Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 109
Offentligt
1067121_0001.png
1067121_0002.png
1067121_0003.png
1067121_0004.png
1067121_0005.png
1067121_0006.png
1067121_0007.png
1067121_0008.png
1067121_0009.png
1067121_0010.png
1067121_0011.png
1067121_0012.png
1067121_0013.png
1067121_0014.png
1067121_0015.png
1067121_0016.png
1067121_0017.png
1067121_0018.png
Økonomi- og IndenrigsministerietInternational økonomiDato: 17:01:2012Sagsbehandler: Helene Kornholm Bohn-Jespersen
Samlenotat vedr. Rådsmødet (ECOFIN) den 24. januar 2012 til SAUHerved fremsendes dokument, som skønnes relevante for Skatteudvalgets ansvarsområde. Mate-rialet er fremsendt til Folketingets Europaudvalg.1)Præsentation af det danske formandskabs arbejdsprogram- Udveksling af synspunkter- KOM-dokument foreligger ikkeSide 2
2

Dagsordenpunkt 1:

Præsentation af det danske formandskabs arbejdsprogram

Resumé

Danmark har overtaget EU-formandskabet for 1. halvår 2012. Det danske formandskab ventes,som det er normal praksis ved et formandskabsskifte, på ECOFIN den 24. januar 2012 at fremlæg-ge arbejdsprogrammet for ECOFIN i formandskabsperioden. Arbejdsprogrammet for ECOFIN iformandskabsperioden er endnu ikke offentliggjort.

Baggrund og indhold

Danmark har EU-formandskabet i 1. halvår 2012. Det danske formandskab ventes på ECOFIN den24. januar 2012, som det er normal praksis, at præsentere sit arbejdsprogram for ECOFIN for 1.halvår 2012 efterfulgt af en drøftelse af formandskabets arbejdsprogram og prioriteter. Arbejdspro-grammet for ECOFIN under det danske formandskab forventes at vedrøre særligt følgende sags-områder og initiativer:
1.
Håndtering af den økonomiske krise, herunder effektiv implementering af det styrkede øko-nomiske samarbejde samt udmøntning af beslutningerne truffet på topmødet 9. december2011.En hurtig og effektiv gennemførelse af reformerne af den finansielle regulering, herunderkapitalkravsdirektivet.En styrkelse af skattesamarbejdet, herunder energibeskatning og effektiv beskatning af op-sparing i andre lande via informationsudveksling.Repræsentation af medlemslandene i G20.
2.3.4.
Ad 1: Håndtering af den økonomiske kriseEU har vedtaget en omfattende reform af det økonomiske samarbejde. Reformen omfatter blandtandet en styrkelse af Stabilitets- og Vækstpagten og en styrkelse af de nationale budgetmæssigerammer samt et nyt samarbejde om at adressere makroøkonomiske ubalancer. Det vil under detdanske formandskab være første gang en fuld runde af det Europæiske Semester gennemføresefter ikrafttrædelsen af reformen, den såkaldte ”six pack”.Det er en høj prioritet for det danske formandskab at sikre, at implementeringen af reformen reeltbidrager til en bedre efterlevelse af de fælles spilleregler og dermed sundere offentlige finanser,der er et afgørende fundament for en stabil økonomisk udvikling, vækst og beskæftigelse og forudviklingen af en grøn økonomi. Det danske formandskab vil i sammenhæng med implementerin-gen af reformen lægge vægt på implementeringen af de eksisterende konsolideringsplaner oghenstillinger, dels for at styrke troværdigheden om det reformerede økonomiske samarbejde, delsfor at minimere risikoen for, at den aktuelle gældskrise eskalerer yderligere. Rådet vil også for før-ste gang under det danske formandskab skulle behandle den nye procedure for uforholdsmæssigtstore makroøkonomiske ubalancer. Det danske formandskab lægger desuden vægt på arbejdetmed konkurrenceevnepagten (Europluspagten), som blev tiltrådt af eurolandene og seks ikke-eurolande for at sætte yderligere fokus på de vigtigste reformer for øget beskæftigelse, holdbareoffentlige finanser, styrket konkurrenceevne og finansiel stabilitet.
3På baggrund af landenes stabilitets- og konvergensprogrammer vil Rådet vedtage udtalelser oglandespecifikke retningslinjer. Det danske formandskab vil være med til at sikre, at vurderingerne aflandenes nationale programmer munder ud i integrerede, sammenhængende anbefalinger, somudpeger relevante reformområder for de enkelte lande, og understøtter konsolideringsdagsorde-nen. Det danske formandskab vil bidrage til at fremme dagsordenen om strukturreformer, som kanunderstøtte vækst, beskæftigelse og finanspolitisk holdbarhed i EU, blandt andet med udgangs-punkt i EU’s Europa 2020-strategi.I opfølgning på Det Europæiske Råds møde i december 2011 forhandles der om en ny finanspoli-tisk aftale (Fiscal Compact) rettet mod styrkelse den finanspolitiske disciplin. Det danske formand-skab vil i relation til arbejdet med aftalen arbejde for en hurtig vedtagelse af Kommissions to nyeforslag til styrkelse af samarbejdet mellem eurolandene.Ad 2: En hurtig og effektiv gennemførelse af reformerne af den finansielle reguleringDen finansielle krise har også understreget behovet for styrket regulering og tilsyn med den finan-sielle sektor for at sikre sunde finansielle institutioner i et selvbærende finansielt system med sundeincitamenter og ansvarlig risikostyring. På den baggrund vil der under dansk formandskab bl.a.blive arbejdet med opfølgning på de ekstraordinære støttetiltag, der er udstrakt til den finansiellesektor, herunder bl.a. gennem opfølgning på den kapitaltest, der blev besluttet på Det EuropæiskeRåd i oktober 2011 og aftalen på ECOFIN i november om eventuelle nationale bankgarantier.Det danske formandskab vil fortsætte arbejdet med at reformere den finansielle regulering i EU.Formandskabet har som højeste prioritet at skabe fremskridt i arbejdet om nye kapitaldæknings-regler for kreditinstitutter (CRD IV) og om muligt at nå en enighed både i rådsregi og med Europa-Parlamentet. Såfremt forslaget vedr. nye regler for krisehåndtering i den finansielle sektor fremsæt-tes af Kommissionen under det danske formandskab, vil arbejdet hermed have en høj prioritet.Det danske formandskab forventer at kunne nå en fælles holdning i ECOFIN i foråret 2012 på enrække forslag. Det gælder - udover CRD IV - forslag vedr. ansvarlig långivning ved lån med pant ifast ejendom, Transparensdirektivet, samt revision af regulering af kreditvurderingsbureauer(CRAIII). Herudover har det danske formandskab ambition om at afslutte trilogforhandlinger vedrø-rende Omnibus II, regulering af derivater (EMIR) og revision af indskydergarantidirektivet (DGS).Herudover ønsker formandskabet at fremme forhandlingerne om direktiv om markeder for finansiel-le instrumenter (MiFID) og de reviderede regler for markedsmisbrug (MAD/MAR). Endelig forventesdet danske formandskab at indlede drøftelser i ECOFIN af forslag vedrørende blandt andet revisionaf forsikringsformidlingsdirektivet (IMD) og direktiv om pakkede investeringsprodukter (PRIPs),samt andre forslag, som Kommissionen måtte fremsætte i 1. halvår 2012.Ad 3: En styrkelse af skattesamarbejdetEt af målene under det danske formandskab er at styrke skattesamarbejdet i EU, herunder energi-beskatning og effektiv beskatning af grænseoverskridende opsparinger via informationsudveksling.ECOFIN ventes at skulle behandle en række sager på skatte og afgiftsområdet i 1. halvår 2012.Revisionen afenergibeskatningsdirektivet,som Kommissionen fremsatte forslag om i april 2011er en høj prioritet for det danske formandskab. Forslaget har til henblik at sikre en mere rationel ogmålrettet energibeskatning, som vil være et centralt instrument til opfyldelse af EU’s klima- ogenergimål. Derfor vil det danske formandskab fortsætte drøftelsen af forslaget med en oriente-ringsdebat og evt. vedtagelse af forslaget på Rådet. Det danske formandskab vil derudover søge atopnå betydelige fremskridt i forhold til forslaget til direktivet omtekniske ændringer af rentebe-skatningsdirektivet,herunder et mandat til Kommissionen om at indlede forhandlinger med tred-jelande (Schweiz, Liechtenstein, Andorra, Monaco og San Marino) om tilsvarende ændringer afEU’s rentebeskatningsaftaler med disse lande. Rentebeskatningsdirektivet skal sikre effektiv be-skatning af indkomst fra opsparing, som en person i et EU-land modtager fra en bank eller lignede i
4et andet EU-land og de tekniske ændringer som formandskabet søger vedtaget, skal forbedre di-rektivet og sikre en mere effektiv beskatning.Flere emner på skatteområdet ventes drøftet under dansk formandskab. Der ventes således endrøftelse af Kommissionens forslag til direktiv om en fælles konsolideret selskabsskattebase(CCCTB),som har til formål, at virksomheder i det indre marked skal kunne opgøre deres skatte-pligtige indkomst efter ét sæt fælles regler, mens landene beskatter deres andel af indkomstenmed deres egen skattesats. Der ventes endvidere en drøftelse af meddelelsen medovervejelserom et fremtidigt momssystem.Der ventes endelig en drøftelse af rapporten fra den særligead-færdskodeksgruppe,der fortsætter arbejdet med at sikre korrekt beskatning på lige konkurrence-vilkår.Ad 4: Repræsentation af medlemslandene i G20Det danske formandskab vil arbejde for effektive og grundig forberedelse i Rådet af fælles EU inputog holdninger til G20-møder for finansministre og centralbankchefer. Det er vigtigt, at EU fremstårforenet i G20, og at den fælles EU-repræsentation varetager medlemslandenes samlede interes-ser.

