Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 101
Offentligt
Notat9. januar 2012J.nr. 2011-221-0039
Grund- og nærhedsnotat om Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af ethandlings-program for Told og Skat i Fællesskabet for peri-oden 2014-2020 (FISCUS) (KOM(2011)706).1. Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag om en forlængelse af de to hidtidige handlings-programmer for told- og skattevæsenerne i EU; Told 2013 og Fiscalis 2013. Ud fraønsket om forenkling og grundet de eksisterende paralleller mellem de to program-mer foreslår Kommissionen en sammenlægning til ét samlet program, kaldetFISCUS. Et samlet program vil understøtte samarbejdet mellem Told-og Skatte-myndighederne og deres embedsmænd med hovedsigtet på udbygning af personligenetværk og kompetencer, samt på udvikling og udbygning af kompetencer på ITområdet. Forslaget indeholder i øvrigt en række velkendte elementer fra de tidligereTold 2013 og Fiscalis 2013 og dækker såvel IT- tiltag (kapacitetsopbygning af di-verse systemer) og fælles-tiltag i form af benchmarking, seminarer og lign. Forslagetskal ses i lyset af de samlede forhandlinger om EU's flerårige finansielle ramme for2014-2020 og har væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2011) 706 af 9. november 2011 fremsat forslag tilEuropa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af et handlingsprogramfor told og beskatning i Den Europæiske Union for perioden 2014-2020 (FISCUS)og om ophævelse af beslutning nr. 1482/2007/EF og nr. 624/2007/EF. Forslaget eroversendt til Rådet den 24. november 2011 i dansk sprogversion.Forslaget er fremsat med hjemmel i:TEUF artikel 33 (Told)
Side 1 af 5
TEUF artikel 114 (skatter og afgifter).
Efter begge bestemmelser behandles forslaget efter den almindelige lovgivningspro-cedure.3. Formål og indholdDe eksisterende programmer for henholdsvis toldvæsenet i EU (Told 2013) og skat-teadministrationerne i EU (Fiscalis 2013) udløber ved udgangen af 2013. Med afsæti gennemførte midtvejsevalueringer af disse to programmer skønner EU-Kommissionen, at der fortsat er behov for programmerne, da disse skaber en betyde-lig merværdi på EU-plan.For at begrænse antallet af programmer med henblik på forenkling og for at fjerneparallelforløb foreslår Kommissionen, at de hidtidige Told 2013 og Fiscalis 2013programmer fremover videreføres som et samlet program, der dækker både told ogskatteområdet, benævnt FISCUS.Målsætninger for programmet er:at støtte de deltagende lande i forberedelsen, anvendelsen og implementerin-gen af EU-lovgivning på told og – skatteområdet,
medvirke til at told -og skatteadministrationerne fungerer effektivt og medfærre byrder,
fremme lovlig handel
beskytte Fællesskabets finansielle interesser ved bl.a. at bekæmpe svig og
for så vidt angår toldområdet; beskytte borgernes sikkerhed.
Dette skal ske ved at støtte tiltag, der ligesom de nuværende programmer, koncentre-rer sig om
Fælles tiltag (benchmarking, seminarer, workshops, projektgrupper m.v.)De Europæiske Informationssystemer (informations- og data udveksling) og
Side 2 af 5
Uddannelsesaktiviteter, der støtter kompetenceudviklingen hos medarbej-derne i Told-og skatteadministrationerne.
Herudover vil programmet inkludere nogle nye redskaber i form af Styregrupper(har dog også været etableret på Told 2013), Ekspert Teams og tiltag, der målrettetkan støtte told- og skatteadministrationer, der står over for særlige udfordringer, ogkan afhjælpes ved en skræddersyet indsats fra de øvrige medlemslande eller fraKommissionen.Ad Fælles tiltag og UddannelsesaktiviteterFælles tiltag omfatter en række ”samarbejds- og erfaringsudvekslings-redskaber”,der allerede er kendt og anvendt i de tidligere og de nuværende Told 2013 og Fisca-lis 2013 -programmer. Redskaberne skal bl.a. anvendes til at hjælpe det stadigt størreantal medlemslande til at agere som var de én administration og elementer som ”bestpractice” og ”measurement of results” vil på linje med seminarer, konkrete projekterog udvekslinger m.v. blive anvendt i FISCUS.Ad De Europæiske InformationssystemerDe Europæiske Informationssystemer omfatter kommunikations og informationsud-vekslingssystemer – både funktionen og videreudvikling af de eksisterende, så somCCN/CSI og NCTS (told) , VIES/ VIES-on-the-web (skat), der udvikles og opereresaf de enkelte medlemsstater hver især - og udvikling og idriftsættelse af nye it-initiativer kaldet ‘Unions komponenter’.‘Unions komponenter’ omfatter IT udstyr og serviceydelser, som vedrører alle ellernogle af medlemsstaterne og som ejes/drives af kommissionen. ‘Unions komponen-ter’ er således de fælles systemer, der ikke drives af medlemsstaterne.Formålet med at introducere ‘Unions komponenter’ skal ses i lyset af den ændredefremgangsmåde i udviklingen af IT-systemer. I dag er hvert af de 27 medlemslandeansvarlig for at implementering og ajourføring af det enkelte lands IT systemer, nårnye fælles procedurer iværksættes. Det er dyrt og ikke særlig effektivt.Kommissionen foreslår udviklingen af ‘Unions komponenter’ for derved at sikremere ensartede systemer, der kan iværksættes i hele Fællesskabets på én gang, ogsåledes ikke afvente at alle medlemslande får etableret sit nationale system, og for atgøre IT-udviklingen enklere og billigere.Forslaget til nyt handlingsprogram indeholder desuden bestemmelser om midtvejs-og slutevaluering og løbende overvågning af programmet.
