Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 85
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
9. november 2011CivilkontoretInge Birgitte Møberg2011-5002-0005272635
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
(Straf for overtrædelse af knivforbuddet)§1
I lov om våben og eksplosivstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 704 af 22.juni 2009, som ændret ved § 1 i lov nr. 538 af 26. maj 2010 og § 1 i lov nr.413 af 9. maj 2011, foretages følgende ændring:1.
§ 10, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Overtrædelse af § 4, stk. 1, straffes med bøde, under skærpendeomstændigheder dog fængsel indtil 2 år.«§2
Loven træder i kraft den 1. april 2012.§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledning
2. Gældende ret
2.1. Besiddelse af knive på offentligt tilgængelige steder mv.2.2. Sanktionsniveauet2.2.1. Sanktionsniveauet før lovændringen i 20082.2.2. Sanktionsniveauet efter lovændringen i 20083. Lovforslagets udformning
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Det fremgår af regeringsgrundlaget fra oktober 2011, ”Et Danmark, derstår sammen”, at regeringen ønsker at revidere lovgivningen om knive, så-ledes at den bringes bedre i balance og fokuserer på knive i nattelivet, hvorproblemerne er evidente og lovgivningen relevant, og således at udgangs-punktet om ubetinget fængselsstraf i førstegangstilfælde afskaffes.Dette lovforslag er en udmøntning heraf.I 2008 blev der foretaget en ændring af våbenloven (lov nr. 500 af 17. juni2008), som bl.a. indebar en betydelig skærpelse af strafniveauet for første-gangstilfælde af ulovlig besiddelse af kniv på offentligt tilgængelige stedermv. Knivforbuddet blev ikke i den forbindelse udvidet, og der blev såledesbl.a. ikke ændret ved, hvilke knive der er ulovlige, eller i hvilke situationerdet er ulovligt at besidde knive på offentligt tilgængelige steder mv.Før lovændringen i 2008 kunne man ikke straffes med mere end en bøde,første gang man overtrådte forbuddet mod at bære eller besidde kniv på of-fentligt tilgængelige steder mv. Der var således efter våbenloven først mu-lighed for frihedsstraf anden gang, man overtrådte forbuddet.
2
Med lovændringen i 2008 blev det imidlertid forudsat, at der i førstegangs-tilfælde som altovervejende hovedregel fastsættes en ubetinget frihedsstrafpå 7 dages fængsel, medmindre særlig formildende omstændigheder be-grunder en bødestraf. For unge under 18 år blev det dog samtidig lagt tilgrund, at straffen kan gøres betinget med vilkår om samfundstjeneste, hvisbetingelserne herfor er opfyldt.Regeringen ønsker at fastholde en stærk og konsekvent indsats mod knivepå offentligt tilgængelige steder mv., som kan bidrage til at forhindre nyevoldsepisoder og knivoverfald. Det er stadigvæk afgørende bl.a. at undgå,at unge tager kniv med, når de bevæger sig ud i aften- og nattelivet. Rege-ringen vil derfor heller ikke lægge op til at indsnævre knivforbuddet, dersom nævnt heller ikke blev udvidet ved lovændringen i 2008.Det er imidlertid regeringens opfattelse, at der i forlængelse af Højesteretsto principielle domme af 15. december 2009 om rækkevidden af lovæn-dringen fra 2008 er behov for i lovgivningen at gøre klart op med forud-sætningen om, at der i førstegangstilfælde som altovervejende hovedregelskal fastsættes en ubetinget frihedsstraf på 7 dages fængsel.Regeringen vil derfor ophæve lovgivningsforudsætningen om ubetingetfrihedsstraf og i stedet indsætte en mere afbalanceret sanktionsbestemmel-se i våbenloven.Den nye sanktionsbestemmelse vil betyde, at førstegangstilfælde af over-trædelse af knivforbuddet som udgangspunkt straffes med bøde, således atder i førstegangstilfælde kun kan udmåles en frihedsstraf, hvis der forelig-ger skærpende omstændigheder. Denne bestemmelse vil efter regeringensopfattelse understøtte domstolenes frihed til at målrette frihedsstraffe til desager, hvor der er skærpende omstændigheder og dermed behov for en me-re markant sanktion end bøde.Der lægges med lovforslaget ikke op til at føre sanktionsniveauet tilbagetil retstilstanden før lovændringen i 2008.For det første bør muligheden for at idømme frihedsstraf i førstegangstil-fælde – som det fremgår – efter regeringens opfattelse bevares for at fast-holde en stærk og konsekvent indsats mod ulovlige knive, herunder af hen-syn til den præventive effekt. Det er således væsentligt, at domstolene fort-sat – også i førstegangstilfælde – kan idømme en markant straf, når der i3
den enkelte sag foreligger skærpende omstændigheder, f.eks. fordi perso-nen har båret kniven i nattetimerne på et diskotek eller værtshus.For det andet finder regeringen, at det aktuelle bødeniveau for overtrædel-se af knivforbuddet bør hæves. Der må ikke herske tvivl om, at det heltgenerelt er meget væsentligt, at knivforbuddet overholdes, og at det ogsågælder, selv om der ikke foreligger skærpende omstændigheder. Dette øn-sker regeringen at markere ved at hæve bødeniveauet.2. Gældende ret
2.1. Besiddelse af knive på offentligt tilgængelige steder mv.
2.1.1.
