Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 75
Offentligt
Strafferetskontoret
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
4. november 2011StrafferetskontoretEsben Haugland2011-731-0012239727
UDKAST
Forslagtil
Lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om erstat-ning fra staten til ofre for forbrydelser, færdselsloven og lov omændring af færdselsloven(Kriminel lavalder)§1I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1235 af 26. oktober 2010, somændret ved § 11 i lov nr. 718 af 25. juni 2010, § 1 i lov nr. 1549 af 21. de-cember 2010, § 1 i lov nr. 1552 af 21. december 2010, lov nr. 611 af 14.juni 2011 og lov nr. 760 af 29. juni 2011, foretages følgende ændring:1.I§ 15og i§ 81, nr. 10,ændres ”under 14 år” til: ”under 15 år”.§2I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1237 af 26. oktober 2010,som ændret senest ved § 81 i lov nr. 594 af 14. juni 2011 og § 1 i lovnr. 614 af 14. juni 2011, foretages følgende ændringer:1.I§ 752, stk. 2,ændres ”under 14 år” til: ”under 15 år”.2.Overskriftentilkapitel 75 baffattes således:”Indgrebover for personer under 15 år”Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
3.I§ 821 a, stk. 1,to steder i§ 821 b, stk. 1,i§ 821 b, stk. 2, § 821 c,§ 821 d, stk. 1, § 821 e, stk. 1, § 821 f, stk. 1og2,og i§ 821 gændres ”un-der 14 år” til: ”under 15 år”.§3I lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser, jf. lovbekendtgø-relse nr. 688 af 28. juni 2004, som ændret ved § 12 i lov nr. 516 af 7. juni2006, § 3 i lov nr. 711 af 25. juni 2010 og § 2 i lov nr. 412 af 9. maj 2011,foretages følgende ændring:1.I§ 6, nr. 2,ændres ”under 15 år” til: ”under 14 år”.§4I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1320 af 28. november 2010,som ændret bl.a. ved lov nr. 184 af 8. marts 2011 og senest ved lov nr. 479af 23. maj 2011, foretages følgende ændring:1.I§ 118, stk. 4og5,ændres ”jf. stk. 3” til: ”jf. stk. 2”.§5I lov nr. 184 af 8. marts 2011 om ændring af færdselsloven (Bødeforhø-jelser, obligatorisk konfiskation af køretøjer ved kørsel uden førerret,skærpelse af sanktionerne for kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvir-kende stoffer m.v.) foretages følgende ændring:1.§ 1, nr. 2,ophæves.§6Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. marts 2012, jf. dog stk. 2.Stk. 2.§§4 og 5 træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.Stk. 3.Hvor det ved straffens fastsættelse skal indgå som en skærpendeomstændighed, at gerningsmanden tidligere er straffet af betydning for sa-gen, kommer afgørelser, der er truffet i forhold til personer for handlingerforetaget inden de pågældende var fyldt 15 år, ikke i betragtning.§7Stk. 1.Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Lovens § 3 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Grøn-land med de afvigelser, som de grønlandske forhold tilsiger.
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledning2. Gældende ret3. Lovforslagets udformning4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Hørte myndigheder og organisationer mv.10. Sammenfattende skema1. Indledning1.1.Som anført i regeringsgrundlaget fra oktober 2011, ”Et Danmark, derstår sammen”, ønsker regeringen at hæve den kriminelle lavalder fra 14 til15 år.Regeringen er af den opfattelse, at bestemmelser om en kriminel lavalderbør bygge på det grundlæggende synspunkt, at der kun bør kunne pålæg-ges børn og unge strafansvar fra den alder, hvor de i almindelighed kan an-tages at have opnået den fornødne modenhed til, at det er forsvarligt at an-vende strafferetlige sanktioner.Den nedsættelse af den kriminelle lavalder, som blev gennemført den 1.juli 2010 under den daværende regering, skete uden tilstrækkelige holde-punkter for at antage, at kriminalitet blandt de helt unge kan forebygges ogbekæmpes effektivt ved at behandle børn som kriminelle voksne.Regeringen finder på den baggrund, at den kriminelle lavalder bør førestilbage til 15 år, hvor den kriminelle lavalder har ligget i mange år.Med lovforslaget gøres således op med den nedsættelse af den kriminellelavalder, som blev gennemført med lov nr. 711 af 25. juni 2010 om æn-dring af straffeloven, retsplejeloven og lov om erstatning fra staten til ofrefor forbrydelser (Ungdomskriminalitet).1.2.Regeringen vil samtidig sikre en forstærket indsats mod ungdomskri-minalitet. Som anført i regeringsgrundlaget ønsker regeringen således atgribe tidligt ind over for børn under 18 år, som endnu ikke har lavet så al-vorlig kriminalitet, at serviceloven eller det almindelige retssystem behø-3
