Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 122
Offentligt
1079104_0001.png
1079104_0002.png
1079104_0003.png
1079104_0004.png
1079104_0005.png
1079104_0006.png
1079104_0007.png
1079104_0008.png
1079104_0009.png
1079104_0010.png
1079104_0011.png
1079104_0012.png
1079104_0013.png
1079104_0014.png
Kanalstrategi & SystemerPreben KristiansenUdviklingsdirektør
Hvad er kundeservice?Vejledning og afregningSkat.dk/TastSelvForskud og årsopgørelse (4,5 mio. skatteydere)Angivelse af moms, afgifter, told og skat (400.000 virksomheder)BetalingNo touchDigital selvbetjeningBrev / MailSkranke
Telefon
Bedre og mere effektiv kundeserviceBrev / Mail
No touchTelefonSkrankeSkat.dk/TastSelv
Fra manuelleprocesser
til
Automatiserede ogdigitale processer
Pris for kundehenvendelser
KanalSkat.dk(vejledning)
Pris kr.Antal mio. Samlet pris0,347015018020032223,40,40,42338 mio. kr. for58 mio.henvendelser
TastSelvTelefonSkrankeMail
(Indberetning)
Brev/Blanketter
532 mio. kr. for2,8 mio.henvendelser
Kundeservice- organisation
Kundecenter ErhvervCa. 170 medarbejdere
Kundeservice- organisation
Kundecenter ErhvervCa. 170 medarbejdere
Kundecenter personCa. 230 medarbejdere
Kundeservice- organisation
Kundecenter ErhvervCa. 170 medarbejdere
BetalingscenterCa. 230 medarbejdere
Kundecenter personCa. 230 medarbejdere
Kundeservice- organisation
Kundecenter ErhvervCa. 170 medarbejdere
InddrivelsescenterBetalingscenterCa. 230 medarbejdereCa. 400 medarbejdere
Kundecenter personCa. 230 medarbejdere
Kundeservice- organisationSkrankebetjening/SkattecentreCa. 100 medarbejdere
Kundecenter ErhvervCa. 170 medarbejdere
InddrivelsescenterCa. 400 medarbejdere
BetalingscenterCa. 230 medarbejdere
Kundecenter personCa. 230 medarbejdere
Årsopgørelsen ’87-’10100%90%80%70%60%50%40%30%20%10%0%
PapirTastSelv(trykknaptelefon oginternet)
”No Touch”
´87 ´88 ´92 ´93 ´94 ´95 ´96 ´97 ´98 ´99 ´00 ´01 ´02 ´03 ´04 ´05 '06 '07 '08 '09 '10
UdviklingstiltagUdvikling af skat.dkPligt til digital indberetningKortere ventetid på telefonerne ogCallBackTelefon
Skat.dk/TastSelv
Skranke
Tidsbestilling, evt. lukning afskranker
Data i spilEfterspørger serviceydelserBorgereServiceydelser
ArbejdsgivereFinansiellevirksomhederOffentligemyndigheder
3. Part
Skatteministeriets ejer 24 % af statens it-udviklingsprojekter
System-moderniseringDMREFIEKKO
Ny Lovgivning
EU-området
Interneprojekter
SpilkontrolsystemÅrsopgørelse
Told- ogafgiftssystemer
19 projekter
1,1 mia. kr. iinvesteringssum
200 årsværk iressourceforbrug
600 årsværk ieffekter
Systemmoderniseringens fase 2
DMR
Al motorrelateret sagsbehandling digitaliseres, såsagsbehandlingen foretages af kunder og aktører.Effekt: 150 ÅVIdriftsættes 6. juni 2012En fælles afregningsmotor, der forenklervirksomhedernes betalinger til SKAT og giver overblikover betalingerne ligesom i netbank.Effekt: 65 ÅV og erstatter 7 gamle systemerIdriftsættes tidligst primo 2013Sammenlægger hele den offentlige inddrivelse i étsystem med maksimal automatisering.Effekt: 300 ÅV og erstatter 2 gamle systemerIdriftsættes tidligst primo 2013
(Digitalt motor register)

EKKO

(Én skattekonto)

EFI

(Ét fælles inddrivelsessystem)