Hjemmelsgrundlag

Ikke relevant

Nærhedsprincippet

Ikke relevant

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet ventes ikke at udtale sig om formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN.

Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenserfor Danmark.

Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser

Formandskabets arbejdsprogram har ikke i sig selv statsfinansielle eller samfundsøkonomiskekonsekvenser. De konkrete sager på ECOFIN’s dagsorden i 1. halvår 2012 vil imidlertid kunnehave økonomiske konsekvenser for Danmark.

Høring

Sagen har ikke været sendt i høring.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.

Holdning

Dansk holdning
5Arbejdsprogramet for ECOFIN i 1. halvår 2012 er udarbejdet på baggrund af danske formand-skabsprioriteter, idet holdninger til de konkrete sager fastlægges efter de normale procedurer, ef-terhånden som sagerne måtte blive aktuelle.Andre landes holdningerEU-landene ventes at kunne støtte det danske formandskabs arbejdsprogram for ECOFIN i 1.halvår 2012.
6
Bilag 1Oversigt over løbende og igangværende ECOFIN-sager og initiativerSag/initiativ/hjemmelDet danske formandskabs ar-bejdsprogram for ECOFINStyrkelse af det økonomiskesamarbejde I EUForløb/statusDet danske formandskab vil præsentere sit arbejdsprogram for det økonomiskeog finansielle område ved ECOFIN den 24. januar 2012.EU-landene har i efteråret 2011 vedtaget en reform af det økonomiske samarbej-de, som generelt er trådt i kraft ultimo 2011 (den såkaldte ”six-pack”).Reformen indebærer enstyrkelse af Stabilitets- og Vækstpagten,herunder etøget fokus på uholdbar udgiftsvækst i det forebyggende arbejde med at sikrebalance på de offentlige finanser, en regel for reduktion af offentlig gæld over 60pct. af BNP, og tidligere og mere gradvise sanktioner, som skal styrke landenesincitamenter til efterlevelse af reglerne. Reformen indebærer derudover et nytsamarbejde om makroøkonomisk ubalancer(overophedning, konkurrenceevne-og betalingsbalanceproblemer m.v.), hvor man tidligt i et forløb vil kunne identifi-cere potentielt skadelige ubalancer og tage skridt til at imødegå dem, inden deudvikler sig. Reformen indebærer endelig et direktiv omnationale budgetmæssi-ge rammer,som opstiller en række elementer, herunder krav til finanspolitiskeregler, fx udgiftslofter, som skal understøtte EU-landenes efterlevelse af de fællesfinanspolitiske regler.På eurotopmødet 26. oktober 2011 blev der truffet en række principbeslutningervedr. en styrkelse af eurosamarbejdet, herunder konkrete forpligtelser vedr. yder-ligere styrkelse af budgetdisciplinen blandt eurolandene. Kommissionen har d.23. november 2011 fremsat forslag til to forordninger (den såkaldte ”two-pack”),der omsætter dele af disse forpligtelser til EU-lovgivning: dels et forslag til forord-ning vedr. budgetopfølgning og dels forslag til forordning vedr. styrket overvåg-ning af eurolande i låneprogrammer mv. Disse forordninger skal forhandles underdansk formandskab. Det er målet, at forordningerne skal være i kraft inden næsterunde af den årlige budgetlægning.På Det Europæiske Råds møde 9. december 2011 blev der truffet beslutning omat igangsætte udarbejdelsen af en mellemstatslig aftale vedr. styrket finanspoli-tisk disciplin mv. for eurolandene (en finanspolitisk pagt), som et alternativ til atforankre sådanne krav gennem en ændring af EU-traktaten, hvilket der ikke kun-ne opnås enighed om. Aftalen forventes at være åben for tilslutning for ikke-eurolande, som evt. vil kunne vælge at lade sig omfatte af nogle af kravene iaftalen allerede inden euromedlemskab. Der er lagt op til en hurtig forhandling ogvedtagelse, evt. allerede på et uformelt møde i Det Europæiske Råd i januar,under ledelse af Det Europæiske Råds faste formand. Efter vedtagelsen vil derformentlig som opfølgning skulle udarbejdes sekundærlovgivning efter den rele-vante EU-lovgivningsproces, evt. gennem justeringer i Kommissionens forslag itwo-packen, inden disses endelig vedtagelse. Forhandlingerne herom vil i givetfald også ske under dansk formandskab.Det Europæiske Semester,Fra 2011 indførtes i EU som led i styrkelsen af det økonomisk-politiske samar-bejde det såkaldte Europæiske Semester. Formålet med det Europæiske Seme-ster er at styrke ”ex ante koordination” af den økonomiske politik, dvs. drøftelseraf EU-landenes økonomiske politik forud for vedtagelsen af national politik. DetEuropæiske Semester vil dække alle elementer af den økonomiske overvågning,og stabilitets- og konvergensprogrammerne samt de nationale reformprogrammer
