Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 90
Offentligt
Den 7. november 2011
Inspektion af Arresthuset i NykøbingMors den 15. marts 2011ENDELIGJ.nr. 2011-0453-6282/PH
1/29
Indholdsfortegnelse1.2.Indledning............................................................................................................... 2Bygningsmæssige forhold...................................................................................... 42.1.2.2.2.3.2.3.1.2.3.2.2.4.2.5.3.Ændringer siden sidst ............................................................................... 4Den generelle vedligeholdelsesstandard .................................................. 4AUF-ombygningen .................................................................................... 5Værksteder ............................................................................................... 5Undervisnings- og fritidslokale .................................................................. 5Gårdtursareal ............................................................................................ 6Besøgslokale ............................................................................................ 8Beskæftigelsessituationen i Arresthuset i Nykøbing Mors..................... 12Arbejde .................................................................................................... 12Kompensation for manglende arbejde .................................................... 13Arbejdsfællesskab i cellerne ................................................................... 14Undervisning ........................................................................................... 15Behandling .............................................................................................. 18
Beskæftigelse....................................................................................................... 103.1.3.1.1.3.1.2.3.1.3.3.2.3.3.
4.5.
Fritid ..................................................................................................................... 18Samtaler med indsatte ......................................................................................... 225.1.5.2.5.3.5.4.5.5.5.6.Talsmandsordning .................................................................................. 22Information til de indsatte ........................................................................ 23Afsoning i arresthuset ............................................................................. 24Telefonsamtaler ...................................................................................... 25Lån af dvd’er ........................................................................................... 25Stole på cellerne ..................................................................................... 26
6.7.
Udlændinge. ......................................................................................................... 28Sager.................................................................................................................... 29
Opfølgning .................................................................................................................... 29Underretning ................................................................................................................. 29
2/29
Som led i Folketingets Ombudsmands almindelige inspektionsvirksomhed (jf. § 18 ilov nr. 473 af 12. juni 1996 om Folketingets Ombudsmand, som ændret ved lov nr.502 af 12. juni 2009) foretog jeg den 26. september 2000 inspektion af Arresthuset iNykøbing Mors. Den 18. maj 2001 afgav jeg en (endelig) rapport om denne inspek-tion. Inspektionen blev fulgt op i opfølgningsrapporter af 26. september og 7. decem-ber 2001.
Den 15. marts 2011 foretog jeg og tre af embedets øvrige medarbejdere en fornyetinspektion af Arresthuset i Nykøbing Mors. Samme dag inspicerede jeg Arresthuset iFrederikshavn og dagen efter Arresthuset i Aalborg.
Inspektionen denne gang af Arresthuset i Nykøbing Mors strakte sig kun over et partimer og foregik på en anden måde end sidste inspektion af arresthuset i 2000.
Inspektionen den 15. marts 2011 bestod af samtaler med ledelsen og besigtigelse afnoget af arresthuset. Arresthuset havde ingen talsmand på inspektionstidspunktet.
De indsatte fik ved opslag før inspektionen mulighed for at få en samtale. I forlængel-se heraf havde jeg samtaler med 4 indsatte. Samtalerne omfattede både generelle ogegne forhold.
De forhold som de indsatte bragte frem under samtalerne, forelagde jeg samme dagfor ledelsen. Alle 4 indsatte fik efter inspektionen breve fra mig som opfølgning påsamtalerne.
Selv om det på forhånd var bestemt at jeg under inspektionen kun ville besigtigeandre lokaliteter end gårdtursarealet og faciliteter der var omfattet af en AUF-ombyg-ning efter sidste inspektion, hvis samtalerne gav anledning til det, bad jeg i forbindelsemed varslingen af inspektionen arresthuset om at sende mig et kort eller en skitseover bygningerne med angivelse af hvad de anvendes til. Desuden bad jeg arresthu-set om at oplyse om eventuelle andre ændringer i de bygningsmæssige og ændringeri andre forhold siden inspektionen i 2000 der ikke fremgår af rapporten og opfølgnin-
3/29
gerne herpå fra denne inspektion, og/eller eventuelle (igangværende) projekter ellerplaner herom.
Jeg bad endvidere arresthuset om at oplyse hvordan vedligeholdelsesstandarden,herunder inventarets stand, var, og om at få tilsendt eventuelt nyt informationsmateria-le siden min inspektion i 2000.
Arresthuset besvarede min anmodning i brev af 25. januar 2011 med bilag. Med brevaf 4. marts 2011 modtog jeg desuden fra Arrestinspektøren for Midt- og Nordjyllandden husorden der på daværende tidspunkt var gældende for Arresthuset i NykøbingMors, og en ny husorden som endnu ikke var trådt i kraft da direktoratet endnu ikkehavde godkendt arresthusets regler om fællesskab. Jeg har efterfølgende – med e-mails af 22. juni og 8. august 2011 modtaget den godkendte husorden der trådte ikraft den 20. juni 2011. Husordenen er udarbejdet af arrestinspektøren og bygger påskabeloner som en arbejdsgruppe som arrestinspektøren havde nedsat, har udarbej-det for at skabe så ensartede regler som muligt i arresthusområdet. De enkelte arrest-huse kan fastsætte regler som lokale forhold tilsiger. Ud over husordenen findes deren kort orientering som er lavet af hensyn til de indsatte der måske vil have svært vedat læse eller mangler overskud til at læse den mere omfangsrige husorden. Oriente-ringen skal udleveres i forbindelse med indsættelsessamtalen, og der er heri oplys-ning om at de egentlige regler for opholdet fremgår af husordenen der ligger i cellen.
Under inspektionen afleverede jeg en skriftlig anmodning om at låne akterne i de se-neste 10 sager hvori arresthuset havde truffet afgørelse om disciplinærstraf før den 9.februar 2011 (varslingstidspunktet), dog ikke sager fra før 9. februar 2010. Disse sa-ger er kort omtalt nedenfor i pkt. 7, men er ikke gennemgået nærmere i denne rapport.Sagerne vil i stedet indgå i en generel sag om behandlingen af disciplinærsager i ar-resthusene.
Denne rapport har i en foreløbig udgave været sendt til Arresthuset i Nykøbing Mors,Arrestinspektøren for Midt- og Nordjylland og Direktoratet for Kriminalforsorgen for atmyndighederne kunne få lejlighed til at komme med eventuelle yderligere bemærknin-ger om faktiske forhold som rapporten måtte give anledning til. Jeg har modtaget så-danne bemærkninger i breve af 5. og 17. oktober 2011 fra henholdsvis arresthuset(sendt via arrestinspektøren) og arrestinspektøren. Bemærkningerne er indarbejdet idenne rapport.
4/29
Rapporten om inspektionen af Arresthuset i Nykøbing Mors den 26. september 2000indeholder i pkt. 2 en beskrivelse af de bygningsmæssige forhold som de var den-gang. Om ændringer siden da henviser jeg til pkt. 2.1.
Selv om det på forhånd var bestemt at inspektionen – ud over ombygningen og gård-tursarealet – kun ville omfatter de bygningsmæssige forhold hvis samtalerne gav an-ledning til det, så jeg også besøgslokalet, dobbeltcellen, et (nyistandsat) bade- og va-skerum samt toiletterne på 1. sal, depotet, anretterkøkkenet og et telefonrum (bagtrappen). Det er dog kun besøgslokalet som jeg har omtalt nærmere i rapporten.
Arresthuset er som tidligere nævnt ombygget siden sidste inspektion i 2000. De 2 tid-ligere tre-mandsceller er hver ombygget til 2 enkeltceller, og der er etableret værkstedsamt et lokale til undervisning og fritidsbrug. Ombygningen var bevilget på tidspunktetfor min sidste inspektion af arresthuset og er beskrevet nærmere i pkt. 2.3.
Kapaciteten i arresthuset er – trods ombygning af de 2 tre-mandsceller til 4 enkeltcel-ler – fortsat 13 indsatte. De 2 ”ekstra” celler er 2 enkeltceller i stueetagen. Efter ned-læggelsen af tre-mandscellerne er de indsatte nu fordelt på 11 enkeltceller (herunderen frigangscelle) og en dobbeltcelle.
Den generelle vedligeholdelsesstandard
Som nævnt bad jeg i forbindelse med varslingen af inspektionen også arresthuset omat oplyse hvordan vedligeholdelsesstandarden, herunder inventarets stand, var.