ver at blive brugt – men dog så alvorligt, at der er et åbenlyst behov for so-ciale programmer og sanktioner med henblik på adfærdsændringer.I den forbindelse vil regeringen i den kommende tid overveje og tage stil-ling til, hvilke nærmere initiativer der er behov for i forhold til en mere ef-fektiv forebyggelse og bekæmpelse af ungdomskriminalitet.2. Gældende ret2.1.Handlinger foretagne af børn under 14 år straffes ikke, jf. straffelo-vens § 15 om den kriminelle lavalder.Politiet har mulighed for at efterforske sagen, når et barn under 14 år mis-tænkes for at have begået en strafbar handling, bl.a. for at klarlægge om-fanget af kriminaliteten, for at konstatere, om andre personer kan mistæn-kes, og for at få eventuelle koster tilbagegivet. I den forbindelse kan politi-et anvende visse straffeprocessuelle indgreb over for de pågældende, jf.retsplejelovens §§ 821 a-821 g.2.2.For unge lovovertrædere i alderen 14-17 år gælder som udgangspunktde samme strafferetlige og straffeprocessuelle regler som for lovovertræ-dere på 18 år eller derover, herunder straffelovens kapitel 10 om straffensfastsættelse.Det skal således eksempelvis også for så vidt angår unge lovovertrædereved straffens fastsættelse i almindelighed indgå som skærpende omstæn-dighed, at gerningsmanden tidligere er straffet af betydning for sagen, jf.straffelovens § 81, nr. 1.Det fremgår dog af straffelovens § 82, nr. 1, at det ved straffens fastsættel-se i almindelighed skal indgå som en formildende omstændighed, at ger-ningsmanden ikke var fyldt 18 år, da gerningen blev udført. Det fremgårdesuden af straffelovens § 33, stk. 3, at en gerningsmand, der ikke varfyldt 18 år, da gerningen blev udført, ikke kan idømmes fængsel på livstid.Endvidere fremgår det af straffelovens § 74 a, at hvis en person, der pågerningstiden ikke var fyldt 18 år, har begået grovere personfarlig krimina-litet eller anden alvorlig kriminalitet, kan retten bestemme, at den pågæl-dende skal undergive sig en struktureret, kontrolleret socialpædagogiskbehandling af 2 års varighed (en såkaldt ungdomssanktion), hvis det måanses for formålstjenligt for at forebygge yderligere lovovertrædelser.2.3.Lovgivningen indeholder herudover en række regler om myndighe-dernes reaktionsmuligheder over for børn og unge, der har begået krimina-litet. Det drejer sig bl.a. om følgende:4
- Politiet har pligt til at underrette de sociale myndigheder i barnets ellerden unges opholdskommune, når et barn eller en ung under 18 år harbegået kriminalitet og skal afhøres af politiet. Kommunen bør så vidtmuligt sende en repræsentant til afhøringen i alle tilfælde, og skal sendeen repræsentant i visse nærmere angivne tilfælde, herunder når barnet erunder 15 år, medmindre der er tale om rene bagatelsager, eller foræl-drene efter det oplyste selv vil være til stede.- Kommunen skal snarest vurdere, om der er behov for at iværksætte so-ciale hjælpeforanstaltninger for barnet eller den unge og familien, nårkommunen bliver underrettet om, at en person under 18 år ønskes af-hørt af politiet. Denne vurdering skal ses i sammenhæng med § 50 iserviceloven, der forpligter kommunalbestyrelsen til at iværksætte enundersøgelse af barnets eller den unges forhold, hvis det må antages, atbarnet eller den unge trænger til særlig støtte. Undersøgelsen skal resul-tere i en begrundet stillingtagen til, om der er grundlag for at iværksætteforanstaltninger, og i givet fald hvilke.- Når et barn eller en ung under 18 år har begået voldskriminalitet elleranden alvorlig kriminalitet, er kommunalbestyrelsen forpligtet til at ud-arbejde en foreløbig handleplan senest 7 dage efter, at kommunen harmodtaget dokumentation fra politiet om den begåede kriminalitet, jf.§ 57 c, stk. 2, i serviceloven. Formålet med handleplanen er at modvir-ke yderligere kriminalitet og yde den nødvendige støtte til barnet ellerden unge. En endelig handleplan efter § 57 c, stk. 1, i serviceloven skaludarbejdes i samarbejde med barnet eller den unge og dennes familie.Hvis en efterfølgende undersøgelse viser, at barnet eller den unge harbehov for yderligere støtte, skal handleplanen justeres i overensstem-melse hermed.- Kommunalbestyrelsen skal iværksætte de støtteforanstaltninger, der måforventes at kunne imødekomme barnets eller den unges behov for støt-te. Efter gældende ret er det muligt at tilbyde utilpassede børn og ungeen række forebyggende foranstaltninger, jf. § 52 i serviceloven, herun-der behandling af barnets eller den unges problemer, udpegning af enkontaktperson og formidling af praktiktilbud. Iværksættelse af forebyg-gende foranstaltninger forudsætter samtykke fra forældremyndigheds-indehaveren. Der er dog mulighed for at træffe afgørelse om henholds-vis ophold i dagtilbud, fritidshjem mv. og kontaktperson uden foræl-dremyndighedsindehaverens samtykke, hvis det skønnes, at formålet vilkunne opnås uanset det manglende samtykke, jf. § 56 i serviceloven.- Der er ligeledes mulighed for at træffe afgørelse om anbringelse udenfor hjemmet, jf. lovens § 52, stk. 3, nr. 7. En sådan afgørelse forudsæt-ter som udgangspunkt samtykke fra forældremyndighedsindehaveren5
