Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 74
Offentligt
1036958_0001.png
1036958_0002.png
1036958_0003.png
1036958_0004.png
1036958_0005.png
1036958_0006.png
1036958_0007.png
1036958_0008.png
1036958_0009.png
1036958_0010.png
1036958_0011.png
1036958_0012.png
1036958_0013.png
1036958_0014.png
1036958_0015.png
UdviklingsprojektDet Lærende FængselVikarbureauetDet Lærende Fængsel � 2011 Copyright - alle rettigheder forbeholdesDet Lærende Fængsel
"Vores vision er at gøre fængsler udviklende og ikke afviklende".
WWW.DETLÆRENDEFÆNGSEL.ORG - [email protected] - CVR 33843399 - 2750 Ballerup - Danske Bank 4180 4260515705
Udviklingsprojekt: Det Lærende Fængsels Vikarbureau
IndholdResumé .............................................................................................................................................................. 21. Baggrund........................................................................................................................................................ 32. Projektets Formål .......................................................................................................................................... 53. Målbare Succeskriterier/ forventede effekter .............................................................................................. 64. Målgruppe ..................................................................................................................................................... 65. Hoved Aktiviteter........................................................................................................................................... 76. Milepæle og Tidsplan .................................................................................................................................. 117. Organisering & Samarbejdsrelationer ......................................................................................................... 128. Projektets Synlighed .................................................................................................................................... 149. Projektets Forankring .................................................................................................................................. 1410. Evaluering .................................................................................................................................................. 1411. Kommunikationsplan................................................................................................................................. 1512. Budget........................................................................................................................................................ 15
ResuméProjektets mål er at få eksindsattes ressourcer i spil og få deres potentiale bragt frem. Dette med henblik påat eksindsatte skal kunne bidrage med deres kompetencer til arbejdsmarkedet og vores samfund. Heltkonkret sker det ved at tidligere indsatte gennemgår mentale, sociale og professionelle læringsforløb meddet formål at den eksindsatte bliver selvforsynende.Det Lærende Fængsels Vikarbureau er baseret på helt konkrete og udvalgte metoder der enkeltvis har vistpositiv effekt i socialisering af tidligere indsatte. Metoderne er i vores udviklingsprojekt samlet i etfremadskridende og koordinerende forløb, understøttet af vores mentorteam, hvilket forventes vil givebetydelig større effekt end hidtil.Læringsforløbet iværksættes som et 12 måneders udviklingsprojekt, hvor konceptet afprøves i praksis oginddelt i to hoved faser; fase 1 - den mentale og sociale læringsproces, fase 2 - jobtræning i virksomhed.Målgruppen er ressourcestærke mellem til langtidsindsatte hovedsagelig fra det lukkede fængselssystem.Projektet forventes at have følgende resultater:I udviklingsfasen vil 66 eksindsatte gennemgå læringsforløbetVi forventer ca. 15 % tilbagefald, som hovedsagelig vil ligge i screeningsforløbet og underpraktikopholdet i virksomhed, hvilket betyder en succesrate på ca. 80-85 %
Side2af15
Udviklingsprojekt: Det Lærende Fængsels Vikarbureau
Udviklingsprojektet er et initiativ der forventes at skabe fundamentet for en ny metode tilsocialisering af eksindsatte, styrke deres adgang og forankring til arbejdsmarked og forventesefterfølgende at fortsætte som en bæredygtig social økonomisk virksomhed
1. BaggrundKriminalitet koster det danske samfund enorme summer, ressourcer der kunne være anvendt til andreformål. Ifølge tal fra kriminalforsorgen koster det samlet antal indsatte 5 millioner kr. om dagen1. 25-33% begår ny kriminalitet indenfor 2 år efter endt afsoning og returnere til fængslet. Ydermere modtager35 % af tidligere indsatte sociale ydelser enten i form af førtidspension eller kontanthjælp, dette talstiger til 40-50 % efter fem år2.