I et brev som jeg modtog den 7. marts 2011 har arresthuset oplyst at vedligeholdel-sesstandarden og inventarets stand er god.
Under inspektionen så jeg som nævnt ovenfor flere lokaler i arresthuset, herunder etbaderum der fremtrådte nyrenoveret.
Gårdtursarealet er også renoveret i forbindelse med ombygningen og fremstod i engod stand.
Det var også mit indtryk at vedligeholdelsesstandarden generelt set var god.
5/29
Jeg går ud fra at arresthuset løbende er opmærksom på bygningens og celleinventa-rets stand og foretager istandsættelser og reparation eller udskiftning af inventar nårder er behov for det.
Denne ombygning har omfattet etableringen af 2 værksteder og et lokale til undervis-ning og fritid (AUF-ombygning).
De nye værksteder er etableret i stueplan. Det ene er etableret i det tidligere lager bagden gård der ved min sidste inspektion blev brugt til at hænge vasketøj til tørre i (ognu er depot). Det andet er etableret ved indgangen til arresthuset i det lokale der tidli-gere var mødelokale og spise-/opholdsstue til personalet. De 2 værksteder ligger så-ledes ikke samlet.
På tidspunktet for inspektionen blev det ene af værkstederne (det ved indgangen) be-nyttet som opholdsrum for en indsat på grund af overbelægning i arresthuset. Der varopsat 2 senge i lokalet, men det var kun den ene der blev brugt på inspektionstids-punktet. 2 af arbejdsbordene var sat oven på hinanden for at skabe plads til sengene.
Undervisnings- og fritidslokale
Dette nye lokale anvendes både til undervisning og fritid, herunder som kondirum,samt som kirke. I lokalet er der på endevæggen et skab der indeholder en altertavle.Det blev oplyst at der holdes gudstjeneste en gang om måneden.
I lokalet er der borde og stole til brug for undervisning mv. Langs den ene væg er derborde i forlængelse af hinanden hvorpå der stod 4 pc’er der alle var dækket til af etklæde. Der er tale om sikrede pc’er som arresthuset havde modtaget kort tid før in-spektionen i forbindelse med udrulningen af det sikrede netværk i arresthusene, mensom endnu ikke var taget i brug, jf. pkt. 3.2.
Lokalet benyttes som nævnt også som motionsrum, og der stod 5 motionsredskaber,herunder 2 kondicykler og 1 crosstrainer, og (i den anden ende af lokalet foran skabetmed altertavlen) et lille bordtennisbord der var adskilt i 2 dele. Bordtennisbordet ermindre end standardbordtennisborde, og én af de indsatte oplyste at dette bord varnyt og erstattede et bordfodbold der tidligere havde været i lokalet.
6/29
På væggen bag motionsredskaberne (modsat altertavlen) er der et dartspil. I hjørnetstod der et skab.
På gangen uden for dette lokale er der 2 dobbeltskabe der indeholder arresthusetsbibliotek, blade og spil.
Lokalet var noget overfyldt. Ud over et bord med stole omkring i midten af lokalet ogbordene langs den ene væg stod der i et hjørne et bord med et andet bord (omvendt)ovenpå. På inspektionstidspunktet var der således flere borde i lokalet end jeg går udfra at der normalt er brug for – både til undervisning og fritid hvor der kun må være 2indsatte sammen i lokalet ad gangen, jf. pkt. 4.
Jeg går ud fra at de 2 borde der stod oven på hinanden, normalt ikke er i dette lokale,men selv om det er tilfældet, var det indtrykket at lokalet var overfyldt. Jeg henviser iden forbindelse til mit spørgsmål lige nedenfor om indretning af kondirum.
Ved inspektionen i 2000 blev det oplyst at arresthusets ene gård (på 18,75 m2), derkun blev brugt som tørregård, ville blive overdækket i forbindelse med ombygningenog herefter skulle benyttes som kondirum. Gården er blevet overdækket, men denbenyttes ikke som kondirum, men som depot.
Jeg beder om at få oplyst hvorfor der ikke blev indrettet kondirum i denne gård somplanlagt.
Ved inspektionen i 2000 havde arresthuset som nævnt 2 gårde, men den ene er somnævnt blevet overdækket og benyttes nu som depot. Arresthuset har således nu kunet gårdtursareal.
En af de indsatte sagde under min samtale med ham at han synes at gårdtursarealeter meget lille – for lille til at gå tur i.2Jeg så efterfølgende gårdtursarealet der er lille (37,2 m , jf. nedenfor) og derfor ikke
giver megen mulighed for fysisk udfoldelse. I gården er der et bord og bænke-sæt oget stort rundt askebæger. Murene er malet i en lys gul farve, og soklen er grå
7/29
Spørgsmålet om bedre gårdtursforhold indgik i rapporten om min sidste inspektion afArresthuset i Nykøbing Mors (den 26. september 2000). Om dette forhold anførte jegfølgende i rapporten:”Der er to gårde på henholdsvis 37,2 m2og 18,75 m2. (…) Den lille gård brugessom tørregård, og der hang på tidspunktet for inspektionen vasketøj til tørre. (Iforbindelse med ombygningen vil den som nævnt blive overdækket og benyttetsom kondirum).
…
Gårdene fremstod noget triste og giver – som anført af Direktoratet for Kriminal-forsorgen i direktoratets rapport af oktober 1997 om direktoratets egen inspektionden 13. marts 1997 af arresthuset – ikke megen mulighed for fysisk udfoldelse.
…
Jeg har noteret mig at arresthuset i forbindelse med direktoratets inspektion overfor direktoratet oplyste at arresthuset ikke ’på stedet’ kunne pege på realistiskemuligheder for forbedringer af gårdtursarealet med henblik på fysisk udfoldelse.Jeg har endvidere noteret mig at direktoratet i rapporten har anført at det børovervejes om der kan skaffes bedre gårdtursforhold. Jeg anmoder arresthusetom at oplyse om spørgsmålet har været overvejet nærmere, og i givet fald medhvilket resultatet. Det bemærkes at jeg, som det fremgår, under min rundgangbemærkede at der lå softballketsjere fremme i gården, og arresthuset oplysteendvidere under inspektionen at de indsatte kan spille bold, jf. nedenfor underpkt. 3.2.”
Direktoratet oplyste i den anledning (bl.a.) at direktoratet i forbindelse med det den-gang forestående ombygningsprojekt havde anmodet om at der blev indarbejdet enforbedring af gårdtursarealet. Jeg bad om underretning om hvad der videre skete medhensyn til dette spørgsmål.
Arresthuset oplyste i den anledning at der ikke indgik en forbedring af gårdtursarealet idet ombygningsprojekt som arresthuset havde godkendt. Arresthuset havde ikke for-slag til forbedring af gårdtursarealet.
Direktoratet oplyste at det efter modtagelsen af arresthusets udtalelse var besluttet athele gårdtursarealet skulle totalrenoveres. Foruden udskiftning af netoverdækningen
8/29
skulle murstensafdækningen og regnvejrstaget renoveres, og murene skulle males inye, lyse farver. Det tog jeg til efterretning, og gården er som tidligere nævnt renoveretsiden sidst.
Under min inspektion denne gang af arresthuset blev det oplyst at de indsatte har mu-lighed for at spille bob på gårdtursarealet.
I mit svar til den indsatte gengav jeg ovenstående fra min sidste inspektion af arrest-huset og anførte at spørgsmålet om forbedring af gårdtursarealet med henblik på fy-sisk udfoldelse, som det fremgår heraf, blev overvejet dengang uden at det førte tilkonkrete forslag. Der er ikke (som det var planen) etableret kondirum i den ene gård,men i stedet depot; kondiredskaber findes i undervisnings- og fritidslokalet.
Jeg nævnte også at jeg ikke har grundlag for at foretage mig noget vedrørende selvedet forhold at gården ikke er større end den er, men at jeg i forbindelse med udarbej-delsen af rapporten om inspektionen ville overveje at følge op på spørgsmålet om mu-ligheden for at etablere fysiske aktiviteter i gården.
Selv om gården er renoveret siden sidst og (som allerede nævnt) var i en god stand,fremstod den fortsat lidt trist. Dette giver mig dog ikke anledning til at foretage migmere.