(og særskilt samtykke fra den unge, der er fyldt 15 år). Dog kan kom-munens børn og unge-udvalg træffe afgørelse om anbringelse uden forhjemmet uden samtykke, når der er åbenbar risiko for, at barnets ellerden unges sundhed eller udvikling lider alvorlig skade, herunder somfølge af barnets eller den unges kriminelle adfærd, jf. § 58, stk. 1, nr. 3,i serviceloven.- Ved lov nr. 317 af 28. april 2009 om ændring af lov om social service,er der indført regler om et såkaldt ungepålæg, hvorefter kommunalbe-styrelsen skal meddele et barn eller en ung i alderen 12-17 år et ungepå-læg, når barnet eller den unge har adfærdsproblemer eller udviser nega-tiv adfærd af en sådan karakter, at der er risiko for barnets eller den un-ges udvikling, og hvor det vurderes, at det ikke umiddelbart er muligt atimødegå denne risiko gennem frivilligt samarbejde med barnet eller denunge og forældremyndighedsindehaveren. Afgørelsen om ungepålægkan træffes uden forældremyndighedsindehaverens samtykke.- Ved lov nr. 627 af 11. juni 2010 om ændring af lov om social service(skærpelse af reaktionsmulighederne over for kriminalitetstruede børnog unge) indførtes mulighed for, at kommunerne kan træffe afgørelseom at anvende elektronisk overvågning (fodlænke) som led i et ungepå-læg om, at den unge skal være hjemme på et nærmere fastsat tidspunkt.3. Lovforslagets udformning3.1.Den kriminelle lavalder blev den 1. juli 2010 nedsat fra 15 til 14 år, jf.lov nr. 711 af 25. juni 2010 om ændring af straffeloven, retsplejeloven oglov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Ungdomskriminali-tet).Forud for lovændringen havde Kommissionen vedrørende ungdomskrimi-nalitet (”Ungdomskommissionen”) i betænkning nr. 1508/2009 som led iovervejelserne om den fremtidige indsats mod ungdomskriminalitet bl.a.vurderet, om den kriminelle lavalder burde nedsættes. Et flertal i Ung-domskommissionen udtalte sig imod en nedsættelse. Flertallet fandt, atindsatsen i forhold til børn under den kriminelle lavalder i stedet burde gø-res mere effektiv gennem en styrkelse af de ikke-strafferetlige reaktions-muligheder særlig på grund af det forhold, at en sænkelse af den kriminellelavalder kan forventes at have en negativ kriminalpræventiv effekt i for-hold til målgruppen.Der henvises i øvrigt til betænkningens side 162-165 og side 686-688.
6
3.2.Regeringen er af den opfattelse, at bestemmelser om en kriminel lav-alder bør bygge på det grundlæggende synspunkt, at der kun bør kunne på-lægges børn og unge strafansvar fra den alder, hvor de i almindelighed kanantages at have opnået den fornødne modenhed til, at det er forsvarligt atanvende strafferetlige sanktioner.Den nedsættelse af den kriminelle lavalder, som blev gennemført den 1.juli 2010, skete uden tilstrækkelig saglig fundering. Regeringen finder in-gen holdepunkter for at antage, at kriminalitet blandt de helt unge kan fo-rebygges og bekæmpes effektivt ved at behandle børn som kriminellevoksne. Regeringen finder således i lighed med flertallet i Ungdomskom-missionen, at indsatsen over for de helt unge lovovertrædere ikke bør ”ret-liggøres” ved at lade domstolene frem for de sociale myndigheder tagehånd om et barns eventuelle problemer.På den ovenfor anførte baggrund foreslås det at hæve den kriminelle laval-der fra 14 til 15 år. Det foreslås, at ændringen træder i kraft den 1. marts2012.3.3.Den foreslåede ændring vil medføre, at gerningsmænd, der på ger-ningstidspunktet ikke var fyldt 15 år, og hvis straffesag endnu ikke er en-deligt pådømt den 1. marts 2012, ikke kan straffes, jf. straffelovens § 3,stk. 1. Det følger endvidere af straffelovens § 3, stk. 2, at allerede idømte,men endnu ikke fuldbyrdede straffe vedrørende gerningsmænd, der pågerningstidspunktet ikke var fyldt 15 år, ikke skal fuldbyrdes.Straffelovens § 3 indebærer bl.a., at endnu ikke betaltebøderfor forholdbegået af en 14-årig bortfalder den 1. marts 2012, ligesom personer, somden 1. marts 2012 afsoner enfrihedsstraffor et sådant forhold, skal løsla-des.Tilsvarende vil en idømtungdomssanktionfor forhold begået af en 14-årigskulle afbrydes.Desuden vilbetingede dommevedrørende forhold begået af en 14-årig ik-ke skulle fuldbyrdes, selv om gerningsmanden senere måtte begå ny kri-minalitet i prøvetiden.Endvidere forudsættes det, atvilkårfastsat i forbindelse med eksempelvisbetingede domme eller tiltalefrafald i forhold til personer, som på ger-ningstidspunktet var under 15 år, bortfalder.Anklagemyndigheden vil underrette de sociale myndigheder om unge, dersåledes ikke længere vil skulle afsone en idømt frihedsstraf eller vil skulle7
overholde fastsatte vilkår om f.eks. behandling eller foranstaltninger efterserviceloven mv., så de sociale myndigheder i tide vil kunne iværksætte denødvendige socialretlige foranstaltninger (anbringelse mv.).Den foreslåede ændring vil i overensstemmelse med straffelovens § 3 ikkefå betydning for straffesager mod gerningsmænd, der var 14 år på ger-ningstidspunktet, når straffen er endeligt fuldbyrdet før den 1. marts 2012.