Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 130
Offentligt
1073326_0001.png
1073326_0002.png
1073326_0003.png
1073326_0004.png
NotatJ.nr. 2012-221-0041
Til Folketingets Europaudvalg(kopi til Folketingets Skatteudvalg)
Grund- og nærhedsnotatMeddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet og Det Euro-pæiske Økonomiske og Sociale udvalg om momssystemets fremtid – På vejmod et enklere, mere solidt og effektivt momssystem, KOM(2011) 851 en-delig.ResuméKommissionen fremlagde den 6. december 2011 en ”Meddelelse om momssy-stemets fremtid”, som indeholder Kommissionens udspil til en strategi for re-form af det nuværende momssystem i EU. I meddelelsen fastsættes dels de vig-tigste kendetegn for fremtidens momssystem i EU, og dels nogle konkrete initia-tiver, der kan hjælpe til med at skabe et mere enkelt, effektivt og robust momssy-stem i EU. Meddelelsen indeholder ikke forslag til retsakter og har i sig selv in-gen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekven-ser.1. BaggrundKommissionen fremlagde den 6. december 2011 en ”Meddelelse om momssy-stemets fremtid”, som indeholder Kommissionens udspil til en strategi for re-form af det nuværende momssystem i EU. Meddelelsen blev fremlagt på danskden 16. december 2011.Meddelelsen om momssystemets fremtid er en udløber af den offentlige høringom Kommissionens grønbog om momssystemets fremtid, jf. KOM(2010) 695,af 1. december 2010. Kommissionen modtog i forbindelse med høringen over1.700 bidrag fra virksomheder, akademikere, borgere og skattemyndigheder.Kommissionens ”Meddelelse om momssystemets fremtid” blev annonceret før-ste gang i grønbogen af 1. december 2010 og er efterfølgende omtalt i akten fordet indre marked, jf. KOM(2011) 206, af 13. april 2011.2. Formål og indholdMeddelelsen om momssystemets fremtid har et dobbelt formål: Den fastlæggerdels de grundlæggende kendetegn ved et forbedret momssystem i EU og dels
Side 1 af 4
nogle prioriterede områder, hvor der skal gøres en yderligere indsats i de kom-mende år.De grundlæggende kendetegn ved fremtidens europæiske momssystem er ifølgeKommissionen et system, som er 1) enkelt, 2) effektivt, 3) solidt samt 4) baseretpå bestemmelsesprincippet.For hvert af disse fire kendetegn er der i meddelelsen fastsat nogle prioriteredeområder, hvor der skal gøres en yderligere indsats i de kommende år.Ad 1) På vej mod et enklere momssystemFor det første skal momssystemet være mere enkelt for virksomhederne. Med etenklere og mere gennemsigtigt momssystem vil virksomhederne slippe for envæsentlig administrativ byrde, og det vil medføre mere handel på tværs af græn-serne, hvilket igen vil resultere i en øget vækst. Nogle af de foranstaltninger, derskal skabe en mere virksomhedsvenlig moms, handler om at udvide systemetmed kvikskranker (one-stop-shops) ved grænseoverskridende transaktioner,standardisere momserklæringerne og sikre klar og nem adgang til oplysninger ialle nationale momssystemer via en central webportal om EU-moms.Ad 2) På vej mod et mere effektivt momssystemFor det andet skal momssystemet mere effektivt støtte medlemsstaternes bud-getkonsolidering og en bæredygtig økonomisk vækst. En udvidelse af afgifts-grundlaget og en begrænset brug af nedsatte satser vil kunne generere nye ind-tægter for medlemsstaterne, uden at man behøver at hæve satserne. Kommissio-nen vil se på, om der er mulighed for en mere neutral og enkel afgiftsramme forpersonbefordringsaktiviteter og for visse offentlige aktiviteter, som udføres ikonkurrence med private virksomheder. Kommissionen vil samtidig foretage engrundig revision af den nuværende momssatsstruktur med mange nedsatte sat-ser, som i visse medlemsstater resulterer i betydelige subsidier. Meddelelsenfastsætter de principper, der bør gælde for gennemgangen af fritagelser og ned-satte satser.Ad 3) På vej mod et mere solidt momssystem, der ikke kan svindles medFor det tredje skal de store indtægtstab, der i dag sker som følge af ikke-betaltmoms og svig, stoppes. Det vurderes, at omkring 12 pct. af den teoretiske momsgenerelt ikke opkræves (den såkaldte momsdifference). I 2012 vil Kommissio-nen foreslå en mekanisme, der skal gøre medlemsstaterne i stand til at reagerehurtigere i tilfælde af mistanke om svig. Derudover vil Kommissionen undersø-ge, om de nuværende mekanismer til bekæmpelse af svig skal styrkes, og omder kan nedsættes en grænseoverskridende EU-revisionsgruppe for at lette mul-tilaterale kontroller.Ad 4) Et momssystem, der er afpasset efter det indre marked
Side 2 af 4
Sluttelig har Kommissionen konkluderet, at det længe diskuterede spørgsmålom at skifte til et momssystem baseret på beskatning i oprindelseslandet ikkelængere er relevant. Moms skal derfor stadig opkræves i bestemmelseslandet(dvs. dér, hvor kunder befinder sig), og Kommissionen vil arbejde på at skabe etmoderne EU-momssystem på grundlag af dette princip.3. Europa-Parlamentets holdningMeddelelsen indeholder ingen konkrete forsalg til retsakter og sendes derforalene som en meddelelse til Europa-Parlamentet, der ikke er kommet med ensamlet udtalelse.4. NærhedsprincippetIkke relevant, da den fremlagte meddelelse ikke indeholder forslag til konkreteretsakter. Kommissionen omtaler i meddelelsen en række fremtidige initiativer,og nærhedsprincippet vil blive vurderet i forbindelse med fremlæggelsen af dis-se konkrete initiativer.5. Gældende dansk retIkke relevant på nuværende tidspunkt.6. KonsekvenserSelve meddelelsen om momssystemets fremtid indeholder ikke forslag til rets-akter og har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfunds-økonomiske konsekvenser og medfører ingen administrative konsekvenser forerhvervslivet.7. HøringKommissionens meddelelse er sendt i høring hos følgende virksomheder og or-ganisationer med høringsfrist den 21. februar 2012.Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks Rederifor-ening, Danmarks Idræts-Forbund, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv,Dansk Industri, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Told- og Skatteforbund,Dansk Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske Biludlejere, DanskeRegioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Finans og Leasing, Fi-nansrådet, Finanstilsynet, Foreningen af Danske Revisorer, Foreningen af Regi-strerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Forsikring ogPension, Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening, Landbrug og Fødeva-rer, Landsorganisationen i Danmark (LO), Landsskatteretten, Politidirektøren iKøbenhavn, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Skatterevisorforeningen, Trafik-selskaberne i Danmark.Høringssvar vil blive eftersendt til Folketingets Europaudvalg.
Side 3 af 4
8. Generelle forventninger til andre landes holdningerKendskabet til andre landes holdninger er sporadisk, eftersom meddelelsen end-nu ikke har været debatteret i Rådet. Der synes dog overordnet at være en gene-relt positiv holdning.9. Foreløbig dansk holdningDanmark er positiv overfor meddelelsen og kan støtte de ideer og elementer,som Kommissionen vil arbejde videre med.10. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgMeddelelsen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4 af 4