Med hensyn til muligheden for aktiviteter i gården henviser jeg til pkt. 4.
Besøgslokalet er som nævnt i rapporten fra min sidste inspektion af arresthuset no-genlunde på samme størrelse som cellerne, inklusiv det toilet der hører til besøgsloka-let.
Selve lokalet var i en god stand, men det fremtrådte ikke med en ”naturlig og venligbesøgsatmosfære” som det skal ifølge § 48 i varetægtsbekendtgørelsen og § 3, stk. 1,i besøgsbekendtgørelsen. Der var kun ét billede på væggen, briksen manglede ryg-læn, og bordet var lappet sammen med tape. Lokalet kunne således godt trænge til atblive frisket op.
Under den afsluttende samtale blev det oplyst at besøgslokalet også bruges til over-natning for nyindsatte da arresthuset ofte er fuldt belagt. Da nogle nyindsatte kan væ-re meget urolige, har arresthuset valgt ikke at have flere billeder på væggene.
9/29
Det blev endvidere oplyst at der var sat tape på bordet fordi bordpladen var løs, menat den var sat fast igen. Tapen sidder imidlertid også fast og er således svær at få afigen.
Jeg nævnte at arresthuset i stedet for at opsætte billeder kunne udsmykke lokalet vedat male motiver direkte på væggene. Arresthuset ville overveje dette.
Jeg beder om at få oplyst resultatet af disse overvejelser.
Hvis det ikke er muligt at fjerne tapen på bordet i lokalet, bør det efter min opfattelseudskiftes med et andet. Jeg beder arresthuset om at overveje det og også meddelemig resultatet af disse overvejelser.
Under briksen er der en bedroller. Det blev oplyst at kondomer nu findes heri i stedetfor i et skab på toilettet som de indsatte rev ned. I husordenen er det oplyst at der erkondomer og sengelinned til rådighed i besøgslokalet på toilettet og under briksen.
Jeg har noteret mig at de indsatte i husordenen oplyses om adgangen til lagner ogkondomer, og at det findes diskret i selve besøgsrummet.
Uden for lokalet er der legetøj som de indsatte og deres besøgende kan tage med indi besøgsrummet.
På det tilhørende toilet var der både en automat med flydende håndsæbe og et stykkealmindelig håndsæbe. Der var også et stofhåndklæde.
Som jeg også nævnte under den afsluttende samtale, har direktoratet tidligere ud-sendt en henstilling til kriminalforsorgens institutioner om at udskifte almindelig hånd-sæbe og stofhåndklæder med flydende håndsæbe og papirhåndklæder eller hånd-klæderulle.
Det er på denne baggrund beklageligt at der på toilettet ikke var papirhåndklæder ellerhåndklæderulle (eller elektrisk håndtørrer). Selv om der var flydende sæbe, burde derdesuden heller ikke have været et stykke almindelig håndsæbe.
10/29
Jeg går ud fra at den almindelige håndsæbe er fjernet, og at håndklædet er erstattet afpapirhåndklæder eller en håndklæderulle (eller elektrisk håndtørrer). På denne bag-grund foretager jeg mig ikke mere vedrørende dette forhold.
De indsatte i arresthusene har ikke beskæftigelsespligt, men skal tilbydes beskæfti-gelse. Det gælder både afsonere og varetægtsarrestanter, jf. § 1, stk. 2, og § 2, stk. 1,i beskæftigelsesbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 372 af 17. maj 2001 om beskæf-tigelse mv. af de indsatte i kriminalforsorgens institutioner).
De indsatte kan beskæftiges med enten arbejde, undervisning eller anden godkendtaktivitet, herunder forbehandling og programvirksomhed.
I de resultatkontrakter som direktoratet indgår med kriminalforsorgens institutioner, erder krav om en vis beskæftigelse. Ifølge resultatkontrakten mellem Arresthuset i Ny-købing Mors, Arrestinspektøren for Midt- og Nordjylland og Direktoratet for Kriminal-forsorgen for 2011 skal arresthuset (ligesom de øvrige arresthuse) ved arbejde, un-dervisning og behandling sikre en beskæftigelsesgrad på minimum 45 pct. af budget-belægningen. Resultatkontrakterne har tidligere år indeholdt krav om en beskæftigel-sesgrad på 60 pct.
Jeg er (bl.a.) fra inspektion af andre arresthuse bekendt med at der generelt er storeproblemer med at skaffe arbejde til de indsatte i arresthusene.
Folketingets Retsudvalg har stillet en række spørgsmål til justitsministeren om be-skæftigelsen i kriminalforsorgen (senest den 19. august 2011, kort tid før der blev ud-skrevet valg).
Om beskæftigelse af indsatte i arresthusene har justitsministeren anført følgende i etsvar af 20. december 2010 på et tidligere spørgsmål nr. 335 fra Folketingets Retsud-valg:
”I arresthusene er der som udgangspunkt mulighed for beskæftigelse gennemarbejde, undervisning eller behandling. Hertil kommer andre godkendte aktivitetersom eksempelvis motion, kreative fag og undervisningsprojekter med erhvervs-rettet sigte. Udbuddet af beskæftigelsesmuligheder er tilrettelagt, således at deindsattes ønsker i videst muligt omfang tilgodeses.
11/29
Beskæftigelsen anses for særdeles vigtig i arresthusene, dels på grund af hensy-net til udviklingen af de indsattes kompetencer, dels på grund af nødvendighedenaf at oprette en meningsfyldt hverdag for de varetægtsfængslede. Det er dog ikkealtid muligt at efterkomme ønsker fra de indsatte om beskæftigelse. Bl.a. har kri-minalforsorgen i 2009 og 2010 på grund af eftervirkningerne af finanskrisen ople-vet en markant nedgang i ordretilgangen til produktionsvirksomheden. Dette harafstedkommet en kraftig reduktion af beskæftigelsen ved produktionsvirksomhed iarresthusene generelt.
For enkelte arresthuse har det derfor i perioder ikke været muligt at tilbyde be-skæftigelse inden for produktionsvirksomheden. I de tilfælde, hvor man ikke harkunnet tilbyde anden form for beskæftigelse til en varetægtsfængslet, er denneblevet kompenseret økonomisk herfor i henhold til gældende regler. Med henblikpå at fastholde beskæftigelsestilbuddet i videst muligt omfang har Kriminalforsor-gen i denne situation, som mange andre virksomheder, forsøgt at strække ar-bejdsopgaverne ved arbejdsdeling og etableringen af alternative beskæftigelses-tilbud, hvor de enkelte arresthuse eksempelvis har arrangeret forskellige projektermed kreativt indhold så som maling, brugskunstproduktion mv. Beskæftigelsenved undervisning, behandling og andre godkendte aktiviteter samt rengøring ogbygningsvedligeholdelse har ikke været påvirket af finanskrisen, og disse tilbudhar derfor ligget på et stabilt niveau i denne periode.”
I et svar af 17. marts 2011 til Retsudvalget har justitsministeren desuden anført føl-gende:
”Med henblik på at tiltrække nye arbejdsopgaver og flere samarbejdspartnere harKriminalforsorgen det seneste år gennemført en række initiativer, f.eks. markeds-føringskampagner i den lokale presse, en særlig hjemmeside for arresthusene ogsalgskurser for medarbejdere der foretager opsøgende salg.”
Den nævnte hjemmeside er www.arresthuset.dk der skal hjælpe med at synliggøre demange muligheder som arresthusene tilbyder.
På grund af problemerne med at skaffe arbejde til de indsatte rettede jeg i brev af 20.november 2009 henvendelse til Direktoratet for Kriminalforsorgen. Jeg modtog heref-ter et svar af 26. april 2010 fra direktoratet der var vedlagt udtalelser som direktoratethavde indhentet fra de 3 arrestinspektører. Den 1. marts 2011 sendte jeg et brev tildirektoratet som jeg har gengivet noget af indholdet af i rapporten om min inspektionaf Arresthuset i Køge den 27. april 2010. Jeg modtog herefter et brev af 5. oktober
12/29
2011 fra direktoratet. I dette brev har direktoratet bl.a. redegjort nærmere for hvordanbeskæftigelsesgraden beregnes, for den aktuelle beskæftigelsessituation, for initiativertil udvikling af beskæftigelsen og for undervisning.
