlæggende ud-springer af uklare og komplekse momsregler. Dette taler for mere klare ogpræcise regler evt. kombineret med regler om bindende svar på moms-spørgsmål i alle EU-lande.SRF Skattefaglig Forening har anført, at der blandt erhvervsdrivende, derhandler med andre EU-lande og måske er etableret i et andet EU-land, er etstort ønske om en officiel og opdateret kilde til viden om reglerne i de for-skellige lande. SRF Skattefaglig Forening støtter derfor forslaget om enwebportal om EU-moms, som bl.a. bør informere om følgende: Standard-momssatser og evt. reducerede momssatser i andre EU-lande, registrerings-grænsen for fjernsalg i andre EU-lande, standstill fradragsregler i andre EU-lande samt i hvilket omfang andre EU-lande tillader anvendelse af den om-vendte betalingspligt.SRF Skattefaglig Forening har derudover anført, at en udvidelse af moms-grundlaget i form af større ensretning af omfanget af momsfritagelser vilmedføre forenkling, imødegå konkurrencefordrejning og styrke momsensneutralitet.Endelig henleder SRF Skattefaglig Forening opmærksomheden på udfor-dringerne med hensyn til fradragsreglerne. For så vidt angår virksomheder,der har aktiviteter, der er momsfritaget i medfør af momssystemdirektivetsartikel 135 (fx virksomheder i den finansielle sektor) er det vanskeligt at op-gøre ’omsætningen’. Dét har historisk netop været begrundelsen for at frita-ge disse virksomheder. Når virksomhederne nu kombinerer de fritagne akti-viteter med momspligtig omsætning, har man brug for at opgøre denne om-sætning til brug for beregning af den delvise fradragsret. Der synes på detteområde at være brug for nogle fælles retningslinjer – af hensyn til effektivi-tet, imødegåelse af konkurrencefordrejning og pleje af momsens neutralitet.8. Generelle forventninger til andre landes holdningerKendskabet til andre landes holdninger er sporadisk, eftersom meddelelsenendnu ikke har været debatteret i Rådet. Der synes dog overordnet at væreen generelt positiv holdning.9. Foreløbig dansk holdningDanmark er positiv overfor meddelelsen og kan støtte de ideer og elementer,som Kommissionen vil arbejde videre med.
Side 6 af 7
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgMeddelelsen har tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg i form afgrundnotat af 30. januar 2012.
Side 7 af 7