Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 178
Offentligt
1093753_0001.png
1093753_0002.png
1093753_0003.png
1093753_0004.png
1093753_0005.png
1093753_0006.png
1093753_0007.png
1093753_0008.png
1093753_0009.png
SUPPLERENDE GRUND- OGNÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets ændring af

direktiv 2003/98/EF om videreanvendelse af den offentlige sektors in-

formationer (PSI-direktivet).

Ændringer er markeret med streg i marginen.

1.

Resumé

Kommissionen har den 12. december 2011 stillet forslag om ændring af PSI-direktivet. Forslaget er fremsat med henblik på at fjerne nuværende og nyeforskelle mellem medlemsstaterne vedrørende udnyttelsen af den offentligesektors informationer, hvilket forhindrer udnyttelse af denne vigtige informati-onskildes fulde økonomiske potentiale.Forslaget indeholder en ændring af direktivets anvendelsesområde til at om-fatte kulturelle institutioner, ændring af det generelle princip, principperne forgebyrer, licenser og maskinlæsbare formater.

2.

Baggrund

Kommissionen har den 12. december 2011 fremsat forslag til ændring af di-rektiv om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer(KOM(2011) 877).Forslaget til ændring af PSI-direktivet er baseret på TEUF artikel 114 om har-monisering af medlemsstaternes lovgivninger vedrørende det indre markedsfunktion og den frie bevægelighed for tjenesteydelser.Begge forslag skal vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet efter den almin-delige lovgivningsprocedure, jf. traktatens artikel 294. Rådet træffer afgørelsemed kvalificeret flertal.Baggrunden for forslaget er, at der i det gældende PSI-direktiv (2003/98/EF)artikel 13 er anført, at Kommissionen skal tage anvendelsen af direktivet op tilrevision senest den 1. juli 2008. I den forbindelse iværksatte Kommissionen enundersøgelse i 2009. Undersøgelsen viste, at der var sket fremskridt på områ-det, men at der fortsat eksisterede en række uhensigtsmæssige barrierer:
2/9
---
Offentlige myndigheders forsøg på at maksimere deres egen fortjene-ste i modsætning til at se på den bredere økonomiske gevinst.Konkurrence mellem den private og den offentlige sektor.Praktiske forhindringer i relation til at videreanvende offentlige infor-mationer eksempelvis mangel på information om tilgængelige offentli-ge data.
På den baggrund besluttede Kommissionen, at der skulle gennemføres en revi-sion af direktivet i 2012, når man havde indhentet yderligere informationer omeffekten og anvendelsen af direktivet.Den offentlige sektors informationer er en vigtig kilde til digitale produkter ogservices med et stort uudnyttet potentiale. Det generelle formål med Kommis-sionens forslag er at bidrage til den økonomiske vækst og job-skabelse ved atåbne op for det økonomiske potentiale, der er ved videreanvendelse af offent-lige data ved at forbedre betingelserne for videreanvendelse af den offentligesektors informationer.

3.