Med hensyn til den aktuelle beskæftigelsessituation i arresthusene har direktoratetbl.a. oplyst at eftervirkningerne af finanskrisen i begyndelsen af 2011 ”var ved at klin-ge lidt af”, og at halvårsprognosen for 2011 viste en positiv udvikling i beskæftigelsenved arbejde.
For så vidt angår beskæftigelsessituationen i arresthusene i Midt- og Nordjylland blevdet under min inspektion af Arresthuset i Nykøbing Mors oplyst at det gik rimeligt godti de fleste af områdets arresthuse. Jeg har i rapporten om inspektionen den 16. marts2011 af Arresthuset i Aalborg bedt Arrestinspektøren for Midt- og Nordjylland om ensamlet udtalelse om beskæftigelsessituationen i dette arresthusområde.
Beskæftigelsessituationen i Arresthuset i Nykøbing Mors
Arbejde
Da jeg sidste gang inspicerede Arresthuset i Nykøbing Mors havde arresthuset kunmulighed for cellearbejde, dog kunne indsatte indimellem arbejde på lageret. Det blevdengang oplyst at der ikke var fuld beskæftigelse, hvilket blandt andet hang sammenmed at arresthuset ikke havde værkstedsfaciliteter.
Det blev også oplyst dengang at arresthuset indimellem benyttede en indsat somhjælpegangmand når der var problemer med at skaffe arbejde.
De 2 værksteder som arresthuset nu har, kan beskæftige 5-6 indsatte. Arresthuset harogså gode lagerfaciliteter og tilkørselsforhold.
Ved inspektionen den 15. marts 2011 blev det oplyst at arresthuset stort set havdehaft fuld beskæftigelse frem til februar 2010. Fra da af og indtil februar 2011 havdearresthuset kun haft meget lidt beskæftigelse – sammenlagt kun hvad der svarer til ca.1 måneds beskæftigelse. På inspektionstidspunktet havde arresthuset beskæftigelsetil 3 indsatte og forhandlede på det tidspunkt om yderligere en arbejdsopgave.
Det blev også oplyst at det arbejde som arresthuset havde fået i februar 2011, gik påomgang mellem de indsatte.
13/29
Indsatte der ikke beskæftiges på værkstederne, kan beskæftiges i cellen, som gang-mand eller med vedligeholdelse af arresthuset.
Arresthuset i Nykøbing Mors har på hjemmesiden www.arresthuset.dk oplyst om defysiske forhold i arresthuset, men ikke om de arbejdsopgaver som arresthuset kanvaretage.
Jeg har noteret mig at beskæftigelsessituationen i Arresthuset i Nykøbing Mors harværet god frem til februar 2010, og at der på inspektionstidspunktet var kommet be-skæftigelse til arresthuset igen.
Jeg beder arresthuset om at oplyse om arresthuset fik den arbejdsopgave som arrest-huset forhandlede om på tidspunktet for inspektionen. Jeg beder også arresthuset omat oplyse hvordan beskæftigelsessituationen i øvrigt har udviklet sig siden inspektio-nen den 15. marts 2011, herunder med hensyn til cellearbejde.
Jeg har også noteret mig at arresthuset (om muligt) fordeler det arbejde der er, mel-lem de indsatte. Jeg henviser i den forbindelse også til pkt. 3.1.2 nedenfor.
Af resultatkontrakten mellem arresthuset og direktoratet fremgår det bl.a. at bevillin-gen til produktionsvirksomheden er givet under forudsætning af at arresthuset løbendefølger produktionsvirksomhedens økonomiske og beskæftigelsesmæssige udvikling.Arresthuset skal desuden i samarbejde med regionsværkmesteren udarbejde progno-ser for produktionsvirksomheden 2 gange om året.
Jeg beder om at modtage den senest udarbejdede prognose for produktionsvirksom-heden i arresthuset. Hvis der er udarbejdet et samlet notat herom for arresthusene iområdet, kan der blot henvises til svar på min tilsvarende anmodning i sagen om mininspektion af Arresthuset i Aalborg.
Kompensation for manglende arbejde
I justitsministerens svar af 28. september 2009 og 18. maj 2010 på henholdsvisspørgsmål nr. 1197 og spørgsmål nr. 960 fra Folketingets Retsudvalg er det oplyst atde indsatte der ikke kan tilbydes beskæftigelse, kompenseres bl.a. med mulighed forudvidede fritidsaktiviteter eller anden godkendt aktivitet der kan dække over mangeforskellige aktiviteter, heriblandt kunstprojekter, diverse fritidsaktiviteter, sport og lig-
14/29
nende. Jeg henviser også til det senere svar af 20. december 2010 på spørgsmål nr.335 som jeg har citeret fra ovenfor.
Under afsnittet om fællesskab i arresthusets endelige husorden er det nævnt at deindsatte kan have fællesskab fra kl. 8.00, hvis der mangler beskæftigelse i arresthu-set.
Under inspektionen blev det også oplyst at de indsatte på dette tidspunkt kunne benyt-te fritidslokalet hele dagen som kompensation for at der ikke kunne tilbydes arbejde tilalle de indsatte i arresthuset.
Jeg har noteret mig at arresthuset kompenserer for manglende arbejde og fællesskabi arbejdstiden ved at give de indsatte som arresthuset ikke kan tilbyde beskæftigelse,lov til at have fællesskab fra kl. 8.00 og adgang til fritidsrummet også i arbejdstiden.
Arbejdsfællesskab i cellerne
De (op til 5-6) indsatte der beskæftiges på værkstederne, har arbejde i fællesskab.Spørgsmålet om muligheden for at arbejde sammen 2 og 2 indgik i rapporten om minsidste inspektion af arresthuset i 2000, men bl.a. fordi direktoratet dengang ville over-veje at fastsætte centrale retningslinjer, foretog jeg mig ikke mere vedrørende detteforhold.
Sådanne retningslinjer blev efterfølgende fastsat i vejledningen om indsattes adgangtil fællesskab mv. med andre indsatte i kriminalforsorgens institutioner (fællesskabs-vejledningen). Den nugældende vejledning er vejledning nr. 12 af 29. februar 2008hvor retningslinjer om arbejdsfællesskab findes i pkt. 20. Hvis det ikke er muligt at be-skæftige alle indsatte i fælles arbejdsrum, bør det ifølge dette punkt overvejes om derer mulighed for at indsatte kan arbejde 2 sammen i en celle hvis der er indsatte derønsker det. Arresthuset skal i disse overvejelser være opmærksom på pladsmæssigeforhold, hygiejniske forhold og hensyn til brandsikkerheden. Arresthuset skal endvide-re være opmærksom på risikoen for at den ene indsatte presses til at arbejde for denanden.
Direktoratet har (senest i brev af 26. april 2010 i den generelle sag som jeg har rejstom beskæftigelsen i arresthusene) tilkendegivet at det er direktoratets opfattelse at deindsatte bør orienteres om muligheden for arbejdsfællesskab i cellen, enten via ar-resthusets fællesskabsregler eller i husordenen.
15/29
Af husordenen for Arresthuset i Nykøbing Mors fremgår det under afsnittet ”Fælles-skab” (men ikke under afsnittet om arbejde) at der er mulighed for parvis arbejdsfæl-lesskab mellem kl. 8.00 og 16.00.
Jeg har noteret mig at det fremgår af husordenen at der er mulighed for arbejdsfæl-lesskab i cellerne.
De indsatte kan som nævnt også beskæftiges ved undervisning.
Det fremgår af arresthusets husorden at de indsatte har mulighed for at modtage un-dervisning i arresthuset, og at de skal aflevere en anmodningsseddel til personalethvis de ønsker undervisning.
Der er ikke i husordenen oplysning om hvilke fag der kan undervises i. Det blev hellerikke oplyst under inspektionen, men det blev oplyst at der er mange undervisnings-programmer på de pc’er som arresthuset havde fået (jf. nedenfor), og at det er muligtat kommunikere med læreren ”overalt i verdenen”.
Jeg beder arresthuset om at oplyse nærmere om hvad undervisningen i arresthusetomfatter.
På tidspunktet for min sidste inspektion af arresthuset var der ingen undervisning. Detblev dengang oplyst at de indsatte ved indsættelsen orienteres om mulighederne forundervisning og opfordres til at modtage undervisning.