7vil blive afleveret på samme tid og vurderet samtidig af Kommissionen, mens dedog fastholdes som separate instrumenter. Under det Europæiske Semesterunder det danske formandskab vil det være første gang semestret gennemføresefter vedtagelsen af styrkelsen af det økonomiske samarbejde i form af ”six-pack’en”, og integrationen af de nye instrumenter, herunder f.eks. det nye samar-bejde om forebyggelse og korrektion af makroøkonomiske ubalancer, vil være etnyt element i semestret i 1. halvår 2012.Det Europæiske Semester 2012 indledtes med Kommissionens årlige vækstun-dersøgelse 2012 offentliggjort i november 2011, som skal danne udgangspunktetfor horisontale drøftelser af de økonomiske udfordringer i EU i første fase afsemestret frem til det årlige økonomiske topmøde på DER 1.-2. marts 2012, hvisformål det er at udstikke politiske anbefalinger til EU-landene som helhed mht.makroøkonomisk politik, herunder finanspolitik, strukturpolitik mv. EU-landeneafleverer herefter inden midten af april deres stabilitets- og konvergensprogram-mer samt nationale reformprogrammer, som tager højde for retningslinjerne fraDER.Kommissionen fremlægger i anden fase af semestret i april-juni udkast til rådsud-talelser om landenes stabilitets- og konvergensprogrammer og eventuelle udkasttil henstillinger mht. makroøkonomiske ubalancer og strukturpolitik på baggrundaf bl.a. de nationale reformprogrammer i det omfang, det er relevant. På denbaggrund vedtager ECOFIN i juni rådsudtalelser om stabilitets- og konvergens-programmerne og vedtager landespecifikke anbefalinger under Traktatens artikel121 (og artikel 136 for eurolandene). Senere i juni endosserer DER de landespe-cifikke anbefalinger under Traktatens artikel 121 (og artikel 136 for eurolandene).I 2. halvår færdiggør stort set alle EU-landene de nationale finanslove.Konkurrenceevnepagten (”Euro-pluspagten”)Konkurrenceevnepagten (”Europluspagten”), ventes at være en integreret del afdet europæiske semester under dansk formandskab. Konkurrenceevnepagtenblev vedtaget i marts 2011 med deltagelse af alle eurolandene samt ikke-eurolandene Danmark, Bulgarien, Letland, Litauen, Polen og Rumænien (såledesat kun UK, Sverige, Tjekkiet og Ungarn ikke deltager). Konkurrenceevnepagtenhar til formål at styrke reformfokus på konkurrenceevne, beskæftigelse, finanspo-litisk holdbarhed og finansiel stabilitet ved at de deltagende landene forpligter sigtil at gennemføre selvvalgte reformer inden for disse fire overordnede områder.Der er lagt op til en horisontal opfølgning på de deltagende landes arbejde medderes forpligtelser under pagten på Det Europæiske Råds møde d. 1.-2. marts2012. Der afrapporteres herefter om den nærmere status på forpligtelserne ogeventuelle opdateringer i de deltagende landes stabilitets- og vækstprogrammereller nationale reformprogrammer, der fremlægges inden udgangen af april, medhenblik på vurderingen af landenes programmer på ECOFIN og DER i juni 2012.Opfølgning vedr. EU-lande medDer er ydet EU-lån til en række eurolande, som der vil ske en løbende opfølgning
låneprogrammer og bilaterale lån på under det danske formandskab.Således indgik Irland i november 2010 aftale om et låneprogram på i alt 67,5 mia.euro, medfinansieret med 22,5 mia. euro fra EU27-lånemekanismen EFSM.Portugal indgik i maj 2011 aftale om et låneprogram på i alt 78 mia. euro, medfi-nansieret med 26 mia. euro fra EU27-lånemekanismen EFSM.Grækenland indgik i maj 2010 et låneprogram på i alt 110 mia. euro, finansieretaf IMF samt bilaterale lån fra de øvrige eurolande, men uden lån fra EU27-låneinstrumenter. Der blev i juli og oktober 2011 truffet beslutning om at yde et
8supplerende låneprogram til Grækenland på forventeligt ca. 130 mia. euro finan-sieret af eurolandene, evt. med bidrag fra IMF.Alle låneprogrammer er ledsaget af et sæt økonomisk-politiske betingelser, somer genstand for et kvartalsvist review. Under polsk formandskab ventes der såle-des at være reviews af alle tre eurolandes låneprogrammer i hhv. marts og juni.Det er muligt, at ECOFIN vil skulle drøftes spørgsmål opstået på baggrund afdisse reviews.EU’s budgetEU’s budget for 2013: Kommissionen forventes den 15. maj 2011 at præsentereECOFIN for et foreløbigt udkast til EU’s budget for 2013, hvorefter ECOFIN for-ventes at foretage sin behandling af budgetforslaget i sommeren 2012.Decharge: På et møde i ECOFIN den 30. november 2011 præsenterede Revisi-onsretten sin årsberetning for regnskabsåret 2010 med tilhørende revisionserklæ-ring. Beretningen behandles herefter i Rådets budgetudvalg og Coreper medhenblik på udarbejdelse af henstilling fra Rådet til Europa-Parlamentet om med-delelse af decharge til Kommissionen for gennemførelsen af budgettet, jf. artikel319, stk. 1 i Lissabon-traktaten. Henstillingen forventes vedtaget i ECOFIN 21.februar 2012.Flerårig finansielle ramme 2014-2020: Kommissionen fremsatte den 29. juni 2011sit forslag til den flerårige finansielle ramme for perioden 2014 til 2020. Sagenbehandles i Rådet vedrørende almindelige anliggender og forventes endvideredrøftet i ECOFIN den 22. juni 2012.ECOFIN vil endvidere muligvis skulle drøfte systemet for EU’s egne indtægter.