Formål og indhold

I tråd med Kommissionens meddelelse ”Åbne data, en drivkraft henimod in-novation, vækst og åben forvaltningspraksis” er det formålet med ændringenaf PSI-direktivet at bidrage til økonomisk vækst og jobskabelse ved at frigivedet økonomiske potentiale ved offentligt ejede data gennem forbedrede betin-gelser for udnyttelse af offentlige data (PSI).De centrale elementer i forslagene vedrører:Udvidelse af direktivets anvendelsesområdeEfter forslaget skal direktivets anvendelsesområde udvides til at omfatte bibli-oteker, arkiver, museer og universitetsbiblioteker.Formålet med denne udvidelse er at øge betydningen og effekten af direktivet.Gebyrbaseret på marginalomkostningsprincippetForslaget indeholder en hovedregel for gebyrer, der betyder, at der som ud-gangspunkt kun må tages gebyr for de marginale omkostninger forbundet medreproduktion og formidling af dokumenterne.De kulturelle institutioner vil være undtaget fra marginalomkostningsprin-cippet i forhold til gebyrer. Udover undtagelsen af de kulturelle institutionergælder også en generel undtagelse for myndigheder i den offentlige sektor,som dækker en betydelig del af driftsomkostningerne til udførelse af deres of-fentlige opgaver ved at udnytte deres intellektuelle ejendomsrettigheder, til atopkræve et gebyr, der overstiger de marginale omkostninger, hvis det sker i
3/9
henhold til objektive, gennemsigtige og kontrollerbare kriterier og er i offent-lighedens interesse.Baggrunden for dette forslag er, at den offentlige høring i forbindelse med re-visionen af PSI-direktivet viste, at høje gebyrer på offentlige data ansås afmange interessenter for at udgøre en stor barriere.Af hensyn til de offentlige myndigheder, der er selvfinansierende eller som erjuridisk forpligtede til at drive indtægtsdækket virksomhed, rummer forslageten undtagelse, der dækker muligheden for at tage gebyr, der dækker en rimeligforrentning.Indførelse af EU-ret til genbrugForslaget indeholder en bestemmelse om, at der skal indføres en generel rettil, at al offentlig information, der ikke udtrykkeligt er omfattet af en af und-tagelserne, kan videreanvendes til kommercielle eller ikke-kommercielleformål.Ifølge Kommissionen er denne etablering af en EU-ret til genbrug det vig-tigste og mest betydelige ændringsforslag.Bestemmelsen vedrører ikke en regulering af retten til at opnå adgang til of-fentlige dokumenter, hvilket fortsat skal høre under medlemsstaternes ene-kompetence.Maskinlæsbare formaterForslaget indeholder en bestemmelse om, at offentlige myndigheder skalsikre, at dokumenter er tilgængelige i maskinlæsbare formater sammen medderes metadata.Uafhængig klageinstansForslaget indeholder en forpligtelse til etablering af en uafhængig klagein-stans. Klageadgangen skal omfatte muligheden for revision udført af en uaf-hængig myndighed, hvis beslutninger er bindende for den pågældende of-fentlige myndighed.Baggrunden for denne bestemmelse er, at det i forbindelse med høringenblev fremhævet, at manglen på et effektivt klagesystem var et stort problem.Dette afholder mange fra at indgive en klage, idet det bl.a. kan være svært atfinde den relevante klagemyndighed og på grund af lange sagsbehandlings-tider.Omvendt bevisbyrde
4/9
Forslaget indeholder en bestemmelse om, at der i forbindelse med en klageover et gebyr skal pålægges den offentlige institution at bevise, at deres ge-byr er i overensstemmelse med direktivets bestemmelser.Baggrunden for dette forslag er, at brugerne af offentlige data i forbindelsemed Kommissionens høring har anført, at det er forbundet med store pro-blemer at få adgang til den nødvendige information om grundlaget for be-regningen af gebyret i forhold til bevisbyrden.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.

5.

Nærhedsprincippet

Kommissionen har vurderet, at forslaget er i overensstemmelse med nær-hedsprincippet.Det er Kommissionens opfattelse, at direktivforslagets bestemmelser ernødvendige af hensyn til at lette udformningen af produkter og tjenesteydel-ser baseret på offentlige data over hele EU, at sikre en effektiv grænseover-skridende anvendelse af offentlige data til værdiforøgende produkter og tje-nesteydelser, at begrænse fordrejning af konkurrencevilkårene på EU-markedet og at forhindre stadig større forskelle mellem medlemsstaterneshåndtering af videreanvendelse af offentlige data.Regeringen vurderer samlet set, at forslaget er i overensstemmelse mednærhedsprincippet. Såvel målsætningen om at lette udformningen af pro-dukter og tjenesteydelser baseret på offentlige data over hele EU som mål-sætningen om at begrænse fordrejning af konkurrencevilkårene på EU-markedet og at forhindre stadig større forskelle mellem medlemsstaterneshåndtering af videreanvendelse af offentlige data opnås således, efter rege-ringens vurdering, bedst ved EU-regulering frem for national regulering.