Det blev dengang også oplyst at arresthuset var tildelt 96 undervisningstimer om året.
Af justitsministerens svar af 8. november 2010 på et spørgsmål nr. 182 fra Folketin-gets Retsudvalg fremgår det at Arresthuset i Nykøbing Mors fortsat er tildelt 96 under-visningstimer om året.
Under inspektionen blev det oplyst at det (fortsat) kun er få indsatte der tager imodtilbuddet om at modtage undervisning. Arresthuset havde håbet at de 4 pc’er som ar-resthuset netop havde fået i forbindelse med etableringen af det sikrede pc-netværk iarresthusene, kunne være med til at gøre de indsatte mere interesseret i undervis-ning. På tidspunktet for inspektionen var disse pc’er imidlertid endnu ikke taget i brug.
16/29
Det skyldtes krav fra direktoratet om at de kun måtte benyttes under overvågning hvil-ket arresthuset ikke havde ressourcer til.
De indsatte som jeg talte med bagefter, var også utilfredse med at pc’erne ikke vartaget i brug. En af dem nævnte også at undervisningen er utilstrækkelig.
For så vidt angår den manglende ibrugtagning af de nye pc’er forstod jeg på baggrundaf samtalen med ledelsen i Arresthuset i Nykøbing Mors, herunder Arrestinspektørenfor Midt- og Nordjylland, at der var tale om et mere generelt problem i arresthusene.Under min inspektion dagen efter af Arresthuset i Aalborg – der har to lærere der skif-tevis er til stede 4 dage om ugen – blev det dog oplyst at det sikrede pc-netværk vartaget i brug dette sted, og at det fungerer godt.
Da det som nævnt under inspektionen blev oplyst at der var tale om et mere genereltproblem, besluttede jeg at udskille spørgsmålet om (hindringer for) anvendelsen af detsikrede pc-netværk i arresthusene til en særskilt sag som blev rejst med hjemmel iombudsmandslovens § 17, stk. 1. I denne sag blev direktoratet i brev af 22. marts2011 bedt om en udtalelse om dette spørgsmål.
Jeg modtog svar fra direktoratet i brev af 3. april 2011. Direktoratet oplyste heri at ret-ningslinjerne for opsyn ved indsattes brug af det sikrede pc-netværk i de lukkedefængsler og arresthusene var blevet præciseret på baggrund af flere henvendelser frade institutioner der bruger dette. Af præciseringen fremgår det at netværket vurderessikkert nok til at kunne benyttes af indsatte uden at der deltager en lærer eller andetbemyndiget personale.
Direktoratet oplyste samtidig nærmere om det ansvar som lærerne eller andet bemyn-diget personale har lokalt i de enkelte institutioner i forbindelse med brugen af det sik-rede pc-netværk.
I brev af 26. april 2011 til direktoratet noterede jeg mig det oplyste.
Jeg går på denne baggrund ud fra at det sikrede pc-netværk nu er taget i brug i ar-resthuset. Jeg beder om at få oplyst om det har ført til at flere indsatte nu deltager iundervisning i arresthuset, og om behovet for undervisning dermed er blevet større.Det bemærkes at jeg på baggrund af det oplyste under inspektionen om at der stadigikke var mange indsatte der deltog i undervisning, går ud fra at arresthuset har ansetbehovet for undervisning i arresthuset for dækket i forhold til antallet af bevilgede ti-mer.
17/29
Selv om en af de indsatte anså undervisningen for utilstrækkelig, går jeg (også påbaggrund af det oplyste under inspektionen om den indsattes konkrete ønsker) ud fraat det samme gør sig gældende i forhold til de fag der (kan) undervises i.
Jeg beder også arresthuset om at oplyse om arresthusets erfaringer (i øvrigt) indtilvidere med ordningen med det sikrede pc-netværk.
Jeg går desuden ud fra at arresthuset eller læreren fortsat opfordrer indsatte der kanhave behov for almindelig skoleundervisning, men ikke selv henvender sig, til at delta-ge i sådan undervisning. Desuden går jeg ud fra at de indsatte informeres grundigt omundervisningstilbuddene i arresthuset, jf. nærmere opfølgningsrapporten i sagen ommin seneste inspektion af Arresthuset i Sønderborg.
I fællesskabsvejledningens pkt. 21 er det nævnt at der i det omfang der er bygnings-mæssige muligheder for det, bør indrettes et undervisningslokale i arresthuset derindeholder de mest basale undervisningsmidler samt pc’er så de indsatte kan tilbydesundervisning i fællesskab. I visse situationer vil hensynet til udnyttelsen af ressourcer-ne til undervisning kunne medføre at det er mest hensigtsmæssigt at undervisningfinder sted i egen celle.
Arresthuset har nu et kombineret undervisnings- og fritidslokale som jeg går ud fra atundervisningen normalt foregår i. Af et brev af 6. juli 2011, som jeg også har omtalt ipkt. 4, fremgår det at der må være op til 4 indsatte i lokalet i forbindelse med under-visning, og jeg går på denne baggrund ud fra at de indsatte normalt undervises sam-men i undervisningslokalet.
Af arresthusets husorden fremgår det endvidere at der er mulighed for parvis under-visning/lektier på hverdage mellem kl. 8.00 og 16.00.
Jeg har i noteret mig at det af husordenen også fremgår at de indsatte har mulighedfor at lave lektier sammen i arbejdstiden mellem undervisningslektionerne hvis de øn-sker det.
Direktoratet har sammen med arrestinspektørerne foretaget en undersøgelse af un-dervisningen i arresthusene i hele landet. Jeg har i rapporten om min inspektion den16. marts 2011 af Arresthuset i Aalborg redegjort nærmere for denne undersøgelse.Som også nævnt i denne rapport har jeg i sagen om min inspektion den 23. oktober
18/29
2009 af Arresthuset i Tønder bedt direktoratet om at orientere mig om resultatet afundersøgelsen og hvad det giver direktoratet anledning til. Jeg har herefter modtageten udtalelse af 7. marts 2011 der er gengivet i en opfølgningsrapport af 25. august2011 i sagen om inspektionen af Arresthuset i Tønder hvor jeg har bedt om yderligereunderretning. I rapporten om Arresthuset i Aalborg er også en gengivelse af oplysnin-ger om undervisning som jeg har modtaget fra direktoratet i en anden generel sag.
De indsatte kan deltage i forskellige typer af behandling i kriminalforsorgens institutio-ner, herunder i arresthusene.
I husordenen for Arresthuset i Nykøbing Mors er der orientering om muligheden forforbehandling. Det fremgår at behandlingen omfatter misbrug både af euforiserendestoffer og alkohol. Det fremgår endvidere at arresthuset har tilknyttet en misbrugsbe-handler der kommer i arresthuset en gang om ugen og tager samtaler med de indsatteder er motiverede for behandling.
Jeg beder om at få oplyst hvor mange der normalt deltager i misbrugsbehandling iarresthuset, og hvor behandlingen foregår.
Der er oplysning om fritidstilbuddene og adgangen til cellefællesskab i arresthusetshusorden. Der er adgang til motionsrummet (undervisnings- og fritidslokalet) alle dagei tidsrummene 16.00-17.00, 18.00-19.00 og 19.00-20.00. Lørdag, søndag og helligda-ge er der derudover adgang til dette lokale i tidsrummene 10.00-11.00,13.00-14.00,14.00-15:00 og 15.00-16.00. De indsatte skal tilmelde sig hvis de ønsker at be-nytte rummet, og de må være 2 indsatte sammen ad gangen i rummet.
En af de indsatte som jeg talte med, fremsatte ønske om at der kan være flere end 2indsatte sammen i undervisnings- og fritidslokalet. Han oplyste at han havde fået atvide at antallet er begrænset til 2 indsatte af sikkerhedsmæssige grunde.
Under min afsluttende samtale med ledelsen viderebragte jeg dette ønske og i forbin-delse med min skriftlige opfølgning til den indsatte bad jeg arresthuset om at oplysehvad det måtte have givet anledning til.
19/29
Arresthuset har i det tidligere nævnte brev af 6. juli 2011 oplyst at der på hverdagemellem kl. 8.00-16.00 må være op til 4 indsatte i undervisnings- og fritidslokalet i for-bindelse med beskæftigelse eller undervisning (pc-brug), men kun 2 indsatte uden fordisse tidspunkter. Arresthuset mener ikke at kunne ændre på dette og har som be-grundelse henvist til ordens- og sikkerhedsmæssige hensyn.