Ovenstående viser med al tydelighed de høje omkostninger kriminalitet har for det danske samfund. Detses at indsatsen for socialiseringen af den indsatte ikke er optimal og at eksindsatte ofte begår nykriminalitet. Det Lærende Fængsel tror på at uddannelse, læring og træning til arbejdsmarked er vejen til etliv ud af kriminalitet. Ved at lære nye adfærdsmæssige erfaringer og nye tankemønstre, opnås indsigt ogforståelse for socialisering gennemlearing by doingog psykoedukation.
Mangel på uddannet arbejdskraftFrem mod 2019 vil Danmark mangle uddannet arbejdskraft. Manglen på 45.000 erhvervsuddannet vilbetyde at samfundet mister 29 milliarder kr. Manglen på arbejdskraft vil kun gælde den uddannedearbejdskraft. Det vil betyde at en stor del af de ufaglærte fremadrettet kan få mærkbare problemer3. Derforer det nødvendig alleredenuat tage et større og koordinerende initiativ til at få denne målgruppe igennemet lærende forløb, der iværksættes umiddelbart efter deres løsladelse.
I de lukkede fængsler er der mange og strenge restriktioner i forhold til uddannelse. I nogle fængslertilbydes job i "produktionsenhed", hvor der ofte arbejdes med produktioner der ikke længere eksistere pådet danske arbejdsmarked, og i få tilfælde tilbydes selvstudie. Endvidere ytres at flere indsatte efterlyser
12
Kriminalforsorgen (2010). "Statistik2010"Tranæs & Geerdsen (2008). "Forbryderenog samfundet - livsvilkår og uformel straf".Gyldendal &Rockwool Fonden3Pihl, M. D. (2010). "Mangelpå uddannet arbejdskraft koster Danmark milliarder".Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Side3af15
Udviklingsprojekt: Det Lærende Fængsels Vikarbureaumere praktiske uddannelsestilbud, omkring en tredjedel af de indsatte udtaler at de ønsker at tage enerhvervsuddannelse hvis de havde muligheden4.Socialiseringen virker ikkeDer findes i dag nogle forskellige tiltag i de danske fængsler, hvis formål et at uddanne og socialisereindsatte. Fællesnævneren for disse tilbud er at de ikke er konstrueret som et samlet og koordineret forløbog at de involverede partnere ikke interagere tilfredsstillende med hinanden5. Der findes specielle tilbud tilunge der bliver løsladt, men den største gruppe indsatte i fængsler og arresthuse6, ligger aldersmæssig over25 år og udgør 70 %, hvilket betyder en del af dem hører til vores målgruppe.Realiteten er at tilbagefaldet til fængslerne stadig er for høj, især i forhold til de økonomiske ressourcer derår efter år bliver afsat til formålet. Indikationen for, at de nuværende initiativer endnu ikke er optimale ellermangler den nødvendig viden og/eller samarbejdsrelationer, kan konstateres ved at siden 2006 er andelenaf dømte der vender tilbage til fængsel været stabil7.Hvad er det nye?DLF er baseret på tiltag der har haft positiv effekt i socialisering af tidligere indsatte og disse er samlet i etfremadskridende og koordineret forløb understøttet af vores mentorteam, hvilket forventes et betydeligbedre out put. Overordnet adskiller DLF sig fra de nuværende tilbud på følgende områder;Samler socialiseringen i et samlet og koordineret forløb opdelt i nøje tids tilrettelagt moduler.Hver enkelte eksindsatte er tilknyttet en mentor, der samtidig vil virke som fast kontaktpersonog bindeled mellem virksomhederne og Vikarbureauet.Indgående erfaring og viden om infrastrukturen i fængselssystemetHøjtuddannede eksindsatte, udgør en del af projektledelsesgruppen, hvilket for målgruppenoptimerer korpsånd, fælles identitet, og motivationen til også at lykkes.Etableret som et tværfagligt samarbejde, mellem det offentlige og private