Finansielle sager

Sag/initiativ/hjemmelRevision af kapitalkravsdirektivet(CRD IV)Forløb/statusForslaget vil konkret implementere de seneste globale bankstandarder (den såkald-te Basel III aftale fra december 2010, udarbejdet af Basels Banktilsynskomite) ogindeholder i den forbindelse en lang række elementer i forhold til regulering af kre-ditinstitutter, herunder definition af og krav til størrelsen og kvaliteten af egenkapital,krav til kapitalbuffere og modpartsrisici, begrænsninger på udlånsgearing samtindføre nye likviditetsregulering. Herudover indeholder forslaget en række elemen-ter, der skal skabe en mere ensartet regulering (en såkaldt ”single rulebook”) påtværs af EU. Endelig indeholder forslaget elementer inden for god selskabsledelse(corporate governance) og strammer kravene til sanktioner mv.Det danske formandskab søger at opnå enighed i Rådet om forslaget og om muligtmed Europa Parlamentet.Revision af forordning om kredit-vurderingsbureauer (CRAIII)Kommissionen fremsatte den 15. november 2011 forslag om øget regulering afratingbureauer. Kommissionens forslag til ændring af forordningen om kreditvur-deringsbureauer indeholder således en række tiltag, der skal imødegå problem-stillinger, der ikke er adresseret tilstrækkeligt i den eksisterende forordning.Forslaget indeholder for eksempel krav om brug af egen kreditvurdering forkreditinstitutter som supplement til ratingbureauernes, krav om rotationsordningder sætter en begrænsning på hvor mange år et ratingbureau kan rate den
9samme virksomhed, samt øgede krav vedrørende offentliggørelse.Forordning om regulering af han-del med finansielle derivater(EMIR)Kommissionen har i september 2010 fremsat forslag til regulering af handel medderivater med henblik på at skabe bedre gennemsigtighed og forbedre stabilite-ten på derivatmarkederne. Dette skal ske ved at fremme clearing via centralemodparter, der er underlagt tilsyn af finansielle myndigheder, kræve clearing viacentral modpart af alle standardiserede derivater, og kræve passende sikker-hedsstillelse og højere kapitalkrav ved bilaterale handler uden om centrale mod-parter. Sagen er pt. i trilogforhandlinger, der forventes afsluttet under det danskeformandskab.Revision af direktiv om indskyder-garantiordninger (DGS)Kommissionen har i juli 2010 fremsat forslag om revision af direktiv om indsky-dergarantiordninger, som skal gennemføre tilpasninger og harmoniseringer ift.det eksisterende direktiv (2009/14/EF og tidl. 94/19/EF), herunder vedr. dæk-ning, finansiering mv. Der blev opnået enighed om forslaget i Rådet i juni 2011,hvorefter trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet blev indledt under detpolske formandskab og forventes afsluttet under det danske formandskab.Revision af direktiv om investor-garantiordninger (ICS)Kommissionen har i juli 2010 fremsat forslag til revision af direktiv om investor-garantiordninger. Formålet med forslaget er at revidere direktivet for så vidtangår dækningsniveau, finansiering og formue, udbetalingsfrister, information tilinvestorerne mv.Det danske formandskab skal gennemføre trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet i sagen.Omnibus IIKommissionen fremsatte i januar 2011 et 2. omnibus-direktiv (Omnibus II), derskal tilrette sektorlovgivningen med henblik på bl.a. at præcisere de nye EU-tilsynsmyndigheders kompetencer på en række områder. Forslaget indeholderændringer af Prospektdirektivet og Solvens II-direktivet, der regulerer forsik-ringsselskaber og herunder særligt de tidsmæssige aspekter for implementeringaf direktivet. Det danske formandskab har som ambition at opnå enighed i Rådetog i Europa-Parlamentet om omnibus II i deres formandskabsperiode.Grænseoverskridende krise-håndtering i den finansielle sektorKommissionen præsenterede i oktober 2010 en meddelelse vedrørende behovfor etablering af en fælles EU-ramme for effektiv krisestyring på bankområdet.Kommissionen forventes at fremsætte forslag til direktiv om krisestyring i 1.halvår 2012 vedrørende tidlig indgriben, styrket koordination og afviklingsfonde.Det danske formandskab vil prioritere fremskridt i arbejdet med forslaget.Direktiv om ansvarlig långivningKommissionen fremsatte i marts 2011forslag vedrørende ansvarlig långivningved lån med pant i fast ejendom. Forslaget indeholder krav om, at en udbyder aflån med pant i fast ejendom skal handle i overensstemmelse med god skik iforhold til deres kunder. Herudover er der regler ift. markedsføring, prækontrak-tuel information, oplysning om eventuel provision fra långiver, vurdering af for-brugerens kreditværdighed og tilladelse til kreditformidlere m.v. Det danskeformandskab arbejder på at opnå generel indstilling i Rådet.TransparensdirektivetRevision af Transparensdirektivet er fremsat den 26. oktober 2011 med henblikpå at øge gennemsigtigheden i ejerstrukturer i selskaber, hvis værdipapirer eroptaget til handel på et reguleret marked i form af en udvidelse af de situationer,hvor man skal offentliggøre meddelelse om aktuel eller potentiel besiddelse afstemmerettigheder i selskabet. Dette sker med henblik på at forhindre skjultejerskab. Forslagets formål er desuden at mindske de administrative og økono-
10miske byrder ved at være optaget til handel på et reguleret marked, som særligtde små og mellemstore virksomheder skulle nyde gavn af ved at fjerne flere kravom offentliggørelse af oplysninger. Det danske formandskab arbejder på at opnågenerel enighed i rådet om forslaget.Revision af markedsmisbrugsdi-rektivet (MAR/MAD)Kommissionen har fremsat både et forslag til en forordning (MAR) og et nyt direktiv(MAD). Formålet med MAR, der er en revision af det tidligere direktiv (MAD) og enomformning af direktivet til forordning, er at forhindre markedsmisbrug på de finan-sielle markeder i form af f.eks. insiderhandel og kursmanipulation, som kan skadetilliden til de finansielle markeder. Formålet med revisionen er bl.a. at sikre konsi-stens med MIFID-direktivet (vedr. investeringsservice og værdipapirhandel generelt)og opdatere direktivet i lyset af markedsudviklingen siden vedtagelsen i 2003. Des-uden søges det adresseret, at direktivet er blevet implementeret meget forskelligt ide enkelte lande.Der vil under dansk formandskab være forhandlinger om forslaget på teknisk niveaui Rådet, men de forventes ikke afsluttet.Revision af MiFID direktivetKommissionen har den 20. oktober 2011 fremsat forslag til revision af MiFID-direktivet (”Markets in Financial Instruments Directive”), som trådte i kraft i 2007.Kommissionen har fremsat både et forslag til en forordning (MiFIR) og til et nytdirektiv (MiFID). MiFID regulerer investeringsserviceydelser og værdipapirmarkeder(børser o.l.) i EU. Formålet med revisionen er en opdatering af direktivet bl.a. i lysetaf erfaringerne fra den finansielle krise.Der vil under dansk formandskab være forhandlinger om forslaget på teknisk niveaui Rådet, men de forventes ikke afsluttet.Gennemførelsesforanstaltninger -direktiv om solvenskrav til forsik-ringsselskaber (Solvens II)Rammedirektivet blev vedtaget af Rådet og Europa-Parlamentet i april 2009.Kommissionen vedtager en række gennemførelsesforanstaltninger på området.Fremsættelsestidspunktet for gennemførselsforanstaltningerne vil afhænge af frem-skridt vedr. Omnibus II.Forslag om sammensatte investe- Kommissionen forventes at fremsætte forslag til regulering af sammensatteringsprodukter (PRIPs)detailinvesteringsprodukter (fx investeringsforeninger, unit-link livsforsikringer,værdipapirer med pant i bagvedliggende aktiver (ABS) m.v.) i 1. halvår 2012.Forslaget skal sikre, at forbrugerne altid får den rette information og behandlingsamt skabe lige konkurrencevilkår for alle sammensatte detailinvesteringspro-dukter. Der forventes ikke opnået enighed om forslaget under dansk formandskab.Revision af direktiv om investe-ringsforeninger (UCITS V)Kommissionen forventes at fremsætte forslag til revision af direktiv om investe-ringsforeninger (UCITS V) i 1. halvår 2012. Formålet med forslaget vil primærtvære at revidere reglerne for depositarer samt aflønning. Der forventes ikkeopnået enighed om forslaget under dansk formandskab.Forsikringsmæglerdirektivet (IMD) Det eksisterende Forsikringsformidlingsdirektiv er fra 2002 (og har til formål atskabe ét marked for forsikringsformidling i EU). Kommissionen forventes atfremsætte forslag til revision af direktivet i 1. halvår 2012 med det formål at øgeharmoniseringen på området. Kommissionen peger selv eksempelvis på forbru-gerinformation som et område, hvor der er behov for bedre harmonisering gen-nem flere fælles regler. Der forventes ikke opnået enighed om forslaget underdansk formandskab.Værdipapircentraler - CentralKommissionen forventes at fremsætte forslag i 1. halvår 2012. Forslaget forven-tes at indeholde krav vedrørende CSD’ers adgang til andre CSD’er, definition af
11Securities Depositaries (CSD)kernevirksomhed for en værdipapircentral, specifikation af hvilke typer accesso-risk virksomhed (som principielt falder uden for kernevirksomheden, men somkan tillades virksomheden at udføre) det skal være tilladt for en værdipapircen-tral at udføre (specielt om det skal være muligt at varetage bankaktiviteter),specifikation af hvilke former for tilladelser en værdipapircentral behøver.