Jeg går ud fra at denne begrænsning skyldes at der ikke er personale til stede nårlokalet benyttes i fritiden. Med denne bemærkning har jeg noteret mig det oplyste somikke giver mig anledning til at foretage mig mere.
Ifølge husordenen har de indsatte adgang til fællesskab i fritiden i mindst 2 timer dag-ligt, medmindre ganske særlige ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn gør sig gæl-dende. Der må højst være 2 indsatte sammen under cellefællesskab. Hvis indsatte pådobbeltcellen ønsker fællesskab med andre end hinanden, skal det foregå på en en-keltcelle. Der er adgang til parvis cellefællesskab i fritiden på hverdage fra kl. 17.30 til21.00 og de øvrige dage fra kl. 13.00 (til 21.00).
En af de indsatte som jeg talte med under inspektionen, oplyste at det kan være sværtat få en ny indsat at have fællesskab med når den man hidtil (normalt) har haft fælles-skab med, ikke længere er i arresthuset. Den indsatte henviste til at der er et uligeantal indsatte i arresthuset (13 indsatte).
I forbindelse med min skriftlige opfølgning til den indsatte bad jeg arresthuset om atoplyse hvordan det sikres at alle indsatte der ønsker det, kan få en anden indsat athave fællesskab med.
Arresthuset har i ovennævnte brev af 6. juli 2011 oplyst at det som udgangspunkt erde enkelte indsatte selv der aftaler fællesskab. Der kan vælges ny makker hver daghvis det ønskes. Når den indsatte lige er blevet indsat, hjælper personalet med at fin-de en makker hvis det er muligt. Arresthuset mener ikke at det udgør et problem at derer et ulige antal indsatte i arresthuset. Arresthuset har henvist til at der altid er nogender ikke ønsker fællesskab ud over det fællesskab der finder sted ved beskæftigelsemv. Arresthuset mener i øvrigt ikke at arresthuset kan gøre mere for at sikre den en-kelte indsatte fællesskab ud over det der gøres i dag da det er op til den enkelte ind-satte om han ønsker fællesskab.
20/29
Hvis en indsat ønsker fællesskab, men ikke selv kan finde en anden indsat at havefællesskab med, går jeg ud fra at arresthuset vil søge at hjælpe den indsatte. Det op-lyste giver mig ikke anledning til andre bemærkninger.
Det fremgår af husordenen at de indsatte har krav på minimum 1 times gårdtur omdagen. Gårdtur afvikles på forskellige tidspunkter for de indsatte der er inddelt i 3grupper: 1) indsatte med cellearbejde, sygemeldte og indsatte uden arbejde, 2) indsat-te på værksteder og gangmand og 3) indsatte der er isolerede, anbragt i strafcelle ogunge under 18 år. Tidspunkterne for afviklingen af gårdtur for de enkelte grupper erangivet i husordenen. Der må højst være 5 indsatte på gårdtur ad gangen.
Ved min sidste inspektion af arresthuset blev det oplyst at der var mulighed for at spil-le bold i gården, jf. pkt. 3.2 i rapporten af 18. maj 2001. Spørgsmålet om en forbedringaf gården med hensyn til fysisk udfoldelse indgik også i rapporten, jf. pkt. 2.3.8 ogbegge opfølgningsrapporterne og ovenfor under pkt. 3.4. Gården er siden renoveret,men ikke forbedret med henblik på fysisk udfoldelse.
Som også nævnt under pkt. 3.4 oplyste arresthuset under min inspektion denne gangat de indsatte har mulighed for at spille bob på gårdtursarealet.
Jeg har noteret mig at de indsatte under gårdtur har mulighed for at spille bob, og jegforstår det oplyste under inspektionen sådan at det ikke længere er muligt for de ind-satte at spille bold i gården. Jeg beder arresthuset om at oplyse om det er rigtigt for-stået.
Efter min opfattelse bør de indsatte også under gårdtur så vidt muligt kunne udfoldesig fysisk. Da bobspil ikke er en aktivitet der indebærer egentlig fysisk udfoldelse, be-der jeg arresthuset om at oplyse om arresthuset – hvis boldspil ikke længere er tilladt– har overvejet andre aktiviteter i gården der giver mulighed for fysisk udfoldelse.
De indsatte har også mulighed for at låne bøger og tidsskrifter fra arresthusets biblio-tek eller gennem bibliotekaren der kommer i arresthuset på tidspunkter der er angivetpå et opslag i arresthuset. Arresthusets bogsamling omfatter også enkelte bøger påengelsk, tysk og fransk. Det er også muligt at låne andre udenlandske bøger og cd’ergennem bibliotekaren.
21/29
I arrestinspektørens brev af 17. oktober 2011 er det oplyst at arresthuset råder overen liste over bøger til udlån til inspiration for de indsatte. Arrestinspektøren har oplystat denne liste hænger på opslagstavlen, og at der er indsat oplysning herom i arrest-husets husorden. Arrestinspektøren har vedlagt en udskrift af den reviderede husor-den.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Arresthuset råder også over forskellige spil som de indsatte kan låne.
Desuden er det ifølge husordenen muligt gennem arresthuset at købe PlayStation 2.Det fremgår udtrykkeligt af husordenen at arresthuset ikke har PlayStations til udlej-ning. De indsatte gøres i husordenen desuden udtrykkeligt opmærksom på at det ikkeer muligt at medbringe en indkøbt PlayStation til et lukket fængsel.
Samme ordning findes ifølge husordenen for Arresthuset i Frederikshavn også for det-te arresthus. Da husordenerne er udfærdiget på baggrund af en skabelon for at skabeså ensartede regler som muligt i arresthusene under Arrestinspektøren for Midt- ogNordjylland, går jeg ud fra at samme ordning findes i andre arresthuse i dette område.(Fra min inspektion den 5. november 2009 af Arresthuset i Århus er jeg dog bekendtmed at det i dette arresthus er muligt at låne en PlayStation og nu også spille PlaySta-tion i et ”spillelokale” hvor der er opsat 4 PlayStations).
Jeg er bekendt med at der i de fleste andre arresthuse er etableret ordninger hvorefterde indsatte kan leje en PlayStation 2 af arresthuset. Jeg henviser i den forbindelse tilpkt. 34 i genstandsvejledningen (nu nr. 9856 af 5. november 2009). Det er her nævntat forbuddet i bekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 11, mod udlevering af egne spillekon-soller der kan omdannes til et kommunikationsudstyr, ikke er til hinder for at der i ar-resthusene (som hidtil) etableres lokalt fastsatte udlåns-/udlejningsordninger af plom-berede spillekonsoller af den nævnte type hvis det er konkret er foreneligt med or-dens- og sikkerhedsmæssige hensyn.
Det er forskelligt hvor mange spillekonsoller de enkelte arresthuse råder over til udlej-ning. Som det fremgår af rapporterne om mine inspektioner i 2010 af arresthusene iEsbjerg og Vejle, er der enighed blandt de 10 arresthuse der hører under Arrestin-spektøren for Syd- og Sønderjylland og Fyn om at der i arresthusene i dette områdebør være en PlayStation pr. 5 indsatte. I sagerne om mine inspektioner i 2009 af ar-resthuse i Syd- og Sønderjylland har arrestinspektøren efterfølgende oplyst at
22/29
PlayStation 2-konsoller ofte går i stykker og snart vil udgå. Arrestinspektøren oplysteendvidere at der ikke er den store efterspørgsel efter at leje en PlayStation hvilketsandsynligvis skyldes at der er mange tv-kanaler til rådighed, og at de indsatte hardvd-afspiller i deres tv-apparater.
En af de indsatte som jeg talte med, oplyste at der ikke er dvd-afspiller i de tv-apparater som arresthuset udlejer til de indsatte, jf. pkt. 5.5.
Efter min opfattelse bør der ikke kun inden for de enkelte arresthusområder, men ogsåfor alle tre områder være nogenlunde ensartede regler og praksis. På baggrund af detoplyste i sagerne om arresthusene i Syd- og Sønderjylland har jeg imidlertid ikke fun-det grundlag for at bede arrestinspektøren om at overveje at etablere en lejeordning iarresthusene, men jeg beder om at få oplyst om det er rigtigt at der ikke er indbyggetdvd-afspiller i (nogen af) de tv-apparater der udlejes til de indsatte.