4
Peter Koudahl 2007Rigsrevisionen (2011). "Beretningom kriminalforsorgens initiativer til forebyggelse af dømtes tilbagefald tilkriminalitet"6Kriminalforsorgen (2009). "Statistik2009"58
Side4af15
Udviklingsprojekt: Det Lærende Fængsels Vikarbureau
2. Projektets FormålMissionen er at skabe en platform for nytænkning af en socialiserings processen for tidligere indsatte, hvormålet er at få dem ud på arbejdsmarked, da nuværende initiativer endnu ikke har haft den store succes.Derfor iværksættes DLF Vikarbureau som et udviklings projekt med henblik på at afprøve og udvikle etkoncept der i praksis, når udviklingsperioden udløber, forventes at fortsætte som en bæredygtig socialøkonomisk virksomhedVikarbureauets formål er at få eksindsattes ressourcer og kompetencer i spil og få deres potentiale bragtfrem.Det Lærende Fængsel er et samlet og koordineret læringsforløb, imellem os og vores
professionelle samarbejdspartnere. Indsatsen handler konkret om at:
Gøre tidligere indsatte i stand til at indgå i samfundet som sunde sociale individerGive tidligere indsatteværktøjtil at gøre op med den kriminelle tankegangGive tidligere indsatteværktøjtil at bearbejde daglige udfordringerStyrke den enkeltes job kompetencer gennem forskellige kursusforløbStøtte den enkelte ved hjælp af mentor indsatserTræne den enkelte i en fast forankring til arbejdes markedMotiverer og inspirer til at skabe fælles vidensplatform samarbejdspartnerne imellem
Konceptets 3 grundpillerDLF vikarbureau er overordnet set baseret på tre grundpiller;
Grundpille 1: Kognitiv AdfærdsterapiDen kriminelle skal gøre op med sin kriminelle tankegang - ved at lære at vende negative automatisk tankertil positive konstruktive automatiske tanker. Undersøgelser viser at kognitiv adfærdsterapi har den størstesucces rate i at socialisere tidligere indsatte.
Grundpille 2: Mentor ordningenUndersøgelser har påvist, at tidligere indsatte der er tilknyttet en mentor som støtter og vejleder personen,at sandsynligheden for tilbagefald til kriminalitet er betragtelig reduceret8. Ordningen omfatter også devirksomheder der vælger at tage den tidligere indsatte i praktik og forventede ansættelse. Udebliver den8
Nordisk Campbell Center (2008). "Hvad virker? Evidens om effekter". SFI Campbell
Side5af15
Udviklingsprojekt: Det Lærende Fængsels Vikarbureauforventede ansættelse, ansættes den tidligere indsatte i Vikarbureauet. Mentoren vil fungere somkontaktperson/ sparringspartner til virksomheden i forbindelse med de forskellige udfordringer der kanopstå i forløbet.
Grundpille 3: Forankring på arbejdes markedTilknytning til arbejdes marked forankrer tidligere kriminelle til samfundet og giver selvtillid og viljen til atbryde den kriminelle løbebane. De faste rutiner, eksempelvis udfordringer med forventninger og stress påarbejdspladsen, lærer den tidligere indsatte at håndterer arbejdslivet og at få struktur på sin hverdag. Herskal det bemærkes at 41 % af tidligere indsatte mister deres job efter 12 måneder9, det er altså ikke jobbet isig selv der sikre en succesfuld socialisering men jobbet skal ses som en del af løsningen.