Efter våbenlovens § 4, stk. 1, er det forbudt på offentligt tilgængeli-ge steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lig-nende at bære eller besidde kniv eller dolk, medmindre det sker som led ierhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse ellerhar et andet lignende anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatterdog ikke foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses iudfoldet position.Bestemmelsen blev oprindelig indsat i våbenloven ved lov nr. 861 af 23.december 1987. Det fremgår bl.a. af bemærkningerne til lovforslaget, jf.Folketingstidende 1987-88, Tillæg A, side 1775-1808, at det efter be-stemmelsen er forbudt at gå med kniv, hvis den bæres blot til pynt ellerlignende, eller den ikke skal bruges til noget bestemt. Det er heller ikke til-ladt at bære kniv f.eks. med henblik på at skulle forsvare sig selv eller an-dre, hvis der eventuelt skulle opstå en truende situation.Skal kniven derimod anvendes som værktøj i (lovligt) erhverv eller brugesi forbindelse med jagt, lystfiskeri og sportsudøvelse, er det tilladt at bæreden på offentligt sted. Det gælder også, når kniven bæres, mens den på-gældende person er på vej direkte til eller fra den pågældende aktivitet.Opregningen i lovteksten er ikke udtømmende, jf. ordene »eller andet lig-nende anerkendelsesværdigt formål«. Således vil kniv også kunne bæressom led i anden lovlig fritidsaktivitet. Dette gælder f.eks. for spejdere ogandre, der dyrker friluftsvirksomhed og i den forbindelse anvender kniv.Herudover er der en række andre tilfælde, hvor det ud fra formålet med be-stemmelsen er tilladt at bære kniv på offentligt sted. Her tænkes navnlig påsituationer, hvor det i forbindelse med transport af kniv fra ét sted til et an-4
det ikke kan undgås, at kniven medbringes på (passerer) offentligt område.Dette omfatter f.eks. det tilfælde, hvor en kniv er købt i en forretning ogskal bringes hjem til bopælen.2.1.2.
Ved lov nr. 217 af 31. marts 2004 blev det stedlige anvendelsesom-råde for § 4, stk. 1, udvidet til også at gælde uddannelsessteder, ungdoms-klubber, fritidsordninger og lignende, ligesom udtrykket »steder, hvortilder er almindelig adgang« blev ændret til »offentligt tilgængelige steder«.Formålet hermed var at udvide knivforbuddet til også at omfatte besiddelseaf knive i biler, som befinder sig på et offentligt tilgængeligt sted.I det oprindelige forslag til ændring af våbenloven i 2004 var det i over-ensstemmelse hermed foreslået, at formuleringen om at »bære« kniv blevudvidet til også at omfatte »besiddelse« af kniv. Begrundelsen herfor var,at ordet »bære« efter en naturlig sproglig forståelse omfatter tilfælde, hvorkniven medbringes på personen eller i en taske eller anden håndbagage. Dadet blev foreslået at lade bestemmelsens anvendelsesområde omfatte køre-tøjer, fandtes det – rent sprogligt – mest naturligt at ændre bestemmelsen,så forbuddet kom til at omfatte »besiddelse« af kniv.På baggrund af den mellemliggende debat om lovforslaget blev der stilletet ændringsforslag til formuleringen af § 4, stk. 1. I den forbindelse blevformuleringen vedrørende »besiddelse« af kniv udeladt. Det fremgik imid-lertid af bemærkningerne til ændringsforslaget, som blev vedtaget af Fol-ketinget, at det fortsat var hensigten, at besiddelse af kniv i biler på offent-ligt tilgængelige steder skulle være omfattet af forbuddet.Selv om ordlyden af bestemmelsen på dette tidspunkt alene indeholdt ud-trykket »bære«, kom bestemmelsen dermed ved ændringen af våbenloven i2004 til også at omfatte »besiddelse« af kniv. Ved lov nr. 555 af 24. juni2005 blev bestemmelsens ordlyd imidlertid ændret, så det udtrykkeligtkom til at fremgå af våbenlovens § 4, stk. 1, at forbuddet også omfatter»besiddelse« af knive.2.1.3.