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.3.4.Det skal ved straffens fastsættelse i almindelighed indgå som skær-pende omstændighed, at gerningsmanden tidligere er straffet af betydningfor sagen, jf. straffelovens § 81, nr. 1. Det afhænger af en konkret vurde-ring af den tidligere og den foreliggende kriminalitet, om en tidligere strafskal tillægges betydning.Efter straffelovens § 84, stk. 3, ophører gentagelsesvirkningen, når der,førend den nye strafbare handling er begået, er forløbet 10 år, efter at dentidligere straf er udstået, endeligt eftergivet eller bortfaldet.Efter regeringens opfattelse burde den kriminelle lavalder ikke have væretnedsat fra 15 til 14 år. Regeringen finder derfor, at der ved den fremtidigestrafudmåling skal ses bort fra eventuelle forstraffe, som gerningsmandener idømt i tiden fra den 1. juli 2010 til dette lovforslags ikrafttræden forhandlinger foretaget inden den pågældende var fyldt 15 år.Det foreslås således, at hvor det ved straffens fastsættelse skal indgå somen skærpende omstændighed, at gerningsmanden tidligere er straffet af be-tydning for sagen, kommer afgørelser, der er truffet i forhold til personerfor handlinger foretaget inden de pågældende var fyldt 15 år, ikke i be-tragtning.Forslaget angår alene spørgsmålet om idømmelse af straf i gentagelsestil-fælde. Der vil ved vurderingen af, om der skal pålægges andre retsfølgerend straf, f.eks. konfiskation, som hidtil (også forud for den 1. juli 2010)kunne lægges vægt på gerningsmandens tidligere adfærd, selv om ger-ningsmanden på det tidspunkt var under 15 år.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og § 6, stk. 3, samt bemærkninger-ne hertil.3.5.Hvis lovforslaget vedtages, vil Justitsministeriet administrativt ændrereglerne om behandling af personoplysninger i Det Centrale Kriminalregi-ster, således at oplysninger vedrørende kriminalitet begået af personer,8
som på gerningstidspunktet ikke er fyldt 15 år, som udgangspunkt ikkelængere vil blive registreret i Kriminalregisteret.De afgørelser, der allerede i dag fremgår af Kriminalregisteret vedrørendekriminalitet begået af personer, som på gerningstidspunktet ikke var fyldt15 år, vil ikke længere blive medtaget på de forskellige typer af straffeatte-ster. Afgørelserne vil af efterforskningsmæssige årsager fortsat fremgå afKriminalregisteret.Der foreslås endvidere en række konsekvensændringer i lovgivningen, derhenviser til den nuværende kriminelle lavalder på 14 år, herunder straffe-lovens § 81, nr. 10, om medvirken til kriminalitet udført af en person under14 år, retsplejelovens § 752, stk. 2, om underretning af kommunalbestyrel-sen om politiets afhøringer af personer under 14 år og kommunalbestyrel-sens adgang til at overvære sådanne afhøringer, bestemmelserne i retsple-jelovens kapitel 75 b om indgreb over for personer under 14 år og lov omerstatning fra staten til ofre for forbrydelser § 6, nr. 2, om ydelse af erstat-ning selv om skadevolderen er under 14 år.Der henvises til lovforslagets §§ 1-3 samt bemærkningerne hertil.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeEn tilbageførelse af den kriminelle lavalder vil medføre færre sager i rets-væsenet og dermed føre til mindreudgifter for staten. Der vil i den forbin-delse skulle ske reduktion af den del af bevillingsløftet, som politiet, ankla-gemyndigheden og domstolene fik på finansloven for 2010 vedrørendehåndtering af et øget antal sager svarende til 15,5 mio. kr. i 2012-niveau.Der vil blive taget højde herfor i forbindelse med finansloven for 2012. Dervil endvidere skulle foretages en reduktion af den merbevilling, kommuner-ne fik til drift af et øget antal sikrede pladser svarende til 29,7 mio. kr. i2012-niveau.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for er-hvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
9
7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. Hørte myndigheder og organisationer mv.Lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og orga-nisationer mv.:Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, DenDanske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten,Foreningen af Offentlige Anklagere, Rigspolitiet, Politiforbundet i Dan-mark, Foreningen af Fængselsinspektører og Vicefængselsinspektører,Kriminalforsorgsforeningen, Dansk Fængselsforbund, HK-Landsklubbenfor Kriminalforsorgen, Datatilsynet, Advokatrådet, Landsforeningen afForsvarsadvokater, Det Kriminalpræventive Råd, Danske Regioner,Kommunernes Landsforening, Børne- og Kulturchefforeningen, Forenin-gen af Socialchefer, Dansk Socialrådgiverforening, Landsforeningen afSocialpædagoger, Socialpædagogernes Landsforbund, Landsforeningen afOpholdssteder, Dansk Psykologforening, BUPL, Danmarks Lærerfor-ening, Dansk Børne- og Ungdomspsykiatrisk Selskab, Institut for Menne-skerettigheder, Retssikkerhedsfonden, Retspolitisk Forening, Kriminalpo-litisk Forening (KRIM), SSP-samrådet, Amnesty International, Red Bar-net, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Rådet for Etniske Minoriteter ogDanske Advokater.10. Sammenfattende skemaPositivekonsekven- Negativekonsekven-ser/mindreudgifterser/merudgifterØkonomiskekonsekvenserfor stat, kom-muner og regi-onerMindreudgifter som følge af Ingenet færre antal sager i retsvæ-senet vedrørende unge kri-minelle. Mindreudgifterneudgør i alt 15,5 mio. kr. år-ligt for staten og 29,7 mio.kr. årligt for kommunerne.