3. Målbare Succeskriterier/ forventede effekterProjektet forventes at have følgende resultater:I udviklingsfasen vil 66 eksindsatte gennemgå læringsforløbetVi forventer en succesrate på ca. 80-85 %Udviklingsprojektet er et initiativ der forventes at skabe fundament for en ny metode tilsocialisering af eksindsatte, til at styrke deres adgang og forankring til arbejdsmarked og somforventes at fortsætte som en bæredygtig social økonomisk virksomhed
4. MålgruppeMålgruppen er ressourcestærke mellem til langtidsindsatte hovedsagelig fra det lukkede fængselssystem,denne gruppe koster årligt 700.000 i direkte omkostninger10. Aldersmæssig er de ca. mellem 24-50 år ogaltså i den arbejdsdygtige alder, denne gruppe udgør omkring 70 % af indsatte i fængslerne11.
9
Rockwool Fondens Forskningsenhed (2008). Tal fra Danmarks StatistikRigsrevisionen 201111Kriminalforsorgen 201010
Side6af15
Udviklingsprojekt: Det Lærende Fængsels Vikarbureau
5. Hoved AktiviteterLæringsforløbet er inddelt i to hoved faser; fase 1 - den mentale og sociale læringsproces, fase 2 -jobtræning i virksomhed.
De to faser sikre at den eksindsatte, også benævnt som mentees, opnår størst mulighed tilknytning tilarbejdes marked og derigennem bliver selvforsynende. Da vi her taler om mennesker med psykosocialeudfordringer er det vigtigt at vi ikke udsætter dem for yderligere stress, derfor har vi lagt vægt på enhandleplan der sikre at fuldføre forløbet.Mentorteamet i Vikarbureauet skal ses som et trænings forløb for denne proces, hvor den enkeltesforståelse for sociale spilleregler udvikles. Personlig læring, uddannelse og job er af afgørende betydning,for at kunne kvalificere til at vælge kriminalitet fra, og for at kunne indgå i vedvarende sociale forhold efterendt afsoning.
Fase 1 (3 måneders forløb)I fase 1 gennemgår eksindsatte det mentale og sociale læringsproces der sikre at eksindsatte vil være istand til at opfylde de krav en kommende arbejdsgiver ville have til medarbejderen, mentoren vil her ydestøtte og motivation. Forløbet består af følgende trin;AktivitetScreening
FormålUdvælgelse afmentieesPositiv personligudvikling
IndholdScreenings proces
DeltagereMentorer ogpsykolog samtaspiranterMentees
AnsvarligDLF
Prison S.M.A.R.T.Mental træning
Teknikker derudvikler empati ogkoncentration,hvilket er godt forlæringsprocesser,større fokus ogselvforståelseTeknikker derarbejder påadfærdsændring
DLF og PrisonS.M.A.R.T
SCITTKognitiv træning
Kognitive redskaber tilat omstrukturerenegative tanker, til
Mentorer ogmentieesKognitive
DLF og Scitt
Side7af15
Udviklingsprojekt: Det Lærende Fængsels Vikarbureau
Personlig træningmed mentorTeam Sparring
positive tankerTræning i at kunnebegå sig i forskelligesociale situationerAt lære at være aktivdeltagere i en gruppe
Kognitive redskaber,coaching m.m.Social interaktion,problemstillinger
psykologer fra ScittMentor og mentiees
DLF
2 mentorer pr. hold
DLF
Screening. Forventnings afstemning mellem eksindsatte og DLF, hvor der fra begge sider vurderesom viljen til at deltage er tilstede. Processen består af et forløb på 10 dage, hvor de første 20 valgteprofiler er sammen med udvalgte mentorer og en psykolog
Mentale, sociale og professionelle læringsforløb, hvor mentor sørger for en særlig guidning ogtræning i at kunne begå sig i den udvalgte virksomhed eller Vikarbureauet, samt personlig træning iat kunne begå sig i forskellige sociale situationer. Denne periode indeholder også to forskelligekursusforløb bl.a. træningsforløb i de kognitive principper med henblik på at omstrukturer negativeautomatiske tanker
Etablere samarbejde mellem Vikarbureauet og den virksomhed hvor eksindsatte skal i praktik medhenblik på fastansættelse. Udebliver fastansættelse, bliver eksindsatte ansat i Vikarbureauet
Fase 1 - Mental & Fysik læringsprocesMåned 1Måned 2Måned 3
Team Sparring & Mentor tidScreeningModul 1Modul 2Modul 3
Udvælgelse afMentisModul 1:Prison S.M.A.R.T.Modul 2: SCITTModul 3: Praktikplads
Evaluering &Refleksion
Evaluering &Refleksion
Evaluering &Klargøring til praktik
Figuren illustrerer opbygningen af fase 1. Der vil løbende være team sparring (2 time om ugen opdelt i 2 hold) og mentor tid til denenkelte (10 timer om ugen) i hele fase 1. Efter hvert modul vil der være evaluering i form af interview eller workshop. Den
Side8af15
Udviklingsprojekt: Det Lærende Fængsels Vikarbureauoverordnet evalueringen af modulerne vil blive foretaget af ekstern enhed, den endelige evaluering og rapportering vil ligeledesblive foretaget af ekstern enhed.