Efter våbenlovens § 4, stk. 2, kan justitsministeren udstede reglerom et (generelt) forbud mod bl.a. at besidde eller bære visse knive. I hen-hold hertil er der i § 15 i våbenbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 997 af19. oktober 2009, som ændret ved bekendtgørelse nr. 941 af 23. juli 2010)fastsat et forbud mod bl.a. at besidde eller bære en række særlig farligeknive uden tilladelse fra politiet.5
Forbuddet – der gælder generelt og således ikke er begrænset til offentligttilgængelige steder mv. – omfatter blandt andet knive, hvis klinge oversti-ger 12 cm, medmindre de er udformet til og bæres eller besiddes med hen-blik på anvendelse i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskerieller sportsdykning, jf. bekendtgørelsens § 15, stk. 1, nr. 1, jf. stk. 3. Her-udover omfatter forbuddet en række andre knive, der har en særlig farligkonstruktion, herunder springknive og enhåndsbetjente foldeknive, jf.§ 15, stk. 1, nr. 2-8.2.2. Sanktionsniveauet
2.2.1. Sanktionsniveauet før lovændringen i 2008
Våbenlovens § 10, stk. 3 (nu stk. 2), vedrørende overtrædelse af lovens §4, stk. 1, blev oprindelig indsat i våbenloven ved lov nr. 350 af 23. maj1997, jf. Folketingstidende 1996-1997, Tillæg A, side 3197-3222. Formå-let med loven var at forhøje bøden for besiddelse af bl.a. ulovlige knive ogat indføre frihedsstraf i tredjegangstilfælde. Efter bestemmelsens ordlydblev overtrædelse af § 4, stk. 1, straffet med bøde, og var den pågældendetidligere mere end én gang dømt for overtrædelse af § 4, stk. 1, var straffenfængsel indtil 2 år, under særligt formildende omstændigheder dog bøde.Herudover fremgik det af våbenbekendtgørelsens § 44, stk. 4 (tidligere §43, stk. 4), at overtrædelse af § 15, stk. 1 (tidligere § 14, stk. 1), straffesmed bøde. I tredjegangstilfælde eller derover er straffen fængsel indtil 2 år,under særlig formildende omstændigheder dog bøde.Blev en særlig farlig kniv båret eller besiddet, jf. våbenbekendtgørelsens§ 15, stk. 1 (tidligere § 14, stk. 1), uden politiets tilladelse og uden et aner-kendelsesværdigt formål på steder, hvortil der er almindelig adgang, forelåen overtrædelse af både våbenlovens § 4, stk. 1, og våbenbekendtgørelsens§ 15, stk. 1.Efter lovændringen i 1997 indebar en overtrædelse af våbenlovens § 4, stk.1, i første- og andengangstilfælde idømmelse af en bøde på 3.000 kr. (modtidligere 1.000 kr.). Forelå der både en overtrædelse af våbenlovens § 4,stk. 1, og våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1 (tidligere § 14, stk. 1) blevstraffen i første- og andengangstilfælde fastsat til en bøde på 5.000 kr.(mod tidligere 2.000 kr.). Straffen i tredjegangstilfælde og derover blevsom udgangspunkt fastsat til fængsel i mindst 14 dage.6
Da man i 2004 udvidede knivforbuddet (lov nr. 217 af 31. marts 2004), jf.pkt. 2.1 ovenfor, gennemførte man samtidig en skærpelse af straffen, derbl.a. indebar, at der i andengangstilfælde blev forudsat idømt en kort fri-hedsstraf på 7 dages fængsel.De daværende bødetakster mv. i sager om overtrædelse af våbenlovens§ 4, stk. 1, fremgår af bemærkningerne til lovforslaget vedrørende oven-nævnte ændringslov nr. 217 af 31. marts 2004, jf. Folketingstidende 2003-04, Tillæg A, side 3109-3176, og af Rigsadvokatens meddelelse nr. 6/2005om sanktionspåstande i våbenlovssager.Ved overtrædelse af våbenlovens § 4, stk. 1, uden samtidig overtrædelse afvåbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1 (tidligere § 14, stk. 1) (ulovlig besid-delse af »almindelige« knive på offentligt tilgængelige steder mv.), blevdet forudsat, at der blev fastsat en bøde på 3.000 kr. i førstegangstilfælde.I sager, hvor der forelå en overtrædelse af både våbenlovens § 4, stk. 1, ogvåbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1 (tidligere § 14, stk. 1) (ulovlig besid-delse af »særlig farlige« knive på offentligt tilgængelige steder mv.), blevdet forudsat, at der blev fastsat en bøde på 5.000 kr. i førstegangstilfælde.Straffen for overtrædelse af våbenlovens § 4, stk. 1, forudsattes i anden-gangstilfælde fastsat til fængsel i 7 dage. Hvis betingelserne herfor var op-fyldt, kunne straffen gøres betinget med vilkår om samfundstjeneste. Derkunne endvidere forekomme tilfælde, hvor ubetinget frihedsstraf i anden-gangstilfælde ville forekomme urimelig henset til de omstændigheder,hvorunder kniven mv. havde været medbragt, og i sådanne tilfælde var dermulighed for at idømme bøde.Straffen for en eventuel samtidig overtrædelse af våbenbekendtgørelsens§ 15, stk. 1 (tidligere § 14, stk. 1), blev i andengangstilfælde eller deroverabsorberet af straffen for overtrædelse af våbenlovens § 4, stk. 1.I tredjegangstilfælde var udgangspunktet en frihedsstraf på mindst 14 da-ges fængsel. Ifølge Rigsadvokatens meddelelse var straffene i disse tilfæl-de som hovedregel ubetingede.2.2.2. Sanktionsniveauet efter lovændringen i 2008
2.2.2.1.
