Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 100
Offentligt
1064253_0001.png
1064253_0002.png
10/01/2012
Til Skatteudvalget og Ligestillingsudvalget, FolketingetChristiansborg1240 København K
Vedrørende forskelsbehandling af søfolk
Skatteministeren og Ligestillingsministeren bedes uddybe grundlaget for denskattemæssige forskelsbehandling søfolk i dele af den danske handelsflåde.Sømandsbeskatningsloven, senest ændret 14/06/2011, forskelsbehandler skattepligtige søfolk som erpåmønstret sandsugerskibe med en størrelse på mere end 500 BT,som har samme uddannelse,som udfører samme arbejdsfunktion,hvis arbejdsplads(skib) er underlagt samme regler,som geografisk befinder sig samme sted,
- som andre danske skattepligtige søfolk.Ovenstående forskelsbehandling er i strid med den Europæiske Unions Charter om GrundlæggendeRettigheder, Artikel 21 om Ikke-forskelsbehandling og EU traktaten afsnit 3, Artikel II-81(Bilag 2).Danske rederier med kabelskibe og sandsugere blev med EU kommissionens beslutning om godkendelse afstatsstøtte til kabelskibe og sandsugere (bilag 1) sikret mod forskelsbehandling i statsstøtten til rederidrift.Rederier udenfor kabel- og sandsugerbranchen har været sikret lavere driftsomkostninger som følge af DISordningen.Beskæftigelsesmulighederne i DIS for danske søfolk er blevet forringet de senere år, men i 14/6/2011ændredes sømandsbeskatningsloven således, aten enkelt gruppe af søfolkkunne opnå et sømandsfradragpå 105000,-kr/år. Dette sømandsfradrag er ikke gældende for søfolk i sandsugerskibe.Fra Sømandsskatteloven med seneste ændringer:»§ 3. Personer, som uden for begrænset fart erhverver lønindkomst ved arbejde om bord på danske ellerudenlandske skibe, kan ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst fradrage et beløb på 56.900 kr. Harskibet en bruttotonnage på 500 t eller derover, udgør fradraget efter 1. pkt. 105.000 kr., medmindre skibetanvendes til regelmæssig passagersejlads mellem havne i EU-medlemsstater.Stk. 2. Personer, som uden for begrænset fart erhverver lønindkomst ved arbejde om bord påstenfiskerfartøjer, herunder sandsugere, som har egne fremdrivningsmidler og eget lastrum til transport af
materialer indvundet fra havbunden, og som har en bruttotonnage på 20 t eller derover, kan ved opgørelsenaf den skattepligtige indkomst fradrage et beløb på 56.900 kr.Som nævnt ovenfor opnår rederierne ensartet behandling set med ”statsstøtte-briller”, mens danskeskattepligtige søfolk fortsat er udsat for forskelsbehandling.Sandsugere er skibe, som er godkendte iht. Søfartsstyrelsens regler og er bemandet med fuldt uddannedesøfolk. Der findes, mellem traditionelle fragtskibe og sandsugere, ingen forskelle i krav fra myndighedermht. sikkerhed, konstruktion osv. og besætningernes uddannelse.Denne målrettede forskelsbehandling af danske søfolk, som har valgt at arbejde i en niche af Det maritimeDanmark urimelig, da der, som nævn ovenfor, på alle andre punkter foregår ligebehandling. Det kan ikkevære rimeligt, at en skatteborger skal straffes fordi han/hun vælger at sejle med en sandsuger. Rederen afden pågældende sandsuger forskelsbehandles ikke i forhold til reder-kollegaer.Denne målrettede forskelsbehandling har en økonomisk konsekvens for ca. 500 personer i Danmark. Dissepersoner har ca. 16000,-kr/år MINDRE til deres rådighed end deres sømandskollegaer, som er omfattet afsømandsskattelovens § 3,1. Et niche-rederi er dybt afhængig af know-how, og for at fastholdemedarbejdere må deres rådighedsbeløb være sammenligneligt med søfolk fra andre rederier.Resultatet bliver i sidste ende øgede lønomkostninger for sandsugerrederiet, hvilket ikke styrker rederietskonkurrenceevne. Denne udvikling er stik imod Regeringen hensigt, og uforståelig når Regeringen har etklart ønske om en ligelig fordeling af byrder og glæder.Skatteministeren bør snarest muligt ændre gældende lov med tilbagevirkende kraft, således atforskelsbehandling af søfolks skatteforhold ikke finder sted.
Med venlig hilsenLars Birch JensenKirkeby Sand 15771 Stenstrup