Fase 2 (3 måneders forløb)I fase 2 skal alt det som læres i fase 1 implementeres i en arbejdsmæssig relation. Der vil endvidere løbendevære workshop for mentiees og mentor og repræsentanter fra virksomhederne. Afslutningen af forløbet vilenten være en fast ansættelse i virksomheden, efter endt praktikperiode eller ansættelse i Vikarbureauet.AktivitetJobtræning ivirksomhedenVirksomhedsworkshopTeam sparring
FormålOplæring ivirksomhedenVidensdeling ogsparringAt tage hånd om deudfordringer der ligenu og her, så de ikkevokser sig størreAt hjælpe mentieestil at indgå ifællesskaber ognetværksparring
IndholdIndividuel træning
DeltagereMentieesMentiees, HR/CSRansvarlig ogmentorerMentiees og mentor
AnsvarligDLF i samarbejdemed virksomhederneDLF
Menties Workshop
Hvad rør sig lige nuog her, relevanteemner, socialinteraktionRelevante emner,netværk
DLF
Mentiees og mentor
DLF
Jobtræning i virksomheden1 månedlig Workshop for repræsentant fra virksomheden (HR/CSR-chefen/nærmeste leder),eksindsatte og mentor. Formålet er vidensdeling og sparring
Team sparring mellem mentor og eksindsatteHver 14 dag workshop for eksindsatte
Side9af15
Udviklingsprojekt: Det Lærende Fængsels Vikarbureau
Fase 2 - Implementering i arbejdsmæssig relation (3 mdr.)Måned 4Måned 5Måned 6
Jobtræning i Virksomheden
Læring &Sparring
Figuren illustrerer opbygningen af fase 2. Overordnet er jobtræning i virksomheden den primære aktivitet, men der vil også værementor tid til den enkelte mentiees (4 timer om ugen).
Mentis Workshop
Mentis Workshop
Mentis Workshop
Vidensdeling ogsparring
Virksomheds Workshop
Virksomheds Workshop
Virksomheds Workshop
Læring &Sparring
Læring &Sparring
Vidensdeling ogsparring
Vidensdeling ogsparring
Side10af15
Udviklingsprojekt: Det Lærende Fængsels Vikarbureau
6. Milepæle og TidsplanLæringsforløbet iværksættes som et 12 måneders udviklingsprojekt, hvor konceptet afprøves i praksis. Dervil efter hvert modul være evaluering i form af interview med deltagere og efterfølgende dokumentation.Der vil efter hvert 3 måned iværksættes et nyt hold, da overgangen fra fase 1 til fase 2 frigiver mentor timerder muliggør at der kan opstartes nyt (reduceret) hold. Antal mentiees der gennemgår forløbet på et år er66.
Milepæle og Tidsplan for DLF Vikarbureau
Januar
April
Juni
Oktober
December(År 1)
Fase 1
Fase 2Fase 1aFase 2aFase 1bFase 2bFase 1c
Figuren illustrerer de forskellige overlap der er ved hver fase. Efter fase 1 starter ny fase (fase 1a) samtidig med at fase 2iværksættes med hold der startede i januar. Ved overgang fra fase 1 til fase 2 frigives timer fra mentorerne og dermed kan nyt holdiværksættes.