Skatte- og afgiftssager

Sag/initiativ/hjemmelSkattepakkenForløb/statusECOFINvedtogskattepakken(rentebeskatningsdirektivetogrente-
/royaltydirektivet samt en rådsresolution om rentebeskatning og adfærdskodek-sen for erhvervsbeskatning) den 3. juni 2003.RentebeskatningsdirektivetEfter rentebeskatningsdirektivet skal medlemsstaterne sikre beskatningen afindkomst fra opsparing ved (automatisk) udveksling af oplysninger om rentebe-taling fra en medlemsstat til en fysisk person i en anden stat. Luxembourg ogØstrig har dog en overgangsordning, så de skal sikre beskatningen ved at op-kræve kildeskat af rentebetalingen. Overgangsordningen udløber, således atLuxembourg og Østrig skal gå over til automatisk informationsudveksling, nårSchweiz, Liechtenstein, Andorra, Monaco og San Marino accepterer at udveksleoplysninger efter anmodning.Efter rentebeskatningsdirektivets artikel 18 skal Kommissionen hvert tredje åraflægge rapport til Rådet om, hvorledes direktivet virker og eventuelt foreslåRådet de ændringer af direktivet, som måtte være nødvendige for bedre at sikreen reel beskatning af indtægter fra opsparing og fjerne uønskede konkurrence-fordrejninger.Kommissionen fremsatte 13. november 2008 forslag til direktiv om ændring afrentebeskatningsdirektivet. Der foreslås en række tekniske ændringer for at sikredirektivets effektivitet. Der har siden da ikke kunnet opnås afgørende fremskridt Iforhandlingerne, idet Luxembourg og Østrig lægger vægt på dels, at der skalgennemføres samme tekniske ændringer i rentebeskatningsaftalerne medSchweiz m.fl., dels at få ændret betingelserne for ophøret af de to landes over-gangsordning. Desuden mener Italien, at der er behov for flere tekniske ændrin-ger.Sagen ventes drøftet i ECOFIN i 1. halvår af 2012.Renter og royaltiesEfter rente/royalty-direktivet fra 2003 må et EU-land ikke beskatte renter ogroyalties, der betales af et selskab i dette land til et associeret selskab i et andetEU-land.Kommissionen fremsatte 11. november 2011 et forslag til ændring af direktivet.Kommissionen foreslog, at et EU-lands pligt til at undlade kildebeskatning afrenter og royalties bliver betinget af, at det selskab, der modtager betalingen i etandet EU-land, er omfattet af en effektiv beskatning i dette land. Kommissionenforeslår desuden at ændre definitionen af, hvornår et betalende selskab og etmodtagende selskab er associeret, så den nuværende betingelse om direkteejerskab på mindst 25 pct. ændres til direkte eller indirekte ejerskab på mindst10 pct. Herudover foreslås en sammenskrivning af det oprindelige direktiv fra
122003 med de ændringer, der skete i forbindelse med optagelse af ny EU-lande.Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår 2012.Adfærdskodeksbeskatningforerhvervs- Arbejdet med adfærdskodeksen, der skal bidrage til at forhindre skadelig skatte-konkurrence inden for selskabsbeskatningen, varetages af EU’s adfærdsko-deksgruppe, der løbende påser, at EU-landene ophæver eller ændrer deresordninger, som er i strid med kodeksen (rollback), og at EU-landene ikke indførernye ordninger i strid med kodeksen (standstill).Mellemstatslig aftale af 1. decem-ber 1997.ECOFIN godkendte den 3. juni 2003 en rapport fra adfærdskodeksgruppen omgennemført eller planlagt afvikling af eksisterende skadelige ordninger. Rådetgodkendte, at ændringerne – som beskrevet i rapporten – var tilstrækkelige oggav tilladelse til tidsbegrænsede forlængelser af visse ordninger efter den princi-pielle afviklingsfrist ved udgangen af 2005.ECOFIN har efterfølgende løbende modtaget rapporter om arbejdet i adfærds-kodeksgruppen – senest i ECOFIN 15. maj 2011.Gruppen påbegyndte i 1. halvår 2009 behandlingen af et fremtidigt arbejdspro-gram, som ligger udover rollback og standstill, nemlig anti-misbrug, gennemsig-tighed og informationsudveksling i sager om interne transaktioner mellem kon-cernforbundne selskaber (transfer pricing), administrativ praksis og forholdet til3.-lande.Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2012.SelskabsbeskatningKommissionen fremsatte 16. marts 2011 forslaget om den fælles konsolideredeselskabsskattebase (Common Consolidated Corporate Tax Base (CCCTB)).Forslaget omfatter selskaber, som har aktivitet i flere medlemsstater. I dag kanet selskab med aktivitet i flere medlemsstater blive beskattet i alle disse staterefter deres forskellige skatteregler og under hensyn til de bilaterale dobbeltbe-skatningsoverenskomster. Forslaget medfører, at selskabet kan vælge at opgøreen samlet skattepligtig indkomst efter ét sæt fælles EU-regler. Indkomsten forde-les mellem de berørte stater efter en fordelingsnøgle. Hver stat beskatter den delaf selskabets indkomst, som henføres til staten. Det er kun metoden til bereg-ning af skattepligtig indkomst, der er fælles. Hver medlemsstat bestemmer selvsin skattesats.Formålet med ordningen er at reducere de administrative byrder for selskabermed grænseoverskridende aktivitet, gøre det lettere at gennemføre grænse-overskridende omstruktureringer og hindre dobbeltbeskatning inden for EU.Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2012.Antisvigaftaler med europæiske EU og EU’s medlemsstater har indgået en antisvigaftale med Schweiz, som har3.-landetil formål at bekæmpe svig til skade for landenes finansielle interesser. Aftalengår bl.a. ud på udveksling af oplysninger til bekæmpelse af svig vedr. bl.a. momsog told, men ikke vedr. direkte skat.Kommissionen og Liechtenstein har forhandlet om en tilsvarende aftale, somogså skal omfatte svig vedr. direkte skat. Forhandlingerne var tidligere megetvanskelige – især på grund af uenighed om betydningen af Liechtensteins regler