Under mine samtaler med de indsatte rejste de – ud over spørgsmål der er omtaltovenfor – følgende spørgsmål:
En af de indsatte efterlyste en talsmandsordning – især fordi der er mange indsatteder opholder sig lang tid i arresthuset.
Under den afsluttende samtale oplyste arresthuset at arresthuset har en talsmands-ordning og har haft talsmænd igennem flere år. På inspektionstidspunktet var der dogingen talsmand.
Hvis de indsatte ikke har valgt en talsmand, skal kriminalforsorgens institutioner vedopslag eller lignende gøre dem bekendt med muligheden for at vælge en talsmand, jf.§ 2, stk. 3, i talsmandsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 735 af 25. juni 2007). Derer oplysning om muligheden for at vælge talsmand i arresthusets husorden der ogsåindeholder regler om talsmandsordningen i arresthuset. Reglerne omfatter alle de for-hold som der efter talsmandsbekendtgørelsens § 8 skal være fastsat regler om.
I mit svar til den indsatte opfordrede jeg de indsatte til at vælge en talsmand og nævn-te at en af de andre indsatte som jeg talte med, under min samtale med ham sagde athan godt ville overveje at stille op som talsmand.
23/29
Jeg beder arresthuset om at oplyse om arresthuset nu har en talsmand.
I mit brev til den indsatte nævnte jeg også at talsmandsordningen, herunder opfølg-ning på møder med talsmanden, ville indgå i rapporten om inspektionen.
Under den afsluttende samtale oplyste arresthuset også at arresthuset ikke udarbej-der referat fra talsmandsmøderne, men havde talt med den tidligere talsmand om athan skulle skrive referat. Jeg gjorde ledelsen opmærksom på at institutionen ifølgetalsmandsbekendtgørelsen (§ 1, stk. 3) skal gøre notat om de drøftelser der findersted med talsmænd.
Jeg går således ud fra at arresthuset – når der er en talsmand i arresthuset – nu ud-arbejder referat af samtalerne med talsmanden (som ifølge husordenen skal findested hver anden måned).
Jeg går også ud fra at der løbende følges op på de spørgsmål der rejses på mødernemed talsmanden.
Jeg henleder samtidig opmærksomheden på at institutionen når særlige omstændig-heder taler for det, skal tage initiativ til jævnlige drøftelser med alle indsatte eller grup-per af indsatte hvis de ikke har valgt en talsmand, jf. talsmandsbekendtgørelsens § 2,stk. 2.
Jeg beder om at få oplyst hvor samtaler mellem talsmanden og indsatte der har øn-sket at tale med talsmanden, finder sted.
Information til de indsatte
En af de indsatte efterlyste bedre information til de indsatte, herunder som opfølgningpå møder med (de forskellige) talsmænd i arresthuset. Som eksempel nævnte denindsatte at de indsatte ikke var orienteret om årsagen til at de nye pc’er som arresthu-set havde fået, endnu ikke var taget i brug.
Under samtalen orienterede jeg den indsatte om baggrunden for at de nye pc’er ikkevar taget i brug, og jeg gengav dette i mit efterfølgende skriftlige svar til den indsatte.
I svaret nævnte jeg også at talsmandsordningen, herunder opfølgning på møder medtalsmanden, og information i øvrigt af de indsatte ville indgå i inspektionsrapporten.
24/29
Med hensyn til opfølgning på møder med talsmændene og drøftelser med de indsattehvis de ikke har valgt en talsmand, henviser jeg til pkt. 5.1.
I brevet af 5. oktober 2011 har arresthuset oplyst at den daværende talsmand var fuldtud informeret om hvorfor de nye pc’er ikke var taget i brug. Arresthuset har endviderebemærket at den pågældende indsatte der efterlyste bedre information, var informeretom brugen/anvendelsen af de opsatte pc’er.
Som tidligere nævnt var der ingen talsmand på inspektionstidspunktet, men underinspektionen oplyste arresthuset at arresthuset har en talsmandsordning og har hafttalsmænd igennem flere år. Jeg går ud fra den ”daværende talsmand” i arresthusetsbrev sigter til en tidligere talsmand.
Jeg har noteret mig det oplyste om information af den tidligere talsmand og den på-gældende indsatte vedrørende det konkrete forhold. Jeg går således ud fra at arrest-huset er opmærksom på at orientere de indsatte i situationer hvor det må antages atder er behov for sådan information. Hvis der ikke er valgt en talsmand, eller en andenfremgangsmåde end information via talsmanden/talsmandsreferater anses for merehensigtsmæssig, går jeg ud fra at de indsatte vil blive informeret ved opslag eller påanden vis.
Det bemærkes at jeg går ud fra at arresthuset gør alle de indsatte bekendt med dereferater af talsmandsmøder som arresthuset skal udfærdige, jf. pkt. 5.1.
3 af de indsatte efterlyste mere lempelige vilkår for afsonere der venter på overførsel,f.eks. flere aktiviteter og mere beskæftigelse. De henviste til at mange af de indsattesidder længe i arresthuset efter at de har fået dom, og at der er stor forskel på vilkåre-ne for indsatte afsonere i arresthuset og i et (åbent) fængsel. Den ene af de indsattenævnte også at hans muligheder for fysisk udfoldelse var begrænset på grund af ryg-problemer, og en anden at det også giver problemer i relation til udgang.
I mit opfølgende brev til de indsatte nævnte jeg at ikke foretog mig ikke mere vedrø-rende selve spørgsmålet om ventetid for overførsel, men at jeg i forbindelse med ud-arbejdelsen af rapporten nærmere ville overveje spørgsmålet om vilkårene for afsone-re der venter (længe) på at blive overført.
25/29
Til brug for mine videre overvejelser vedrørende dette forhold beder jeg arresthuset,arrestinspektøren og direktoratet om udtalelser i anledning af ønsket om lempeligereforhold for afsonere i arresthuset der må (forventes at skulle) vente længe på at bliveoverført.
En af de indsatte nævnte at det er dyrt for de indsatte at ringe fra arresthuset. Hanoplyste at et taletidskort til 100 kr. kun rækker til 56 minutters taletid hvis der ringes tilen mobiltelefon (og 300 minutter hvis der ringes til en fastnettelefon).
Ledelsen oplyste at arresthuset har undersøgt priserne hos de forskellige telefonsel-skaber og valgte det der var billigst i sin tid. Det kan selvfølgelig have ændret sig sidenhen.
I mit opfølgende brev til den indsatte nævnte jeg at jeg gik ud fra at arresthuset villevære indstillet på at undersøge markedet igen hvis de indsatte ønskede det. Jeg badden indsatte om eventuelt selv at rejse spørgsmålet over for ledelsen.
Jeg beder arresthuset om at oplyse om spørgsmålet har været rejst, og i givet faldhvad der herefter er sket vedrørende dette forhold.
Jeg har i øvrigt noteret mig at der i husordenen er fastsat regler om den praktiskegennemførelse af afsoneres ret til at telefonere, jf. § 5, stk. 2, i telefonbekendtgørel-sen. Det fremgår heraf at de indsatte kan føre 2 samtaler om ugen af ca. 10 minuttersvarighed. Jeg har noteret mig at det samtidig udtrykkeligt fremgår at der efter en kon-kret vurdering kan gives tilladelse til flere eller længere samtaler.
Jeg har samtidig noteret mig at arresthuset i brevet af 5. oktober 2011 har oplyst atafsonere kan telefonere alle ugens dage fra opmønstring til afmønstring.
En af de indsatte ønskede at det blev muligt at låne dvd’er, og ikke kun cd’er, viabiblioteksordningen i arresthuset. På mit spørgsmål herom oplyste den indsatte at derikke er dvd-afspiller i de tv-apparater som arresthuset udlejer til de indsatte, men atdet er muligt at se dvd-film på PlayStation 2. Han nævnte også at de indsatte ikke måmedtage eller få indleveret egne dvd’er og spil.