Hold 120 menties
Hold 213 menties
Samlet antal mentiees for perioden er 66
Hold 320 menties
Hold 413 menties
Side11af15
Udviklingsprojekt: Det Lærende Fængsels Vikarbureau
7. Organisering & SamarbejdsrelationerDet Lærende Fængsel er baseret på en organisatorisk tillidsmodel, hvor netværk, samarbejde og læring harhøj prioritering. Det Lærende Fængsels består af et sekretariat, en bestyrelse, et Advisory Board,projektledelse samt andre frivillige aktører. Advisory Board - fungerer som Det Lærende Fængselstænketank, og består af fageksperter med forskellige baggrunde, kompetencer og ekspertiser. Bestyrelsen -Bestyrelsen er ansvarlig for sekretariatet mht. strategi, økonomi, ressourcer og at medarbejderne er ioverensstemmelse med mål og værdier. Sekretariat - Det Lærende Fængsels sekretariat har ansvaret forden daglige drift, økonomi og projekternes fremdrift. Projektgruppe/Mentorteamet - Forestår denpraktiske udførelse af projektet.Nedenstående figur illustrerer organiseringen af Det Lærende Fængsel samt samarbejdsrelationerne.
Organisering & Samarbejdsrelationer
Frivillige aktører
Bestyrelse
Advisory Board
SekretariatInteresseOrganisationer
Projektgruppe/Mentorkorps
Universitet
VirksomhederFængslerneKommunerneTalsmændDirektoratetJobcenterVikarbureau
De blå elementer er selve DLF's organisation. Den turkise del er baggrunden for vores målgruppe. Den grønne del illustrerer voressamarbejdspartnere i selve læringsforløbet. Den orange illustrerer den større konsulentvirksomhed vi forventer at indgå samarbejdemed. Den lilla figur illustrerer vores samarbejde med forskellige universiteter i forbindelse med (videnskabelige) værdi ogdokumentation af resultater. Endelig illustrere den sorte enhed vores samarbejde med 3F og Dansk Metal
Side12af15
Udviklingsprojekt: Det Lærende Fængsels Vikarbureau
SamarbejdsskemaSamarbejdsrelationFængslerneSamarbejdsformFængslerne forventes at indgå i et informerendesamarbejde mht. at oplyse vores målgruppe omudviklingsprojektetOverordnet er der valgt talsmænd som tovholder til atdistribuerer og formidle udviklingsprojektet inde ifængslerne. Det skaber ejerskab og større sikkerhed forat det er virkelige motiveret eksindsatte der søgerprojektet. Tesen er at denne form for inddragelse iprojektet kan skabe ansvar og engagement blandtindsatte.På sigt er det hensigten at der skal etableres etsamarbejde med Direktoratet for Kriminalforsorgen dergiver fængslerne mulighed for frit at kunne anvendeDLF's læringsforløb.Private virksomheder er i første omgang voressamarbejdspartnere. Især dem der allerede harinkorporeret CSR i deres forretningspolitik, men ogsåandre der er interesseret i CSR.Samarbejdet med kommunerne vil være på forskelligeplaner. Det 6 måneders træningsforløb til de eksindsattesælges til kommunerne og fag kompetencerne fraVikarbureauet sælges til både private virksomheder ogdet offentlige.Jobcentre er en naturlig samarbejdspartner i forhold tiludvælgelse.Vores eget Vikarbureau forventes at indgåsamarbejdsaftale med en større konsulentvirksomhed,da partnerskab giver win-win situationer ift. ekspertise,større drift fordele og viden.Universiteternes rolle bliver i samarbejde med enallerede valgt ekstern enhed at varetage monitering ogevaluering af projektgennemførelsen med særlig henblikpå vidensdeling og forskning.Samarbejdet med interesse organisationer er af yderstvigtighed i forhold til at sikre at de ikke opfatter deindsatte som en trussel mod deres medlemmer.