6.

Gældende dansk ret

Lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (Lov nr. 596af 24. juni 2005).

7.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Forslaget forventes at få en række lovgivningsmæssige konsekvenser for Lovom videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (Lov nr. 596 af24. juni 2005).
5/9
Udvidelse af anvendelsesområdetUndtagelsen af biblioteker, museer og arkiver findes i § 2, stk. 3 i lov om vide-reanvendelse af den offentlige sektors informationer. Denne bestemmelse skaltilpasses, hvis forslaget vedtages.Indførsel af marginalomkostningsprincippet som udgangspunkt for gebyrerGebyrer er reguleret i § 8. Det følger af stk. 1, at gebyret ikke må overstigemarginalomkostningerne ved at stille data til rådighed, det vil sige omkostnin-gerne ved distribution og eventuel kvalitetsforbedring af dokumenterne og da-tasamlingerne, herunder etablering af grænseflader, der er nødvendige for atkunne imødekomme ansøgers anmodning.Det følger af § 8, stk. 2, at når dokumenter eller datasamlinger er produceretsom led i en indtægtsfinansieret offentlig produktionsvirksomhed, det vil sige,hvor den offentlige myndigheds hovedopgave er helt eller delvist indtægtsfi-nansieret, kan der, udover gebyret som nævnt i stk. 1 fastsættes en betaling,som helt eller delvist dækker omkostningerne ved selve dokument- eller data-produktionen. Denne bestemmelse skal ændres, hvis forslaget vedtages.Indførelse af en EU-ret til genbrug af offentlige dataDer findes ikke i dag regler om en sådan generel ret til genbrug af offentligedata. Dette forslag vil medføre en ændring af reglerne.Uafhængig klageinstansMedlemsstaterne skal efter forslaget etablere en uafhængig klagemyndighed,der er udstyret med specifikke lovgivningsbeføjelser vedrørende videreanven-delse af den offentlige sektors informationer, og hvis beslutninger er bindendefor den pågældende myndighed. Der findes ikke i dag regler om en uafhængigklageinstans i Lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informatio-ner. Dette forslag vil medføre en ændring af reglerne.Maskinlæsbare formaterDet følger af § 7 i Lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informa-tioner, at dokumenter skal stilles til rådighed i tilgængelige formater, såfremtdet er muligt. Bestemmelsen skal tilpasses, såfremt forslaget vedtages.Omvendt bevisbyrdeSpørgsmålet om bevisbyrde er ikke reguleret i Lov om videreanvendelse afden offentlige sektors informationer. Vedtages forslaget vil dette medføre enændring i loven.Forslagets statsfinansielle konsekvenser skal analyseres nærmere.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

6/9
De samfundsøkonomiske konsekvenser af forslaget skal undersøges nærmere.Kommissionen forventer, at de ændrede regler vil bidrage til øget innovationaf produkter baseret direkte på offentlige data og af komplementære produkter,lavere transaktionsomkostninger og effektiviseringsgevinster inden for den of-fentlige sektor og stadig større kombination af forskellige offentlige og privateinformationer med henblik på at frembringe nye varer.Det er i øvrigt Kommissionens vurdering, at PSI-direktivet vil have en positivindvirkning med hensyn til de offentlige myndigheders gennemsigtighed, ef-fektivitet og ansvarlighed.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget vurderes ikke i sig selv at have nogen administrative konsekvenserfor erhvervslivet.

10.