10
Administrativekonsekvenserfor stat, kom-muner og regi-onerØkonomiskekonsekvenserfor erhvervsli-vetAdministrativekonsekvenserfor erhvervsli-vetMiljømæssigekonsekvenserAdministrativekonsekvenserfor borgerneForholdet tilEU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
11
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 (straffelovens § 15 og § 81, nr. 10)Det foreslås at forhøje den kriminelle lavalder fra 14 til 15 år.Det foreslås desuden at konsekvensændre straffelovens § 81, nr. 10, ommedvirken til kriminalitet udført af en person under 14 år.Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1-3.4 i lovforslagets almindelige bemærk-ninger og til lovforslagets § 6 samt bemærkningerne hertil.Til § 2Til nr. 1 (retsplejelovens § 752, stk. 2)Den foreslåede ændring af retsplejelovens § 752, stk. 2, er en følge af for-slaget om at forhøje den kriminelle lavalder, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.Der henvises i øvrigt til pkt. 3.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.Til nr. 2 og 3 (retsplejelovens kapitel 75 b)Retsplejelovens kapitel 75 b regulerer indgreb mv. over for personer underden kriminelle lavalder, der af politiet mistænkes for kriminalitet. De på-gældende kan som følge af, at de er under den kriminelle lavalder, ikkesigtes for kriminelle handlinger og er derfor ikke omfattet af retsplejelo-vens almindelige regler om indgreb over for sigtede og mistænkte. Rets-plejelovens kapitel 75 b indeholder regler om tilbageholdelse og andreindgreb (§§ 821 a-821 c), underretning af kommunalbestyrelsen og foræl-dremyndighedsindehaveren (§ 821 d) og advokatbeskikkelse (§§ 821 e-821 g).De foreslåede ændringer indebærer, at de særlige regler i retsplejelovenskapitel 75 b om indgreb mv. over for børn under 14 år ændres, så de frem-over kommer til at gælde børn under 15 år. Ændringen er en følge af denforeslåede forhøjelse af den kriminelle lavalder, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.Der henvises i øvrigt til pkt. 3.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
12
Til § 3Til nr. 1 (offererstatningslovens § 6, nr. 2)Bestemmelsen i offererstatningslovens § 6, nr. 2, fastslår, at der kan ydeserstatning efter loven til det skadelidte offer for en forbrydelse, selv omgerningsmanden ikke kan straffes, fordi den pågældende er under den kri-minelle lavalder. Den foreslåede ændring er en følge af forslaget om atforhøje den kriminelle lavalder til 15 år, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.Der henvises i øvrigt til pkt. 3.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.Til § 4Til nr. 1 (færdselslovens § 118, stk. 4 og 5)De foreslåede ændringer er en konsekvens af § 1, nr. 4, i lov nr. 184 af 8.marts 2011, hvorefter færdselslovens § 118, stk. 2, ophæves med virkningfra den 1. januar 2012.Til § 5Til nr. 1 (færdselslovens § 80, stk. 4, 1. pkt., § 80 b, stk. 4, 2. pkt., og § 81,stk. 1 og 3)Som en konsekvens af, at den kriminelle lavalder blev nedsat til 14 år vedlovændringen den 1. juli 2010, blev reglerne i færdselslovens § 80, stk. 4,1. pkt., § 80 b, stk. 4, 2. pkt., og § 81, stk. 1 og 3, ved lov nr. 184 af 8.marts 2011 om ændring af færdselsloven (Bødeforhøjelser, obligatoriskkonfiskation af køretøjer ved kørsel uden førerret, skærpelse af sanktioner-ne for kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer m.v.) æn-dret, således at personer, der er fyldt 14 år, fremover selv alene bærer detstrafferetlige ansvar for overholdelsen af færdselslovens regler om sikker-hedsseler, styrthjelme samt antallet af passagerer, der lovligt kan befor-dres. Denne ændring af færdselsloven træder først i kraft den 1. januar2012.Som følge af den foreslåede forhøjelse af den kriminelle lavalder, jf. lov-forslagets § 1, nr. 1 (straffelovens § 15), foreslås det, at ændringen af færd-selsloven på dette punkt ophæves.Det strafferetlige ansvar for overholdelse af de nævnte regler i færdselslo-ven vil således (som hidtil) fremover alene påhvile personer, der er fyldt