Ved lov nr. 500 af 17. juni 2008 fik straffebestemmelsen vedrø-rende overtrædelse af våbenlovens § 4, stk. 1, der, som nævnt ovenfor un-7
der pkt. 2.2.1, findes i våbenlovens § 10, stk. 3, sin nuværende ordlyd. Ef-ter bestemmelsen straffes overtrædelse af § 4, stk. 1, med fængsel indtil 2år, under særlig formildende omstændigheder dog med bøde.Det bemærkes, at bestemmelsen som følge af den ophævelse af den hidti-dige § 10, stk. 2, der skete ved lov nr. 501 af 12. juni 2009, nu er stk. 2.Våbenbekendtgørelsens straffebestemmelse er også blevet ændret. Detfremgår således af bekendtgørelsens § 44, stk. 4, at overtrædelse af be-kendtgørelsens § 15, stk. 1, straffes med bøde. Er den pågældende tidligeremere end en gang straffet for overtrædelse af § 15, stk. 1, er straffen fæng-sel indtil 2 år, under særligt formildende omstændigheder dog bøde.Bæres eller besiddes en særlig farlig kniv, jf. våbenbekendtgørelsens § 15,stk. 1, uden politiets tilladelse og uden anerkendelsesværdigt formål på of-fentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritids-ordninger og lignende, foreligger der en overtrædelse af både våbenlovens§ 4, stk. 1, og våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1.De nuværende bødetakster mv. i sager om overtrædelse af våbenlovens§ 4, stk. 1, fremgår af bemærkningerne til lovforslaget vedrørende oven-nævnte ændringslov nr. 500 af 17. juni 2008, jf. Folketingstidende 2007-08, 2. samling, Tillæg A, side 5979-5997, ligesom lovændringen er indar-bejdet i Rigsadvokatens meddelelse nr. 6/2005 om sanktionspåstande i vå-benlovssager.Ved overtrædelse af § 4, stk. 1, forudsættes der som altovervejende hoved-regel i førstegangstilfælde fastsat en kort ubetinget frihedsstraf på 7 dagesfængsel. Dette gælder uanset, om kniven tillige måtte være omfattet af vå-benbekendtgørelsens § 15, stk. 1 (tidligere § 14, stk. 1).For unge under 18 år kan straffen dog gøres betinget med vilkår om sam-fundstjeneste, hvis betingelserne herfor er opfyldt.Hvis der foreligger særlig formildende omstændigheder, kan der – både forlovovertrædere over og under 18 år – i førstegangstilfælde idømmes bøde istedet for fængsel. Der kan således forekomme tilfælde, hvor en friheds-straf i førstegangstilfælde vil forekomme urimelig henset til de omstæn-digheder, hvorunder kniven har været medbragt.
8
Hvis der foreligger særlig formildende omstændigheder, forudsættes dersom hidtil idømt en bøde på 3.000 kr. Hvis forholdet samtidig udgør enovertrædelse af våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1 (tidligere § 14, stk. 1),forudsættes bøden fastsat til 5.000 kr.I anden- og tredjegangstilfælde forudsættes som altovervejende hovedregelidømt en ubetinget frihedsstraf på 14 henholdsvis 20 dages fængsel.2.2.2.2.
Den 15. december 2009 afsagde Højesteret dom i to sager omovertrædelse af våbenlovens § 4, stk. 1, hvor der var spørgsmål om særligformildende omstændigheder.Denførste sag(U 2010.789H) vedrørte besiddelse af et multiværktøj medet integreret knivsblad på 7,3 cm, der kunne fastlåses i udslået position.Multiværktøjet blev opbevaret i handskerummet i en bil, som på gernings-tidspunktet holdt på en havn, hvortil der var almindelig adgang. Det blevunder sagen bl.a. oplyst, at tiltalte ikke brugte kniven, men at han jævnligtbrugte multiværktøjets øvrige funktioner på sit arbejde som pædagogmed-hjælper og til andre formål af praktisk karakter. Han havde sidst brugt detca. en uge før og havde ikke planer om at bruge det senere den pågældendedag.Iden anden sag(U 2010.796H) var der tale om to hobbyknive, som blevfundet ved en ransagning af tiltaltes bil, der holdt foran et diskotek om nat-ten. Tiltalte havde ikke selv været inde på diskoteket, men befandt sig påstedet, fordi han havde lovet at køre for nogle venner, som var til fest pådiskoteket. Knivene lå i lommen i førersædets dør sammen med andre ef-fekter til brug for tiltaltes arbejde på en tankstation. Det blev under sagenbl.a. oplyst, at hobbyknivene tilhørte tiltaltes arbejdsplads (en tankstation),hvor han anvendte dem til at åbne kasser. Knivene lå i bilen, fordi han varkommet til at tage dem med fra arbejdet og efterfølgende havde glemt, atde lå der. Han havde været på arbejde 2-3 dage tidligere og skulle på ar-bejde igen 1-2 dage senere.Højesteret fandt i begge sager efter en samlet bedømmelse, at der forelåsærlig formildende omstændigheder, således at udgangspunktet om enubetinget fængselsstraf måtte fraviges. I begge sager blev straffen af Høje-steret herefter fastsat til en bøde på 3.000 kr. med henvisning til forarbej-dernes bemærkninger om straffen under særlig formildende omstændighe-der.9