Høring

Forslaget har været i høring i det fungerende specialudvalg for IT og Tele-kommunikation og Specialudvalget for Konkurrenceevne, Vækst og Forbru-gerforhold samt hos øvrige relevante aktører med frist for bemærkninger den13. januar 2012.Dansk Metal bemærker, at man støtter muligheden for øget adgang til ogbrug af offentlige myndigheders allerede indsamlede data. Dansk Metalstøtter det fremsendte forslag fra Kommissionen. Dansk Metal understregerderes tilfredshed med formuleringen omkring gebyrer for videreanvendelseaf dokumenter og ser frem til, at direktivændringerne vedtages endeligt ogimplementeres i dansk lovgivning.Danmarks Radio (DR) understreger vigtigheden af, at public service-radio-og tv-foretagender fortsat holdes uden for direktivets anvendelsesområde.Begrundelsen for dette er, at public service-radio- og tv-foretagender ikkemå blive forpligtede til at give adgang til ikke-offentliggjort journalistiskmateriale, da dette vil kunne kompromittere kildebeskyttelsen og redakti-onsfriheden.Derudover mener DR, at en udvidelse af direktivets anvendelsesområde tilpublic service-radio- og tv-foretagender vil stille disse i en konkurrence-mæssig ufordelagtig situation i forhold til kommercielle radio- og tv-foretagender, eftersom de kommercielle foretagender ikke ville være under-givet en forpligtelse til at give adgang til deres produktioner. Det bemærkesi den forbindelse, at den måde, hvorpå programmer er produceret og erhver-
7/9
vet, er den samme for såvel public service-foretagenderne som kommerciel-le radio- og tv-foretagender.DR henstiller, at der fra dansk side arbejdes for at opretholde den eksiste-rende undtagelse i direktivets art. 1, stk. 2, litra d, for public service-radio-og tv-foretagender.Danske Idebaserede elektroniske Midler (DILEM) anfører, at de ser forsla-get som en videreførsel af tidligere forslag. DILEM ønsker større vækst ogåbenhed i forvaltningspraksis.Den Kristne Producentkomitè (DKPK) anfører ligesom DILEM, at de serforslaget som en videreførsel af tidligere forslag og ønsker større vækst ogåbenhed i forvaltningspraksis.FDIH – Foreningen for Distance og Internethandel (FDIH) har i e-mail af11. januar 2012 til Kulturministeriet anført, at FDIH er positive over for atåbne for yderligere adgang til offentlige data.FDIH bemærker, at der bør ske en samordning i EU, så dokumenter/data erstrukturerede ens på tværs af medlemsstaterne, og at virksomhederne og an-dre, der indhenter data fra offentlige myndigheder – evt. mod betaling - harejendomsretten til de nye data.Advokat Peter Schønning bemærker at det gældende PSI-direktiv fra 2003var på kanten af de internationale ophavsretsforpligtelser, men holdt sig in-den for disse, bl.a. ved at respektere tredjemands rettigheder.Advokat Schønning bemærker, at det centrale i det nye direktivforslag, er atdirektivet udvides til også at omfatte dokumenter, som er i arkivers, biblio-tekers eller museers besiddelse, jf. forslagets art. 1(3). Til gengæld fasthol-des det oprindelige direktivs art. 1(2)(b), hvorefter dokumenter, hvortil tred-jemand besidder ophavsretten ikke omfattes af direktivet. På samme mådefastholdes det oprindelige direktivs art. 1(5), hvorefter direktivet viger, hvisdet findes uforeneligt med bl.a. Bernerkonventionen og TRIPS-aftalen,hvilket også er præciseret i præambelbetragtning 22 (og betragtning 7 i di-rektivforslaget); denne bestemmelse suppleres nu af en bestemmelse om, atdirektivet ikke indskrænker ansattes økonomiske eller ideelle rettigheder.Advokat Schønning bemærker endvidere, at forslaget på ingen måde be-grænser eller på anden måde berører ophavsrettigheder, som tilhører almin-delige ikke-offentlige rettighedshavere, men kun dokumenter i arkiver, bib-lioteker og museer (ABM-institutionerne), som enten ikke er ophavsretsbe-skyttede, eller som ABM-institutionerne selv fuldt ud har rettighederne til.Advokat Schønning hæfter sig også ved, at ABM-institutionerne ikke er
8/9