13
15 år, mens det strafferetlige ansvar i forhold til børn under 15 år påhvilerføreren af køretøjet.Til § 6Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts 2012, jf.stk. 1.Den foreslåede ændring vil medføre, at gerningsmænd, der på gernings-tidspunktet ikke var fyldt 15 år, og hvis straffesag endnu ikke er endeligtpådømt den 1. marts 2012, ikke kan straffes, jf. straffelovens § 3, stk. 1.Det følger endvidere af straffelovens § 3, stk. 2, at allerede idømte, menendnu ikke fuldbyrdede straffe vedrørende gerningsmænd, der på ger-ningstidspunktet ikke var fyldt 15 år, ikke skal fuldbyrdes.Straffelovens § 3 indebærer bl.a., at endnu ikke betaltebøderfor forholdbegået af en 14-årig bortfalder den 1. marts 2012, ligesom personer, somden 1. marts 2012 afsoner enfrihedsstraffor et sådant forhold, skal løsla-des.Tilsvarende vil en idømtungdomssanktionfor forhold begået af en 14-årigskulle afbrydes.Desuden vilbetingede dommevedrørende forhold begået af en 14-årig ik-ke skulle fuldbyrdes, selv om gerningsmanden senere måtte begå ny kri-minalitet i prøvetiden.Endvidere forudsættes det, atvilkårfastsat i forbindelse med eksempelvisbetingede domme eller tiltalefrafald i forhold til personer, som på ger-ningstidspunktet var under 15 år, bortfalder.Anklagemyndigheden vil underrette de sociale myndigheder om unge, dersåledes ikke længere vil skulle afsone en idømt frihedsstraf eller vil skulleoverholde fastsatte vilkår om f.eks. behandling eller foranstaltninger efterserviceloven mv., så de sociale myndigheder i tide vil kunne iværksætte denødvendige socialretlige foranstaltninger (anbringelse mv.).Den foreslåede ændring vil i overensstemmelse med straffelovens § 3 ikkefå betydning for straffesager mod gerningsmænd, der var 14 år på ger-ningstidspunktet, når straffen er endeligt fuldbyrdet før den 1. marts 2012.Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.Det foreslås istk. 2,at ophævelsen af ændringerne i færdselslovens be-stemmelser om selepligt mv., som træder i kraft den 1. januar 2012, og14
konsekvensrettelserne af færdselslovens § 118, stk. 4 og 5, træder i kraftdagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.Der henvises i øvrigt til lovforslagets §§ 4 og 5 samt bemærkningerne her-til.Stk. 3indeholder regler om, hvorledes der skal forholdes med hensyn tilgentagelsesvirkning af afgørelser vedrørende kriminalitet begået af perso-ner, som på gerningstidspunktet var 14 år.Det foreslås, at hvor det ved straffens fastsættelse skal indgå som en skær-pende omstændighed, at gerningsmanden tidligere er straffet af betydningfor sagen, kommer afgørelser, der er truffet i forhold til personer for hand-linger foretaget inden de pågældende var fyldt 15 år, ikke i betragtning.Den foreslåede bestemmelse angår alene spørgsmålet om idømmelse afstraf i gentagelsestilfælde. Der vil ved vurderingen af, om der skal pålæg-ges andre retsfølger end straf, f.eks. konfiskation, som hidtil (også forudfor den 1. juli 2010) kunne lægges vægt på gerningsmandens tidligere ad-færd, selv om gerningsmanden på det tidspunkt var under 15 år.Der henvises i øvrigt til pkt. 3.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.Til § 7Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.Den foreslåede ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbry-delser kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Grønland med de afvi-gelser, som de grønlandske forhold tilsiger.