Højesteret anførte i begge sager følgende vedrørende forståelsen af våben-lovens § 10, stk. 2:”Det er i forarbejderne til bestemmelsen forudsat, at der i førstegangstilfæl-de ”som altovervejende hovedregel” idømmes en kort ubetinget frihedsstrafpå 7 dages fængsel. Indførelsen af denne strafskærpelse er i forarbejderneledsaget af en bemærkning om, at fastsættelse af straffen fortsat vil bero på”domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige sagensomstændigheder”.Bestemmelsen om, at der ved overtrædelse af § 4, stk. 1, ”under særlig for-mildende omstændigheder” straffes med bøde, er i forarbejderne begrundetmed, at der kan forekomme tilfælde, hvor en frihedsstraf i førstegangstil-fælde ”vil forekomme urimelig henset til de omstændigheder, hvorunderkniven har været medbragt”.Spørgsmålet er derfor, om en frihedsstraf i et førstegangstilfælde og underomstændigheder som i den foreliggende sag må anses for urimelig i lyset afdet foran anførte.Ved afgørelsen heraf må der tages hensyn til, at formålet med forbuddet ogstrafskærpelsen navnlig har været at undgå, at unge, når de bevæger sig ud iaften- og nattelivet, tager kniv med. Formålet har ikke været at forhindrealmindelig brug af knive som værktøj. Til illustration af, hvornår der fore-ligger særlig formildende omstændigheder, er det i forarbejderne anført, atdet navnlig kan tænkes i tilfælde, hvor en person fra en situation, hvor dervar et anerkendelsesværdigt formål med at have kniven et offentligt tilgæn-geligt sted, på grund af en forglemmelse eller et svinkeærinde er kommet ien situation, hvor det ikke længere er lovligt at have kniven. Der kan såle-des efter forarbejderne foreligge særlig formildende omstændigheder, hvisder f.eks. er tale om en person, som efter en arbejdsdag, fisketur, spejdertureller lignende, hvor vedkommende lovligt har båret eller været i besiddelseaf en kniv, går på restauration med kniven i lommen eller tasken i stedet forat tage direkte hjem og dermed overtræder forbuddet i § 4, stk. 1. Det erhertil i forarbejderne føjet, at hvis en person bærer kniv på steder eller un-der omstændigheder, hvor der er en nærliggende risiko for, at der kan opståtilspidsede situationer af potentiel voldelig karakter – f.eks. værtshusmiljøeri aften- eller nattetimerne – vil der dog kun sjældent foreligge særlig for-mildende omstændigheder, uanset om den pågældende person tidligere pådagen har haft et anerkendelsesværdigt formål med at bære kniven.Det følger heraf, at der – i overensstemmelse med den linje, der er fulgt ihidtidig byrets- og landsretspraksis – ved afgørelsen af, om der i første-gangstilfælde skal anvendes straf af 7 dages fængsel eller bøde, må tageshensyn til en lang række forhold. Knivens art er således relevant for densamlede bedømmelse – der er f.eks. forskel på en springkniv og en hobby-kniv og på en dolk og en kniv i et multiværktøj. Det er også af betydning,om vedkommende har kniven på sig, med sig eller i sin bil mv. – om det eri lommen på almindeligt tøj eller arbejdstøj, i en taske eller pakke, i en bil-dørs sidelomme eller værktøjskasse osv. Tiden og stedet, hvor vedkom-mende befinder sig med en kniv uden anerkendelsesværdigt formål, spilleren rolle. I bedømmelsen indgår endvidere, hvorfor vedkommende befindersig i den pågældende situation, og hvorfor kniven er med – der er f.eks. for-skel på, om den med vilje er taget med til et offentligt tilgængeligt steduden anerkendelsesværdigt formål eller ved en forglemmelse er kommetmed hjemmefra – samt hvad der er forklaret herom og troværdigheden her-af.”
10
På baggrund af Højesterets domme udsendte Rigsadvokaten den 19. januar2010 ved Rigsadvokaten Informerer nr. 3/2010 nye retningslinjer for an-klagemyndighedens behandling af sager om ulovlig besiddelse af knive påoffentlige tilgængelige steder. Rigsadvokaten udsendte endvidere i juni2010 en ny udgave af Rigsadvokatens meddelelse nr. 6/2005 om sankti-onspåstande i våbensager, hvor de nye retningslinjer var indarbejdet.3. Lovforslagets udformning
3.1.