forpligtede til at stille deres dokumenter til rådighed for videreanvendelse(forslaget til art. 3(2)).På den baggrund ser advokat Schønning ikke nogen problemer med direk-tivforslaget.Biblioteksparaplyen (Danmarks biblioteksforening) bemærker, at værker forhvilke den ophavsretlige beskyttelsestid er udløbet, så vidt muligt fortsat børvære frit tilgængelige.Biblioteksparaplyen anfører, at det ikke er klart, hvordan sagen stiller sig,såfremt biblioteket har foretaget digitaliseringen i samarbejde med en privataktør, som evt. har fået et tilsagn om kommerciel udnyttelse af dokumenter-ne i en nærmere afgrænset periode eller en anden form for modydelse. Så-fremt de elektroniske filer kan kræves udleveret til et konkurrerende foreta-gende, vil samarbejde mellem offentlige og private foretagender formentligumuliggøres.Derudover bemærker Biblioteksparaplyen, at metadata vil være beskyttet afOHL § 71 (katalogreglen) og Databasedirektivet: 96/9/EF, men da det erbibliotekerne selv, der i et samarbejde med DBC og Nationalbibliografienfremstiller disse data, vil de formentlig være omfattet af udleveringspligten.Biblioteksparaplyen påpeger endvidere, at sådanne data får stadig større be-tydning for såvel kommercielle som ikke-kommercielle udnyttelsesmåder.Udover de omtalte dokumenttyper bemærker Biblioteksparaplyen, at biblio-tekerne har store datamængder som følge af administrationen af biblioteker-nes udlån eller brug af de databaser, som bibliotekerne giver adgang til og atdisse data vil kunne være omfattet af undtagelsesbestemmelsen om kom-merciel fortrolighed, og de vil i alle tilfælde være beskyttet som persondata.Danske Universiteter finder det positivt, at der arbejdes på at skabe bedreadgang til offentligt skabte data og informationer. Danske Universiteter fin-der, der er behov for at se på, hvordan flere offentlige data gøres tilgængeli-ge. Endvidere anføres det, at det vil være hensigtsmæssigt at vurdere beho-vet for betaling mellem offentlige enheder for adgang til data.Aarhus Universitet støtter Kommissionens ønske om at styrke adgangen tiloffentlige data, herunder universiteternes. Aarhus Universitet bemærker, atder bør sikres tilstrækkelige ressourcer til brug for selve indsamlingen ogudstillingen af data.Syddansk Universitet anbefaler, at der fortsat arbejdes på at skabe større oglettere adgang til offentlige data. Syddansk Universitet peger på, at det ervigtigt, at data stilles til rådighed i godkendte formater, at det er væsentligt
9/9
at 3. mands rettigheder respekteres og foreslår, at der i direktivet stilles kravom kildeangivelse.Aalborg Universitet finder forslaget positivt, idet det fortsat undtager doku-menter m.m., som er omfattet af tredjepersons ejendomsret.IT-Universitetet støtter forslaget.Rektorkollegiet for de kunstneriske og kulturelle uddannelser har anført, atdirektivforslaget ikke ses at medføre nogen forpligtelser eller ændringer iforhold til allerede klart fastlagte principper for informationsformidling.Det Danske Filminstitut (DFI) har anført, at det formodes, at DFI somDanmark nationale filmarkiv vil være omfattet af direktivforslaget. DFI ud-trykker bekymring for de økonomiske konsekvenser af forslaget både medhensyn til den tekniske tilrådighedsstillelse og med hensyn til bortfald afmuligheden for at indgå eksklusiv aftale med private udbydere om tilrå-dighedsstillelse. DFI henviser til, at det er uklart, i hvilket omfang indsam-lede statistiske data vedr. fx markedsovervågning og særskilte analyser skalvære tilgængelige.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der er ikke på nuværende tidspunkt kendskab til medlemslandenes holdnin-ger til forslaget.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen støtter overordnet Kommissionens hensigt om at gennemføreinitiativer, der kan styrke videreanvendelsen af den offentlige sektors infor-mationer med henblik på at styrke udviklingen af et indre marked for vide-reanvendelse af offentlige data. Der er samtidig behov for at analysere flereaspekter, herunder de administrative og statsfinansielle konsekvenser af for-slaget yderligere, før regeringen kan tage nærmere stilling til forslaget.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.