15
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget§1I straffeloven, jf. lovbekendt-gørelse nr. 1235 af 26. oktober2010, som ændret ved § 11 i lovnr. 718 af 25. juni 2010, § 1 i lovnr. 1549 af 21. december 2010,§ 1 i lov nr. 1552 af 21. december2010, lov nr. 611 af 14. juni 2011og lov nr. 760 af 29. juni 2011, fo-retages følgende ændring:
§ 15.Handlinger foretagne af børn1.I§ 15og i§ 81, nr. 10,ændresunder 14 år straffes ikke.”under 14 år” til: ”under 15 år”.§ 81.Det skal ved straffens fastsæt-telse i almindelighed indgå som enskærpende omstændighed,1)-9) (Udelades)10) at gerningsmanden har medvirkettil kriminalitet udført af et barn under14 år,11)-13) (Udelades)§2I retsplejeloven, jf. lovbe-kendtgørelse nr. 1237 af 26. okto-ber 2010, som ændret senest ved§ 81 i lov nr. 594 af 14. juni 2011og § 1 i lov nr. 614 af 14. juni2011, foretages følgende ændrin-ger:
16
§ 752.Inden politiet afhører en1.I§ 752, stk. 2,ændres ”undersigtet, skal han udtrykkeligt gøres 14 år” til: ”under 15 år”.bekendt med sigtelsen og med, at hanikke er forpligtet til at udtale sig. Detskal af rapporten fremgå, at disseregler er iagttaget.Stk. 2.Justitsministeren fastsætterregler om, i hvilke tilfælde kommu-nalbestyrelsen skal underrettes om oghave adgang til at overvære afhørin-gen af sigtede under 18 år. For mis-tænkte personer under 15 år gælderbestemmelsen i § 821 d.Stk. 3-5.(Udelades)2.Overskriftenpåkapitel 75 baf-fattes således:Kapitel 75 bIndgreb over for personer under14 år§ 821 a.Politiet kan tilbageholdeen mistænkt person under 14 år, hvisbetingelserne i § 755, stk. 1, er op-fyldt og tilbageholdelsens øjemed ik-ke kan opnås ved anvendelse af min-dre indgribende foranstaltninger.§ 755, stk. 2-5, samt § 758, stk. 1, og§ 759 finder tilsvarende anvendelse.Stk. 2-4.(Udelades)§ 821 b.Indgreb, som efter dennelovs kapitel 71 om indgreb i medde-lelseshemmeligheden, observation ogdataaflæsning, kapitel 72 om legems-indgreb, kapitel 73 om ransagning,kapitel 74 om beslaglæggelse og edi-tion og kapitel 75 a om andre efter-forskningsskridt kan foretages modpersoner, der er sigtede eller mis-tænkte, finder tilsvarende anvendelse17
”Indgrebover for personer un-der 15 år”
3.I§ 821 a, stk. 1,to steder i§ 821 b, stk. 1,i§ 821 b, stk. 2,§ 821 c, § 821 d, stk. 1, § 821 e,stk. 1, § 821 f, stk. 1og2,og i§ 821 gændres ”under 14 år” til:”under 15 år”.
over for mistænkte personer under 14år. Dette gælder dog ikke med hen-syn til optagelse af fingeraftryk ogpersonfotografi med henblik på sene-re identifikation, jf. § 792 b, stk. 1.Politiet må endvidere ikke opbevarepersonfotografi, fingeraftryk ellerandet materiale og andre oplysninger,der er tilvejebragt ved legemsind-greb, og som vedrører mistænktepersoner under 14 år, med henblik påsenere identifikation.Stk. 2.Indgreb, som efter dennelovs kapitel 71 om indgreb i medde-lelseshemmeligheden, observation ogdataaflæsning, kapitel 72 om legems-indgreb, kapitel 73 om ransagning,kapitel 74 om beslaglæggelse og edi-tion og kapitel 75 a om andre efter-forskningsskridt kan foretages modpersoner, der ikke er sigtede ellermistænkte, finder tilsvarende anven-delse over for personer under 14 år.Stk. 3.(Udelades)§ 821 c.Ved vurderingen af, omtilbageholdelse eller andre straffe-processuelle indgreb over for perso-ner under 14 år ville være et ufor-holdsmæssigt indgreb, skal der læg-ges vægt på den særlige belastning,som indgrebet på grund af den på-gældendes unge alder må antages atindebære.§ 821 d.Når en mistænkt personunder 14 år tilbageholdes, skal politi-et snarest muligt underrette kommu-nalbestyrelsen med henblik på, at enrepræsentant fra kommunalbestyrel-sen kommer til stede. Det sammegælder, når afhøring skal ske og mis-18
tanken angår en overtrædelse af straf-feloven eller et forhold, der efter an-den lov kan medføre fængselsstraf.En repræsentant fra kommunalbesty-relsen skal så vidt muligt have ad-gang til at overvære afhøringer, derforetages af politiet.Stk. 2.(Udelades)Stk. 3.(Udelades)§ 821 e.Efter anmodning fra for-ældremyndighedens indehaver ellerfra politiet kan der beskikkes en ad-vokat for en person under 14 år, nården pågældende efter sagens karakterog omfang må antages at have etganske særligt behov for advokatbi-stand og1) den pågældende skal afhøres i an-ledning af mistanke om en lovover-trædelse, der i almindelighed villemedføre fængselsstraf, eller2) der skal iværksættes et indgreb,som efter lovens almindelige reglerforudsætter, at der er rejst sigtelsemod den pågældende.Stk. 2.(Udelades)§ 821 f.Er der beskikket advokatfor en person under 14 år i medfør af§ 821 e, finder reglerne i § 729 a,stk. 2-4, og §§ 729 c og 745 c-748anvendelse med hensyn til den be-skikkede advokat.Stk. 2.Om beskikkelse af advokatfor mistænkte personer under 14 årgælder de samme regler som ved be-skikkelse af forsvarer, jf. § 735.§ 821 g.For mistænkte personerunder 14 år uden en beskikket advo-kat finder reglerne i §§ 729 b og 72919