I 2008 blev der foretaget en ændring af våbenloven, som bl.a. indebaren betydelig skærpelse af strafniveauet for førstegangstilfælde af ulovligbesiddelse af kniv på offentligt tilgængelige steder mv.Før lovændringen i 2008 kunne man ikke straffes med mere end en bøde (ipraksis 3.000 kr. eller 5.000 kr. afhængig af knivens art), første gang manovertrådte forbuddet mod at bære eller besidde kniv på offentligt tilgænge-lige steder mv. Der var således efter våbenloven først mulighed for fri-hedsstraf anden gang, man overtrådte forbuddet.Med lovændringen i 2008 blev det imidlertid forudsat, at der i førstegangs-tilfælde som altovervejende hovedregel fastsættes en ubetinget frihedsstrafpå 7 dages fængsel, medmindre særlig formildende omstændigheder be-grunder en bødestraf. For unge under 18 år blev det dog samtidig lagt tilgrund, at straffen kan gøres betinget med vilkår om samfundstjeneste, hvisbetingelserne herfor er opfyldt.Regeringen ønsker at fastholde en stærk og konsekvent indsats mod knivepå offentligt tilgængelige steder mv., som kan bidrage til at forhindre nyevoldsepisoder og knivoverfald, og der lægges derfor ikke med lovforslagetop til at indsnævre knivforbuddet.Det er imidlertid regeringens opfattelse, at der i forlængelse af Højesteretsto principielle domme af 15. december 2009 – jf. nærmere under pkt.2.2.2.2 – er behov for i lovgivningen at gøre klart op med lovgivningsfor-udsætningen om ubetinget frihedsstraf og i stedet indsætte en mere afba-lanceret sanktionsbestemmelse i våbenloven.Den nye sanktionsbestemmelse vil – jf. pkt. 3.2 nedenfor – betyde, at før-stegangstilfælde af overtrædelse af knivforbuddet som udgangspunkt straf-fes med bøde, således at der i førstegangstilfælde kun kan udmåles en fri-hedsstraf, hvis der foreligger skærpende omstændigheder.11
Der lægges med lovforslaget ikke op til at føre sanktionsniveauet tilbagetil retstilstanden før lovændringen i 2008.For det første foreslås muligheden for at idømme frihedsstraf i første-gangstilfælde bevaret for at fastholde en stærk og konsekvent indsats modulovlige knive, herunder af hensyn til den præventive effekt. Domstolenebør fortsat – også i førstegangstilfælde – kunne idømme en markant straf,når der i den enkelte sag foreligger skærpende omstændigheder.For at markere, at det helt generelt er meget væsentligt, at knivforbuddetoverholdes, lægges der for det andet op til, at bødestraffene for overtrædel-se af våbenlovens § 4, stk. 1, og en eventuel samtidig overtrædelse af vå-benbekendtgørelsens § 15, stk. 1, hæves. Det bemærkes, at de pågældendebødestraffe ikke er blevet hævet siden 1997.3.2.
På den anførte baggrund foreslås det, at våbenlovens § 10, stk. 2, af-fattes således, at overtrædelse af § 4, stk. 1, om forbuddet mod at bære el-ler besidde kniv på offentligt tilgængelige steder mv. straffes med bøde,under skærpende omstændigheder dog fængsel indtil 2 år.Det forudsættes i den forbindelse, at der iførstegangstilfældeaf overtræ-delse af våbenlovens § 4, stk. 1, uden samtidig overtrædelse af våbenbe-kendtgørelsens § 15, stk. 1 (ulovlig besiddelse af »almindelige« knive påoffentligt tilgængelige steder mv.), som udgangspunkt fastsættes en bødepå 5.000 kr.I sager, hvor der foreligger en overtrædelse af både våbenlovens § 4,stk. 1, og våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1 (ulovlig besiddelse af særligfarlige knive på offentligt tilgængelige steder mv.), forudsættes der fastsaten bøde på 7.500 kr. iførstegangstilfælde.Hvis der foreligger skærpende omstændigheder, forudsættes der – både forlovovertrædere over og under 18 år – i førstegangstilfælde idømt en ube-tinget frihedsstraf på 7 dages fængsel. Hvis betingelserne herfor er opfyldt,kan straffen gøres betinget med vilkår om samfundstjeneste.Det vil bero på domstolenes vurdering af de konkrete forhold i den enkeltesag, om der foreligger sådanne skærpende omstændigheder, at der skaludmåles en frihedsstraf i stedet for en bøde.
12
Der vil dog som den almindelige regel kun foreligge skærpende omstæn-digheder, hvis en person bærer kniv på steder eller under omstændigheder,hvor der er en nærliggende risiko for, at der kan opstå tilspidsede situatio-ner af potentiel voldelig karakter.Dette vil i praksis først og fremmest omfatte tilfælde, hvor en person bærerkniv i aften- og nattetimerne i restaurationsmiljøet mv. Der vil dog også iandre tilfælde – f.eks. ved visse fodboldkampe – kunne være en nærlig-gende risiko for, at der kan opstå tilspidsede situationer af potentiel volde-lig karakter.Det kan endvidere ikke udelukkes, at der kan forekomme særlige tilfælde,hvor den nævnte risiko ikke foreligger, men hvor en samlet vurdering af dekonkrete forhold i sagen skaber samme behov for i førstegangstilfælde atidømme en frihedsstraf.Straffen for overtrædelse af våbenlovens § 4, stk. 1, forudsættes ianden-gangstilfældesom udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel i 7 dage.Hvis betingelserne herfor er opfyldt, kan straffen gøres betinget med vilkårom samfundstjeneste.Der kan endvidere forekomme tilfælde, hvor ubetinget frihedsstraf i an-dengangstilfælde vil forekomme urimelig henset til de omstændigheder,hvorunder kniven mv. har været medbragt, og i sådanne tilfælde er der mu-lighed for at idømme en bøde.Er der imidlertid tidligere idømt en frihedsstraf på 7 dages fængsel for enførstegangsovertrædelse, forudsættes straffen i andengangstilfælde somudgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel i 14 dage.Itredjegangstilfældeer udgangspunktet en ubetinget frihedsstraf på 14 da-ges fængsel. Dette gælder som udgangspunkt også for unge under 18 år.Hvis betingelserne herfor er opfyldt, kan straffen gøres betinget med vilkårom samfundstjeneste. Er der tidligere idømt en frihedsstraf på 14 dagesfængsel for en andengangsovertrædelse, forudsættes straffen i tredjegangs-tilfælde som udgangspunkt fastsat til fængsel i 20 dage.Ifjerdegangstilfældeog derover vil det være op til domstolene på bag-grund af de konkrete forhold i sagen at beslutte, hvad straffen bør være.