4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentets holdning er endnu ikke kendt. Forslaget forventes behandlet iparlamentet i løbet af 1. halvår 2012.
Side 3 af 5
5. NærhedsprincippetToldområdet falder under Unionens enekompetence. På trods af den klare juridiskeramme, er der behov for en supplerende indsats på fællesskabsplan for at koordineremedlemsstaternes aktiviteter og således sikre, at Told Unionen fungerer efter hensig-ten. Det er nødvendigt at supplere med konkrete planer og fælles aktioner for sikre,at toldlovgivningen anvendes ensartet af medlemsstaterne, undgå begrænsninger idet indre marked og for at sikre en effektiv beskyttelse af EU’s eksterne grænser.Hvad angår skatteområdet, så er der behov for samarbejde på fællesskabsplan for ef-fektivt at gennemføre EU- og national skattelovgivning, herunder bekæmpe skatte-svig og – unddragelse.Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Regeringen vurderer ligeledes at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-cippet, idet der er behov for koordination og brobyggende foranstaltninger for at fåde 27 medlemsstaternes indsatser omkring de omhandlede tiltag til at spille sammen.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIngen
7. Forslaget konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, mil-jøet eller beskyttelsesniveauetKommissionen foreslår, at der skal anvendes et beløb på 777,6 mio. euro over pro-grammets samlede 7 års løbetid. Beløbet på 777,6 mio. euro fordeles med 544 mio.euro til Told, 232,2 mio. euro til skatter og afgifter, og 1,4 mio. euro til administrati-on af programmet. Dertil kommer administrationsudgifter vedrørende programmet,men afholdt af Kommissionens generelle budget på 105,5 mio. euro til menneskeli-ge ressourcer og 4,3 mio. euro til andre administrationsudgifter.Samlet set vil der blive anvendt 887,4 mio. euro over programmets samlede 7 års lø-betid. Danmark finansierer traditionelt ca. 2 % af EU's budget, svarende til en danskfinansieringsandel på ca. 17,7 mio. euro over perioden.Den væsentligste udgiftspost på toldområdet (svarende til 443,9 mio. euro) dækkerforventede fællesskabs udgifter til it-systemer. I det tidligere program, Told 2013 varder afsat 260 mio. euro til it-systemer. Den store stigning på 71 pct. skyldes dels, atKommissionen med forslaget ønsker at styrke udviklingen af fælles it- systemer,dels, at rammen skal dække en længere periode (7 år i stedet for 6 år). Der er afsatgodt 100 mio. euro til programmets andre tiltag – dvs. uddannelse, benchmarking,seminarer m.v. I det tidligere program var der afsat godt 57 mio. euro til dette (enstigning på ca. 76 pct.).
Side 4 af 5
Den væsentligste udgiftspost på skatte- og afgiftsområdet (svarende til ca. 162 mio.euro) dækker forventede fællesskabs udgifter til it-systemer. Der er afsat ca. 70 mio.euro til kontrolsamarbejde, udveksling og seminarer. I det tidligere program var der ialt afsat 157 mio. euro. Målt i gennemsnitlige årlige budgetteringer de to rammepe-rioder imellem, svarer det til en årlig forøgelse af budgettet på 7 mio. eller 27 pct.Der skønnes ikke umiddelbart at være afledte udgifter for Danmark som følge afFISCUS programmet i sig selv.Forslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. HøringForslaget har – på grund af sin interne myndigheds karakter – ikke været sendt i eks-tern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer er en generel positiv holdning hos medlemsstaterne.Det forventes dog at flere medlemslande modsætter sig en sammenlægning af Toldog Fiscalis programmerne og vil foreslå en opsplitning.Grundet det generelle behov for budget konsolidering i medlemsstaterne kan det ik-ke udelukkes, at der vil blive stillet spørgsmålstegn ved størrelsen af forøgelsen afbevillingerne til programmet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er som udgangspunkt positiv overfor en fortsættelse af de nuværendeTold 2013 og Fiscalis 2013 programmer, da programmerne har vist sig at være vær-difulde.Regeringen lægger vægt på, at der udøves budgetdisciplin i EU, og finder derfor, atKommissionens foreslåede udgiftsniveau bør reduceres væsentligt.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere være forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5 af 5