d tilsvarende anvendelse.§3I lov om erstatning fra staten tilofre for forbrydelser, jf. lovbe-kendtgørelse nr. 688 af 28. juni2004, som ændret ved § 12 i lovnr. 516 af 7. juni 2006, § 3 i lovnr. 711 af 25. juni 2010 og § 2 ilov nr. 412 af 9. maj 2011, foreta-ges følgende ændring:§ 6.Erstatning ydes, selv om skade-1.I§ 6, nr. 2,ændres ”under 14volderen erår” til: ”under 15 år”.1) ukendt eller ikke kan findes,2) under 14 år eller3) utilregnelig.§4I færdselsloven, jf. lovbekendt-gørelse nr. 1320 af 28. november2010, som ændret bl.a. ved lovnr. 184 af 8. marts 2011 og senestved lov nr. 479 af 23. maj 2011,foretages følgende ændring:§ 118.Med bøde, jf. dog stk. 6,straffes den, der:1)-3) (Udelades)Stk. 2.Ved fastsættelsen af bøderfor overtrædelse af § 4, stk. 1, § 5,§ 9, stk. 1 og stk. 2, nr. 2-6, § 14,stk. 1 og 2, § 15, stk. 1-4, § 16, § 17,stk. 1, §§ 18-29, §§ 31-36, § 37,stk. 4, § 41, §§ 44-49, § 50, stk. 2 og3, §§ 51-52, § 54, stk. 3-5, § 62,stk. 3, § 63, stk. 1-2, § 64, § 65,stk. 1, § 67, § 70, stk. 1 og 2, §§ 80-82, § 83 a, § 84, stk. 2, og §§ 87-88udmåles en skærpet bøde. Der udmå-les ligeledes en skærpet bøde ved20
overtrædelse af § 65, når overtrædel-sen vedrører et køretøj omfattet af§ 43, stk. 1 eller 2.Stk. 3.Ved fastsættelsen af bøderfor overtrædelse af §§ 42 og 43 skalder tages hensyn til den generelle ri-sikoforøgelse, som den pågældendehastighedsovertrædelsemedfører.Ved hastighedsovertrædelser på mo-torveje med en hastighedsgrænse på100 km i timen eller derover udmålesen skærpet bøde. Der udmåles ligele-des en skærpet bøde ved hastigheds-overtrædelser begået ved kørsel med1) biler med tilladt totalvægt på ikkeover 3.500 kg med tilkoblet på-hængsvogn, sættevogn eller registre-ringspligtigt påhængsredskab, herun-der campingvogn,2) lastbiler, hvis tilladte totalvægtoverstiger 3.500 kg,3) busser, hvis tilladte totalvægtoverstiger 3.500 kg,4) vogntog bestående af de undernr. 2 og 3 nævnte køretøjer og regi-streringspligtige påhængskøretøjer,5) ledbusser eller6) motorcykel med tilkoblet på-hængsvogn eller registreringspligtigtpåhængsredskab.Stk. 4.Ved fastsættelsen af bøder1.I§ 118, stk. 4og5,ændres ”jf.for overtrædelse af §§ 42 og 43, jf. stk. 3” til: ”jf. stk. 2”.stk. 3, skal det tillige indgå som enskærpende omstændighed, hvis ha-stigheden har udgjort 140 km i timeneller derover.Stk. 5.Ved fastsættelse af bøderfor overtrædelse af §§ 42 og 43, jf.stk. 3, udmåles en særlig skærpet bø-de ved hastighedsovertrædelser påandre veje end motorveje, hvis ha-21
stighedsoverskridelsen er på 30 pct.eller derover.Stk. 6-10.(Udelades)§5I lov nr. 184 af 8. marts 2011om ændring af færdselsloven (Bø-deforhøjelser, obligatorisk konfi-skation af køretøjer ved kørseluden førerret, skærpelse af sankti-onerne for kørsel under påvirk-ning af bevidsthedspåvirkendestoffer m.v.) foretages følgendeændring:§ 1.I færdselsloven, jf. lovbekendt-gørelse nr. 1320 af 28. november2010, som ændret ved § 2 i lovnr. 1338 af 19. december 2008, § 1 ilov nr. 716 af 25. juni 2010, § 106 ilov nr. 1537 af 21. december 2010 oglov nr. 1551 af 21. december 2010,foretages følgende ændringer:1.(Udelades)2.I § 80, stk. 4, 1. pkt., § 80 b, stk. 4,1.§ 1, nr. 2,ophæves.2. pkt., og § 81, stk. 1 og 3, ændres»15« til: »14«.3-20.(Udelades)§6Stk. 1.Loven træder i kraft den1. marts 2012, jf. dog stk. 2.Stk. 2.§§ 4 og 5 træder i kraftdagen efter bekendtgørelse i Lov-tidende.Stk. 3.Hvor det ved straffensfastsættelse skal indgå som enskærpende omstændighed, at ger-ningsmanden tidligere er straffetaf betydning for sagen, kommer22
afgørelser, der er truffet i forholdtil personer for handlinger foreta-get inden de pågældende var fyldt15 år, ikke i betragtning.
§7Stk. 1.Loven gælder ikke forFærøerne og Grønland, jf. dogstk. 2.Stk. 2.Lovens § 3 kan vedkongelig anordning sættes i kraftfor Grønland med de afvigelser,som de grønlandske forhold tilsi-ger.
23