13om bankhemmelighed og særligt snævre definition af skattesvig, som ikke om-fatter manglende selvangivelse af indtægter.
Liechtenstein har nu afgivet erklæring over for OECD om, at landet vil give andrelande oplysninger vedr. direkte beskatning, herunder også bankoplysninger.Liechtenstein har indgået aftale herom med en række medlemsstater, herunderDanmark, og USA. Liechtenstein er også villig til at indgå en antisvigaftale medEU og EU’s medlemslande, som også omfatter bankoplysninger.Aftalen er imidlertid ikke indgået endnu, da Luxembourg og Østrig kæder sagensammen med andre forslag, herunder især rentebeskatningsdirektivet.Når der er indgået en aftale med Liechtenstein, ventes forhandlinger om æn-dring af antisvigaftalen med Schweiz, så den også omfatter direkte skat, samtindledning af nye tilsvarende antisvigaftaler med Andorra, Monaco og San Mari-no.Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår 2012.Revision af energiafgiftsdirektivetKommissionen fremsatte i april 2011 forslag til revision af energiafgiftsdirektivet.Forslaget skal sikre en mere rationel og målrettet energibeskatning, som kanvære et centralt instrument til opfyldelse af EU’s klima- og energimål samt væreet effektivt supplement til EU’s CO2-kvotesystem.Med forslaget bliver CO2-udledninger udenfor CO2-kvotesystemet beskattetmed en afgift på niveau med CO2-kvoteprisen samtidig med, at der undgåsoverlapninger af de to systemer. De gratis kvoter i emissionshandelssystemet vilblive afspejlet som et bundfradrag i afgiftssystemet.Det foreslås at indføre en opdeling af den nuværende minimumsenergiafgift i enCO2-komponent baseret på CO2-indholdet i energiprodukterne og en energi-komponent baseret på energiindholdet (GJ) i energiprodukterne og elektricitet.Med de nuværende regler har medlemsstaterne en vis frihed til at fastsætteforholdet mellem afgiftsbelastningen på tværs af de forskellige energiprodukter,så længe minimumsafgiftskravet er opfyldt. Med revisionen af energibeskat-ningsdirektivet foreslår Kommissionen derimod, at nationale afgifter, som liggerover minimumsafgifterne, skal fastsættes med udgangspunkt i såvel CO2-indholdet som energiindholdet og således, at der fastsættes samme nationalesatser for de produkter, hvor der er fastsat samme minimumsafgifter.Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2012.Afgift på finansielle transaktionerKommissionen fremsatte 28. september 2011 et forslag om en fælles ordning forbeskatning af finansielle transaktioner. Forslaget skal indføre en harmoniseretafgift på finansielle transaktioner på EU-plan med henblik på at sikre, at finans-sektoren yder et rimeligt bidrag til dækning af omkostninger forbundet med denseneste økonomiske og finansielle krise samt at sikre en styrkelse af det indremarked gennem et koordineret regelsæt på området.Forslaget medfører, at der pålægges en afgift på finansielle transaktioner foreta-
14get af finansielle institutioner m.v. Der lægges i forslaget op til en bred definitionaf afgiftsgrundlaget.Sagen vil muligvis blive behandlet i ECOFIN i 1. halvår 2012.Forslag til direktiv om administra- Kommissionen har i november 2011 fremsat et forslag til et nyt direktiv om ad-tivt samarbejde på punktafgifts- ministrativt samarbejde på punktafgiftsområdet. Forslaget er en opdatering afområdetdet nugældende samarbejdsdirektiv, hvor direktivet tilpasses det nye elektroni-ske system til håndtering af punktafgiftspligtige varer, som sendes mellem EU-landene (EMCS). Derudover indeholder forslaget enkelte andre mindre justerin-ger.Forslaget blev præsenteret og drøftet under det polske formandskab i 2. halvåraf 2011. Det danske formandskab vil fortsætte drøftelserne i 1. halvår 2012 ogsagen ventes vedtaget i ECOFIN ligeledes i 1. halvår 2012.Forslagtilgennemførelsesbe- Kommissionen ventes i januar 2012 at fremsætte en forordning om gennemfø-
stemmelser i forlængelse af en relsesbestemmelser i forlængelse af en allerede vedtaget direktivændring. Itidligere vedtaget direktivændring direktivet ændres beskatningsstedet for elektroniske ydelser m.v. fra oprindel-om ændret beskatningssted for seslandet til forbrugslandet, når sådanne ydelser sælges fra et andet EU-land.elektroniske ydelserDe ventede gennemførelsesbestemmelser er nødvendige for at direktivændrin-gen kan træde i kraft den 1. januar 2015, idet de nationale IT-systemer skalændres (den nuværende one-stop-shop ordning).Forslaget vil blive drøftet under det danske formandskab og sagen ventes be-handlet i ECOFIN i 1. halvår 2012 og evt. vedtaget.Moms på rejsebureauerForslaget angår revision af den gældende moms-særordning for rejseydelser.Særordningen går ud på, at leverandøren af rejseydelser ikke har fradragsret forkøbsmoms og alene beregner salgsmoms af sin fortjenstmargen. Ved revisionenforeslås det bl.a., at særordningen, der i dag kun omfatter salg af rejseydelser tilrejsende, udvides til også at omfatte mellemhandel med rejseydelser.Forslaget har været behandlet i Rådets Fiskalgruppe i 2002 og 2003 og blevgenoptaget i 2010. Der har været forhandlinger frem til og med det polske for-mandskab, og man afventer nu resultaterne af en undersøgelse af medlemssta-ternes praksis som Kommissionen har foretaget. Forhandlingerne ventes ikkefortsat i 1. halvår 2012.PostmomsKommissionen fremsatte i 2003 forslag om ændring af momsdirektivet, så samt-lige postydelser bliver momspligtige. Forslaget har to hovedelementer: 1) Direk-tivets gældende momsfritagelse for ”det offentlige postvæsens ydelser” ophæ-ves, og 2) medlemsstaterne vil kunne vælge at anvende en nedsat momssats(mindst 5 pct.) for standard postydelser (adresserede forsendelser op til 2. kg).Forslaget har været drøftet i 2003 og 2004 uden enighed. ECOFIN vedtog den2. december 2009 konklusioner, der opfordrer til nye forhandlinger i 2010. ECO-FIN tog den 7. december 2010 en fremskridtsrapport fra formandskabet til efter-retning. Den munder ud i, at der ikke i øjeblikket er udsigt til enighed om Kom-missionens forslag. Drøftelserne ventes ikke fortsat i 1. halvår 2012.Momsfritagelsenforsikringsydelserforbank-og Kommissionen har i november 2007 fremsat forslag til justeringer af momsdirek-tivets regler om momsfritagelse for bank- og forsikringsydelser. Samtidig harKommissionen fremsat forslag til rådsforordning med gennemførelsesbestem-