Talsmænd (Indsatte)
Direktoratet
Virksomheder
Kommunerne
JobcenterVikarbureau
Universiteterne
Interesse organisationer - (Fagforeninger, DI, CSR)
Side13af15
Udviklingsprojekt: Det Lærende Fængsels Vikarbureau
8. Projektets SynlighedBranding og PR er essentielle i forhold til projektets synlighed i debat forum og generelt hos den danskebefolkning. Siden DLF blev etableret har der løbende været kontakt til medier, politikere, universiteter ogandre interessenter med henblik på at kaste lys på de udfordringer der eksisterer i at forbedre socialiseringaf indsatte og tidligere indsatte. Synlighed og debat har høj prioritet for DLF fordi det er vigtig for projektetssucces at der skabes forståelse og velvilje hos politiker og i befolkningen.Der er endvidere blevet etableret enKultur og Eventdel der gennem forskellige kunstneres frivillige indsatsvil skabe opmærksomhed omkring DLF's mission og vision.
9. Projektets ForankringErfaringerne og resultaterne fra udviklingsprojektet skal skabe en platform til debat om indsatsen forsocialisering, målet er:En holdningsændring til den danske socialiserings indsatsDokumentation af resultaterne og erfaringerne vil blive delt via hjemmesiden og pressenSamarbejdet med universiteterne med henblik på forskning og vidensdelingSkabe bro mellem fængslerne, de indsatte og projektet, hvor målet er at informerer og lokaliserermotiveret indsatte, samt at informere om DLFForsat dialog med involverede virksomheder om deres erfaringer og den gode historieLøbende samarbejde med kommunerne/jobcenter (målrettet vejledning og information)
10. EvalueringOverordnet vil der være evaluering efter hvert modul i form af interview med åbne spørgsmål, denne datavil blive anvendt til evaluering og dokumentation af de erfaringer der gøres, med henblik på kontinuerligt atforbedre og dokumentere forløbet. Den valgte eksterne enhed og universiteternes rolle er at varetagemonitering og evaluering af projektgennemførelsen med særlig henblik på vidensdeling og forskning.
Side14af15
Udviklingsprojekt: Det Lærende Fængsels Vikarbureau
11. KommunikationsplanHvem(interessenter)KommunerneJobcenterVirkning(hensigt medbudskab)Inddragelse ogkapitalSamarbejde med atfinde kandidater ogfinansiering af forløbDeltagelseHvad(budskab)Hjælp til selvhjælpHvordan(medie)MøderMøderHvornår
Før og underFør og under
Tidligere indsatte
Virksomhederne
Inddragelse ogpraktikpladser
FængslernePolitikerne
Fagforbund(interesseorganisationer)Finansieringsyderne
Samarbejde med atfinde kandidaterInddragelse,vidensdeling ogkapitalAccept og godomtale
Kapital
UniversiteterneVikarbureau
Inddragelse ogevalueringAftage mentees somvikar emner
"Vi vil støtte ogmotiverer jer til et livuden kriminalitet"Mulighed for at viseCSR og få kompetentog motiveretarbejdskraftHjælpe med "dengode løsladelse"Socialisering dervirker og frigiverressourcer"Projektet hjælpertidligere indsattetilbage påarbejdsmarkedet""Projektet er en godinvestering ogmulighed for CSR"Skabe platform forforskningHjælpe tidligereindsatte tilbage påarbejdsmarkedet ogvise CSR
Talsmænd,kommunerne(jobcenter)Møder
Før og under
Før og under
MøderMøder
Før og underFør
Møder
Før
Møder
Før
MøderMøder
FørFør og under
12. BudgetEstimeret budget på 3,5 millioner
Side15af15