13
Der vil i tredjegangstilfælde og derover kun i helt sjældne tilfælde kunnetænkes at være tale om sådanne særlig formildende omstændigheder, atudgangspunktet om frihedsstraf kan fraviges.3.3.
I tilknytning til de foreslåede strafpositioner skal det generelt bemær-kes, at fastsættelse af straffen fortsat vil bero på domstolenes konkretevurdering i det enkelte tilfælde af samtlige sagens omstændigheder, og atde angivne strafpositioner vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning,hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende om-stændigheder.Straffelovens øvrige almindelige regler om straffens fastsættelse vil såle-des fortsat finde anvendelse, herunder straffelovens § 81 om skærpendeomstændigheder, § 82 om formildende omstændigheder og § 83 om fast-sættelse af straffen under den angivne strafferamme og strafbortfald i sær-lige tilfælde.3.4.
For så vidt angår de personer, som er blevet idømt ubetinget friheds-straf i medfør af ændringen af våbenloven fra 2008, er der behov for at ta-ge stilling til, hvad udgangspunktet for straffastsættelsen fremover skalvære i anden- og tredjegangstilfælde.Det forudsættes i den forbindelse, at der i andengangstilfælde af overtræ-delse af § 4, stk. 1, som udgangspunkt fastsættes en straf på 7 dages fæng-sel, selv om der også i førstegangstilfældet er blevet idømt en frihedsstrafpå 7 dages fængsel i overensstemmelse med ændringen af våbenloven i2008. En ubetinget fængselsstraf på 7 dage for et førstegangstilfælde vilsåledes alene tælle som en bødestraf, når et andengangstilfælde kommer tilpådømmelse fremover.I tredjegangstilfælde forudsættes fremover ligeledes fastsat en straf på 14dages fængsel, selv om der også i andengangstilfældet er blevet idømt enfrihedsstraf på 14 dages fængsel i overensstemmelse med ændringen afvåbenloven i 2008. Udgangspunktet om idømmelse af en ubetinget fæng-selsstraf på 14 dage i andengangstilfælde vil således alene tælle som enfængselsstraf på 7 dage, når et andengangstilfælde kommer til pådømmelsefremover.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
14
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser afbetydning for det offentlige.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser forerhvervslivet mv.6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. Hørte myndigheder mv.
Et udkast til lovforslaget har været sendt til høring hos følgende myndig-heder og organisationer mv.:Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Præsi-denterne for samtlige byretter, Sø- og Handelsretten, Domstolsstyrelsen,Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvo-katen, Rigspolitiet, Foreningen af Offentlige Anklagere, Politiforbundet iDanmark, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Advokatrådet, Amnesty In-ternational, Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd, Danmarks Jæ-gerforbund, Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk Våbenhandlerforening,Danske Advokater, Danske Regioner, Dansk Erhverv, Dansk Firmaidræts-forbund, Dansk Fængselsforbund, Dansk Knivforening, Dansk Land- ogStrandjagt, Dansk Militaria Forening, Retspolitisk Forening, Dansk SkytteUnion, De Danske Skytteforeninger, Det Kriminalpræventive Råd, DanskIndustri, Fagligt Fælles Forbund 3F, Foreningen af Fængselsinspektører ogVicefængselsinspektører, HK Landsklubben Danmarks Domstole, HKLandsklubben Kriminalforsorgen, Institut for Menneskerettigheder, Kri-15
minalforsorgsforeningen, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, NordiskVåbenforum, Retssikkerhedsfonden samt Vaabenhistorisk Selskab.10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre udgifterØkonomiskekonse-kvenser for stat, kom-muner og regionerAdministrative konse-kvenser for stat, kom-muner og regionerØkonomiskekonse-kvenser for erhvervsli-vetAdministrative konse-kvenser for erhvervsli-vetMiljømæssige konse-kvenserAdministrative konse-kvenser for borgerneForholdet til EU-rettenIngen af betydningNegative konsekven-ser/MerudgifterIngen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
IngenIngen
IngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Det forudsættes, at der iførstegangstilfældeaf overtrædelse af våbenlo-vens § 4, stk. 1, uden samtidig overtrædelse af våbenbekendtgørelsens§ 15, stk. 1 (ulovlig besiddelse af »almindelige« knive på offentligt til-gængelige steder mv.), som udgangspunkt fastsættes en bøde på 5.000 kr.I sager, hvor der foreligger en overtrædelse af både våbenlovens § 4,stk. 1, og våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1 (ulovlig besiddelse af særligfarlige knive på offentligt tilgængelige steder mv.), forudsættes der fastsaten bøde på 7.500 kr. iførstegangstilfælde.