15melser herom.Formålet med forslagene er at ajourføre reglerne under hensyn til den udvikling,der er sket siden 1970’erne, og at gøre reglerne klarere. Endvidere foreslås detbl.a., at medlemsstaterne skal tillade finansielle virksomheder frivillig momsregi-strering for salg af finansielle ydelser, der aktuelt er momsfri.Forslaget har været behandlet på arbejdsgruppeniveau fra 2008. ECOFIN togden 3. juni og 2. december 2008 samt 9. juni 2009 fremskridtsrapporter fra for-mandskaberne om arbejdet til efterretning. ECOFIN den 17. november 2010havde en politisk drøftelse af forslaget. Den mundede ud i, at videre arbejdemed frivillig registrering i Rådet stilles i bero afventende yderligere undersøgel-ser i Kommissionen. Derimod skal arbejdet med ajourføring af reglerne ommomsfritagelse fortsætte, hvilket er sket i 2011. ECOFIN tog en fremskridtsrap-port fra det polske formandskab til efterretning. Arbejdet ventes ikke fortsat i 1.halvår 2012, idet medlemslandene har bedt Kommissionen om at analyserevisse problemstillinger.Bekæmpelse af svigKommissionen fremsendte den 2. juni 2006 en meddelelse til bl.a. ECOFIN ombehovet for at udvikle en koordineret strategi mod den fiskale svig. På ECOFINden 28. november 2006 vedtoges konklusioner, som lægger vægt på vigtighe-den i at bekæmpe skattesvig og som anerkender behovet for en fælles anti-svigstrategi som kan komplementere de nationale bestræbelser på dette område.Rådet opfordrede Kommissionen til at forberede en sådan strategi med vægtenlagt på en styrkelse af medlemslandes sanktionsmuligheder over for svindlere,bedre beskyttelse af medlemslandenes momsindtægter samt bedre og hurtigereinformationsdeling medlemslandene imellem.På ECOFIN den 5. juni 2007 præsenterede Kommissionen en foreløbig rapportom arbejdet og de forslag, der undersøges. På det grundlag vedtog ECOFINkonklusioner, der opfordrer Kommissionen til dels at fremsætte visse af forsla-gene inden årets udgang med henblik på vedtagelse i Rådet inden udgangen af2008, dels at prioritere undersøgelserne af de øvrige forslag med henblik på enrapport til Rådet inden årets udgang.På ECOFIN den 4. december 2007 fremlagde Kommissionen en meddelelsemed afrapportering om det hidtidige arbejde og overvejelser om fokus for detvidere arbejde. ECOFIN vedtog konklusioner, som støtter retningen i Kommissi-onens arbejde.ECOFIN den 4. oktober 2008 vedtog en opfordring til Kommissionen om atfremsætte forslag om retsregler vedrørende oprettelse af ”Eurofisc” – dvs. etdecentralt netværk mellem EU-landene med henblik på særlig hurtig udvekslingaf oplysninger om momssvig. ”Eurofisc” var indeholdt i forslag fremsat af Kom-missionen august 2009.På møderne 28. november 2006 og 5. juni 2007 samt på uformelt ECOFIN 20.-21. april 2007 har mulighederne for at ændre momssystemet som led i svigsbe-kæmpelsen ligeledes været drøftet. På ECOFIN den 5. juni 2007 vedtog Rådetkonklusioner, der opfordrer Kommissionen til inden årets udgang at komme meden teknisk analyse af to forslag til ændringer: Dels at EU-landene vil kunnevælge at indføre generel omvendt betalingspligt for moms af indenlandske B2B-leverancer (hvor den købende virksomhed afregner moms i stedet for den sæl-gende), herunder et eventuelt pilotprojekt herom i en medlemsstat, dels indførel-se af moms i afgangslandet for grænseoverskridende vareleverancer B2B inden
16for EU.Kommissionen præsenterede februar 2008 en foreløbig analyse.På møderne 4. marts og 14. maj 2008 drøftede ECOFIN konklusioner vedrøren-de det videre arbejde med ændringer af momssystemet til bekæmpelse afmomssvig. Der blev ikke vedtaget konklusioner. Det hænger sammen meduenighed om en eventuel opfordring fra Rådet til Kommissionen om forslagangående et pilotprojekt vedrørende generel omvendt betalingspligt.I december 2010 har Kommissionen udsendt en ”Grønbog om momssystemetsfremtid: På vej mod et enklere, mere solidt og effektivt momssystem”. ”Grønbo-gen”, som 1. halvår 2011 har været i offentlig høring, har karakter af et debatop-læg. Resultatet heraf vil indgå i Kommissionens arbejde med en ny ”momsstra-tegi”, dvs. en revideret overordnet ramme for den EU-momslovgivning, Kommis-sionen planlægger at foreslå i de kommende år. Det fremgår af oplægget, at etvigtigt element i den reviderede strategi skal være at gøre momssystemet mere”robust” mod svig.Der forventes ikke yderligere initiativer vedr. bekæmpelse af svig i 1. halvår2012.Meddelelsemomssystemomfremtidens I fortsættelse af ovennævnte grønbog udsendte Kommissionen i december 2011en meddelelse indeholdende en ny momsstrategi.I meddelelsen fastsættes dels de vigtigste kendetegn for fremtidens momssy-stem i EU, dels nogle konkrete initiativer, der kan hjælpe med at skabe et mereenkelt, effektivt og robust momssystem. Meddelelsen indeholder ikke forslag tilkonkrete retsakter.Meddelelsen blev præsenteret under det polske formandskab i 2. halvår 2011 ogden vil blive drøftet under det danske formandskab i 1. halvår 2012. Det ventes,at ECOFIN skal behandle sagen i 1. halvår 2012 i form af vedtagelse afrådskonklusioner med henblik på at give Kommissionen