26/29
Under den afsluttende samtale oplyste ledelsen at udlån af dvd’er ikke indgår i denbiblioteksaftale som arresthuset har. Arresthuset oplyste endvidere at arresthuset ikkehar overvejet om det vil være muligt at lade dvd’er indgå, da der er tale om en generelbiblioteksaftale som direktoratet har indgået. En ændring vil derfor også kræve direk-toratets godkendelse.
I min skriftlige opfølgning nævnte jeg at jeg er bekendt med at direktoratet har indgåeten generel biblioteksaftale for arresthusene, men at jeg også er bekendt med at deindsatte i (bl.a.) Arresthuset i Aalborg som jeg inspicerede dagen efter, kan lånedvd’er gennem biblioteket.
Genstandsbekendtgørelsen (nr. 1046 af 4. november 2009) indeholder regler om ud-levering af dvd-film mv. i de lukkede fængsler (jf. § 4). Ifølge pkt. 25 i genstandsvej-ledningen (nr. 9856 af 5. november 2009) bør de regler som fastsættes af institutio-nens leder efter bekendtgørelsens § 9, blandt andet indeholde retningslinjer om udle-vering af dvd-film, disketter til tv-spil og lignende (hvis bekendtgørelsen ikke regulererspørgsmålet om udlevering heraf).
Sådanne retningslinjer er fastsat i den nye husorden for arresthuset som arrestinspek-tøren har udarbejdet, men som endnu ikke var trådt i kraft på inspektionstidspunktet.Ifølge denne husorden der som tidligere nævnt nu er trådt i kraft, har de indsatte mu-lighed for at være i besiddelse af originale dvd’er og spil til spillekonsoller. De kan dogikke få indleveret dvd’er, men kan købe dvd’er gennem arresthuset.
I mit opfølgende brev til den indsatte nævnte jeg at jeg ville overveje spørgsmålet ommuligheden for at låne dvd-film gennem arresthuset (biblioteket) i forbindelse medudarbejdelsen af rapporten om inspektionen.
Da arresthuset har anført at det kræver direktoratets godkendelse, beder jeg om direk-toratets bemærkninger til spørgsmålet om at (få mulighed for at) låne dvd’er gennembiblioteket. Det bemærkes at jeg er bekendt med at det foruden i Arresthuset i Aal-borg, jf. ovenfor, er muligt i (bl.a.) Arresthuset i Haderslev.
En af de indsatte nævnte at stolene på cellerne er dårlige at sidde på. Der er tale omalmindelige træstole der er kriminalforsorgens standardudstyr.
27/29
Den indsatte havde læst rapporten fra min sidste inspektion af Arresthuset i NykøbingMors hvoraf det fremgår at en repræsentant for de indsatte som jeg talte med den-gang, ønskede at de indsatte fik enten en lænestol eller en bedre (egentlig) skrive-bordsstol i cellen. Han henviste til at cellestolene, som de indsatte sidder på flere timerom dagen under arbejde mv., er meget hårde og dårlige for ryggen.
Jeg bad dengang arresthuset om at overveje at anskaffe lænestole og henviste til atde senge som var i arresthuset på det tidspunkt (gamle jernsenge uden ryglæn), ikkeuden videre kunne bruges som sofa fordi de er meget lave.
Da direktoratet oplyste at direktoratet overvejede hvorvidt det var muligt at lade enlænestol indgå i standardudstyret, eller at udvikle en sengemodel der kunne anvendessom sofa, bad jeg direktoratet om at underrette mig om resultatet af overvejelserne.Der blev efterfølgende udviklet en ny sengemodel med ryglæn der kan anvendes somsofa. Det nye standardinventar omfatter også nye polstrede stole.
Som det fremgår af opfølgningsrapport nr. 2 om min sidste inspektion af arresthuset,besluttede direktoratet at alt celleinventaret skulle udskiftes i forbindelse med det om-bygningsprojekt der var dengang. Det inventar som arresthuset fik dengang, er ikkedet nyeste inventar som først senere blev sat i produktion. Under min inspektion den-ne gang så jeg en enkelt celle (dobbeltcellen) der har brikse med et ryglæn der erfastmonteret på væggen og træstole uden polstret sæde.
Under den afsluttende samtale oplyste ledelsen at enkelte indsatte har fået udlevereten kontorstol til cellen.
I min skriftlige opfølgning nævnte jeg at jeg gik ud fra at det også vil være muligt at fåudleveret en hynde til stolene.
Jeg tilkendegav desuden at jeg havde forståelse for ønsket om at få bedre stole tilcellerne, men ikke havde tilstrækkeligt grundlag for at henstille at arresthuset indkøberden nye stolemodel til alle cellerne. Jeg gik ud fra at stolene vil blive udskiftet med dennye model efterhånden som der er behov for at udskifte dem.
Som det fremgår, går jeg ud fra at indsatte kan få enten en kontorstol eller en hynde tilstolen på cellen. Jeg går ud fra at det ikke kun gælder indsatte der har problemer medryggen, men også (andre) indsatte der arbejder hele dagen på cellen.
28/29
Spørgsmålet om at oversætte husordenen indgik i rapporten og opfølgningen derpåom inspektionen af arresthuset i 2000, jf. denne rapports pkt. 5.4. Husordenen blevefter inspektionen oversat til engelsk.
Arrestinspektøren oplyste under inspektionen den 16. marts 2011 af Arresthuset i Aal-borg at husordenen også ville komme på engelsk.
Jeg går ud fra at det også gælder husordenen for arresthuset i Nykøbing Mors.
For så vidt angår adgang til aviser mv. på andre sprog end dansk fremgår det af hus-ordenen at de indsatte kan få udskrifter af udenlandske aviser fra internettet i det om-fang personalet kan printe dem ud fra internettet, og via biblioteksordningen.
Jeg har noteret mig at der i husordenen – som jeg som nævnt går ud fra vil komme påengelsk – er oplysning om adgangen til udenlandske aviser, jf. § 58, stk. 3, i straffuld-byrdelsesloven og § 77, stk. 3, i varetægtsbekendtgørelsen. Efter disse bestemmelserbør udenlandske indsatte så vidt muligt have adgang til aviser mv. på deres egetsprog.
Til orientering for arresthuset og arrestinspektøren kan jeg oplyse at Folketingets Om-budsmand i forbindelse med inspektion den 6. maj 2009 af Statsfængslet i Nyborgrejste en generel sag om oversættelse mv. for udenlandske indsatte. Baggrunden her-for var bl.a. at der i Statsfængslet Nyborg er et større antal udlændinge.
Nogle af de problemstillinger der blev rejst i forbindelse med inspektionen af Stats-fængslet i Nyborg kan gøre sig gældende for alle kriminalforsorgens institutioner hvorder er udlændinge der ikke forstår dansk.
I rapporten om inspektionen den 16. marts 2011 af Arresthuset i Aalborg har jeg nær-mere omtalt den generelle sag som er afsluttet.
Ud over at gøre opmærksom på denne sag, og det som ombudsmanden har anført isagen, jf. gengivelsen heraf i rapporten om Arresthuset i Aalborg, som jeg går ud fraogså kan være relevant for Arresthuset i Nykøbing Mors, foretager jeg mig ikke merevedrørende dette forhold i relation til min inspektion af dette arresthus.
29/29
Som nævnt i pkt. 1. bad jeg under inspektionen om at låne akterne i de seneste 10sager hvori arresthuset havde truffet afgørelse om disciplinærstraf før den 9. februar2011 (varslingstidspunktet), dog ikke sager fra før den 9. februar 2010. Jeg modtogsamme dag i alt 4 sager der er fordelt med 2 forhørssager og 2 bødeforlægssager. De4 sager vedrører forhold der har fundet sted i perioden mellem den 3. juli 2010 og 7.januar 2011. Rapporterne omfatter 4 indsatte.
Som også nævnt i pkt. 1 indeholder denne rapport ikke en gennemgang af disse sa-ger der i stedet vil blive gennemgået i en generel sag om behandlingen af disciplinær-sager i arresthusene.
Opfølgning
Jeg beder om at arresthuset og arrestinspektøren sender de oplysninger mv. som jeghar bedt om, tilbage gennem Direktoratet for Kriminalforsorgen, som jeg også bederom en udtalelse.
Underretning
Denne rapport sendes til Arresthuset i Nykøbing Mors, Arrestinspektøren for Midt- ogNordjylland, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Folketingets Retsudvalg og de indsattei arresthuset.
Lennart FrandsenInspektionschef