16
Hvis der foreligger skærpende omstændigheder, forudsættes der – både forlovovertrædere over og under 18 år – i førstegangstilfælde idømt en ube-tinget frihedsstraf på 7 dages fængsel. Hvis betingelserne herfor er opfyldt,kan straffen gøres betinget med vilkår om samfundstjeneste.Det vil bero på domstolenes vurdering af de konkrete forhold i den enkeltesag, om der foreligger sådanne skærpende omstændigheder, at der skaludmåles en frihedsstraf i stedet for en bøde.Der vil dog som den almindelige regel kun foreligge skærpende omstæn-digheder, hvis en person bærer kniv på steder eller under omstændigheder,hvor der er en nærliggende risiko for, at der kan opstå tilspidsede situatio-ner af potentiel voldelig karakter.Dette vil i praksis først og fremmest omfatte tilfælde, hvor en person bærerkniv i aften- og nattetimerne i restaurationsmiljøet. Der vil dog også i an-dre tilfælde – f.eks. ved visse fodboldkampe – kunne være en nærliggenderisiko for, at der kan opstå tilspidsede situationer af potentiel voldelig ka-rakter.Det kan endvidere ikke udelukkes, at der kan forekomme særlige tilfælde,hvor den nævnte risiko ikke foreligger, men hvor en samlet vurdering af dekonkrete forhold i sagen skaber samme behov for i førstegangstilfælde atidømme en frihedsstraf.Straffen for overtrædelse af våbenlovens § 4, stk. 1, forudsættes ianden-gangstilfældesom udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel i 7 dage.Hvis betingelserne herfor er opfyldt, kan straffen gøres betinget med vilkårom samfundstjeneste.Der kan endvidere forekomme tilfælde, hvor ubetinget frihedsstraf i an-dengangstilfælde vil forekomme urimelig henset til de omstændigheder,hvorunder kniven mv. har været medbragt, og i sådanne tilfælde er der mu-lighed for at idømme en bøde.Er der imidlertid tidligere idømt en frihedsstraf på 7 dages fængsel for enførstegangsovertrædelse, forudsættes straffen i andengangstilfælde somudgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel i 14 dage.Itredjegangstilfældeer udgangspunktet en ubetinget frihedsstraf på 14 da-ges fængsel. Dette gælder som udgangspunkt også for unge under 18 år.17
Hvis betingelserne herfor er opfyldt, kan straffen gøres betinget med vilkårom samfundstjeneste. Er der tidligere idømt en frihedsstraf på 14 dagesfængsel for en andengangsovertrædelse, forudsættes straffen i tredjegangs-tilfælde som udgangspunkt fastsat til fængsel i 20 dage.Ifjerdegangstilfældeog derover vil det være op til domstolene på bag-grund af de konkrete forhold i sagen at beslutte, hvad straffen bør være.Der vil i tredjegangstilfælde og derover kun i helt sjældne tilfælde kunnetænkes at være tale om sådanne særlig formildende omstændigheder, atudgangspunktet om frihedsstraf kan fraviges.For så vidt angår personer, som er blevet idømt ubetinget frihedsstraf imedfør af ændringen af våbenloven fra 2008, henvises til pkt. 3.4 i de al-mindelige bemærkninger med hensyn til, hvad udgangspunktet for straf-fastsættelsen skal være i anden- og tredjegangstilfælde.I tilknytning til de foreslåede strafpositioner skal det generelt bemærkes, atfastsættelse af straffen fortsat vil bero på domstolenes konkrete vurdering idet enkelte tilfælde af samtlige sagens omstændigheder, og at de angivnestrafpositioner vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der iden konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder.Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i de almindelige bemærkninger.Til § 2Bestemmelsen fastlægger lovens ikrafttrædelsestidspunkt til den 1. april2012.Til § 3Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighedsområde og indebæ-rer, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
18
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende retGældende formuleringLovforslaget§1
I lov om våben og eksplosivstoffer,jf. lovbekendtgørelse nr. 704 af 22.juni 2009, som ændret ved § 1 i lovnr. 538 af 26, maj 2010 og § 1 i lovnr. 413 af 9. maj 2011, foretagesfølgende ændring:1.
§ 10, stk. 2, affattes således:»Stk.2.Overtrædelse af § 4, stk. 1,straffes med bøde, under skærpendeomstændigheder dog fængsel indtil2 år.«§2
Loven træder i kraft den 1. april2012.§3
Loven gælder ikke for Færøerne ogGrønland.
§ 10.
(Udelades)Stk. 2.Overtrædelse af § 4, stk. 1,straffes med fængsel indtil 2 år, un-der særlig formildende omstændig-heder dog med bøde.Stk. 3 (Udelades)
19