retningslinjer for detfremtidige arbejde.Forslag vedrørende svigbekæm- Kommissionen fremsatte marts 2008 forslag til en række ændringer i momsdi-pende foranstaltningerrektivet og forordningen om administrativt samarbejde på momsområdet. Ho-vedsigtet er, at skattemyndighederne skal have hurtigere angivelsesoplysningerom moms fra virksomhederne, og at der skal ske hurtigere udveksling af sådan-ne oplysninger mellem medlemsstaterne. Bl.a. foreslås det, at den særlige angi-velse af varesalg til erhvervskunder i andre EU-lande skal ske månedligt i stedetfor, som i dag, kvartalsvis. ECOFIN nåede 4. november 2008 til politisk enighedom et kompromisforslag (rådsdirektiv 2008/117/EF).Kommissionen fremsatte i november 2008 et forslag, der består af to dele: Del Imed en stramning af proceduren for fritagelse for importmoms i tilfælde, hvorvarer skal videre fra det første EU-importland til et endeligt EU-importland. Ogdel II med et forslag om, at sælger i én medlemsstat under visse omstændighe-der bliver medhæftende for købers momsbetaling i en anden medlemsstat(grænseoverskridende solidarisk hæftelse). På ECOFIN den 9. juni 2009 opnåe-des der politisk enighed om del I og om at udskille del I til endelig vedtagelse(rådsdirektiv 2009/132/EF). ECOFIN vedtog samtidig en konklusion om, at ar-bejdet med del II skal fortsætte. Arbejdet med del II er dog endnu ikke genopta-
17get, og det ventes heller ikke at ske i 1. halvår 2012.I januar 2009 fremsatte Kommissionen forslag om reglerne vedrørende moms-faktura. Dette forslag indeholder elementer vedrørende både bekæmpelse afsvig og harmonisering/regelforenkling. I september 2009 fremsatte Kommissio-nen et hasteforslag, der giver medlemsstaterne mulighed for at anvende om-vendt betalingspligt for moms af indenlandske leverancer af CO2-kvoter.Forslaget indeholdt også en ”generalisering” af en gældende britisk momsundta-gelse med mulighed for omvendt betalingspligt for moms ved indenlandskeleverancer af mobiltelefoner og kredsløbsprocessorer. ECOFIN den 2. december2009 vedtog den del af forslaget, der angår CO2-kvoter (rådsdirektiv2010/23/EU) men udskød behandlingen af delen vedrørende mobiltelefoner m.v.Drøftelsen heraf er dog ikke fortsat i 2010, og det ventes heller ikke at ske 1.halvår 2012. ECOFIN den 19. oktober 2010 noterede politisk enighed om, atTyskland, Italien og Østrig indrømmes mulighed for en momsundtagelse mage tilden britiske (rådsafgørelse 2010/710/EU).I august 2009 fremsatte Kommissionen forslag til revision af forordningen omadministrativt momssamarbejde. Forslaget indeholder udover ”Eurofisc”, bl.a.fælles minimumstandarder for medlemsstaternes regler med hensyn til momsre-gistrering og afmelding fra registrering og et arrangement, hvor medlemsstaternefår adgang til visse virksomhedsdata i andre medlemsstaters databaser. ECO-FIN tiltrådte 8. juni 2010 et kompromisforslag (rådsforordning 2010/904/EU).Teknisk-administrativeregler– Som led i momspakken er der fra 1. januar 2010 indført en elektronisk ordning
Tilbagebetaling af moms til virk- for tilbagebetaling af moms til momsregistrerede virksomheder fra andre EU-somheder i andre EU-lande, der lande, der ikke har momsregistrering i tilbagebetalingslandet.ikke har momsregistrering i tilba-gebetalingslandetPå grund af tekniske vanskeligheder med det nye system i flere medlemslandefremsatte Kommissionen juli 2010 direktivforslag om forlængelse af virksomhe-dernes frist for at søge moms vedrørende 2009 tilbage. ECOFIN vedtog detteden 19. oktober 2010 (rådsdirektiv 2010/66/EU).Direktivforslaget indeholdt også et forslag om at give Kommissionen hjemmel tilat udstede visse teknisk-administrative gennemførelsesbestemmelser for at løsevisse vanskeligheder i den elektroniske ordning for tilbagesøgning af moms,f.eks. med hensyn til medlemsstaternes indretning af den elektroniske kommuni-kation mellem skattemyndighed og virksomhederne. Denne del af forslaget harværet drøftet på arbejdsgruppeniveau 1. halvår 2011. Drøftelserne ventes ikkefortsat 1. halvår 2012.Registreringsafgift og årlig ejeraf- Kommissionen fremsatte i juli 2005 et direktivforslag om harmonisering af vissegift for motorkøretøjerregler om ejerafgift og registreringsafgift af biler.Forslaget blev drøftet på ECOFIN 13. november 2007, hvor der var bred skepsisover for EU-rammebestemmelser vedrørende CO2-differentiering af bilafgifter.Drøftelserne forventes ikke genoptaget i 1. halvår 2012.Punktafgifter på alkoholECOFIN den 28. november 2006 drøftede forslag til justeringer af minimumssat-serne for alkoholbeskatning. Desuden drøftedes muligheden for vedtagelse afen mekanisme for automatisk inflationskorrektion af satserne. Skønt der med fåundtagelser var generel tilslutning til en justering af minimumssatserne, lykkedes
18det ikke at opnå enighed.Rådet opfordrede således Kommissionen til at udfærdige en analyse af alkohol-beskatning, herunder udviklingen i konkurrencesituationen og niveauet for alko-holpriser og -afgifter. Analysen skulle også angå en mere smidig procedure forregelmæssige beslutninger, der kan inflationskorrigere minimumssatsen.I 2009 sonderede formandskaberne uden resultat uformelt mulighederne for engenoptagelse af drøftelserne i Rådet. Drøftelserne ventes ikke genoptaget i 1.halvår 2012.Struktureret dialog om skattepoli- Det danske formandskab vil fortsætte den strukturerede dialog om skattepolitiktikken under Konkurrenceevne- inden for rammerne af Konkurrenceevnepagten (”Europluspagten”), særligt medpagten (Europluspagten)henblik på at udveksle bedste praksis, undgå skadelig praksis og fremme forslagtil at bekæmpe svig og skatteunddragelse. ECOFIN forventes at rapportereherom til Det Europæiske Råd i juni 2012.